Bytte fra Klipsch rf82 til hva? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 56 av 56
    Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    jo det hjelper veldig med godt utstyr. selv om du bor i et glasshus :P
    vil bedre akustikk minske forvrengningen fra selve høyttaleren?
    høyttaleren skal også konstrueres for normale rom, ikke et høl fullt av eggkartonger og madrasser. låter den ikke bra i et normalt rom så er det potensielt noe feil med den. men sikter ikke til noe merke nå..
    Den perfekte høyttaler er en som er konstruert for og spille i det rommet den er plassert. Så lenge man kjøper ferdig produkter må man tilpasse rommet til høyttaleren om man vil få ut det fulle potensialet. Det finnes konstruksjoner der ute som er laget med full aktiv drift og digital styring slik at man kan tilpasse høyttaleren til rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart rommet har mye og si men det er ikke alle som har mulighet til å omøblere det til et lydstudio.

Da får en gjøre det som den vanlige mann i gata har sjangs til. Der er vel det enkelste å finne en høyttaler med riktig lydsignatur som en liker. For meg har det alltid vært høyttaleren som gir den sterkeste klangsignaturen i oppsettet. Riktig høyttaler til rett rom har også mye og si, spesielt på bassen. I mitt eget tilfelle har høyttalerbytte alltid blitt løsningen for å få til bassen. Deretter får en finne elektronikk som er anbefalt til den gitte høyttaleren en velger. Så får en jobb litt med plassering. Dvs riktig avstand til bakvegg, toe inn, sin egen lytteposisjon, kortretning eller lengderetning av rommet. Er det skrikete og hardt får en legge et flossteppe på gulvet, gardiner osv. Er det ullent og tamt ja så får en bytte gardiner i persienner, bytte flossy teppe med flate tepper osv. Er rommet helt umulig med tanke på punch og bass så er det vel sub som er den siste utveien.

Fungerer ikke dette får en hive ut kona/samboer/kjæreste, ta på seg nerdebrillene, bestille et lass med eggekartonger, lydmåler, speil og software å rigge seg til et lydstudio.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Du har dette litt feil vei. Man behandler først den delen som er statisk og mest betydende, altså rommet i de fleste tilfeller. Men detter og en del som er en meget stor kompromi for de fleste. så det får være hipp som happ. Så kommer det til del nr to: ELEKTRONIKK! En veldesignet forsterker høres likt ut som hvilket som helst annen veldesignet forsterker(mtp naturlig gjengivning), en forsterker skal ikke tjene en andre rolle som en EQ, den skal være nøytral. Da fungerer en bra Behringer like bra som en bra Mark levinsson. Så til høyttaler, en høyttaler kan ha spesielle egenskaper utfra hva den er konstruert for å gjøre, størrelse på lytteområde, spredning av lytteområde og krav til SPL, men alt i alt så er høyttalere funksjonsmessig like. Men aldrig tro at øret til et menneske er god nokk til å måle hva som er best, bed blir som å påstå at du kan se hvilket skjermkort som gir mest FPS.
    Skjønner ikke hvordan du skal tilpasse rommet til et anlegg du enda ikke har kjøpt? Akustiske tiltak i rommet taes jo etter hvilke egenskaper en høytaller har, og hva du er ute etter. Men, at høytallere må kjøpes med tanke på rommet se skal stå i er jo absolutt en fordel. Ellers må en ko kjøpe høytaller etter hvilken lydkarakteristikk en er ute etter, for så å velge matchende forsterker (til dels enig at en god forsterker skal gjøre bare sitt, uten å farge lyden for mye), men det er slik at ikke alt matcher... Så, jeg tenker, det må jo være mye mer fornuftig og først finne ett anlegg (høytaller/elektronikk) du liker lydklangen av, og som passer deg og din musikksmak og bruk. Deretter tar du akustiske tiltak i rommet for at anlegget skal låte best mulig i rommet. Da tenker jeg plassering, møblering, evt akistikkplater, bassfeller osv osv etter behov. Mitt anlegg spiller ikke nødvendigvis optimalt i ditt rom, bare fordi ditt anlegg gjør de! Men, jeg kan understreke viktigheten av akustiske tiltak i et rom, It can make or break the sound:wink:

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Klart rommet har mye og si men det er ikke alle som har mulighet til å omøblere det til et lydstudio.

Da får en gjøre det som den vanlige mann i gata har sjangs til. Der er vel det enkelste å finne en høyttaler med riktig lydsignatur som en liker. For meg har det alltid vært høyttaleren som gir den sterkeste klangsignaturen i oppsettet. Riktig høyttaler til rett rom har også mye og si, spesielt på bassen. I mitt eget tilfelle har høyttalerbytte alltid blitt løsningen for å få til bassen. Deretter får en finne elektronikk som er anbefalt til den gitte høyttaleren en velger. Så får en jobb litt med plassering. Dvs riktig avstand til bakvegg, toe inn, sin egen lytteposisjon, kortretning eller lengderetning av rommet. Er det skrikete og hardt får en legge et flossteppe på gulvet, gardiner osv. Er det ullent og tamt ja så får en bytte gardiner i persienner, bytte flossy teppe med flate tepper osv. Er rommet helt umulig med tanke på punch og bass så er det vel sub som er den siste utveien.

Fungerer ikke dette får en hive ut kona/samboer/kjæreste, ta på seg nerdebrillene, bestille et lass med eggekartonger, lydmåler, speil og software å rigge seg til et lydstudio.
    enig, det samme jeg tenker

Newcomer Dynamiker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bør velge høyttaler etter det rommet man har, så bør man velge en forsterker som best mulig driver høyttaleren, og deretter bør man velge preamp som fintuner klangkarakteren for til slutt å velge de nødvendige kilder og slikt.

...eller vent, jeg har jo hørt så få høyttalere, bare glem det...

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dynamiker
    Man bør velge høyttaler etter det rommet man har, så bør man velge en forsterker som best mulig driver høyttaleren, og deretter bør man velge preamp som fintuner klangkarakteren for til slutt å velge de nødvendige kilder og slikt.

...eller vent, jeg har jo hørt så få høyttalere, bare glem det...
    Hehehe

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten

Helt enig med deg. Man må finne høyttalere som passer til rom og egen lydsmak, også får man finne elektronik som passer ht. Og de fleste har ikke dedikert rom til denne hobbyen og av den grunn begrenset mulighet til og gjøre noe med akustikken. Men i en vanig stue med normal møblering og god avstand til sidevegger kan man få til meget god lyd. Det er når størelse på rommet blir mindre at det virkelig kan bli vanskelig og få orden på lyden.

Jeg har selv i over 20 år hatt anlegget i stue og ikke hatt mulighet til og gjøre stort med akustik. Men har nå anlegg i eget rom hvor jeg står ganse fritt til akustiske tiltak. Gevinsten ble større en jeg hadde trodd.

Som jeg pleier og si, det blir ikke bedre en det svakeste ledd tilsier.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    JBL. Synes de spiller meget bra. Ikke for å starte noe oppstyr til deg, Qrt: Men nå er du på'n igjen! Du er som sagt utrolig sær synes jeg. Garantert flere her som er enig.

Lenge siden jeg innså at man er sær hvis man ikke lar seg blende av hypene på AVforum, og jeg har hverken Klipch eller Emotiva så da ligger det i kortene at jeg sannsynligvis er tilbakestående ja.

Men, det forandrer ikke på det faktum at jeg har hatt nøyaktig det samme stående i stua i flere år uten at jeg har følt behov for å lage en tråd her med spørsmål om hva jeg må gjøre eller bytte ut for å få lyd jeg blir fornøyd med.
    Go figure..

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Lenge siden jeg innså at man er sær hvis man ikke lar seg blende av hypene på AVforum, og jeg har hverken Klipch eller Emotiva så da ligger det i kortene at jeg sannsynligvis er tilbakestående ja.

Men, det forandrer ikke på det faktum at jeg har hatt nøyaktig det samme stående i stua i flere år uten at jeg har følt behov for å lage en tråd her med spørsmål om hva jeg må gjøre eller bytte ut for å få lyd jeg blir fornøyd med.
    Go figure..

også kjører vi en runde med REW og finner ut at responsen ser ut som thundercoaster.. go figure
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug
    også kjører vi en runde med REW og finner ut at responsen ser ut som thundercoaster.. go figure
    Du skal sikkert frem til at dBmåling ikke ville gitt en 100% flat "kurve" hos meg.
    Guess what, målet mitt er lyd jeg liker og ikke en måling jeg kan skryte av på internet.
    Jeg har nemlig kjøpt stereoen min til meg og ikke til dere.

Go figure..

Edit:
    tok nettop en titt på PAen du har å banke i bordet med. Kanskje ikke rett gutt til å snakke høyest her..

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, du hadde fått et mye roligere lydbilde om rommet ikke spilte med, om rommet er håpløst hjelper det lite hvor dyrt og fancy utstyr man har. Men uansett, dette blir altfor OT.

Til ts: jeg har selv hatt klipsch og dem er morsomme dem! Synes selv de er litt for oppskrytt her på forumet. Etter det lille jeg har hørt av de jbl høytallerne virker det som om de er ganske like sånn dynamikkmessig vil jeg tro.

Men er ganske sikker på at du kan løse det ved litt god plassert akustikk. Klipsch skal ikke skrike, da er det en feil etsted, og det er som oftest rom & plassering.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug
    Og etter diverse utskiftning, EQ og andre tiltak ser det hele ut som gardermobanen, men alt som gjorde at man gadd å høre på musikk er borte...

go figure

Newcomer doberman sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen, beklager at jeg ikke har svart på flere av de gode innleggene, men hunden følte visst for å dra på utstilling i helga, så det begrensa seg

Har sett på masse gode forslag her, og sitter NESTEN tilbake med like mange spørsmål som før jeg laget tråden; nemlig hvor han bør begynne. Lyden hos ham er radikalt forskjellig fra det som er hos meg, så jeg har litt vansker med å se at det plutselig blir bra bare vi flytter litt på oppsettet og ser an resten av inventaret, men det er det som blir prøvd i første omgang.

Hvis det ikke blir noen løsning har der kommet bud lokalt her på Klipschene, så jeg tror nesten de blir byttet med JBL isåfall. Enten ES90, ES100, eller Studio190.

Hvis flere har gode ideer så er det bare å bruke tråden, jeg synes den ble kjempebra til det vi lurte på. Skal se om det blir lagt ut bilde av stua i morgen.

Kan forøvrig legge til at jeg måtte selv hive ut Dali808 for en tid siden pga jeg ikke klarte å få lyd ut av dem etter at vi flyttet. Jeg ville dog ikke ommøblere stua siden ledninger var skjulte. Jeg byttet først til Jamo, så til Klipsch, og det ble en helt annen lyd enn jeg hadde med Dali. Tror nok jeg kunne fått til lyden i Daliene hos meg også, ser jeg i ettertid, men det ville medført større endringer i stua enn jeg kunne ha akseptert.
    Skal også sies at han som overtok den tidligere forsterkern (dette er ikke samme person som plages) i ettertid overtok høyttalerne, og det låter helt kanon hos ham i dag, slik det gjorde hos meg før jeg flyttet. Det overrasket meg veldig at det kunne bli så stor forskjell som det faktisk ble.
    Er frustrerende når man bor i gokk og ikke får prøvd før man kjøper.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver jo ikke noe om rommet ditt, rommet hans og hvilke konkrete forskjeller du opplever i lyden. Da er jo i prinsippet ta alle konkrete forslag ubrukelige.

Newcomer doberman sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjapt svar til dynamiker

Er ikke ubrukelige for meg ihvertfall. Sånn jeg ser det er det ingen total enighet når det gjelder Klipsch vs resten, eller endringer som kan gjøres i rommet. Siden små endringer i rommet er det som er rimeligst og kjappest er det det vi ender opp med. Jeg skriver ikke alle tanker jeg gjør meg rundt oppsettet hans, da jeg hadde tenkt å gjøre opp status etter at vi har prøvd forskjellige endringer i rommet og plassering, og se om det har nok for seg til at prisen i nåværende oppsett kan forsvares uten at der blir endringer.

Ellers er vel egentlig rommene veldig forskjellig. Min stue er en normalt møblert 26 kvadrat stor stue, med rimelig stor sofa, tunge gardiner og flere flate matter. Der tvkroken er er rommet buet, og best resultat er faktisk med høyttalerne nær veggen. Jeg hadde med HK forsterker langt strammere mellomtone og langt dypere bass, og sangstemmer var behagelige men kunne være en anelse skrikende hos meg også, uten at jeg noen gang var misfornøyd.

Hans rom er rundt 20 kvadrat, murvegg på ene siden dog med panel, tynne gardiner, lettere og mindre sofa og generelt mindre inventar, usikker på matter akkurat nå, muligens et tynt teppe. Står på samme sted som tidligere leieboer har hatt anlegg med godt resultat. Der er midlertid 3 åpne dører inn til stua som antakelig roter det til, en på siden av oppsettet, en på ene langvegg, og en til et mindre rom til venstre bak lytteposisjon. Det som mangler i lyden er det jeg nevner over, der er totalt mangel av attack i lyden, ingen trykk over mellomtonen, rumlende dypbass, og sangstemmer er tamme og fremtredende.
    Trekker han høyttaleren fram fra veggen så kommer forsåvidt trykket i mellomtonen, og sangstemmer blir roligere, men da snakker vi fort om å dra høyttalerne nesten en meter fram!

Slik det står kommer frem over her så er det kanskje skrekkeksempel når det kommer til rommet de spiller i. Skal i første omgang gjøre noe med dørene, gulvene og kanskje flytte oppsettet til en annen vegg.

Da jeg startet tråden hadde jeg i mente at han muligens ikke er veldig gira på å rette så mange ting i rommet, og at bytte av høyttaler i dette tilfelle kunne være det greieste. Men nå skal vi se hva det blir til, og ta det derfra.
    Jeg har før hørt lyd i samme stue med samme plassering av oppsett, men med større og mer ruvende sofagruppe, bord osv, som har vært knall bra.

Edit: Beklager veldig rotete 2 innlegg jeg har kommet med her, skylder på helga. Uansett, Quisten har mange gode poenger, einis hadde interessant linker, og flere nevner JBL. Siden jeg selv opplevde stor forskjell fra Dali til Klipsch uten å endre noe som helst i rommet, tror jeg ikke det blir lagt ned veldig mye i romforbedringer. Var uansett interessante 3 sider som har kommet ut av denne tråden.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til doberman.

Det blir spennende og se hva dere kommer frem til og hva som blir løsningen på problemet. Lykke til i alle fall.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •