Nytt anlegg i dag; CV vs Dali

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Nytt anlegg i dag; CV vs Dali

Heisann.

I dag tenkte jeg å snope meg nytt anlegg til PC. Planen var orginalt stk CV XLS-6 + XLS12S, ettersom jeg hører stort sett på elektronisk og må inrømme jeg er "litt" brystkassebass avhengig. Nå går det også delvis i metall, og forstår det slik at der kan et par Dali Lektor 3 høytalere gi meg mye større utbytte.

Spørsmålet mitt er; Hvordan vil XLS-6 være kontra Lektor 3? Må jeg velge mellom bombebass og rå metall her?

PS: Hvilken forsterker vil dere anbefale? Helst noe med krutt.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    cv xls/cls-6 + nad C375
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer Zero sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

Brystkassebass kan du oppnå ganske greit så lenge de rette kriteriene er oppfyllt (som plassering, rom, elektronikk, elementstørrelse osv)

Om du skal ha kvalitetslyd går du for Dali eller noe tilsvarende, uten tvil. CV har jeg dårlig erfaring med lydmessig, og i det lange løp kan du gå lei. Men CV er morro det, for all del..

Om du hører mye på metall og elektronikk er Klipsch også rost opp i skyene når det gjelder litt hardcore musikk med mye punch. Selv om mange glemmer at de faktisk er en ganske god allround høyttaler. De er også svært følsomme, så de vil spille gladelig med lite, men kvalitets effekt.

Anbefaler deg om du har mulighet for å ta med hjem høyttalere for å lytte der DU skal bruke dem, vanskelig å få korrekt inntrykk i en butikk uten dedikert hjemmekino/stereo rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zero
    Om du hører mye på metall og elektronikk er Klipsch også rost opp i skyene når det gjelder litt hardcore musikk med mye punch. Selv om mange glemmer at de faktisk er en ganske god allround høyttaler.
    Huff, nå ble jeg usikker.

Ja blir for det meste musikk med mye liv, kommer til å gå unna. Vil en XLS-12S funke bra med et par av Klipsch? Kommer ikke til å bruke det til hjemmekino, det har jeg. Som sagt, blir til de heftigere endene av elektronisk og metall.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egg
    Huff, nå ble jeg usikker.

Ja blir for det meste musikk med mye liv, kommer til å gå unna. Vil en XLS-12S funke bra med et par av Klipsch? Kommer ikke til å bruke det til hjemmekino, det har jeg. Som sagt, blir til de heftigere endene av elektronisk og metall.
    Dersom du ikke har hørt noen av de så bør du høre de før du kjøper. CV og Klipsch er ikke helt like. 8)

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valgets kval

Har vært igjennom mye CV opp igjennom årene. Digget de da jeg var yngre, alt fra v6-f til Clc215..

Etter hvert som jeg ble eldre gikk jeg over til b&w, det åpnet en ny verden for min del. Begynte høre på en del andre typer musikk og virkelig nyte kvaliteten..

Om du skal tenke langsiktig og ha noe du blir fornøyd med over lengre tid ville jeg gått for Dali eller B&W (Holder Klipsch utenom da jeg ikke har noe forhold til de).

Disse kan suppleres med en litt voksen sub og en kraftig forsterker. og du vil ikke savne bass

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok så jeg brukte heller dagen på å høre rundt i butikker. Dem eneste av merkene som var aktuelle jeg ikke fikk hørt var jo så klart Cerwin Vega.

Nå har jeg et eget anlegg med B&W CM9 og ASW10CM som låter vidunderlig, men ikke til det jeg ser på som "festligheter". Jeg skal ha noe som bare rister rundt på brystkassa og spiller som et h*******. Merket jeg savner dirringen lengre opp i frekvensene på det jeg har hørt på. Kan jeg forvente mye brystkassefest med CV XLS-6 + XLS12S? Og i så fall, hvilken forsterker vil dere anbefale? Merk at jeg er alergisk mot skarpe diskanter.

ps: takker for responsen hittil

EDIT: Lite bonus spørsmål: Hva er egentlig vitenskapen som gjør at noen talere får ting til å riste mer en andre? Hva skal jeg se etter i spesifikasjoner?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XLS-6 og XLS-12S gir deg trøkk og mere enn det du forventer! ^^

XLS-6 XLS-12S og en NAD 326BEE eller en Denon forsterker, masse hærlig trøkk i magen og vondt i tarmene.

PS! Dersom du hører på f.eks Satyricon og i den duren, så hadde jeg ikke valgt Lektor. Det blir litt lyst, og kan bli lite trøkk. Ikke en bra partner sammen med Cerwin heller.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange faktorer som spiller inn på brystkassetrøkket, og hvordan du får det.

1) Rom og plassering. WAF plassering = WAF lyd. Optimal plassering = optimal lyd (av det rommet tillater)

2) Membranareal.
    Det er lettere for en 18" å gi deg massasje kontra en 8". Større membraner flytter mer luft.

3) SPL
    Du må som regel spille høyt for å oppnå brystkassetrøkket. Jo mer membranareal jo mindre høyt trenger du å spille. Det er hvertfall mine erfaringer når jeg fikk inn mer membranareal i form av 2x 24". 8)

4) Frekvensområde.
    Dette punktet tror jeg det er mange som jeg mener ikke utforsker nok på. Er veldig mange som har potente subber som egentlig er i stand til å gi veldig bra trøkk, Men de blir delt alt for lavt. f.eks: 80 eller 60. I mine øyne ligger brystkassetrøkket i området fra 50-150hz. Så forsøk deg frem med forskjellig deling. Siden ingen rom er like, så er det ikke noe som er fasit på innstillinger heller. Noen vil sikkert si: "Du kan høre hvor bassen kommer fra da". Står subbene fremme med frontene, og dersom du har minst to subber så er det klin umulig å høre hvor bassen kommer fra. Dette har jeg prøvd en del på.

Liten avsporing, men er relevant. Innen PA har man noe som heter Kickbin. Dette er en kasse som oppererer i frekvensområdet 50-160hz eller 80-160hz, og er spesiallaget for å gi Kicket/brystkassetrøkket. Så det ligger noe i det. Det hadde ikke hett kickbin dersom det ikke hadde vært noe spark i det. :-D

Kombinerer du punktene 1-4 så har du potensiell bassorgie! Det begynner jeg å få en del erfaring med.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Det er mange faktorer som spiller inn på brystkassetrøkket, og hvordan du får det.

1) Rom og plassering. WAF plassering = WAF lyd. Optimal plassering = optimal lyd (av det rommet tillater)

2) Membranareal.
    Det er lettere for en 18" å gi deg massasje kontra en 8". Større membraner flytter mer luft.

3) SPL
    Du må som regel spille høyt for å oppnå brystkassetrøkket. Jo mer membranareal jo mindre høyt trenger du å spille. Det er hvertfall mine erfaringer når jeg fikk inn mer membranareal i form av 2x 24". 8)

4) Frekvensområde.
    Dette punktet tror jeg det er mange som jeg mener ikke utforsker nok på. Er veldig mange som har potente subber som egentlig er i stand til å gi veldig bra trøkk, Men de blir delt alt for lavt. f.eks: 80 eller 60. I mine øyne ligger brystkassetrøkket i området fra 50-150hz. Så forsøk deg frem med forskjellig deling. Siden ingen rom er like, så er det ikke noe som er fasit på innstillinger heller. Noen vil sikkert si: "Du kan høre hvor bassen kommer fra da". Står subbene fremme med frontene, og dersom du har minst to subber så er det klin umulig å høre hvor bassen kommer fra. Dette har jeg prøvd en del på.

Liten avsporing, men er relevant. Innen PA har man noe som heter Kickbin. Dette er en kasse som oppererer i frekvensområdet 50-160hz eller 80-160hz, og er spesiallaget for å gi Kicket/brystkassetrøkket. Så det ligger noe i det. Det hadde ikke hett kickbin dersom det ikke hadde vært noe spark i det. :-D

Kombinerer du punktene 1-4 så har du potensiell bassorgie! Det begynner jeg å få en del erfaring med.

Nå er jeg helt sikker heeelt på jordet: men hva betyr WAF? Har bestandig lurt på det. ^^

Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Nå er jeg helt sikker heeelt på jordet: men hva betyr WAF? Har bestandig lurt på det. ^^
    Wife Acceptance Factor :P

Likte at du fikk satt dissa B&W-pensjonistene på plass her! lol

Tror du blir fornøyd med både Klipsch og CV. Klipsch er en del mer detaljert/ren eller hva jeg skal kalle det. Nå har jeg bare hørt CV på fest da men. Jeg vil påstå at Klipsch med en "punchy" sub er en nice kombo! Derfor sikler jeg på en CV 21" til meg selv :P

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnalf
    Wife Acceptance Factor :P

Likte at du fikk satt dissa B&W-pensjonistene på plass her! lol

Tror du blir fornøyd med både Klipsch og CV. Klipsch er en del mer detaljert/ren eller hva jeg skal kalle det. Nå har jeg bare hørt CV på fest da men. Jeg vil påstå at Klipsch med en "punchy" sub er en nice kombo! Derfor sikler jeg på en CV 21" til meg selv :P

Hadde noe på følelsen av at det hadde noe med Wife, ja. ^^ Takk for svar! Hehe, tror de fikk litt skjokk. Bryr meg ikke så mye, er bare litt irritert over han Qrt. Han snakker dritt om det meste og synes det meste av bilstereo ser stygt ut, selv om at det er profesjonelt bygget og det ikke finnes en enste riff på trekket... Han får bare være, han er uansett sær i mine øyne. RF-82 er en god høyttaler. Ikke noe tvil om det, men synes det er litt oppskrytt i forhold til det du får igjen. Spiller greit med Emotiva hører jeg. Men på de Onkyo-ene og Pioneerene jeg har hørt de på, så har dette bare rast sammen. :/

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ihvertfall gå for Mk2-utgaven skal du ha noe, Mk1 er bare ræl spør du meg, men mange er jo uenige med meg.

Den spiller bra til å være en 2x8....men hallo....den er jo tross alt fortsatt bare en 2x8 :P Skulle ønske Klipsch lagde 2x15, til CV pris...DA hadde jeg vært fornøyd, hehe

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dissa kjerringene ødelegger jo forresten alt som er morro...også blør dem og sutrer og skriker og hyler, faens ***** mas! fuck WAF

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnalf
    Du må ihvertfall gå for Mk2-utgaven skal du ha noe, Mk1 er bare ræl spør du meg, men mange er jo uenige med meg.

Den spiller bra til å være en 2x8....men hallo....den er jo tross alt fortsatt bare en 2x8 :P Skulle ønske Klipsch lagde 2x15, til CV pris...DA hadde jeg vært fornøyd, hehe

Hører at MK2 modellen er bedre enn MK1. Er ikke sikker på hvilke av de eller om jeg har hørt de begge. Har bare noen bekjenter med for små receivere og RF-62 og 82... Har aldri hatt sansen for Klipsch, men kan jo være dne type lyd jeg ikke liker også... ^^ Klipsch med 15" til Cerwin-pris hadde vært noe!

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Waf....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen

"Innen PA" ?

Uansett, et slikt kickbin opplegg høres genialt ut! Noe jeg er redd for er at deler av det koselige området skal mangle. Det skal på en måte ikke bare riste på de mørkeste av de mørkeste, men jeg vil kjenne mellodien i kroppen. Om du sjønner. (Det gjør du sikkert) Så jeg kommer altså ikke langt om jeg ikke kan høre forskjell på notene...

Så for å sikte mot en konklusjon her;

CV XLS-6 + XLS12S
    Er det noe dere med erfaring med CV ville ha lagt til / endret? Rommet er vel 25m^2.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cv

Om du er ute etter skikkelige fest høyttalere, kan du jo vurdere et brukt kupp på Cerwin Vega AL1000..

De overdøver det meste for og si det slik

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akai RPM8 par (Demo)

Hva med disse? selv om det ikke er cv eller dali.

jeg hørte dem for ca ett år siden på en messe og dem overrasket.
    Meget pen lyd og kan spille meget høyt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •