Lyd på bad - innfelte høyttalere i taket + Sonos

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd på bad - innfelte høyttalere i taket + Sonos

Jeg planlegger helt nytt bad, og siden alt skal bli nytt har jeg lyst til å få på plass noe lyd på badet.

Målet er å få relativt god/grei lyd uten å sprenge budsjettet, samtidig som systemet er lite synlig (at det helst ikke trenger benkeplass/veggfester) og lett å styre for både "fastboende" og gjester. I tillegg skal det være noenlunde fremtidsrettet, dvs. at jeg f.eks. unngår et spesifikt forslag fra min "faste" elektriker om en KBSound FM-radio. Jeg vet at KBSound også har DAB-radio etc, men jeg synes dette generelt virker litt for fastlåst og lite fleksibelt til den prisen. Jeg vil heller ha mulighet til å streame fra Spotify, Wimp, nettradioer etc, samt egen digitalisert musikksamling på harddisk/NAS.

Badet blir på 11 m2, 4,1 x 2,6 m. Delvis skråtak fra 1.80 m til 2.40 m høyde, deretter vannrett med 2.40 m høyde. Flislagt gulv og vegger, malt trepanel i tak. Dusjhjørne, toalett, servant og badekar (badekar i motsatt hjørne av dusjhjørnet).

Det jeg har mer eller mindre landet på så langt er en løsning med innfelte høyttalere i taket (unngår veggen pga. fliser), og Sonos (har også lyst på Sonos i andre deler av huset). Vi lager hull i tak, pluss evt. kasse (det skal også være downlights i taket), og trekker rør for høytt.kabler til bod på baksiden av den ene veggen, der jeg ser for meg å plassere forsterkeren. Med Sonos trenger jeg kun å ha Sonos Amp'en der, så finner den musikken gjennom eget trådløst nett med Sonos-komponenter ellers i huset, og dette kan styres vha. iPod/Pad/Phone, Android-telefoner etc. med WiFi. Altså et ganske enkelt opplegg, men likevel ganske fleksibelt.

Jeg har vært en kort tur innom HiFi-Klubben, og ser for meg følgende:

• 2 stk. B&W CCM362 (kr 898), evt. Cambridge SS10 (kr 998).
    • 1 stk Sonos Connect:Amp (kr 4098)
    • rimelige høyttalerkabler ("Argon" e.l.)
    • ny/brukt iPod Touch e.l. med WiFi for styring, med fast plassering på badet

Jeg har ingen erfaring med innfelte høyttalere eller hvordan de høres ut. Mine spørsmål til evt. interesserte er:
    • Noen som har erfaringer med lignende oppsett, eller lyd på bad generelt?
    • Er to høyttalere å anbefale heller enn en enkelt?
    • Plassering av høyttalerne? Jeg ser for meg i den vannrette delen av taket, et par meter mellom hver høyttaler, en nær dusj og en nær servant/badekar.
    • Blir stereoperspektivet OK i et slikt oppsett? Eller blir det merkbart/irriterende med skille mellom høyre/venstre kanal i taket om man befinner seg i ene enden av rommet?
    • B&W-høyttalerne nevnt over er "toveis". Betyr det at den spiller "stereo" alene? Vil det være et problem å bruke to slike som ett stereopar, eller er det kun en fordel?
    • Hvilke høyttalere bør jeg velge? (Innenfor ca maxbudsjett kr 3000?)
    • Andre forslag til endringer?

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har JBL Creature på badet. Høyttalere limt i taket, sub under innredning i et hjørne.

For å svare på spørsmålene dine:

*Ja
    *Ja
    *Har du en loddrett del av taket? Plasser dem i hver sin side av langveggen.
    *Hvis rommet er veldig avlangt, så ja.
    *Nei. Det betyr at de spiller mellomtone og diskant. Trenger to stk til stereo.
    *Annet enn B&W? Dali, CV, System Audio, Dynaudio, Klipsch, JBL, Infinity, og omtrent 100 andre.
    *Ja, tenk utenfor boksen. Lykke til.:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Jeg har JBL Creature på badet. Høyttalere limt i taket, sub under innredning i et hjørne.
    Høres artig ut Tror likevel jeg foretrekker innbygde høyttalere.

For å svare på spørsmålene dine:

*Ja
    *Ja
    *Har du en loddrett del av taket? Plasser dem i hver sin side av langveggen.
    Nei, har ingen ventilasjonssjakt eller noe slikt. Har en skrå del (30 grader) og en vannrett del. Ville helst unngå veggen for å unngå å måtte ta hull i flisveggen, membran osv., men skal vurdere det.
    *Hvis rommet er veldig avlangt, så ja.
    Ikke veldig avlangt, men altså nesten dobbelt så langt som det er bredt.
    *Nei. Det betyr at de spiller mellomtone og diskant. Trenger to stk til stereo.
    Doh, selvfølgelig, beklager dumt spørsmål. Jeg feilkoblet visst noe i hodet :wink:
    *Annet enn B&W? Dali, CV, System Audio, Dynaudio, Klipsch, JBL, Infinity, og omtrent 100 andre.
    Joda, sikkert, men jeg tenkte mer på konkrete tips/erfaringer med høyttalere med lignende egenskaper og ca. samme prisklasse. Har ikke ork til å sette meg inn sortimentet til 100 produsenter :-?
    *Ja, tenk utenfor boksen. Lykke til.:wink:
    Hmm, takk...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har selv gjort det samme som deg for ett par år siden, sonos boks på bod ved siden av, trekt kabel til høyttalere som er i hvert hjørne i taket på langveggen. Har b&w i den prisklassen du snakker om ca 900 pr høyttaler, og må si lyden er helt grei! Angrer ikke ett sekund på att jeg gjorde det, er i bruk hver dag både av meg og samboer! Fungerer lett og plettfritt!

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en kamerat har installert den sonos ampen på loftet over badet samt innfelt 2 stk (Polk tror jeg) 8" 2 veis ht i taket. Låter absolutt greit.
    Stereo: Yamaha RX-v773, Emotiva XPA-2, JBL Studio L890, LC2, LG 65", Xbox One S, Chromecast, Sonos
    Kino: Yamaha RX-V 781, JBL Studio L880, L820, LC2, XTZ 12.17, Velodyne CHT-12Q, Xbox One X, LG 65", Sonos, MediaPc, Chromecast

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Sonos + B&W på plass

Jeg gikk for oppsettet jeg opprinnelig så for meg med Sonos Connect:Amp + B&W CCM362. Amp'en står på boden ved siden av badet, og høyttalerne er montert i den rette delen av taket, i ca 1,75 meters avstand. Totalpris ca. 7000 kr inkl. kabler (men mangler fortsatt dedikert kontroller til badet).

Dette koster. Det finnes nok både billigere og dyrere løsninger, og dårligere og bedre likeså, men alt i alt tror jeg jeg blir fornøyd med dette - er i hvert fall fornøyd så langt! Har ikke så mye å sammenligne med når det gjelder lyd på bad, annet enn en Clas Ohlson radio til 398 kr. Og der er forskjellen enorm... Jeg var spent på de lydmessige konsekvensene av flislagte vegger og gulv, men forholdene tatt i betraktning er jeg veldig fornøyd. Greit lydbilde, og man kan til og med høre musikk og snakking på radio i dusjen, uten å skru opp på fullt volum (noe man må med billigradioen) og dermed få forvrengning.

Høyttalerne ble montert opp i noen plastkasser som elektrikerne leverte, med noe dempemateriale inni. Det fungerer greit.

Best av alt er at Sonos-opplegget (som er veldig enkelt å sette opp) gjør at jeg kan streame fra Wimp (eller Spotify), høre radio og podcasts via TuneIn, spille av egen musikk fra en NAS-boks, og la dette starte/stoppe automatisk ved faste tidspunkter om jeg vil, og kontrollere trådløst via smarttelefon.

For ikke å snakke om at anlegget er nesten helt skjult...

Her kommer noen bilder:

-sonos2-jpg

-sonos-jpg

-hull-jpg

-montert-jpg

-ferdig1-jpg

-ferdig2-jpg

-ferdig3-jpg

-ferdig4-jpg

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja, her har jeg involvert meg i flere tråder om samme badet, hehe Men som sagt, resultatet ble bra

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja, her har jeg involvert meg i flere tråder om samme badet, hehe Men som sagt, resultatet ble bra
    Kan ikke annet enn å takke og bukke for det (Vil tro jeg ikke er den eneste som har hatt flere tråder om samme rom, hehe)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Er på gang med samme opplegget som deg her:

B&W CCM362 i taket på bad, sammen med Sonos AMP. Jeg lurer på om disse kan plasseres rett ovenfor dysjen? Jeg har en åpen dysj, dvs, det er et kabinett, men det er åpent opp til tak. Blir det for mye damp? Ødelegger det høytalerene?
    Primare SPA 23 - SA Explorer Master - XTZ 12.16

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pelzi80
    B&W CCM362 i taket på bad, sammen med Sonos AMP. Jeg lurer på om disse kan plasseres rett ovenfor dysjen? Jeg har en åpen dysj, dvs, det er et kabinett, men det er åpent opp til tak. Blir det for mye damp? Ødelegger det høytalerene?
    Det kan jeg ikke svare på. Kanskje noen andre her på forumet vet, eller du kan høre med de som selger høyttaleren. Den er ikke spesialbygget for våtrom, men den er nok relativt robust likevel.

Selv tok jeg ikke sjansen på å ha en slik høyttaler rett over dusjen, men det var et lett valg for meg siden det uansett var best å plassere den lenger inn i rommet. Lyden høres helt fint inn i dusjen selv om høyttaleren er utenfor, så det er ikke noe problem for meg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pelzi80
    Jeg lurer på om disse kan plasseres rett ovenfor dysjen? Jeg har en åpen dysj, dvs, det er et kabinett, men det er åpent opp til tak. Blir det for mye damp? Ødelegger det høytalerene?
    Det KAN fungere i årevis, også KAN det gå åt skogen etter noen uker.

Edit, googlet høyttaleren, B&W sier selv:
    All the models in the CI 300 Series are capable of offering great sound in high-humidity environments such as saunas and indoor swimming pools.

Så er vel ikke så mye å lure på da, kjør på

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •