2.1 Hifi PC-høyttalere - eksisterer det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2.1 Hifi PC-høyttalere - eksisterer det?

Hei

Tidligere hadde jeg B&W DM601 S3 og en B&W ASW600 sub som jeg solgte for et par år siden pga. flytting og pengemangel. Et relativt stort anlegg for mitt bruk, siden jeg kun lytter til musikk på moderat lydnivåer. Men jeg savner virkelig å ha skikkelig klar og fyldig lyd.

Den senere tid har jeg hatt et billig 2.1 Logitec-anlegg, som jeg er veldig misfornøyd med. Det store problemet med dette anlegget er et voldsomt overskudd av høy mellomfrekvens type 8-12 Khz, og alt over 14-16 KHz er totalt fraværende som om det er et lowpass-filter i høyttalerne. Lyden oppfattes som skarp, uten klarhet.

Jeg har en ganske liten leilighet, og lytter til musikk som sagt kun på moderate nivåer. PCen er eneste lydkilde. Så jeg lurte på om det finnes 2.1 PC-høyttalere av tilnærmet Hifi-kvalitet. Altså noe smått jeg kan ha på skrivepulten, med flat frekvenskurve og fylde fra en liten subwoofer.

Budsjettet er opp til 5000,- eller deromkring. Jeg har sett litt på Swans M10, men leser at subben har best av å stå i hodehøyde. En annen ulempe er jo volumkontrollen som er festet på subben framfor en av satelittene. Swans M50W er også veldig interessant, og jeg leser på forum at folk er svært fornøyd med dem. Ulempen med disse er av/på-knapp er på baksiden av subben.

Jeg tar gjerne imot tips til 2.1 PC-høyttalere som kan betraktes som mer hifi enn PC-høyttalerne man får fra el- og datakjedene.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde gått for noen studiomonitorer og heller kjøpe en bra subwoofer senere.
    ADAM A3X Toveis, 25W+25W, 60Hz - 50kHz - Prolyd en kompis av meg har disse, og de spiller veldig bra..
    Har også adam artist 3 som er ment for bruk med pc, disse kan kobles til pcen via usb..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ihvertfall ett Klipsch IFI å er meget fornøyd med lyden på dette, spiller både reint, høyt å med bra pondus i bassen.

Hadde dette lille 2.1 anlegget med på jobb der matsalen kanskje er 30km2 eller noe slikt å til og med der spilte dette veldig bra, såpass bra at 2 av mine arbeidskolegaer valgte å bestille hver sine Klipsch IFI til å ha hjemme :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for tilbakemeldingene!

Jeg har bestemt meg for XTZ MH-800 DSP.

Det er noe merkelig med lydkortet/DSP på den bærbare PCen min som for meg virker som en slags EQ jeg ikke kan slå av via drivere eller programvare, og jeg har brukt mange timer av mitt liv på å prøve og fikse dette problemet uten hell. Så jeg måtte uansett ha kjøpt et USB-lydkort for å få noe som helst respektabelt signal fra PCen i utgangspunktet. Det følger med en DAC via USB som vil løse dette problemet ganske så elegant for meg. Også er det hodetelefonutgang så at jeg slipper å måtte kjøpe egen hodetelefonforsterker i tillegg til eksternt lydkort og høyttalere!

Alt dette sammen med de reklamerte spesifikasjonene virker MH-800 som et drømmeprodukt for meg.

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ville vurdert aktive monitorer pluss en XTZ W10.16.

Monitorer, Netonnet

Sub, Surround.no

Har begge sortene, men ikke ilag monitorene overrasket veldig positivt, flott finish og lyd til en latterlig penge. De var større og kraftigere enn jeg trodde på forhånd. XTZ trenger vel ingen intrudoksjon

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0