JBL Studio 580

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer Ruffe sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

JBL Studio 580

Vurderer og kjøpe et par JBL Studio 580, men har en "angst" som hindrer meg noe. Jeg liker og guffe opp litt på volumet, men frykter 2stk 6.5" ikke henger med så langt. Har ikke så mye erfaring med 6,5" høytalere med kvalitet, da jeg kun har hadd større elementer og leke med men med noe mindre kvalitet. Kunne ha kjøpt studio 590 hvis pengboka hadde tillat det, men slik er det nå bare. Har nå JBL ES100 som spiller ganske høyt, men med tanken på at det er dobble 10" er jeg verken impontert av bass og langt mindre imponert av mellomtone/diskant. Så vil ha noe som spiller pent og med god dynamikk og lurer derfor på om 2 - 6,5" kan gi meg det jeg vil ha om man bare er litt mindre gjerrig med pengboka? Er fullt klar over at man som regel for det man betaler får men kan noe mindre elementer da gjøre meg fornøyd eller må jeg ha store elementer med en fryktelig lyd som f.eks Cerwin Vega XLS 15-215 får og kunne spille litt høyt, noe som er fullstendig uaktuelt for min del.
    Takker for alt av svar!
    Mvh Rolv

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags forsterker har du?
    Har nå selv Klipsch, noe jeg opplever på disse er at bassen er tilstede selv på veldig lave volum, guffer man på blir de til monstre og treffer deg i brystet.
    Flytter ikke mengder med luft, men bassen er stram og tight.

Erfaringer JBL har jeg ikke.
    Hadde RF-82 før, veldig fornøyd med de, men måtte ha noe større

Mitt største råd er å reise rundt og høre på forskjellige høytalere, kjøp deretter brukt

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du ska bekymre deg så mye for å gå ned litt i elementstørrelse. Gode elementer kan lett grisebanke større og dårlige elementer, det har jeg opplevd flere ganger. Jeg er også av den personlige oppfatningen at større elementer høres "tregere" ut. Det blir mer grøt og udefinert bass kontra et litt mindre element som er raskere og tightere. Alt etter personlige preferanser og hva man vil ha utav anlegget da.

JBL 580 er en hornkonkstruksjon så den spiller nok rocka og høyt med god kontroll. Har kun hørt litt på stativmodellen og det hørtes lovende ut. Dette er nok også en mye bedre høyttaler enn ES100. Stivere kabinett, vinklet kabinett for å forhindre stående bølger, kompresjonsdiskant for klar og tydelig diskant med høyt volum. Men om den passer deg vil jo bare en lytteprøve avgjøre. Pass bare på å matche den med en riktig god forsterker, lest den skal være litt kilen der. Vil tippe Primare I22 som er litt varam i klangen og med sykt mye krefter vil matche denne meget bra.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer Ruffe sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av forsterkere har jeg en Nad 218 på en Onkyo tx nr809. Hvordan den komboen er med JBL er jeg usikker på, siden jeg ikke har prøvd noe annet. Men ble medre med ES100'ene på 218 en bare på Onkyoen i alle fall.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv JBl Studio 180 med 1x6.5" og synes jeg kan dra på mye jeg. Er noen ganger redd for at elementet rører seg såppas mye at det går til helv*** men har gått bra så langt. Nå har jeg heller ikke i nærheten av like mye krefter som det du har, men tror ikke du skal være redd for at du tar livet av de JBL-ene med NAD 218, nei. Den kommer nok til å ha bra kontroll på de. Er vel noe av det råeste NAD har laget...(?) Dette tror jeg skal gå fint. Men det kommer vel litt an på hvordan type musikk du skal bruke de på. Går bra med litt dypere toner fra Dubstep på mne S180 iallefall. Tror heller ikke du skal være redd for at du har for lite krefter til de heller.

Intermediate zantrix sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Studio 580 er på alle måter bedre enn ES100

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zantrix
    Studio 580 er på alle måter bedre enn ES100
    Det er også veldig forskjellige høyttalere på alle mulige måter.

Så det jeg lurer på er 580 vs 590.. Er det virkelig 590 som gjelder?

Jeg sliter litt med å akseptere størrelsen på 590, den ruver veldig og blir ett monster for min del. Men jeg er ikke helt fremmed for tanken og blir jeg overbevist ( skal høre de sammen ) går jeg for 590.

Har 190 nå og det virker jo bra men skal over på serie 5.

Noen som har erfaring med disse opp mot hverandre uavhengig av pris? Er ikke så stor differanse at det skal være noe hinder.

Takk

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •