Bytte fra Klipsch rf82 til hva? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 56
    Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har selv prøvd Harman Kardon på Klipsch RF-82, da prøvde jeg blant annet å spille Iron Maiden - Run To The Hills, det var rett og slett totalt misslykket.

Jeg spilte mye annen musikk også alt fra Dire straits til Blondie og Hellbillies, særlig skarptrommer, Hi-Hat etc i trommesett i musikken var veldig dominerende. Med Run To The Hills ble egentlig alt feil da det er en del skarpe trommeslag. I skrivende stund hører jeg på disse med mine RF-7 med Parasound og Oberon), låter veldig bra, men denne typen musikk er ikke helt etter min smak, låter en anelse tamt. Fear of the dark høres helt annerledes ut.. På høye lydnivåer virker det som man er på en konsert hehe.

Da jeg fikk tak i Parasound preampen ble RF-82ene forvandlet til noen helt annet. Var ikke helt fornøyd selv da, en anelse skarp i toppen var det fremdeles, men fikk flyttet og ordnet litt på rommet de står og da ble det bra! Full match i mine ører! Jeg byttet raskt ut RF-82 med RF-7 og det angrer jeg heller ikke et sekund på, RF-7 spiller med en helt annen trøkk og oppløsthet. Kassa er nok noe mer dempa og avstivet, 'de spiller liksom ikke med kassa' som RF-82 gjorde og spiller som man skulle vært på første rad på en live konsert :P

Jeg synes Klipsch gir en god gjengivelse av alle musikksjangre etter min mening, en god allrounder. Hørte på Jazz som jeg er glad i flere timer igår og ble imponert over hva jeg hørte.

Prøvde her med et litt mer utfyllende svar enn"det trøkker bra!".

Mitt råd er først å bytte ut H/K med noe mer matchende, er nok av forslag over her.

Jeg ville også omøblert og funnet beste plassering for høytalere. Der RF-7ene mine står er rommet 14 kvadrat, hadde høytalerne 4 forskjellige steder før jeg ble fornøyd med lyden.

I stua da jeg hadde høytalerne der, hjalp det stort å sette en sittepuff forran høytalerne med en dundyne oppå. Gjorde dette bare for å prøve.

Til opplysning har jeg både B&W og Klipsch.

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dynamiker
    Høyttalere som er så sensitive til enten rom, elektronikk eller begge deler er i utgangspunktet ikke særlig godt konstruerte.
    Denne komentaren kunne jeg likt at du utdypet.

Min erfaring er at jo bedre og mer linert en høyttaler spiller jo mer krever den av rommet. Er en høyttaler målt med helt flat respons kurve vil denne ofte oppfattes som frempå og lys i toppen i rom som det ikke er gjort akustiske tiltak i. Og de krever mer korrekt plassering for og spille opptimalt, men når disse tingen er på plass så snakker vi om en skikkelig musikk opplevelse.

Til trådstarter

Hvilke muligheter har han med tanke på akustiske tiltak i rommet?

Newcomer Dynamiker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Denne komentaren kunne jeg likt at du utdypet.

Min erfaring er at jo bedre og mer linert en høyttaler spiller jo mer krever den av rommet.
    Linearitet er et begrep som kan brukes om mange aspekter ved en høyttaler. Vi kan for eksempel tenke oss en linear overføringsfunksjon ved en gitt frekvens. Vi kan også se for oss at forvrengningskarakteristikken er linear, at spredningen er linear, at frekvensresponsen er linear ift en gitt target osv.

Dersom alle disse tingene er optimale, noe de sjelden er i nærheten av, så er det ikke vanskelig å matche en høyttaler i det heletatt. Er høyttaleren god nok står det hele og faller på at forsterkeren klarer å drive lasten, og at rommet har nogen lunde behagelig akustikk.

Ikke glem at om en høyttaler er "perfekt" så vil det være en like logisk match mellom høyttaler og rom som det ville vært mellom et liveband og det samme rommet, det låter bra og høres både ekte og "live" ut selv om akustikken tilsier at det ligger en del feil i lydbildet. Når det er sagt så er det sjelden et liveband ville spilt spesielt behagelig på et flislagt bad, så unntak finnes.

Er en høyttaler målt med helt flat respons kurve vil denne ofte oppfattes som frempå og lys i toppen i rom som det ikke er gjort akustiske tiltak i.
    Flat respons er absolutt ikke noe mål i seg selv, snarere tvert i mot. Dette har blant annet med lytteavstand, spredning og rompåvirkning å gjøre, men det er også slik at de fleste innspillinger er kontrollyttet på høyttalere som ikke er frekvenslineare. Dermed vil heller ikke innspillinger flest være laget for å matche frekvenslineare høyttalere.

Og de krever mer korrekt plassering for og spille opptimalt, men når disse tingen er på plass så snakker vi om en skikkelig musikk opplevelse.
    Høyttalere som er kresne på plassering kan være det fordi de har feil i frekvensgangen, for eksempel feil avrulling i bassen eller feil balanse mellom høye og lave frekvenser, men det er gjerne spredningsmønsteret som først og fremst gjør en høyttaler vanskelig å plassere.

Og la meg bare ha sagt det, Klipsch er ikke spesielt plaget med at frekvensresponsen er for korrekt eller at spredninsmønsteret er spesielt bra.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "The room is usually considered to be the problem when a loudspeaker does not sound right. Actually, the loudspeaker is the problem, because it illuminates the room unevenly with sound at different frequencies. The room merely talks back and the listener's brain cannot withdraw attention from it. Room correction will make the loudspeaker sound different but it cannot fix its off-axis frequency response, which is heard via the room."

"When I hear an unfamiliar loudspeaker in an unfamiliar room and it does not sound right, then I look for faults in the loudspeaker's design and placement long before I blame the room."

Room Acoustics
    Conclusions

Intermediate Magnus55 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter forslaget om JBL. De er ganske like Klipsch på "morofaktor". Og kanskje litt snillere plasseringsmessig.

Som det også blir nevnt en del er plassering og rom. Det er utrolig hvor mye plasseringen og rommet har å si. Størrelse, møblering og romklang. Dersom det ikke er noen stopper for å snu om på hele rommet, enten 90 eller 180 grader med møblering og plassering, så ville jeg prøvd det. Har selv gjort dette når jeg har vært missfornøyd med lyden i en høyttaler, og vips, et helt nytt lydbilde.

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linearitet er et begrep som kan brukes om mange aspekter ved en høyttaler. Vi kan for eksempel tenke oss en linear overføringsfunksjon ved en gitt frekvens. Vi kan også se for oss at forvrengningskarakteristikken er linear, at spredningen er linear, at frekvensresponsen er linear ift en gitt target osv.

Dersom alle disse tingene er optimale, noe de sjelden er i nærheten av, så er det ikke vanskelig å matche en høyttaler i det heletatt. Er høyttaleren god nok står det hele og faller på at forsterkeren klarer å drive lasten, og at rommet har nogen lunde behagelig akustikk.

Ikke glem at om en høyttaler er "perfekt" så vil det være en like logisk match mellom høyttaler og rom som det ville vært mellom et liveband og det samme rommet, det låter bra og høres både ekte og "live" ut selv om akustikken tilsier at det ligger en del feil i lydbildet. Når det er sagt så er det sjelden et liveband ville spilt spesielt behagelig på et flislagt bad, så unntak finnes.

Flat respons er absolutt ikke noe mål i seg selv, snarere tvert i mot. Dette har blant annet med lytteavstand, spredning og rompåvirkning å gjøre, men det er også slik at de fleste innspillinger er kontrollyttet på høyttalere som ikke er frekvenslineare. Dermed vil heller ikke innspillinger flest være laget for å matche frekvenslineare høyttalere.

Høyttalere som er kresne på plassering kan være det fordi de har feil i frekvensgangen, for eksempel feil avrulling i bassen eller feil balanse mellom høye og lave frekvenser, men det er gjerne spredningsmønsteret som først og fremst gjør en høyttaler vanskelig å plassere.

Og la meg bare ha sagt det, Klipsch er ikke spesielt plaget med at frekvensresponsen er for korrekt eller at spredninsmønsteret er spesielt bra.
    Helt enig med deg på det angående Klipsch.

Men mener rom og akustikk er noe de fleste ikke legger nok vekt på. Dette er jo i meget stor grad med på og påvirke det endelige lydresultatet. Er rommet dårlig egnet for og spille musikk i, hjelper det lite om utstyret du plasserer i det er av topp kvalitet.

Hadde du satt et band til og spille i en vanlig stue ville dette med meget stor sansynlighet vært helt skrekkelig og høre på. Men om dette hadde vært i et studio eller konsert lokale vil det låte helt topp.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Men er den ultimate lyden hjemme i stua at det "trykker meget bra"
    Shit, hva betyr det at det trykker bra??

Har ofte lurt på det selv.

Samme med morsom lyd. HT som ikke er så detaljerte og naturtro får ofte omtalen "morsomme" høyttalere, mens de som spiler korrekt blir beskrevet som "kjedelig". Hva er kjedelig med detaljert og god lyd?

Egentlig skjønner jeg heller ikke hva det er som skal gjøre en høyttaler med middels til dårlig lyd mer egnet til film og rock enn musikalske høyttalere. Mye rart man leser.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg lurer litt på er hvorfor Klipsch-mafiaen ikke kan akseptere at ikke alle liker lydsignaturen til Klipsch? Jeg sier ikke at det nødvendigvis gjelder trådstarters problemstilling, men det er en tendens til at hvis noen ikke liker Klipsch, så er problemet utelukkende matching, plassering eller rommet.

Blir litt som å argumentere med at hvis man ikke liker BMW, så er det fordi veien, dekkene eller været er feil.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima

Samme med morsom lyd. HT som ikke er så detaljerte og naturtro får ofte omtalen "morsomme" høyttalere, mens de som spiler korrekt blir beskrevet som "kjedelig". Hva er kjedelig med detaljert og god lyd?

Egentlig skjønner jeg heller ikke hva det er som skal gjøre en høyttaler med middels til dårlig lyd mer egnet til film og rock enn musikalske høyttalere. Mye rart man leser.
    Det har med smaken å gjøre, personlig klarer jeg pr dags dato ingen b&w jeg at prøvd. Betyr ikke at de er dårlig av den grunn, de bare passer ikke til meg.
    Hadde alle hatt lik smak hadde det trolig bare fantes en produsent ettersom alle skulle hatt det samme.

Og jeg har hørt mye høytalere jeg likte, andre mer enn andre, og noen mindre - og mange vil sannsynlig være uenig, mens mange vil dele min mening.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er rommet dårlig egnet for og spille musikk i, hjelper det lite om utstyret du plasserer i det er av topp kvalitet.
    jo det hjelper veldig med godt utstyr. selv om du bor i et glasshus :P
    vil bedre akustikk minske forvrengningen fra selve høyttaleren?
    høyttaleren skal også konstrueres for normale rom, ikke et høl fullt av eggkartonger og madrasser. låter den ikke bra i et normalt rom så er det potensielt noe feil med den. men sikter ikke til noe merke nå..

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima

Dette du her påpeker er en utbredt klassiker her på forumet. Hvor man på en nærmest mirakuløs måte greier å få klar,detaljert og suverent god gjengitt lyd til å bli beskrevet som "kjedelig" eller "ensformige".

I motsatt ende av skalaen har man spesielt Klipsch og Dali, som blir beskrevet som "moro" høyttalere fordi de farger lyden noe helt sinnsvakt og flere modeller fra disse to produsentene har en diskant/øvre mellomtone som er helt spinnvill. Denne motsetningen forstår jeg like lite av som deg.

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Rockehøyttaler", "Filmhøyttaler" og "Riktig lyd som er kjedelig" er jo bare dustete unnskyldninger for å redde skinnet til en stakars ubrukelig høyttaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL. Synes de spiller meget bra. Ikke for å starte noe oppstyr til deg, Qrt: Men nå er du på'n igjen! Du er som sagt utrolig sær synes jeg. Garantert flere her som er enig.

Tror ikke man kan sammenligne M-65 mot RF-82, men jeg hadde selv gått for Dynavoicesiden jeg har kun hatt dårlige opplevelser med Klipsch, uansett forsterker. H/K på Klipsch er en bom-tur, det er det flere som synes. Men det som gjelder er jo at du selv er fornøyd. B&W er bra også synes jeg. Kan være litt kresen på forsterker, hvis ikke så er jo Dali noe å skjekke ut. Nå har jeg aldri testet opp Klipsch mot noen andre merker untatt noe Jamo-greier, så kan ikke uttale meg noe om akkurat sammenligning av det.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    JBL. Synes de spiller meget bra. Ikke for å starte noe oppstyr til deg, Qrt: Men nå er du på'n igjen! Du er som sagt utrolig sær synes jeg. Garantert flere her som er enig.
    Jeg er uenig.

...eller til dels enig

Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch spiller greit, men etter min mening er Klipsch, iallfall RF-82, sinnsykt oppskrytt her inne :P Men for all del, de spiller bra. Har RF-82Mk2 sjæl. På KINO er de ihvertfall rå.

Active paisley sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    375
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere som er så sensitive til enten rom, elektronikk eller begge deler er i utgangspunktet ikke særlig godt konstruerte.
    Hørt få høyttalere i ditt liv du vel..

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paisley
    Ja, jeg har ikke hørt stort.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paisley
    You loose!!:-D

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett ka folk generellt meine om Klipsch, så e i utrolig fornøyd med mine (dog, det er Palladium-serien da), og matchingen med McIntosh er herlig Pg etter noen av begrepene noen bruker her, så spiller de både "morsomt" og "kjedelig"
    Men som noen skriver lenger opp, så er det ikke alt som passer alle...

Jeg mener også at en må først finne høytaller en liker, matchet med riktig elektronikk til sin smak, deretter akustiske tiltak for og optimalisere lyden
    Men det er jo bare min ydmyke mening;-)

Edit: beklager skrivefeil og dialekt, iPad og overtrøtt er IKKE en god match;-)

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    Uansett ka folk generellt meine om Klipsch, så e i utrolig fornøyd med mine (dog, det er Palladium-serien da), og matchingen med McIntosh er herlig Pg etter noen av begrepene noen bruker her, så spiller de både "morsomt" og "kjedelig"
    Men som noen skriver lenger opp, så er det ikke alt som passer alle...

Jeg mener også at en må først finne høytaller en liker, matchet med riktig elektronikk til sin smak, deretter akustiske tiltak for og optimalisere lyden
    Men det er jo bare min ydmyke mening;-)

Edit: beklager skrivefeil og dialekt, iPad og overtrøtt er IKKE en god match;-)
    Du har dette litt feil vei. Man behandler først den delen som er statisk og mest betydende, altså rommet i de fleste tilfeller. Men detter og en del som er en meget stor kompromi for de fleste. så det får være hipp som happ. Så kommer det til del nr to: ELEKTRONIKK! En veldesignet forsterker høres likt ut som hvilket som helst annen veldesignet forsterker(mtp naturlig gjengivning), en forsterker skal ikke tjene en andre rolle som en EQ, den skal være nøytral. Da fungerer en bra Behringer like bra som en bra Mark levinsson. Så til høyttaler, en høyttaler kan ha spesielle egenskaper utfra hva den er konstruert for å gjøre, størrelse på lytteområde, spredning av lytteområde og krav til SPL, men alt i alt så er høyttalere funksjonsmessig like. Men aldrig tro at øret til et menneske er god nokk til å måle hva som er best, bed blir som å påstå at du kan se hvilket skjermkort som gir mest FPS.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •