CBT høyttalere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 82
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Høyttalerne ble satt opp i går kveld. Det er noe løst som rister, som vi skal sjekke og undersøke i dag. Vanskelig å høre når alt spiller, men det var tydelig når bare midbassene ble spilt på med høyt nivå. Mulig jeg ikke har skrudd driverne godt nok til.

Man skal være forsiktig med å uttale seg tidlig. Det er dessuten mye som kan jobbes med her. Plassering, akustikk, endring i delefilter og ny delefilterløsning. Men jeg tror alikevel jeg tør å påstå allerede at jeg nå på mange måter er i mål med høyttalere for mange år fremover. For dette virker bra! Den horisontale responsen er nok betydelig bedre enn det mange tror og bedømmer utifra målinger som er gjort under vanskelige forhold. Kommer tilbake til det senere FredrikC. ;-) Et bedre rom er hovedsakelig neste på listen for min del. En heftigere bassløsning kommer riktig nok også snart. Suben på bilde er innlånt fra hjemmekinoen.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lekre de ble

Litt kjipt at noe skulle dirre, men fikses vel fort.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dirringen er fikset. Jobber litt med akustikken nå. Har noen få utsikkende frekvenser jeg må kverke.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, de så virkelig bra ut, orso! Så spennende at du virker så fornøyd.:-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser svært bra ut orso. Ikke avskrekkende store heller

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så vedlig bra ut. Håper du kommer med en litt utfyllende beskrivelse av hva du opplever.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært så heldig å få høre siste oppsett etter frekvensjustering og det låter knallTØFT! :-D Gleder meg til fortsettelsen orso, med nye basser og FIR filter løsning - når det kommer 8-)

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og nå også som senter høyttaler.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig kult UOB!

Jeg har forøvrig gjort en liten sammenligning mellom Abbey og CBT36. Noe jeg var spent på var hvordan målingene ville være fra mellomtone og opp. Og CBTene målte jevnere frekvensmessig her også (i bass og nedre mellomtone er de klart bedre). Og det til tross for at rommet er svært smalt og man skulle kanskje tro at mindre spredning horisontalt skulle være en fordel. Det er riktig nok litt lavere nivå på refleksjonene med Abbey, men forskjellen er overaskende liten. Kan poste noen målinger senere og så er planen nå å prøve CBTene i et annet rom. Sammenligner de trolig mot Abbey der også.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Utrolig kult UOB!

Jeg har forøvrig gjort en liten sammenligning mellom Abbey og CBT36. Noe jeg var spent på var hvordan målingene ville være fra mellomtone og opp. Og CBTene målte jevnere frekvensmessig her også (i bass og nedre mellomtone er de klart bedre). Og det til tross for at rommet er svært smalt og man skulle kanskje tro at mindre spredning horisontalt skulle være en fordel. Det er riktig nok litt lavere nivå på refleksjonene med Abbey, men forskjellen er overaskende liten. Kan poste noen målinger senere og så er planen nå å prøve CBTene i et annet rom. Sammenligner de trolig mot Abbey der også.
    Veldig artig å høre, tyder på at du er fornøyd med dine CBT36. Hadde vært vildig interesant å se målinger av dem ja. Gjerne mot Abbey. Abbey er jo en veldig anderledes konstruksjon, men klart en som teoretisk har veldig mye for seg.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig fornøyd med CBT36 høyttalerne, men ikke 100% med lyden enda. Men anser det jeg sliter med som noe som vil løses med korreksjon, eller eventuelt et annet rom. Må først finne ut hva som er romrelatert og hva eventuelt bør korrigeres i høyttalerne.
    Har litt utstikkende frekvenser, noe som har vært tilfellet med andre høyttalere også i samme posisjon. Veldig kjekt med en aktiv høyttaler sånt sett. Ville aldri ha kjøpt en passiv utgave som man ikke kunne endre på. Skjønner at det frister for enkelhetens skyld, men bedre å velge den aktive og heller innhente bistand om så skulle trenges.

Her er en respons med gjennomsnitt av begge høyttalerne og sub med deling ved 80 Hz. Hver høyttaler er altså målt hver for seg i utgangspunktet. Det er 1/24 glatting selv om det står no smoothing. Det ser kanskje ikke så imponerende ut, men for å være dette rommet og denne plassering så er det meget bra. Det vil nok se en god del bedre i et mer symmetrisk rom med større avstand til sidevegger og ingen skråtak.
    -cbt36-jpg
    Jeg regner med at det jeg hører som stikker seg ut ligger primært i 600-900 Hz området. Men det kan også være noe ved 5-7kHz. Kanskje også litt høyt nivå i deler av presensområdet?

Noe jeg er spent på er hvilke respons jeg kommer til å ende opp med. B&K sin kan være et greit utgangspunkt. Don Keele mener CBT ikke trenger å falle så mye siden de måler mye bedre off-axis og at responsen B&K kom frem til var preget av langt dårligere powerrespons. Det er interessant, men for meg låter uansett CBTene i dette rommet for lyst hvis jeg velger helt flat kurve. Hører gjerne fra dere som har jobbet en del med frekvensrespons på hva dere opplever som tonalt riktig og velfungerende til all musikk. Beskriv i så fall om responsen er målt for begge høyttalerne samtidig eller hver for seg.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg er veldig fornøyd med CBT36 høyttalerne, men ikke 100% med lyden enda. Men anser det jeg sliter med som noe som vil løses med korreksjon, eller eventuelt et annet rom. Må først finne ut hva som er romrelatert og hva eventuelt bør korrigeres i høyttalerne.
    Har litt utstikkende frekvenser, noe som har vært tilfellet med andre høyttalere også i samme posisjon. Veldig kjekt med en aktiv høyttaler sånt sett. Ville aldri ha kjøpt en passiv utgave som man ikke kunne endre på. Skjønner at det frister for enkelhetens skyld, men bedre å velge den aktive og heller innhente bistand om så skulle trenges.

Her er en respons med gjennomsnitt av begge høyttalerne og sub med deling ved 80 Hz. Hver høyttaler er altså målt hver for seg i utgangspunktet. Det er 1/24 glatting selv om det står no smoothing. Det ser kanskje ikke så imponerende ut, men for å være dette rommet og denne plassering så er det meget bra. Det vil nok se en god del bedre i et mer symmetrisk rom med større avstand til sidevegger og ingen skråtak.
    -cbt36-jpg
    Jeg regner med at det jeg hører som stikker seg ut ligger primært i 600-900 Hz området. Men det kan også være noe ved 5-7kHz. Kanskje også litt høyt nivå i deler av presensområdet?

Noe jeg er spent på er hvilke respons jeg kommer til å ende opp med. B&K sin kan være et greit utgangspunkt. Don Keele mener CBT ikke trenger å falle så mye siden de måler mye bedre off-axis og at responsen B&K kom frem til var preget av langt dårligere powerrespons. Det er interessant, men for meg låter uansett CBTene i dette rommet for lyst hvis jeg velger helt flat kurve. Hører gjerne fra dere som har jobbet en del med frekvensrespons på hva dere opplever som tonalt riktig og velfungerende til all musikk. Beskriv i så fall om responsen er målt for begge høyttalerne samtidig eller hver for seg.
    Må si jeg synes kurven ser meget bra ut, ser jo at som du sier har du noen utfordringer i området 600 til 1000 (litt økt fokus), men jeg klarer ikke å se at dette låtere lyst kunn ut i fra den målingen. Deler du forresten ved 1000? (Det kan jo tyde på det, siden det skjer noe i overgangen, og det er vel det som er anbefalt av Keele).

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg skrev at en flat kurve låt for lyst hos meg, så var det ikke denne som jeg la ut. Denne tilter nedover med 0,5 dB fra ca. 200 Hz og låter bra bortsett fra noe som stikker seg litt ut. Kan poste hvordan det ser ut med flat kurve senere.

Delefrekvensen ligger ved 1kHz ja.
    Kanselleringen ved spesielt ca. 150 Hz kan ha litt å si her også. Gir en slankere respons. Det er nok ikke gulvkansellering, men jeg tror det kommer fra hjørnet hvor skråtakene møtes. Det er primært på ene høyttaleren. Det kan nok gjøres noe med.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du legge ut en kurve glattet til 1/3 også. Den forteller en god del om den oppfattede klangbalansen.

Jeg syntes nivået fra 2-5kHz ser litt høyt ut sammenliknet med 100-600hz.

Det vesentlige for å få opplevd korrekt tonal balanse mener jeg ligger mellom 100hz og 10kHz. Hvis du drar en strek mellom de to punktene ser du at kurven din er omtrent flat, med litt mer energi i prescence området enn resten.

I mine oppsett har jeg alltid foretrukket minst 3db høyere nivå ved 100hz enn ved 10kHz, og mer i enkelte tilfeller. Når det gjelder slike bredbåndede justeringer er det egentlig litt forstyrrende å se på en måling med for høy oppløsning. Når det er sagt varierer dette fra rom til rom og for forskjelig utstyr. Kan godt hende at ditt oppsett med mye absorbenter og høyttalere med god power respons tåler en rimelig flat kurve. Men den tonale balansen den får du helt sikkert til, det handler bare om å bruke tid på tweaking.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Kan du legge ut en kurve glattet til 1/3 også. Den forteller en god del om den oppfattede klangbalansen.

Jeg syntes nivået fra 2-5kHz ser litt høyt ut sammenliknet med 100-600hz.

Det vesentlige for å få opplevd korrekt tonal balanse mener jeg ligger mellom 100hz og 10kHz. Hvis du drar en strek mellom de to punktene ser du at kurven din er omtrent flat, med litt mer energi i prescence området enn resten.

I mine oppsett har jeg alltid foretrukket minst 3db høyere nivå ved 100hz enn ved 10kHz, og mer i enkelte tilfeller. Når det gjelder slike bredbåndede justeringer er det egentlig litt forstyrrende å se på en måling med for høy oppløsning. Når det er sagt varierer dette fra rom til rom og for forskjelig utstyr. Kan godt hende at ditt oppsett med mye absorbenter og høyttalere med god power respons tåler en rimelig flat kurve. Men den tonale balansen den får du helt sikkert til, det handler bare om å bruke tid på tweaking.
    Tror du har rett. Responsen er litt slank og med litt for mye nivå oppover. Spent hvordan det vil se ut i et annet rom. Denne responsen har jeg nemlig sett med andre høyttalere også her.
    -cbt36-mer-glatting-jpg

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da misforsto jeg deg Orso, trodde det var den viste kurven du mente var litt slank. På den annen side ser jeg jo at du har litt redusert nivå i området rett under deling og ned til sub. tar over. Dette er jo ikke mye, men du har jo ikke helt den fallende kurven du jo tidligere har sakt du ser på som optimal. Er dette noe som du sliter med å justere med eq?

Utvilsomt lettere å se det store bildet med større glatting ja.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Da misforsto jeg deg Orso, trodde det var den viste kurven du mente var litt slank. På den annen side ser jeg jo at du har litt redusert nivå i området rett under deling og ned til sub. tar over. Dette er jo ikke mye, men du har jo ikke helt den fallende kurven du jo tidligere har sakt du ser på som optimal. Er dette noe som du sliter med å justere med eq?

Utvilsomt lettere å se det store bildet med større glatting ja.
    Jo, jeg mente også den som er postet er i slankeste laget. Men jeg har også en preset for delefilterinnstilling med helt flat kurve fra 80 Hz-20kHz og den er helt klar for lys hos meg. Don Keele hevder dog at CBTen kan gjerne måle flatt når de har så god powerrespons, men er usikker på om det er rikitg. Vi må jo også huske på at det er trolig veldig få kontrollrom/master rom som har høyttalere med helt flat respons. Uansett en interessant diskusjon.

Jeg er sikker på at jeg vil komme i mål med justeringer og med basstårn som jeg kan deles høyere. Som jeg skrev tidlig, så føler jeg at jeg er kommet i mål med høyttalere. Og det sa selv om jeg merket at det tonale ikke satt helt. Det handler nok egentlig bare om ganske små justeringer. Jeg tror ikke det finnes noen særlig bedre høyttalere enn CBT uansett hva de måtte koste, men det er lov å være uenig. :grin:

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deler du ikke aktivt med DSP da Orso?

Legg inn en low-shelf fra 600hz som senker 3db. Da er du nok ganske tett på "korrekt" tonal balanse.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Deler du ikke aktivt med DSP da Orso?

Legg inn en low-shelf fra 600hz som senker 3db. Da er du nok ganske tett på "korrekt" tonal balanse.
    Jo, med Behringer DCX2496. Jeg har en innstilling med mer fallende kurve, men synes den låter litt dau. Trenger å lære meg å bruke dette også. Ting går litt tregt om dagene.

Uansett vil jeg gjerne finne ut hva som er romrelatert. Dersom det er primært rommet, så tror jeg ikke å senke øvre frekvensområdet i høyttalerne vil gi et veldig godt resultat. Da endrer man direktelyden når problemet ligger et annet sted. Og fortsatt vil man ha for mye nivå i områder, men alt blir bare liggende lavere.

Prøver nå høyttalerne i et annet rom. Første inntrykk er at dette fungerer totalt sett bedre. Har to plasseringsmuligheter, så får vi se hva jeg ender opp med.
    -cbt36-med-ulik-plassering-og-rom-007-custom-jpg
    -cbt36-med-ulik-plassering-og-rom-008-custom-jpg

-cbt36-med-ulik-plassering-og-rom-011-custom-jpg

Noe som forøvrig er artig med CBTene er at det er langt mindre kritisk med litt ulik avstand på høyttalerne til sweetspot eller assymetrisk utforming i rommet (f.eks vinduer på siden). Man får litt følelsen av at man kan bare slenge de opp og vokalen står dønn i senter uansett. Og fascinerende er det at når man går ut på siden, så er vokalen fortsatt i senter. Jeg ser også at det ikke er vanskelig å få redusert tidlige refleksjoner selv med få eller ingen tiltak. Det er noe helt annen enn en tradisjonell kassehøyttaler på det området. Men å få refleksjonene ned under -30 dB i et så lite rom er nok vanskelig. -25dB ser derimot ut til å gå fint.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen målinger fra plassering i siste bilde i forrige post. Det er ikke jobbet med plassering i det hele tatt, men ville bare ha et inntrykk av hvordan låt og målte her. Satt opp fullfrekvent uten subwoofer. Ikke overraskende er kurven mer hellende her nå skråtaket kommer ned på sidene av høyttalerne.

1/24 glatting:
    -cbt36-annet-rom-24-jpg

1/3 glatting:
    -cbt36-annet-rom-1-3-jpg

Så en titt på ETC grafene for hver høyttaler. Satte opp en absorbent på hver sidevegg på øyemål og to absorbenter bak sitteposisjon.
    -etc-jpg

-etc-venstre-jpg

Det som ankommer ved 6 ms er nok bakveggen. Mye tyder på at man trenger ikke demping i taket hvis man er fornøyd med å ha refleksjonene rett under -20dB. Og heller ikke gulvet. Når avstanden til sideveggene har bra avstand som her, så behøves det ikke all verden med tiltak der heller. Hadde et par utsikkende frekvenser uten absorbentene på sideveggene. Alt i alt vil jeg si at det en høyttaler som er meget lett å få til akustisk i rommet. Enklere enn horn og waveguide ser det ut som, men litt avhengig av rommet selvsagt.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •