Bygge høytaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge høytaler?

Hallo folkens.

Jeg lurer litt på å bygge meg høytalere selv.
    Dette er noe jeg aldri har gjort, så jeg trenger litt tips og råd til hvordan man gjør slikt.

(",)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andreemilsen
    Hallo folkens.

Jeg lurer litt på å bygge meg høytalere selv.
    Dette er noe jeg aldri har gjort, så jeg trenger litt tips og råd til hvordan man gjør slikt.

(",)
    Den beste plassen og begynne da er å lese endel av trådene som ligger under DIY (Do-It-Yourself) kategorien. Her er det mange tråder som omhandler temaet.

Å bygge en høyttaler helt fra bunn av er ingen enkel oppgave, så vil på det sterkeste anbefale deg og finne en ferdig selv-bygger konstruksjon.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 på BEF sin post.

Vil legge til at dersom du går for aktiv deling så er det "lettere". Da filterkonstruksjon er noe av det som gjør det å bygge en ferdig høyttaler mye vanskeligere. En DSP modul har mange fordeler og er mer fleksibel enn et passivt filter. Har også mange flere muligheter.

Econowave eller noe slikt er det mange som har hatt suksess med. Velg noe vellkjent, og noe som er gjort før.

Hvilke krav har du til:
    - budsjett
    - Fysisk størrelse
    - Film kontra musikk
    - Musikksjangre
    - Frekvensrespons
    - SPL

Hvilket rom skal den inn i?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Den beste plassen og begynne da er å lese endel av trådene som ligger under DIY (Do-It-Yourself) kategorien. Her er det mange tråder som omhandler temaet.

Å bygge en høyttaler helt fra bunn av er ingen enkel oppgave, så vil på det sterkeste anbefale deg og finne en ferdig selv-bygger konstruksjon.

Jeg hadde tenkt å prøve å finne noe som var halveis ferdig ja.
    Som sagt, har jeg aldri gjort dette før, og da er det vel ikke smart å sikte mot toppen med en gang hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    +1 på BEF sin post.

Vil legge til at dersom du går for aktiv deling så er det "lettere". Da filterkonstruksjon er noe av det som gjør det å bygge en ferdig høyttaler mye vanskeligere. En DSP modul har mange fordeler og er mer fleksibel enn et passivt filter. Har også mange flere muligheter.

Econowave eller noe slikt er det mange som har hatt suksess med. Velg noe vellkjent, og noe som er gjort før.

Hvilke krav har du til:
    - budsjett
    - Fysisk størrelse
    - Film kontra musikk
    - Musikksjangre
    - Frekvensrespons
    - SPL

Hvilket rom skal den inn i?

De skal stå i et rom som er delt i to like stor deler, kino og treningsrom.
    Rommet er ikke nevneverdig optimalt, men jeg har ikke stor nok leilighet til å gjøre det anderledes.

Budsjett: tja....jeg vurderer å spare til Klipsh RF83 serien med den store senteren og de tosidige bakkanalene- Dette koster vel rundt 40 laken, så en del under det må det jo være, om det skal være verdt risikoen på å ikke få det til ordentlig.

Størrelse: jeg liker stor lyd, elsker trykk, og ønsker å bygge meg en høyttaler som deler bassen høyt, og som trykker ekstra i midbass og øvre bass (bunnen er godt dekt av B&W DB1) Man får vel større trykk i midbass med store elementer har jeg hørt, 2 eller 3 8" med kraftige magneter???

Når det gjelder deling, tror jeg at 2-veis er mer slik jeg vil (de deler ofte frekvensen mye høyre på bassen, og lyden blir farget litt dypere, noe jeg liker.)

SPL aner jeg ikke hva er....hehe....(har ikke sånn innmari peiling, det er derfor jeg maser på dere her inne, for å lære litt hehe)

De skal brukes til film og musikk....og jeg liker alt av musikk, men er vel mest følsom på bassområdet, og ikke nevneverdig kritisk på toppene, så lenge de ikke skjærer i øra som lyden i kinosalen til Coloseum 1 hehe...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at begge subene mine er lukket, så er vel kanskje lukket konstruksjon på høyttalere best? Hva er forskjellen på lukket og åpnet egentlig? og er det noen forskjell på om bassrefleksporten(e) er fremover eller bakover? Jeg opplever at høyttalere som er lukket er lettere å plassere, og at de med bakovervendt port er vanskeligst å plassere.....stemmer dette eller?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=89814&cat=all

De er ferdige, men du kan jo vurdere å bygge noe liknende selv. Men komponentprisen er vel høyere enn det han skal ha for sine.

Det er riktig at lukkede basshøyttalere stort sett er lettere å integrere enn bassreflex. Bakoverrettet port kan gi boomy bass om man ikke har god avstand til veggen så det er også riktig observert.

For å få til god midbass trenger du en del membran areal som du er inne på, du må i størst mulig grad unngå kanseleringer fra bakvegg og gulv/tak (det kan være vanskelig).

Denne tror jeg er innertier for deg: CBT36 Line Array Speaker Kit Pair 301-980, men den krever aktiv deling, som er en fordel på enkelte områder, men det vil si at du trenger 2 forstererkere pr side.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=89814&cat=all

De er ferdige, men du kan jo vurdere å bygge noe liknende selv. Men komponentprisen er vel høyere enn det han skal ha for sine.

Det er riktig at lukkede basshøyttalere stort sett er lettere å integrere enn bassreflex. Bakoverrettet port kan gi boomy bass om man ikke har god avstand til veggen så det er også riktig observert.

For å få til god midbass trenger du en del membran areal som du er inne på, du må i størst mulig grad unngå kanseleringer fra bakvegg og gulv/tak (det kan være vanskelig).

Denne tror jeg er innertier for deg: CBT36 Line Array Speaker Kit Pair 301-980, men den krever aktiv deling, som er en fordel på enkelte områder, men det vil si at du trenger 2 forstererkere pr side.
    Nå har jeg to forsterkere, NAD T785 og NAD C372, og jeg biamper frontene. Men å kjøpe enda flere forsterkere blir litt drøyt for meg, ikke har jeg plass heller hehe.

De høyttalerene ser ut som noe som kan passe for meg ja, to 8 eller 10" ser det ut til??? Nå har jeg litt lyst til å prøve å bygge selv, det er noe med å kunne kline til med at jeg faktisk har gjort det når kompiser sitter og måper av lyden hehe.
    Jeg skal som også bygge senter og bakhøyttalere, og jeg vil ha samme midbass trykk der om det er mulig, i alle fall i senter (mener å ha lest at en stor del av lyden på film er i senter), og da er det viktig at den puncher ordentlig også. Bør jeg konstruere den med samme elemeneter som frontene? Hva med bakhøyttalere?

(",)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk plutselig en ide.....

Kabinettet på Dynavocie Challenger ex 65 (som jeg har surround serien til) er jo ganske store....
    Hvordan ville det være å bytte elemeneter og delefiltere i disse tror dere?
    Ville det være mulig å bytte ut 5 1/4 " mellomtone med 6,5 " bass? (og ha 4 stk 6,5" som deler bassen opp mot diskanten???

Samme prosess med senter og bakhøytalere???

Please si at dette var en god ide hehe....
    (kjapt og enkelt nok til at en som meg kan fikse det)

(",)

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttaleren i den første linken har 2x12" og 97db følsomhet. klarer 125db i mellombassen

Sorry, syntes ikke det var noen spessielt god idé det med Dynavoice konverteringen.

Her er et alternativ som også kan være noe for deg:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=90116&cat=27

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Høyttaleren i den første linken har 2x12" og 97db følsomhet. klarer 125db i mellombassen

Sorry, syntes ikke det var noen spessielt god idé det med Dynavoice konverteringen.

Her er et alternativ som også kan være noe for deg:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=90116&cat=27

hehe....
    Regnet med at jeg ville få et slik svar ja....men kan du forklare hvorfor det ikke er en god ide? Jeg har aldri bygget en høyttaler før, og tenkte det muligens ville være noe enklere å tune de jeg har?? Ville ikke lyden bli vesentlig bedre om jeg bytter ut med elementer som slår hardere og samtidig deler bassen anderledes?

For Dynavoicene spiller veldig bra i dypbassen (til å ha så små elementer), men jeg kjører 120 hz og ned i subene uansett, så det er ikke viktig lenger.
    Det er derimot fra 120 hz og oppover ting begynner å bli litt vanskeligere.....ut i fra det jeg har forstått, så deler disse høyttalerene bass og mellomtone ganske lavt? Vil det ikke farge lyden mer bassete (om man kan si det hehe) dersom jeg kjører et større frekvensområde i basselemente, og samtidig bytter til elemneter som slår hardere, og et delefilter som øker basstrykket (om det går da)

De andre du linket til her, med 6x6. Vil de kunne trykke like godt som de første med 2x12 ??? (vet de neppe går like dypt, men det er uvesentlig) og hva med de forsterkerene jeg har, ville de kunne drive et sånt oppsett (med senter og surround som matcher) bra?

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi alle høyttaler elementer har forskjellige egenskaper/parametre, og dynavoice kassene er tilpasset elementene som står i, og det å finne andre elementer med tilsvarende parametre vil være svært vanskelig om ikke umulig...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Fordi alle høyttaler elementer har forskjellige egenskaper/parametre, og dynavoice kassene er tilpasset elementene som står i, og det å finne andre elementer med tilsvarende parametre vil være svært vanskelig om ikke umulig...

Hmmm.....høres jo logisk ut.....

Kanskje jeg skal prøve meg på den med 6x6" da....
    Jeg har funnet ut at det finnes en mindre variant med 2X6" også, og den kan vel brukes både som senter og som bakhøyttaler vil jeg tro???

Noen som har formeninger om det?

Hva trenger jeg av utstyr for å bygge noe slikt egentlig?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sittet og lest litt....

Det er noen som bygger høyttalere med kun plate foran, den som elementene sitter i. Hva er fordelen, ulempen med en slik konstruksjon?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mye stoff om dipolprinsippet her:
    Linkwitz Lab - Loudspeaker Design

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    mye stoff om dipolprinsippet her:
    Linkwitz Lab - Loudspeaker Design
    Hmmmm.....

Må inrømme at jeg ikke ble nenvneverdig klokere av den siden.....
    Jetg vet hva jeg vil ha, men jeg har ikke noen insikt i det tekniske språket når det kommer til det audiofile....(i alle fall ikke nok hehe)

Har du noen formening om hva slags konstruksjon som vil gi meg bra trykk i mellombass, og oppover i bassen? (jeg har mer eller mindre kommet frem til at jeg foretrekker 2-veis konstruksjoner, de farger ofte lyden litt mørkere i mellomtone, og bassen går lenger opp....

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2veis? kino/treningsrom? hvor stort?
    de fleste større høyttalere er gjerne 2,5 eller 3veis.

men her er et par rimelige og lettdrevne som kan bygges på en kveld og spiller nok forholdsvis høyt for å være en "stativhøyttaler". tipper de har grei punch i mellombassen, med snert oppover.
    Gainphile: S15 - Econowave DSP

delefilter er aktivt, du bare laster inn konfigurasjonsfilen i Minidsp ($120) fix ferdig.
    har ikke hørt de selv da. men tenkte å prøve de i sommer..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    2veis? kino/treningsrom? hvor stort?
    de fleste større høyttalere er gjerne 2,5 eller 3veis.

men her er et par rimelige og lettdrevne som kan bygges på en kveld og spiller nok forholdsvis høyt for å være en "stativhøyttaler". tipper de har grei punch i mellombassen, med snert oppover.
    Gainphile: S15 - Econowave DSP

delefilter er aktivt, du bare laster inn konfigurasjonsfilen i Minidsp ($120) fix ferdig.
    har ikke hørt de selv da. men tenkte å prøve de i sommer..
    Hei.

Det er ikke så farlig om det er 2 eller 2,5 veis, men poenget er at jeg vil at høyttalerene skal dele bassen høyt, eller ha identiske elementer for mellomtone og bass.....
    De høyttalerene jeg har hørt som har egne dedikerte mellomtoneelementer blir ofte litt lyse og tamme i mellomtonen, og det var derfor jeg hadde tenkt til å bytte ut elementene som er i mine dynavoice til elementer som er for bass og mellomtone, samt bytte til delefilter som fører høyere frekvenser i basselementene....men jeg er ikke så sikker lenger, etter svarene jeg har fått her.....
    Jeg skal forøvrig ha en hel surroundserie, fronter, senter og bakhøyttalere 5.2 (subber har jeg som jeg er fornøyd med) men det er mer trykk og punch i de andre høyttlerene som er savnet.
    Rommet er ca 6,5 X 5 meter stort, og trening og kino avdeling er ca like store.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke bygge høyttaler da.....men er det kanskje et alternativ for meg som i utganskpunktet søker midbass og punch?
    Det er jo mye menbranflate, bassrefleksen er fremovervent (om man plugger de bakre), noe som gjør de mer plasseringsvennlig, de har 6,5" mellomtone i fronter og 6,5 " bass mellomtone i de øvrige høyttalerene. Det høres jo ut som om det da vil være mer trykk i midbass og bass generelt (særlig med tanke på at jeg garantert vil ha DB1 til å ta alt fra 80 hz og ned...minimum hehe)

Jeg er jo fornøyd med dunavoice ex 65 challenger som jeg har på alt annet enn mellombassen.....

Noen som har noe info om dette settet? / Tanker på hvordan det vil fungere med NAD T785/ NAD C372 (biamp), DB1....

(Jeg vet det er mye vingling frem og tilbake her, men jeg vil vurdere så mange muligheter som mulig)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bastanis har DIY-løsninger som er lett å sette sammen og kan ha det du er ute etter.
    eksplosiv dynamikk i det meste av frekvensområdet, masse detaljer.
    2x 12" mellomtone/bass. (mellomtonen slår i brystkassa) kan drives med 3-4watt. 18" aktiv bass.

to brukere på hifisentralen har byttet ut Avantgarde DUO omega (120.000kr) med Bastanis Atlas (ca 20-25.000) inkl moms.

Bastanis | speakers

et fleksibelt modulsystem hvor du kan starte med ett par 12" og legge til ett ekstra senere.. samt oppgradere diskanter.

test:
    Bastanis Atlas Loudspeakers: Climbing The Mountain And Reaching The Summit. Review By Clive Meakins

de er riktignok ganske krevende på elektronikksiden. nesten alle bruker dyrere rørforsterkere med lite effekt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •