Xtz 12.18 Ice sub - går ikke dypere enn 50 hz - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 52
    Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Henrikr
    Glemte en ting i farta, phase burde være 90 hvis den er i front, men 180 hvis den er bak right
    Nei, sett phase i null front.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du en meget enkel tegning av rommet. Hadde bare touchpad og ikke mus, så ble ikke helt konge, men dere forstår sikkert.

Verdt å merke seg at det kommer en bare bjeke ut i rommet, og subben står for høyre for den. Altså den står ikke sammen med frontrekka men hare den veggen i mellom frontene og subben. Hvis noe er uklart er det bare å si ifra.

Om membranen flytter på seg, skal jeg undersøke nå i natt. Er ikke overrasket hvis den ikke rører på seg, hadde en 12.18 ICE fra før, men den måtte byttes ut etter 1 dag, pga skjevt element. Krysser fingrene. Denne suben har jo og bare spilt i vel 25 timer, ikke at det har alt for mye å si?
    Hva med her?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for god link, har fri i morra, så skal holde på utover natta og se hva jeg kommer frem til, den kan hjelpe meg på veien

Har alltid fått beskjed om å sette freq på max, men den linken der sier jo noe annet, 70% av det front står oppgitt som, hm. Nå står front høyttalerne mine oppgitt til 28hz, så det blir 19,6hz. Hm.
    Du kjører med receiver,(?) la den ta seg av deling. Ikke rot deg bort med innstillinger som dette.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På bilde du postet er jo der jeg egentlig vil ha subben, men glemte å tegne at soveroms døra er til venstre for venstre front høyttaler.

I natt fjernet jeg tv, tv bord og alt elektronikk, og satt suben 2/3 mot høyere og det hørtes bedre ut.

Forstår at reciever skal ta seg av delinga, og derfor burde jeg jo bare la den stå med freq på null. Jeg har sikkert vært dum, fordi jeg trodde at hva du stilte freq på suben ikke hadde noe å si, siden du allikevel delte på reciever. Deler på 80hz på reciever, men spiller jeg musikk i går bak og skrur freq fra max til 80hz er det jo markant forskjell, synets bare det er litt rart, når du uansett deler på reciever.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EUREKA

Er en komplett idiot, og er bare flaut. Har kommet litt videre, er ikke fornøyd enda, men er bedre nå

På pio, under SW har du yes / no for sub. Det jeg ikke har sett i manualen og ikke lagt merke til er at du har noe som heter PLUS. Med plus, i følge manualen går suben dypere, og det gjør den også.

Nå gjelder det bare å få stilt den inn riktig med phase og freq og slikt, fordi sånn som det er nå, syntes jeg suben, spiller for høye toner

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske fornøyd nå, holdt på i 12 timer (null søvn), og fintunet med et 10 min klipp fra transformers (første filmen)

Suben står nå i front, så tven er borte for øyeblikket, men det låter bra.

Eneste som jeg er usikker på er om suben er for høy, fordi pioneer reciveren nekter å gjøre auto korreksjon når suben står på 50% volum. Er litt dårlig på sånne ting, men merker for eksempel at på starten i transformers, etter intro, så sitter de soldatene i et fly, og i starten rister det veldig før de begynner å snakke.

Er for øyeblikket bare glad for at suben går mye lavere nå, og det merkes.

Dog, syntes jeg den puster fælt på lave toner (30-40hz), så kalt blafring. Vil det hjelpe å ha 2 plugger i for å fjerne dette problemet?

Uansett, takker for all hjelpen så langt, og alt spammet mitt. Jeg lærer, og er glad for folk med god innstilling som tar seg tid til å hjelpe meg.

Oppdaterer tråden etter hvert de neste dagene for å se hva jeg kommer frem til nå trenger jeg sårt søvn

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske fornøyd nå, holdt på i 12 timer (null søvn), og fintunet med et 10 min klipp fra transformers (første filmen)

Suben står nå i front, så tven er borte for øyeblikket, men det låter bra.

Eneste som jeg er usikker på er om suben er for høy, fordi pioneer reciveren nekter å gjøre auto korreksjon når suben står på 50% volum. Er litt dårlig på sånne ting, men merker for eksempel at på starten i transformers, etter intro, så sitter de soldatene i et fly, og i starten rister det veldig før de begynner å snakke.

Er for øyeblikket bare glad for at suben går mye lavere nå, og det merkes.

Dog, syntes jeg den puster fælt på lave toner (30-40hz), så kalt blafring. Vil det hjelpe å ha 2 plugger i for å fjerne dette problemet?

Uansett, takker for all hjelpen så langt, og alt spammet mitt. Jeg lærer, og er glad for folk med god innstilling som tar seg tid til å hjelpe meg.

Oppdaterer tråden etter hvert de neste dagene for å se hva jeg kommer frem til nå trenger jeg sårt søvn
    Skal ikke være nødvendig og ha subvolumet så høyt som 50%.Prøv med 1/4 eller 1/3 av volumet og kalibrer på nytt.Sub volumet i receiveren bør
    ligge ca på 0 viss du har en skala som ligger på -10 - +10
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,662
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EUREKA

Er en komplett idiot, og er bare flaut. Har kommet litt videre, er ikke fornøyd enda, men er bedre nå

På pio, under SW har du yes / no for sub. Det jeg ikke har sett i manualen og ikke lagt merke til er at du har noe som heter PLUS. Med plus, i følge manualen går suben dypere, og det gjør den også.

Nå gjelder det bare å få stilt den inn riktig med phase og freq og slikt, fordi sånn som det er nå, syntes jeg suben, spiller for høye toner
    Suben spiller ikke dypere fordi om du setter sub til plus i menyen - det betyr bare at du kan spille med sub i tillegg til at fronter står som large i stereo!

Normalt så bør du sette fronter til small,og da har det ikke noe å si om den står til yes el plus!
    Sett frekvens inntillingen på sub på maks (ikke på null) set volum på ca kl 10-11 - slå av alle eq knapper osv.. på sub,og kjør mcacc!

Hva skjer da?

Å plugge bassportene kan vere en løsning ja,men da må du gjerne justere opp nivået en del!
    Men synes det er rart at det kommer blåselyder allerede ved 30-40 hz - pleier ikke å komme før det faller under 30 hz!

Ved hvilke volume skjer dette?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer Janajoh sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Do the subwoofer crawl? :P

Axiom Audio - Subwoofer Crawl - YouTube

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte en ting i farta, phase burde være 90 hvis den er i front, men 180 hvis den er bak right
    Hvorfor bør den det?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Nei, sett phase i null front.
    ja, jeg har og hørt den skal stå på null

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett fasen slik at sub og fronter spiller i fase, gjøres helst ved hjelp av en lydtrykksmåler. Kan og grovinnstilles ved hjelp av en kompis med gode ører.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senk volumet på suben så reciveren får kalibrert seg ferdig. Sett frekvens på suben til full, og fasen til 0. forsterkeren justerer fasen om nødvendig, og når den er ferdig, kan du øke volumet på suben igjen. Men ikke rør fasen på suben etterpå.

En annen ting er vel at jeg ikke ville ha satt suben der du har på første tegning. Det er vel nesten den dårligste plasseringen du kan ha foruten å sette den midt på gulvet.

Om du ikke kan sette den i mellom eller rett ved sidenav frontene (på innsiden av den veggen midt i rommet), kan du prøve helt borte i høyre hjørnet fremme.

når det er snakk om fase på sub, er det nesten ingen fasit på dette uansett hvor du setter suben, for dette kommer helt an på rommet, plassering, og de andre høyttalerenes plassering.
    Hele poenget er at lydbølgene fra frontene og suben må bevege seg likt. Om disse ikke beveger seg likt, vil de kansellere ut hverandre, og man kan i værste fall ikke høre noe som helst på en eller flere frekvenser selv om både fronter og sub jobber på fullt.
    Derfor, til å begynne med, start alltid med fase på 0, og la forsteerkeren prøve å korrigere om nødvendig. Om dette feiler, må du frem manuellt og prøve å gjøre en bedre jobb. Om det ikek fungerer med hverken 0, 90 eller 180 på fase, så kan det hjelpe å flytte bittelitt på enten frontene eller suben. Men hvor mye kan variere veldig.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fase bør stå på 0 når man har korreksjon i receiver.

Når du sier det ikke er noe liv under 50hz betyr dette at den slutter å bevege seg, eller er det at du ikke hører bevegelsen? Evt hvor fort ruller det av. Har du godt volum på 50hz og ingenting på 45hz?

EDIT: La ikke merke til side 2........ :P

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Suben spiller ikke dypere fordi om du setter sub til plus i menyen - det betyr bare at du kan spille med sub i tillegg til at fronter står som large i stereo!

Normalt så bør du sette fronter til small,og da har det ikke noe å si om den står til yes el plus!
    Sett frekvens inntillingen på sub på maks (ikke på null) set volum på ca kl 10-11 - slå av alle eq knapper osv.. på sub,og kjør mcacc!

Hva skjer da?

Å plugge bassportene kan vere en løsning ja,men da må du gjerne justere opp nivået en del!
    Men synes det er rart at det kommer blåselyder allerede ved 30-40 hz - pleier ikke å komme før det faller under 30 hz!

Ved hvilke volume skjer dette?
    Er du sikker på dette (angående plus)

Står jo i manualen "dypere". Front står jo fortsatt på small. Ikke at jeg kan teste nå midt på natta, men har merket dypere bass etter jeg slo det på. Kan jo være at suben blir bedre og bedre for hver dag også. Siden den er ny. Får teste uten plus i morra, og høre. Spennende er det ihvertfall! Lærer mye hver dag nå. Artig.

fks i dette klippet - thx broadway classic lossless (går ann å laste ned - 27 sek klipp med true hd thx intro greier)

Download Center - Demo World

Forresten så oppstår blafringa under 50 hz på rundt klokka 11/12. med 0 db i receiver.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isteden for å quote alle, skal jeg oppsumere de siste 24 timene.

Jeg har snudd på stua. Blir bare boende her et par uker til før jeg flytter til Stavanger, så tenkte det var like greit. Nå står subben mer optimalt. Dog har jeg ikke gjort subwoofer crawlen enda. Tror kanskje den låter enda bedre hvis den står i hjørne til høyre for front right.

Se vedlagt bilde

Som startpunkt får i morra, står eq 1 og eq 2 på off, subsonic filter på off.
    volume på ca 35-40% altså rundt klokka 10/11. freq på max/fullt. Phase på 0.

Har ikke fått kjørt mcacc enda, men det blir første pri med en gang jeg våkner i morra.

Har/vet forresten noen om et godt demo klipp/cd/mp3 for bass test. Så jeg kan teste det med subwoofer plus vs on. Evt et klipp/scene fra film.

Og evt blafring under 50hz med forskjellige bruk av bassporter.

Når alt det er sagt, så har jeg opplevd en god bedring av å "snu" stua. Det låter bedre. Det låter egentlig bedre og bedre for hver dag. Åpner seg opp, da alt av høyttalere/sub er helt nye.

PS: Front låter også mye bedre etter de fikk ny plass.

PS 2: Av en merkelig grunn spiller alt mye høyere. Til sammenligning når jeg hørte på musikk før og ville spille litt høyt, lå jeg ved -20db til -25db. Nå syntes jeg det er høyt ved -35db. Dog har dette sikkert mye med at jeg har wipet alt av gamle mcacc innstillinger, og kjøre nå uten noen form for rom kalibriering og alt står på 0 db i reciever.

PS 3: Er ikke altfor imponert over musikk egenskapene til xtz suben så langt. Låter veldig bra i film. Men foreløpig er basen alt for dominerende i musikk. Fks Coldplay - Paradise har alt for mye bass i seg. Dette er jo en feil i mitt oppsett, og ved å gå litt tilbake på volume og kalibrering i morgen håper jeg det blir bedre.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt til slutt før jeg legger meg. Døgnrytmen er helt ødelagt.

Hva slags volume ligger folk her på når de ser film. Vet at dette avhenger av mange faktorer, er mer av nysgjerrighet. Ligger forøvrig på -25db hvis jeg vil ha litt trøkk (dette er film).

Hvor høyt kan jeg i teorien gå? Frontene har fks en følsomhet på 92db. Men er litt usikker på hva dette her å si med volume osv.

Igjen takk for at dere tar dere tid til å hjelpe en nybegynner

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva slags volume ligger folk her på når de ser film. Vet at dette avhenger av mange faktorer, er mer av nysgjerrighet. Ligger forøvrig på -25db hvis jeg vil ha litt trøkk (dette er film).

Hvor høyt kan jeg i teorien gå? Frontene har fks en følsomhet på 92db. Men er litt usikker på hva dette her å si med volume osv.

Volum er smakssak og naboen. Men om jeg får lov liker jeg å spille film med volumet midt på. Sub skal som folk sier ha frekvens på fullt sånn at hjemmekinoen selv kan dele.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du først har Transformers i spilleren.

Det er en sene der du har Ironhide skyter med begge gønnerne i bakken når han andriper den Tanksen, der får du en indikasjon på om du har satt sub/lfe for høyt.

Kneler suben og får ulyder er sub/lfe for høyt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Etter at RK har gjort sitt skal filmen spilles av på mv-20. Da ligger du rundt 85db tale. Dette er vel volumet produsentene legger som referanse. Er som andre sier her en smakssak, og selv ligger jeg på MV -20 til -15 når jeg ser på film. Lykke til i dag!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •