ntd12tannoy - høyttalere til låning/testing!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ntd12tannoy - høyttalere til låning/testing!

Da var dagen kommet, og Cerwin-Vega! VE-8F kom på rommet for første gang. Jeg kan si at jeg hadde ikke forventet mer av de! Disse spiller nesten som skapt for dette rommet på bare 7 kvadrat. Har testet med litt av hvert, og det jeg kom fram til var at Yamaha hørtes best ut på de. Har kjørt inn surround, og stereo er jo selvfølgelig best på de i mine ører. På butikken likte de seg ikke noe mye sammen med CXA-10 i brokobling. Der skar det seg kraftig synes jeg. Lyden i VE-8F synes jeg var veldig tøff! Cerwin er ikke akkurat kjent for å være beste partner til Pink Floyd, Rainbow og sånt, men gikk helt greit. Den beste opplevelsen med disse, var Dubstep. Da jeg dro på litt med "Bass Cannon" med Flux Pavilion likte jeg meg stort! Sånn opplevelse med Cerwin på dette rommet har jeg aldri hatt! Følsomheten er jo så som så, ikke akkurat like høytspillende som storebrødrene er kjent for, men spiller mer enn høyt nok for min del.

Konklusjon:

Cerwin-Vega! VE-8F er en morro høyttaler! Ikke noe tvil om det. Beste resultatet jeg hadde med disse, var på Yamaha. Denon synes jeg for en gang skyld låt litt tamt på de. Men artig på Denon AVR-1507 og PMA-980 også. Kult å høre Rock og metal på de, og diskanten gikk HØYT! Bassen synes jeg var litt i meste laget for diskanten, men ikke like ekkel som storebroren VE-12F. Noen liker XLS-serien best, og noen liker VE-serien best. Personlig liker jeg VE-serien best av det som forhandleren Hifi-Klubben selger. Nå er jo ikke Cerwin kjent for mye dypbass, men i mot XLS-serien synes jeg at VE-serien har mye bedre og mer dypbass enn det XLS-serien har. Men så er jo XLS-serien laget for å spille mer høyt også, da. Høyttalerne er veldig fengende på Dubstep og Hardstyle. Siden disse ikke er mine, så har jeg ikke dratt på allverden med de. Den som ønsker seg en rimelig høyttaler med masse trøkk, så er det ikke i tvil om at dette er et godt valg. De fleste ungdommene som er ute etter anlegg, så er jo Cerwin en våt drøm, og husker selv at dette var min våte drøm for mange år siden. Hvis jeg får en god pris på et par, så skal jeg ikke nøle med å slå til på et par! I rommet mitt på "bare" 7 kvadrat, var dette noe av det råeste som har vært innom. Glem Proson med 10" sine, Cerwin med 8" subber spiller mye råere! Uansett rom etter min mening. Proson Twin 5.10 kan ikke sammelignes på dette rommet! Men så er jo ikke størelse alltid noe å henge seg opp i. Artige høyttalere som sagt, og får jeg et godt tilbud så slår jeg til! Hvis du liker bass, og ikke har allverden av plass, så er nok en god NAD og CV! VE-8F et godt alternativ. Ikke nøl med å stikke innom Hifi-Klubben for en lytt! Dette vil du ikke gå glipp av hvis du liker mye bass!
    Legger ved bilder:

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har bare hørt ve12 og diskanten var alt for slitsom etter min mening. Brukte en denon reciever og rotel rb1080 som effekt. Er diskanten i ve8 mindre skrikete enn ve12 syns du?

Fikk det ikke helt med meg utifra innlegget ditt om det var bassen eller diskanten du likte bedre enn på ve12

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    jeg har bare hørt ve12 og diskanten var alt for slitsom etter min mening. Brukte en denon reciever og rotel rb1080 som effekt. Er diskanten i ve8 mindre skrikete enn ve12 syns du?

Fikk det ikke helt med meg utifra innlegget ditt om det var bassen eller diskanten du likte bedre enn på ve12

Du har ganske rett angående VE-12-diskanten. Jeg også synes den er litt slitsom. På VE-15F er det ikke diskanten som roper mest, der er det mest bassen som pumper som er ganske slitsom. VE-8F diskanten er litt roligere enn VE-12F diskanten er, men så er det jo en mindre høyttaler også, da. Diskanten er den samme i alle VE-høyttalerne (tror jeg). VE-8 er uten tvil en bedre høyttaler i mine ører.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv eid et par VE-8F, artig høyttaler men ingen allrounder.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    Har selv eid et par VE-8F, artig høyttaler men ingen allrounder.

Nei, allrounder er det ikke. Synes det låter bedre i stereo enn i surround.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I så små rom kan jeg anbefale stativhøyttalere.
    Jeg har hatt mange høytallere innom, men her er det B&W CM1 som har spillt best.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I så små rom kan jeg anbefale stativhøyttalere.
    Jeg har hatt mange høytallere innom, men her er det B&W CM1 som har spillt best.

CM1 er veldig bra. Er også en god allrounder i mine ører. Hadde vært artig å hatt de på rommet, men har ikke økonomi til det før jeg har solgt ene bilen jeg har. Men etter det skal det nok komme noe god-saker på rommet, ja.
    Har faktisk stativ-høyttalere i bakhodet, men hva? HEHE! Synes VE-8F klarer seg greit på rommet. Til og med kompisen min, (CV=DA_KING) her på forumet ble imponert over lyden av de i rommet her. Og han har HFA18, XLS-12 og XLS28... Har hørt at CM1 liker mye krefter og kan være kresen på forsterker, stemmer dette? Som sagt, så er CM1 en utrolig bra høyttaler. Og til den størelsen! Helt utrolig.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De spiller bra nok med 50 wattere fra NAD, men jeg har NAD c372 på mine.
    Har sammenligna NAD c372, c375, Denon PMA 1500, Denon PMA 1510, og Lyngdorf i forskjellige Hi-Fi klubber, dårligest synest jeg C372 låt, låt litt skarpt i forhold til de andre. (Lyngdorf likte jeg heller ikke helt)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De spiller bra nok med 50 wattere fra NAD, men jeg har NAD c372 på mine.
    Har sammenligna NAD c372, c375, Denon PMA 1500, Denon PMA 1510, og Lyngdorf i forskjellige Hi-Fi klubber, dårligest synest jeg C372 låt, låt litt skarpt i forhold til de andre. (Lyngdorf likte jeg heller ikke helt)

NAD 372 er bra. Ikke mye av de på service heller. Lyngdorf synes jeg også er litt kjedelig. Personlig synes jeg det er omtrent den samme lyden på alle høyttalere som er påkoblet... Men nå har jeg bare hørt noen Dali modeller på en eller annen Lyngdorf sånn kjapt også, da. Ikke helt gull i mine ører. NAD - B&W er en bra kombo. Har fått litt bedre smak for NAD de siste månedene av en eller annen grunn også.

Active Jimbeam sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    har ikke økonomi til det før jeg har solgt ene bilen jeg har.
    Blir litt nysgjerrig jeg, leste i en tråd igår at du er 16 år??

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jimbeam
    Blir litt nysgjerrig jeg, leste i en tråd igår at du er 16 år??
    Artig at folk er litt nysgjærrig. Stemmer det.

Newcomer ShyFx sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Artig test. Får du lånt og testet et par cerwin Vega XLS-28 også?
    Eller om du har hørt de før, hvordan vil du beskrive lyden i de?

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ShyFx
    Jeg kan ta for meg jobben

XLS-28 er en veldig god høyttaler! Den har en overraskende tight og punchy bass som f.eks. VE-8 og VE-12 bare kan drømme om! Diskanten er "snillere" i XLS-28 enn VE-serien, noe som gjør det enklere med matching osv.

Dypbass er det ikke så mye av(ift. VE-8 og VE-12), men den tar igjen på punch. XLS-28 er relativt lettdreven, og trenger ikke mere enn 100 gode watt for å få ut potensialet i høyttalerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ShyFx

Det som HIFI-Mathias mener er jeg helt uenig i. XLS-en har en mye hardere og vondere diskant enn det VE-serien har, og VE-serien har et helt hav med bass som XLS-en kunne drømme om. XLS-28 er en helt grei høyttaler. Man skal ikke ha for mye forhåpning av den. Men ikke en dårlig oppbygget høyttaler for det. XLS-28 kunne ha hatt litt mer bass og kunne ha fått roet ned diskanten litt. Hvis jeg får anledning til et hjemlån av CV=DA_KING her på forumet, så skal jeg si litt mer om hvordan de spiller på rommet her. Jeg er ikke den som valger XLS-serien framfor en VE-serie som spiller 10 ganger bedre. XLS-12 synes jeg faktisk begynner å bli noe. Den har en veldig hard og en "litt" mer avslappet diskant enn det resten av XLS-serien har, (synes jeg). Men hvis en liker en veldig liten høyttaler med mye pass og en veldig vond diskant, så må en ikke nøle med å høre på de. Finnes vel neppe en mindre høyttaler med dobble 8" som er mer morro enn XLS-28.

Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som HIFI-Mathias mener er jeg helt uenig i. XLS-en har en mye hardere og vondere diskant enn det VE-serien har, og VE-serien har et helt hav med bass som XLS-en kunne drømme om. XLS-28 er en helt grei høyttaler. Man skal ikke ha for mye forhåpning av den. Men ikke en dårlig oppbygget høyttaler for det. XLS-28 kunne ha hatt litt mer bass og kunne ha fått roet ned diskanten litt. Hvis jeg får anledning til et hjemlån av CV=DA_KING her på forumet, så skal jeg si litt mer om hvordan de spiller på rommet her. Jeg er ikke den som valger XLS-serien framfor en VE-serie som spiller 10 ganger bedre. XLS-12 synes jeg faktisk begynner å bli noe. Den har en veldig hard og en "litt" mer avslappet diskant enn det resten av XLS-serien har, (synes jeg). Men hvis en liker en veldig liten høyttaler med mye pass og en veldig vond diskant, så må en ikke nøle med å høre på de. Finnes vel neppe en mindre høyttaler med dobble 8" som er mer morro enn XLS-28.
    Har du hørt VE-serien og XLS-28 i samme rom med samme utstyr da?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    Har du hørt VE-serien og XLS-28 i samme rom med samme utstyr da?

Har hørt XLS-28 og VE-8, 12 og 15 i samme rom. Men dette er noe som varierer fra øre til øre. Har ikke noe imot XLS-28, hadde lyst på det selv for en stund tilbake. Men måtte si fra meg tanken. Hadde ikke penger. :/ VE8 mot XLS-28 blir jo litt feil. Det er jo bare en 8" i VE-8 og dobble i XLS-28 liksom... Men det er som du sier, VE-serien har mer dypbass enn XLS-en. Og det er jeg enig i. Ikke meningen i å være stydig eller noe sånn mot deg.

PS! Hadde CXA-10 på alle høyttalerne.

Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt XLS-28 og VE-8, 12 og 15 i samme rom. Men dette er noe som varierer fra øre til øre. Har ikke noe imot XLS-28, hadde lyst på det selv for en stund tilbake. Men måtte si fra meg tanken. Hadde ikke penger. :/ VE8 mot XLS-28 blir jo litt feil. Det er jo bare en 8" i VE-8 og dobble i XLS-28 liksom... Men det er som du sier, VE-serien har mer dypbass enn XLS-en. Og det er jeg enig i. Ikke meningen i å være stydig eller noe sånn mot deg.

PS! Hadde CXA-10 på alle høyttalerne.
    Jeg skjønner det, men det var bare litt merkelig at vi har så ulik oppfatning... Jeg brukte en mer audiofil og varmtklingende forsterker(Arcam A90).

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    Jeg skjønner det, men det var bare litt merkelig at vi har så ulik oppfatning... Jeg brukte en mer audiofil og varmtklingende forsterker(Arcam A90).

PÅ HFK i Trondheim, så har de et kinorom med Cerwin, en hel rekke faktisk. Der bruker de CXA-10 og en NAD 356BEE eller noe sånn og en NAD cdspiller. I det rommet synes jeg at VE-serien spiller bedre. Nå har jeg ikke testet noe fra XLS-serien på rommet mitt, men har fortsatt litt tro på at VE-serien spiller bedre på romemt her. XLS-serien liker mere rom enn det jeg kan gi dem... Men å hatt en stor gymsal med masse CXA-10 og sånn og fått testet opp VE-15 mot XLS-15 hadde vært noe. I en større sal er jo XLS-serien mye bedre. uten tvil.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var "sjefen" hjemme alene ei god stund! Og Iron Maiden med 2 Minutes To Midnight ble bra tenkte jeg! Der hadde jeg virkelig rett. Testet VE-8F opp mot JBl Studio 180 for det er det eneste jeg hadde her som kunne "sammenlignes". Cerwin er definitivt en bedre høyttaler å høre Maiden på. Uten tvil. JBL rocka opp mye den også, men så har jo Cerwin den "magiske" bassen igjen som gjør til at det høres mer live-aktig ut. Artig med begge høyttalerne. Personlig synes jeg JBL-ene passet bedre til Boney M og sangen Ma Baker enn det VE-8F gjorde på samme sangen. Nightflight to Venus plata ble lånt av han far, og trøkka virkelig godt med sangen Nightflight to Venus! JBL er fortsatt en bedre "discohøyttaler" på akkurat Boney M. Hvis en liker stor lyd, og en veldig tung lyd på f.eks gruppa Satyricon, så er Cerwin-Vega! VE-8F kongen på haugen dersom du har lite rom! Suplimer gjærne med en liten søt 8-toms sub. Da har du anlegg i massevis! Disse krever liten forsterker, og skal gå greit med en NAD C316BEE også. Aller helst en større en. "Retten Er Hevet!" ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer et bilde: