XTZ 99 10.16 eller DALI E-12F subwoofer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate Monster1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XTZ 99 10.16 eller DALI E-12F subwoofer?

Hei.

Skal snart ha meg en subwoofer. Og lurer på hvilken av disse som egentlig er best? Har hatt XTZ 10 før, og var fornøyd. Hvordan er Dali subben? Den har 12" kontra XTZ 10", men XTZ har sterkere forsterker. Grunnen til at jeg ikke vurderer XTZ 12", er fordi den ikke fåes i hvit. Liker også at det er mer innstillingsmuligheter på XTZ.

Det er litt vanskelig valg, for da har jeg sub i samme serie som Zensorene mine, pluss at den ser veldig bra ut.

Takker på forhånd.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mine opplevelser med XTZ, synes jeg at Dali subben er bedre. Har bare gode ting å si om Dali sin.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. XTZ sin synes jeg spilte litt rumlete uansett hvordan jeg innstilte og plasserte den. Hvordan vil du si Dali sin er bedre? For meg er det viktig at det er stram og rask bass framfor dype toner. Skal brukes mest til musikk.. Designet på Dali sin er utrolig flott også, så har mer og mer tro på den.

Ser Dali sin veier mye mindre enn XTZ sin, ikke at har så mye å si, men hvorfor er det sånn?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil beskrive lyden som bedre på musikk enn på film. Bassen er som du sier, litt stram. Jeg synes også den går ganske dypt, men kommer litt an på hvordan man plasserer og stiller den inn. Jobber med disse, så har bare hørt de i butikken, ikke i hus. Men i butikken lovet den godt, spesielt på Tron Legacy

PS! Det er ingen som forteller svenskene om å lage lyd. De lager det på en bra måte, sånn som XTZ, Dynavoice og Proson. Noen mener at Svenskene ikke kan dette, men bare se på Seas-elementene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seas elementene er vel strengt tatt norske?

Ang sub så er 12" til XTZ både rask og stram hvis man har "Pluggene" i.
    men siden jeg ikke har hørt Dali sin skal jeg ikke sammenligne noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skriver på nytt, jeg. Min opplevelse med XTZ subbene var ikke bra, kan være innstillinger og plasseringen som gjorde det også, men jeg går ikke rundt å anbefaler XTZ i allefall. Folk skryter av de helt opp til skyene, hvorfor, vet jeg ikke. I dette tilfellet hadde jeg uten tvil valgt Dali subben. Har bare gode erfaringer med den. SVS er også noe, skal vist være kongen på kino-haugen. Jeg kan trygt anbefale Dali subben, jobber på HFK så har hørt den ved flere anledninger, men har ikke hørt en i et hus. Kun i butikk. Som sagt, så har jeg kun gode erfaringer med den i butikken iallefall, og parer du den sammen med resten av Zensor-pakken din, så skald ette bli bra.
    PS! Denne er bedre på musikk enn film, så hadde egentlig valgt Ikon subben framfor E12F. Men god sub E12F-en også!

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående valg mellom XTZ og Dali så er det helt klart XTZ som yter best av disse Jeg har en 12" fra XTZ selv og den spiller kjempeflott og musikalsk og henger med på alt (Med pluggene i). Har også flere venner som har XTZ subber og de har utelukkende positive tilbakemeldinger. Den ene av de byttet ut sin Klipsch 12" med DSP til fordel for en XTZ 12" og han fryder seg med mer headroom, mer kontrollert og dypere bass (Mulig rommet hans ikke passet til Klipsch sin selv om det var romkorrigert).

Angående vekt på produkter så kan det si noe om byggekvalitet. Størrelse på subwooferen forteller mye om hvor dypt den går i tillegg til hvor lettdreven den er. Større = Bedre i begge variabler. Finishen på XTZ er også fantastisk og preges ikke av halvdårlig vinyl på MDF og slikt som gjerne andre billige merker ofte gjør.

ntd12: Jeg har intrykk av at du ikke har hørt et ordentlig kalibrert oppsett med denne subwooferen, for disse yter enormt bra og setter mange subwoofere til under 10.000kr i skammekroken (Men det sier vel alle når det gjelder subwoofere som angivelig ikke høres bra ut). Jeg tror også at Dali sin subwoofer er god, men etter det jeg har hørt og lest så er det kun Ikon 12" subben som er god av de billige Dali subwooferne

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller for å si det på en annen måte:

Dali:
    12"
    170wrms
    28hz -3db
    11,9kg
    3998kr

XTZ
    10"
    400wrms
    27hz -3db
    27kg
    2990kr

Liten tvil om hvor en får mest for pengene. Det er en grunn til at dette merket har en enorm fanskare her på forumet. Det er de som Elsker XTZ og de som anerkjenner XTZ. Utrolig få personer her inne som ikke liker dette merket.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut til at økonomien ikke tillater kjøp av Dali subben. Den koster over 1000,- mer enn XTZ i hvit utgave. Jeg har bestemt meg for å beholde CD-spilleren jeg skulle selge, så har ikke budsjett til E-12F. Uansett var jeg ganske fornøyd med XTZ sin, den spilte høyt og kraftig. Så blir nok den jeg går for. Selv om jeg sikkert hadde blitt kjempefornøyd med Dali sin også.

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Angående valg mellom XTZ og Dali så er det helt klart XTZ som yter best av disse Jeg har en 12" fra XTZ selv og den spiller kjempeflott og musikalsk og henger med på alt (Med pluggene i). Har også flere venner som har XTZ subber og de har utelukkende positive tilbakemeldinger. Den ene av de byttet ut sin Klipsch 12" med DSP til fordel for en XTZ 12" og han fryder seg med mer headroom, mer kontrollert og dypere bass (Mulig rommet hans ikke passet til Klipsch sin selv om det var romkorrigert).

Angående vekt på produkter så kan det si noe om byggekvalitet. Størrelse på subwooferen forteller mye om hvor dypt den går i tillegg til hvor lettdreven den er. Større = Bedre i begge variabler. Finishen på XTZ er også fantastisk og preges ikke av halvdårlig vinyl på MDF og slikt som gjerne andre billige merker ofte gjør.

ntd12: Jeg har intrykk av at du ikke har hørt et ordentlig kalibrert oppsett med denne subwooferen, for disse yter enormt bra og setter mange subwoofere til under 10.000kr i skammekroken (Men det sier vel alle når det gjelder subwoofere som angivelig ikke høres bra ut). Jeg tror også at Dali sin subwoofer er god, men etter det jeg har hørt og lest så er det kun Ikon 12" subben som er god av de billige Dali subwooferne
    +1.Har selv hatt 2stk XTZ 99 W12.16 og de spilte meget bra hos meg
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, XTZ-ene er og var ikke ordentlig kalibrert. Va innom en kompis med en 12", og hørtes bedre ut enn da han stilte den inn. Ikon subben er bra, men den er ikke like artig som E12F-en er, (spurte sjefen min idag). Fikk faktisk "litt" lyst på XTZ selv. Har som sagt fått dårlig oppfatning av de fra før av, men det løsnet litt i dag. Det er sant det du sier, de yter bra til prisen. Og drar inn mange andre subber i bassportene om den vil det. Uten tvil! Får se etter sommerferien, kanskje jeg skal slå til på en liten søt 10" da. Noen som har innspill om hvordan den spiller ferdig kalibrert? Og hvordan vil den klare seg med Tannoy Revolution R3 i front?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller for å si det på en annen måte:

Dali:
    12"
    170wrms
    28hz -3db
    11,9kg
    3998kr

XTZ
    10"
    400wrms
    27hz -3db
    27kg
    2990kr

Liten tvil om hvor en får mest for pengene. Det er en grunn til at dette merket har en enorm fanskare her på forumet. Det er de som Elsker XTZ og de som anerkjenner XTZ. Utrolig få personer her inne som ikke liker dette merket.

Jeg håper ikke du sammenligner watt, for jeg kunne spille like høyt og like lenge med Yamaha-en jeg har nå, og H/K-980'en jeg hadde for en stund siden. Yamahaen har 90w rms (tror jeg), og 980-en har 80w rms pr. kanal. Det sier litt om at watt er bare opp skrytt.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Jeg håper ikke du sammenligner watt, for jeg kunne spille like høyt og like lenge med Yamaha-en jeg har nå, og H/K-980'en jeg hadde for en stund siden. Yamahaen har 90w rms (tror jeg), og 980-en har 80w rms pr. kanal. Det sier litt om at watt er bare opp skrytt.
    Watt har masse å si Det er bare det at for å få 3db økning så må man doble effekten, så å gå fra 80w til 90w og motsatt har fosvinnende liten effekt På en annen side så kan man gjerne spille høyere på en forsterker med store strømreserver (Stor kondensatorbank, strømforsyning) enn med en med lite strømreserver.

Du kan gjerne se det slik;
    Opplevd dobling av lydnivå ~6db
    Reell dobling av energi =3db+

dvs at for å spille "dobbelt" så høyt som det du kan med 80w så må du doble effekten for å få reell energi og doble denne effekten igjen for å få dobbelt opplevd lydnivå

Ref:
    80w = 106db (Eksempel)
    160w = 109 (reell dobling)
    320w = 112 (opplevd dobling)

Ift. De subbene som vi har nevnt så er 170w vs 400w ganske viktig, det gir over 3db mer headroom og vil gi en mer uanstrengt lytteopplevelse (Selv om lyden ikke er så utrolig mye kraftigere)

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Ut ifra infoen du oppgir, ser eg ingen grunn til at det skulle bekrefte påstanden din om at watt er oppskrytt...

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å tenker på om jeg skal gå for XTZ 99 W12.16. Den er ikke i hvit farge, noe som er dumt. Den passer da ikke så godt inn, men lyd er viktigst. Enten blir det en brukt 12" eller ny 10". Hvor store er forskjellene egentlig? Det er samme forsterkerne, så vil ikke 10" egentlig spille raskere og strammere?

Jeg er mest opptatt av at det ikke bare rumler, men at det er fast og fin bass. Vil 10" være bedre til musikk, eller er 12" det samme, bare med mer trykk og dyp bass?

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monster1
    Sitter å tenker på om jeg skal gå for XTZ 99 W12.16. Den er ikke i hvit farge, noe som er dumt. Den passer da ikke så godt inn, men lyd er viktigst. Enten blir det en brukt 12" eller ny 10". Hvor store er forskjellene egentlig? Det er samme forsterkerne, så vil ikke 10" egentlig spille raskere og strammere?

Jeg er mest opptatt av at det ikke bare rumler, men at det er fast og fin bass. Vil 10" være bedre til musikk, eller er 12" det samme, bare med mer trykk og dyp bass?
    Om du har de Daliene jeg tror du har, så er vel de sorte i front, og en sortglans sub gjør seg vel ikke helt bort da?

Edit my bad, Zensor ja.. de er hvite ser jeg.

10" spiller ikke dårlig den heller, like stor forsterker og et mindre element kan kanskje føles "raskere", noe som jeg tror er et pluss til musikk.

Tror jeg selv ville foretrekket to 10" føre en 12" som jeg selv har, men det fordi det går mest til musikkbruk her, og fordi 2 10" ikke vil ha noe problem med å gi trøkk til film.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt har masse å si Det er bare det at for å få 3db økning så må man doble effekten, så å gå fra 80w til 90w og motsatt har fosvinnende liten effekt På en annen side så kan man gjerne spille høyere på en forsterker med store strømreserver (Stor kondensatorbank, strømforsyning) enn med en med lite strømreserver.

dvs at for å spille "dobbelt" så høyt som det du kan med 80w så må du doble effekten for å få reell energi og doble denne effekten igjen for å få dobbelt opplevd lydnivå

Ref:
    80w = 106db (Eksempel)

Ift. De subbene som vi har nevnt så er 170w vs 400w ganske viktig, det gir over 3db mer headroom og vil gi en mer uanstrengt lytteopplevelse (Selv om lyden ikke er så utrolig mye kraftigere)

Ja, watt har veldig mye å si, ja... Tror ikke det, når en produsent måler og tester nye høyttalere, bruker de ikke mere enn 1 watt! Og da må jo watt bety veldig mye... Er ikke det jeg har blitt lært opp iallefall.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Ut ifra infoen du oppgir, ser eg ingen grunn til at det skulle bekrefte påstanden din om at watt er oppskrytt...

Samme det vel! Watt er oppskrytt! Når en produsent tester høyttalere trenger man ikke mere enn 1! watt. Hvilket som sier litt. Bare la dere lure av salgstriks, det...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ref:
    80w = 106db (Eksempel)

Men hvor høyt den spiller bestemmes av mange flere faktorer enn forsterkerens oppgitte watt. Elementets følsomhet f.eks. Peak SPL Calculator

Hvor mange watt forsterkeren er på og hvor høyt den spiller henger ikke nødvendigvis sammen.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt har masse å si Det er bare det at for å få 3db økning så må man doble effekten, så å gå fra 80w til 90w og motsatt har fosvinnende liten effekt

Det er vel også verdt å merke seg at man på stereo- og surroundforsterkere kan se mye rare oppgitte watt. Tenker nå på Yamaha kontra H/K, som ble nevnt. I subwoofere er det ofte mer likt, at de oppgitte wattene er det strømforsyningen kan by på. Husk A/B utnytter kun omlag 60-70 % av det om man sammenligner A/B mot D-klasse på omlag 95-98%. I receivere og integrerte ofte ser to eller flere kanaler som hver kan yte 90 watt, men samtidig yter kanskje 45-55 watt.

Har ikke hørt nevnte Dali sub, men Ikon 12 er ikke verdt å velge fremfor XTZ sin 12", men 10" har jeg ikke hørt. Tviler på at den langt svakere Dalien (enn både XTZ og Dali Ikon) skal være noe bedre.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •