Bør front- og bakhøyttalerene være like ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bør front- og bakhøyttalerene være like ?

Hei

Tiden er inne for å bytte ut høyttalerene, og etter å ha lest endel om temaet har jeg blitt en smule usikker på hva jeg skal ha.

Spørsmålet er om det er en fordel å kjøpe fire like høyttalere. Mange ser ut til å mene det, men "alle" surround-løsninger på b.la. produsentenes hjemmesider viser opplegg med store foran og mindre bak.
    Hva er den beste løsningen.
    Hvis det er av betydning så bruker jeg anlegget like my til musikk-dvd som til film.

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er om det er en fordel å kjøpe fire like høyttalere. Mange ser ut til å mene det, men "alle" surround-løsninger på b.la. produsentenes hjemmesider viser opplegg med store foran og mindre bak.
    Hva er den beste løsningen
    Like høyttalere på alle kanalene er nok det beste, men mange bruker mindre og/eller billigere høyttalere bak. Dette er oftest p.g.a. budsjett og plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil da en ideell løsning kunne være like front- og surroundhøyttalere i et 5.1-oppsett, og dipole bakhøytalere i tillegg for å få et 7.1-oppsett? Det burde vel ivareta både flerkanals musikk, samt gi knall filmlyd?

Eller er jeg helt på jordet nå? :?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikk-DVD er fantastisk opplevelse. Opptil 80% av DTS lyden kommer fra senter. Derfor er det enda viktigere på musikk enn film å ha like ht HELE veien rundt. Lykke til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å ha helt like høyttalere bak som forran ser jeg ikke helt vitsen med. Alle som har eksperimentert litt med lyd har vel erfart at lyd som kommer bakfra høres annerledes ut enn lyd som kommer forfra.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Å ha helt like høyttalere bak som forran ser jeg ikke helt vitsen med. Alle som har eksperimentert litt med lyd har vel erfart at lyd som kommer bakfra høres annerledes ut enn lyd som kommer forfra.
    Det stemmer 100% med min erfaring når det gjelder film.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Musikk-DVD er fantastisk opplevelse. Opptil 80% av DTS lyden kommer fra senter. Derfor er det enda viktigere på musikk enn film å ha like ht HELE veien rundt. Lykke til.
    Dette er vel en selvimotsigelse... Hvis 80% kommer fra senter gir det en gjennomsnittlig lydmengde på 5% fra de 4 andre kanalene i et 5.1-oppsett. Det vil si at senteren må tåle og gjengi 16 ganger mer effekt enn de andre kanalene.
    Det er det beste argumentet jeg har hørt for å dimensjonere senteren skikkelig og la de andre høyttalerne være "små hjelpere".

Så lenge man har voice-matching trenger man ikke å ha like HT hele veien rundt, men den beste måten å oppnå voice-matching på er jo like høyttalere, så...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til bakkanaler kan man trygt bruke noe med ganske annerledes klangsignatur. Romet vil uansett tilføre dem en annen klang på grunn av annen plassering, samt at ørene har en helt annen frekvenskurve bakfra enn forfra.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet selv for en stund siden med å ha B&W 602.5 S3 (gulvstående) som de to bakerste kanalene i et 7.1 oppsett. Lyden i disse kanalene var "pusslete", så rådet er å plassere pengene i front først med fokus på H + V + senter.

Dersom man skulle ha like høyttalere i front og bak så vil man nok merke dette best ved å kalibrere anlegget likt i lydtrykk mellom de ulike kanalene. Hvorvidt dette gir et lydbilde som er riktig: se det, det blir en smakssak.

Drømmen hadde likevel vært å anskaffet et par gulvstående Audiovector M3 super/signatur og flyttet de "kjipe" basic-M3 bak. Tror egentlig det hadde blitt overkill, men placebo-effekten ville nok bli tilfredstilt. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel mest naturlig å "dimensjonere" med mindre høyttalere bak, da disse både til film og musikk skal kun støtte opp med "bakgrunnslyd"...altså ikke fullt trøkk som frontene (og senteren) skal levere. Høyttalerne bør allikevel ha samme fabrikat og like elementer.

Tror det ikke ville låte helt bra dersom man gikk for et f.eks 5.1 eller 7.1 med store gulvstående høyttalere og lyttet til film/musikk som leverte full trøkk også bak. Personlig ville jeg fått orienteringsproblem...Hvor er nå sweetspot her da :roll: :lol:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •