Xtz 12.18 Ice sub - går ikke dypere enn 50 hz - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 52 av 52
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Henrikr
    Isteden for å quote alle, skal jeg oppsumere de siste 24 timene.

Jeg har snudd på stua. Blir bare boende her et par uker til før jeg flytter til Stavanger, så tenkte det var like greit. Nå står subben mer optimalt. Dog har jeg ikke gjort subwoofer crawlen enda. Tror kanskje den låter enda bedre hvis den står i hjørne til høyre for front right.

Se vedlagt bilde

Som startpunkt får i morra, står eq 1 og eq 2 på off, subsonic filter på off.
    volume på ca 35-40% altså rundt klokka 10/11. freq på max/fullt. Phase på 0.

Har ikke fått kjørt mcacc enda, men det blir første pri med en gang jeg våkner i morra.

Har/vet forresten noen om et godt demo klipp/cd/mp3 for bass test. Så jeg kan teste det med subwoofer plus vs on. Evt et klipp/scene fra film.

Og evt blafring under 50hz med forskjellige bruk av bassporter.

Når alt det er sagt, så har jeg opplevd en god bedring av å "snu" stua. Det låter bedre. Det låter egentlig bedre og bedre for hver dag. Åpner seg opp, da alt av høyttalere/sub er helt nye.

PS: Front låter også mye bedre etter de fikk ny plass.

PS 2: Av en merkelig grunn spiller alt mye høyere. Til sammenligning når jeg hørte på musikk før og ville spille litt høyt, lå jeg ved -20db til -25db. Nå syntes jeg det er høyt ved -35db. Dog har dette sikkert mye med at jeg har wipet alt av gamle mcacc innstillinger, og kjøre nå uten noen form for rom kalibriering og alt står på 0 db i reciever.

PS 3: Er ikke altfor imponert over musikk egenskapene til xtz suben så langt. Låter veldig bra i film. Men foreløpig er basen alt for dominerende i musikk. Fks Coldplay - Paradise har alt for mye bass i seg. Dette er jo en feil i mitt oppsett, og ved å gå litt tilbake på volume og kalibrering i morgen håper jeg det blir bedre.
    Da har du jo et bra utgangspunkt nå!
    Blir ikke dypere bass av at du har sub til pluss nei - bare mer bass,dersom du har fronter til large, iom at suben spiller i tillegg!
    Når du nå kjører mcacc,så velger du ht som THX modus - da settes alle til small,med x-over på 80hz automatisk!

Receiveren skrur ned alle kanaler noe,fordi HT dine har høy følsomhet - dette for at lydnivået skal stemme med standaren som tilsvarer 85 db ved MV -20 !
    Har den justert subkanalen for mye ned , f.eks -8db,så senker du nivået litt på selve suben,og kjører på nytt,slik at det kommer nærmere 0db.

Etter kalibrering så kan du jo enkelt justere opp/ned subnivået etter smak!
    Sørg for å bruke musikk du kjenner,når du skal tilpasse nivået på sub - film blir litt flyktig,da det ikke er godt å vite hvor mye bass det egentlig er i en scene!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Når du først har Transformers i spilleren.

Det er en sene der du har Ironhide skyter med begge gønnerne i bakken når han andriper den Tanksen, der får du en indikasjon på om du har satt sub/lfe for høyt.

Kneler suben og får ulyder er sub/lfe for høyt.
    Testet dette, får ikke blafring, og heller ikke noe form for kneling

testet med volum på sub ca rundt klokka 10:00, og med volum -25db på reciever.

Det lover jo godt?

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så har jeg kjørt mcacc ihvertfall 10 ganger i dag, for å få sub på reciever nærmere 0 db.

Av en merkelig grunn så fikk jeg klokka 1100 med at receiver satt sub på -12db som er max. Sub står nå på klokka 0900, og fikk -2db på reciever.

Syntes det låter veldig godt nå. Eneste er at jeg trenger flere bass tester, for å se hvordan det går. Så bare kom med tips. har også funnet aq reference tråd på avsforum tror jeg det var, så må få kjørt igjennom noen av de filmene der på topplista. NEW Audio Tier Thread

Men uansett. Det er så forbanna herlig at ting endelig begynner å ordne seg etter all mulig problemer.

Og det er jo takket være hjelpsome folk her inne. Er så awesome

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet dette, får ikke blafring, og heller ikke noe form for kneling

testet med volum på sub ca rundt klokka 10:00, og med volum -25db på reciever.

Det lover jo godt?

dB fikk du på den senen ?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så har jeg kjørt mcacc ihvertfall 10 ganger i dag, for å få sub på reciever nærmere 0 db.

Av en merkelig grunn så fikk jeg klokka 1100 med at receiver satt sub på -12db som er max. Sub står nå på klokka 0900, og fikk -2db på reciever.

Syntes det låter veldig godt nå. Eneste er at jeg trenger flere bass tester, for å se hvordan det går. Så bare kom med tips. har også funnet aq reference tråd på avsforum tror jeg det var, så må få kjørt igjennom noen av de filmene der på topplista. NEW Audio Tier Thread

Men uansett. Det er så forbanna herlig at ting endelig begynner å ordne seg etter all mulig problemer.

Og det er jo takket være hjelpsome folk her inne. Er så awesome
    Da begynner du nok og nærme deg noe ja!

Som jeg sa,så er det bedre og bruke musikk til å finne riktig subnivå!

Høres det bra ut på musikk,så funker det som regel til film også:grin:
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dB fikk du på den senen ?
    Hva mener du? Har ikke måleinstrument for å si det sånn

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test Speakers -High Quality files for Test Subwoofers & Bass-

Btw, lastet ned en flac fil på den sida der, de hadde forøvrig veldig mange bra test filer.

Midt på sida finnes thx bass test ultimate subwoofer. Den spiller veldig bra på suben nå, og har ikke opplevd blafring! Var god kvalitet på den også

Test Speakers -THX Bass Test Ultimate Subwoofer Test- Download

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Da begynner du nok og nærme deg noe ja!

Som jeg sa,så er det bedre og bruke musikk til å finne riktig subnivå!

Høres det bra ut på musikk,så funker det som regel til film også:grin:
    Ja akkurat nå er det som natt og dag, selv om jeg ikke har anlegg til flere hundre tusen, er det blitt store forskjeller de siste dagene.

Takk for tipset med ferdig kalibrert nærme 0 db i receiver, hjalp masse

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En siste greie, bare av nysgjerrighet, før jeg starter en film, fra fks htpc eller bluray.

Så står det dial norm +4 i 2 sekunder, før dts evt dts hd logo vises, noen som vet hva det dial norm +4 er?

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du først har Transformers i spilleren.

Det er en sene der du har Ironhide skyter med begge gønnerne i bakken når han andriper den Tanksen, der får du en indikasjon på om du har satt sub/lfe for høyt.

Kneler suben og får ulyder er sub/lfe for høyt.
    Hehe, elsker at du bruker ordet "gønnerne"

Skal sjekke ut klippet jeg og! ( Sorry ts, måtte bare!!:-) )

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En siste greie, bare av nysgjerrighet, før jeg starter en film, fra fks htpc eller bluray.

Så står det dial norm +4 i 2 sekunder, før dts evt dts hd logo vises, noen som vet hva det dial norm +4 er?
    Dial norm, er noe som ligger på lydsporet,og det trenger du ikke å bry deg om!

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for det, låter veldig bra for tiden. Herlig. Igjen, tusen tusen takk for all hjelpa. Setter jeg utrolig stor pris på

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •