XTZ 99 10.16 eller DALI E-12F subwoofer? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Samme det vel! Watt er oppskrytt! Når en produsent tester høyttalere trenger man ikke mere enn 1! watt. Hvilket som sier litt. Bare la dere lure av salgstriks, det...
    Det er klart Watt har noe å si, hvorfor tror du det selges effektforsterkere?
    Ja, det er riktig at watt gjerne brukes til å markedsføre både høyttalere og forsterkere (Selvom en høyttaler ikke har noen watt i seg hehe).

Man ser jo gjerne på Expert eller elkjøp osv at de skryter av små fisehøyttalere og forsterkere tynne som aviser, som har "flere tusen watt". Dette er jo selvsagt noe de gjør for å selge mer til de som kanskje ikke kan så mye om dette, men som tror alt de leser. Ja, mange av de. Hører folk snakker om at de kjøpte nye høyttlalere og sånt med over tusen watt, og jeg må da ta meg skikkelig i nakken for å ikke kommentere tilbake at det er bare tull.

Men å si at Watt kun er ett salgstriks er feil. F.eks de XTZ subbene som blir diskutert her, både 10" og 12" har samme forsterker. Det gjør at mange synes 10" versionen egner seg bedre til musikk, rett og slett fordi den har bedre kontroll over elementet.

Og for å nevne ett annet høyttalermerke som er meget populært her på forumet. Nemlig Klipsch, Disse høyttalerne kan spille høyt selv med en liten forsterker. Men kobler du på en effektforsterker, så er forskjellen som natt og dag. Rett og slett fordi du får mye bedre kontroll over elementene, og fordi forsterkeren slipper å jobbe seg i hjel med å drive høyttalerne tilfredstillende.

Men man må jo ikke lese seg blind på watt heller da, det er jo mange andre faktorer som spiller inn når det kommer til å få bra lyd. Når det kommer til forsterkere og høyttalere så er det jo gjerne slik at man får det man betaler for. En forsterker til 20.000 er jo bedre enn en til 3.000 Selvom den til 3 kanskje er opgitt til å gi mer watt. Men da er vi inne på det med lureri og sånt igjen. Produsentene har jo sine egne måter å måle på. Men disse tingene er jo noe man fort setter seg inn i dersom man har interesse for det.
    Sony DN1050 - XTZ 95 serie - BA RPS1000 - LG PM970T - PS3 - PS4 - HTPC - WIIU

Intermediate Monster1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for all hjelp her inne!

Men lurer på en ting. Er det kun membran og kasse størrelse som gjør at den SUB spiller mer trykk? Noen som tror XTZ 10 vil spille like mye trykk som Dali sin? På papiret står det at XTZ har nesten dobbelt så sterk forsterker.

Spørsmålet er - kan jeg forvente like mye trykk med XTZ sin 10"?

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monster1
    Takk for all hjelp her inne!

Men lurer på en ting. Er det kun membran og kasse størrelse som gjør at den SUB spiller mer trykk? Noen som tror XTZ 10 vil spille like mye trykk som Dali sin? På papiret står det at XTZ har nesten dobbelt så sterk forsterker.

Spørsmålet er - kan jeg forvente like mye trykk med XTZ sin 10"?

Jeg hadde ikke tenkt meg om 2 ganger! Ja, jeg tror uten tvil det. Men nå er ikke jeg spesielt subjektiv( Ref signatur :-) )

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Intermediate Monster1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk for Dali sin. Rett og slett fordi jeg har hatt XTZen før og tenkte og prøve noe nytt. Nå har jeg også alt i Zensor serie, noe som jeg ser på som en pluss.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva syntes du om dali sin sub? nå når du har fått testen den hjemme?
    Vurderer å kjøpe den subben selv, har concept 6 og trenger mer punsh til musikk. hører en del på hip hop, techno og annen fest musikk.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monster1
    Sitter å tenker på om jeg skal gå for XTZ 99 W12.16. Den er ikke i hvit farge, noe som er dumt. Den passer da ikke så godt inn, men lyd er viktigst. Enten blir det en brukt 12" eller ny 10". Hvor store er forskjellene egentlig? Det er samme forsterkerne, så vil ikke 10" egentlig spille raskere og strammere?

Jeg er mest opptatt av at det ikke bare rumler, men at det er fast og fin bass. Vil 10" være bedre til musikk, eller er 12" det samme, bare med mer trykk og dyp bass?
    Jeg bruker W12.16 mattsort finish, med mitt Ikon 6 surround oppset. Jeg er meget fornøyd, både til fim og musikk. Jeg har tidligere brukt B&W 610 og B6W PV1. XTZ er etter mine ører bedre på alle områder. Denne blir stående i anlegget. Kjøpte den brukt for 2500,-.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •