Xtz 12.18 Ice sub - går ikke dypere enn 50 hz

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Xtz 12.18 Ice sub - går ikke dypere enn 50 hz

Hei

Har subben nevnt i tittelen. Er ikke god med sub, men freq står på Max. Volume på 40% og delt på 80hz reciever. Testet litt i dag og den går ikke dypere enn 50hz. Noe som jeg syntes er veldig veldig rart

Noen ide på hvorfor. Sliter sånn med å integrere subben. Skulle gjerne hatt hjelp fra en i Vestfold.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henrikr
    Hei

Har subben nevnt i tittelen. Er ikke god med sub, men freq står på Max. Volume på 40% og delt på 80hz reciever. Testet litt i dag og den går ikke dypere enn 50hz. Noe som jeg syntes er veldig veldig rart

Noen ide på hvorfor. Sliter sånn med å integrere subben. Skulle gjerne hatt hjelp fra en i Vestfold.

Dette er rart. Men når frekvens står på fullt på subben, så vil den jo ikke spille noe dypere iallefall. På min sub står den på at den skal kutte høyttalerne på 100hz, og det synes jeg er dypt nok...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassering av den i romet og sånt ?

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags utstyr måler du hvor dypt den går med og med hvilket materiale?

Har du skrudd både EQ 1 og 2 av?

Øyvind

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Dette er rart. Men når frekvens står på fullt på subben, så vil den jo ikke spille noe dypere iallefall. På min sub står den på at den skal kutte høyttalerne på 100hz, og det synes jeg er dypt nok...
    Hæ?

Når freq på sub står på 100 hz så spiller den alt fra 100hz og så langt nedover den klarer...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Hæ?

Når freq på sub står på 100 hz så spiller den alt fra 100hz og så langt nedover den klarer...

Ja, var jo egentlig det jeg mente. Synes det går dypt nok fra 100hz.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sprøyt!

jeg har en og den er laangt under 50, tror den ligger på 19 skal ta test en dag 8)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen misforståelser ute å gå med hensyn til sub ser jeg. En subs frekvensområde går fra nedre grensefrekvens til øverste. Den øverste avhenger av hvor du setter "Frequency" bryteren på subben. Setter man frekvensen høyere enn 50 hz er der gode sjangser for at man kan høre hvor bassen kommer fra i rommet og i stereo er det ikke bra, da trenger man kanskje en ekstra sub, en til hver kanal.
    Har du ikke dyb bass i lytteposisjonen er subben jo plasert feil, sett subben i lytteposisjonen og da kan du gå rundt i rommet og lytte etter hvor du har dybest bass, der skal subben plaseres.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Noen misforståelser ute å gå med hensyn til sub ser jeg. En subs frekvensområde går fra nedre grensefrekvens til øverste. Den øverste avhenger av hvor du setter "Frequency" bryteren på subben. Setter man frekvensen høyere enn 50 hz er der gode sjangser for at man kan høre hvor bassen kommer fra i rommet og i stereo er det ikke bra, da trenger man kanskje en ekstra sub, en til hver kanal.
    Har du ikke dyb bass i lytteposisjonen er subben jo plasert feil, sett subben i lytteposisjonen og da kan du gå rundt i rommet og lytte etter hvor du har dybest bass, der skal subben plaseres.
    Det med å høre hvor bassen kommer fra er veldig inviduelt og kommer veldig an på plassering av subber i forhold til fronter. Har du subbene rett ved siden av frontene så er det klin umulig å høre hvor bassen kommer fra. Jeg deler på 150hz, og selv om dette er frekvens som er lokaliserbar så er det klin umulig å høre at det ikke kommer fra fronthøyttalerne. Har du f.eks en sub på hver side av frontene så er det null problem å dele høyere.

De som sliter med brystkassetrøkket bør forske på høyere deling med subb. Det er mitt tips. Kanskje ikke helt på tråden, men er relevant for subb, og kalibrering av system. Tenk litt nytt og utforsk nye setups. 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stereo deler jeg på 40, alt annet høres unaturlig "dypt" ut, noen som vet hvorfor?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et ganske viktig spørsmål er jo, spiller den faktisk ikke dypere, eller bare hører du den ikke dypere?

Om det er at den ikke spiller dypere, altså at du ser at membranen ikke beveger seg på for eks 20Hz, så er det noe feil på et filter et sted.
    Om det derimot er bare du at ikke hører den, men at elementet jobber på fullt, misstenker jeg feilplasering/utfasing.

Nå kjenner jeg ikke den suben du har da, men mange har variabelt subsoniq filter i tillegg - om du har dette, du har ikke ved en feil satt dette på fullt også?

Har du eventuellt en enkel tegning av romet du bruker og plassering av høyttalerene og lytteposisjon?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tipper han har satt den på preout/front... og ikke sub out

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Dette er vel en sannhet med visse modifikasjoner? Har lest flere steder at denne "enkle" løsningen ikke er optimal! Skal se om jeg finner det!

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    +1!

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    +2 :wink:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS
    Dette er vel en sannhet med visse modifikasjoner? Har lest flere steder at denne "enkle" løsningen ikke er optimal! Skal se om jeg finner det!

Kim
    Metoden Niels refererer til er anbefalt av bl.a. Martin Logan, så det er vel ikke helt på jordet. Men mange tror man skal lytte etter KRAFTIGST BASS, men i flg. gutta på ML skal man lytte etter jevnest respons. Spol frem til ca. 2:20 Subwoofer Setup & Optimization - MartinLogan - YouTube

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "morsomme" anbefalinger kan dere ta et annet sted.

Står selvf i sub out på reciever. Når det er sagt, så spiller den ikke under 50hz, eller altså, den går på 40hz, men da blafrer det i subben, etter altså, den puster tungt. Noe som er merkelig.

Syntes hele opplegget er litt rart egentlig. Kjører jeg auto korreksjon med sub koblet til, sier pio at subben er for høy og ber meg skru den ned. For at den skal godta at subben ikke er for høy, må jeg ha 10% i volume. Merkelig greier, fordi da har jeg null trøkk fra subben. Hadde ikke dette problemet før. Så jeg koblet ut subben og kjørte auto korreksjon på 5.0 systemet, før jeg etterpå koblet suben til.

Har også plugg i høyre rør, men åpen i venstre, er jo da også xtz skal spille dypest

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte en ting i farta, phase burde være 90 hvis den er i front, men 180 hvis den er bak right

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Metoden Niels refererer til er anbefalt av bl.a. Martin Logan, så det er vel ikke helt på jordet. Men mange tror man skal lytte etter KRAFTIGST BASS, men i flg. gutta på ML skal man lytte etter jevnest respons. Spol frem til ca. 2:20 Subwoofer Setup & Optimization - MartinLogan - YouTube
    takk for god link, har fri i morra, så skal holde på utover natta og se hva jeg kommer frem til, den kan hjelpe meg på veien

Har alltid fått beskjed om å sette freq på max, men den linken der sier jo noe annet, 70% av det front står oppgitt som, hm. Nå står front høyttalerne mine oppgitt til 28hz, så det blir 19,6hz. Hm.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan-Erik-86
    Et ganske viktig spørsmål er jo, spiller den faktisk ikke dypere, eller bare hører du den ikke dypere?

Om det er at den ikke spiller dypere, altså at du ser at membranen ikke beveger seg på for eks 20Hz, så er det noe feil på et filter et sted.
    Om det derimot er bare du at ikke hører den, men at elementet jobber på fullt, misstenker jeg feilplasering/utfasing.

Nå kjenner jeg ikke den suben du har da, men mange har variabelt subsoniq filter i tillegg - om du har dette, du har ikke ved en feil satt dette på fullt også?

Har du eventuellt en enkel tegning av romet du bruker og plassering av høyttalerene og lytteposisjon?
    Her har du en meget enkel tegning av rommet. Hadde bare touchpad og ikke mus, så ble ikke helt konge, men dere forstår sikkert.

Verdt å merke seg at det kommer en bare bjeke ut i rommet, og subben står for høyre for den. Altså den står ikke sammen med frontrekka men hare den veggen i mellom frontene og subben. Hvis noe er uklart er det bare å si ifra.

Om membranen flytter på seg, skal jeg undersøke nå i natt. Er ikke overrasket hvis den ikke rører på seg, hadde en 12.18 ICE fra før, men den måtte byttes ut etter 1 dag, pga skjevt element. Krysser fingrene. Denne suben har jo og bare spilt i vel 25 timer, ikke at det har alt for mye å si?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •