Savner punch i bassen.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Savner punch i bassen.

Hei.

Jeg har litt problemer med å få nok punch i bassen i oppsettet mitt.

Det jeg har er som følger:

NAD t785 reciever
    NAD c372 (bi-amping av fronter)
    B&W DB1 sub
    Velodyne Microwee sub (som jeg forøvrig ikke bruker akkurat nå)
    Dynavoice Challenger EX 65M surround serie.
    (Det er vel høyttalerserien som er klar for utskiftning)

Rommet er ikke et dedikert kinorom, men en stue, så å flytte rundt på høyttalere er ikke veldig akuelt hehe.

Det jeg ønsker der mer trykk i mellombass området, dypbass har jeg så det holder med DB1.
    Har snusa litt på Cerwin Vega xls 28, xls 12 og xls 215.
    Noen som kan hjelpe meg litt?

Mvh.

André
    (",)

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye cash er du villig til å legge på bordet? Da jeg oppgraderte hadde jeg også lyst på CV igjen, men jeg angrer overhodet ikke på at det ble noe annet(Klipsch), man får litt oppgraderingsdilla, det baller på seg med det ene og det andre og tilslutt sitter man der med et helt nytt oppsett.

CV låter ikke spesielt bra iforhold til hva du kan få kjøpt for samme sum på brukten.

Kjøp brukt er mitt andre tips

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch RF-82 MK I gulvhøyttaler (1 stk./sort) - Lefdal

Dette er en skikkelig råtass! anbefales virkelig. Men du skal også kunne oppnå bra punsh med DB1!

Uansett, fort deg, ser at Elkjøp (som eier lefdal) har satt opp prisen på RF82 til 4000kr pr stk (du trenger seff 2 ).

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse kan du jo også få kjøpt brukt for halve prisen(noe jeg gjorde).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo og god morgen folkens.

Jeg har også siklet på klipsh rf83, men da blir det sykt dyrt igjen....må jo ha den digre senteren og de tosidige bakhøyttalerene også da hehe...

Jeg får masse punch i bunnen med DB1, null problem, men det er i det øvremidtre og øvre skiktet, fra 150 hz og opp (tror jeg da...skal ikke late som jeg har peiling hehe) at det er litt tamt. Dette egner seg ikke i suben, men opp dit funker fett på DB1 faktisk (og det imponerer meg veldig. Den mindre velodyne microwee 3. 6,5" hvorav 2 passive, klarer ikke det uten at lyden blir rar)

Jeg trodde punch og midbass var relatert i stor grad til størrelse på elementet, stemmer ikke det? Ville ikke da 2X15 smelle bra? Jeg tenker på snert i pistolskudd etc, få stemmen til Optimus Prime til å riste i mellomgulvet etc.....

At CV ikke er særlig rafinert osv er jeg klar over, men jeg hører ærlig talt ikke noe særlig forskjell på det jeg.....jeg er en bass og punch kar jeg....blir nok aldri voksen hehe....mellomtone og diskant området er jeg fornøyd med i det jeg har, men det er midbass som er problemet.

Stemmer det at opptimal plassering av suben er mellom frontene? DB1 skal egentlig stå og slå langs veggen frontene står på, men jeg har snudd den slik at den slår frem og tilbake, har dette noe å si for integreringen av front/ sub tror dere?

Et annet problem jeg har, som henger sammen med dette, er at når jeg kjører Audessy roomcorrection, føler jeg at lyden blir litt rar. Det blir alt for mye i bunnen (med og uten sub), for lite midbass, og litt skarpt i toppen.
    Noen gode forslag til dette?

Er foresten forsterkerkomboen størmsterk nok til å drive Klipsh RF83 eller CV 215 på en bra måte? (jeg spiller sjelden over -25 på t785) Da går det ikke ann å være i rommet.....

Nok en gang, takk for kjappe svar.

(",)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Greit nok at denne sikkert ikke hører hjemme her....

Men det er jo i sammenheng med det over.

Jeg lurer på om det er noen som vet hvor, og hvordan NAD T785 deler bassen når man justerer den opp og ned....hvilket område?
    Synes lyden blir litt grumsete og rar når jeg skrur opp bassen, noen som vet hvorfor?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dropp CV 215 og RF83. De blir litt for "kravstore" selv om du har en kanon reciver, spes. XLS 215 er langt for digre.

Mitt tips på RF82 består, det spiller bare råere og råere jo mer jeg snur på volum knotten i min relativt greit store stue, da på NAD M3. Volum knotten tåler vandring ned til 0 . Men da snakker vi hinsides høyt, siden Klipsch er så lettdrevene .

Med RF82 (som kun koster 6000kr pr par) har du penger til overs til andre ting også .

En anna ting, hvor deler du subben du har nå? den skal egentlig klare fint å spille opp til 80-100hz alene.. men husk at du ofte får best resultat med å sette de andre på SMALL da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler Dirac Live Room Correction til Pc. Det vil rydde opp i problemene dine med for mye dypbass og for lite midbass. Fungerer mye bedre en audyssey som ofte legger på for mye i bunn spesiel dersom du har dynamisk eq aktivert. Når jeg spiller musikk så bruker jeg stort sett Dirac. Du kan til og med laste ned en trail version her http://www.fyndborsen.se/dsp/multime...e-trialversion

Når jeg bruker Audyssey XT32 så skrur jeg av Dynamisk eq,Så skrur jeg opp bass innstilling på +2/+4 på høytaler/Subwoofer i menyen. Dette gjør at jeg får mer/mindre bass over delingsområde alt ettersom hvordan jeg vil ha det. Jeg deler mot sub på 80 hz, har plugger i bassport på høytaler (integrasjon mellom sub og høytaler føltes mer naturlig ut når jeg plugget bassportene igjen).

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tegn opp rommet med plasseringer og størrelser. Da er det mye lettere å gi tips. Husk at høyttalerne ikke er bedre enn rommet og plasseringen det får. Har du en WAF plassering så får du ofte lyd med kompromisser.

Hvordan er subben plassert i forhold til frontene?

Hvilken deling har du mellom fronter og subben? Prøv med høyere og lavere deling.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du husket å dele på 80 hz?
    Og har du husket å sette LFE på 120 hz?
    Altså man kan dele mellom front og sub på 80 hz og så la subben spille opptil 120 hz på film på eget LFE spor. F.eks pistolskudd ligger på 115 hz.

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan det jo høres ut som du ønsker bassen som du kjenner litt i buksebena og brystkassa i trommeslag osv. Har både Klipsch og B&W. B&W kan ikke måle seg med Klipsch på det området.

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som han over her et par hakk sier. Prøv litt forskjellig med plassering. Rom og plassering har ALT å si innen det 80 til 150hz området som du savner, nytter ikke med nye høyttalere osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det masse gode tips og råd.

Har hatt med meg et par CV xls 28 for testing i helgen. Lyden var anderledes, muligens litt bedre i mellombass, men forskjellen er nesten ikke merkbar, og resultatet er uansett ikke slik jeg vil ha det. Har jobbet med dette en stund, og jeg er så lei at jeg snart gir opp.....men i morgen våkner jeg vel med godt mot igjen tenker jeg hehe.

Jeg pleier å ende med å dele sub på 120 hz, da er det i alle fall bra med trykk, om en litt mye i bunnen. nå i sta s pilte jeg med 200 hz i subene (og fronter i large), og det funker egentlig ganske greit, men jeg vet det er alt for mye, og det blir til tider litt overdrevent hehe.
    Nå har jeg plassert den lille velodynen oppå DB1, og de er plassert mellom senter og høyre front (Subene står da ca midt i rommet langs midtveggen.)
    Rommet mitt er delt i to, en kinoavdeling, og en treningsavdeling, hvor jeg ønsker god lyd i begge (bruker mye tid på begge deler hehe) Jeg er klar over at lyden går feil vei i rommet, den burde vel gå fra kortvegg til kortvegg. Rommet er ca 6,5 X 5 meter.
    frontene står ca 35 cm fra veggen.
    Mulig dette er helt håpløst, men det er ikke så innmari mange måter jeg kan endre rommet på. Veggene er betong, fint for naboer, ikke for meg har jeg hørt. Alt av høyttalere står på spikes, med unntak av bakhøyttalere som henger på veggen.

Spør igjen jeg:

Noen som vet hvor NAD T785 deler bassfrekvens? eventuelt om det går ann å omprogramere den?

PS: når jeg har på dynamisk eq, har frontene i large, og suben av, er lyden ganske grei, men den mangler selvfølgelig bunndraget, og er heller ikke helt suveren i midbassen. Dette ville jo løst seg med å koble på suben igjen, med litt mindre trykk, men problemet er at da er lyden som kommer til suben så vrengt og *****ig at det ikke er mulig å høre på.....hvorfor blir audessy korrigeringene så innmari gale? Jeg har dratt ut kjøleskap, pc osv. men det er jo naboer her som lager litt lyd av og til.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du testet med suben i hjørnet? hvis ikke så test det

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Har du husket å dele på 80 hz?
    Og har du husket å sette LFE på 120 hz?
    Altså man kan dele mellom front og sub på 80 hz og så la subben spille opptil 120 hz på film på eget LFE spor. F.eks pistolskudd ligger på 115 hz.

Nå er jeg ikke helt med? jeg skal dele front/sub på 120hz på forsterkeren, og sette low pass på DB1 til 80hz?
    Vil ikke da området mellom 80hz og 120 hz bli borte?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    har du testet med suben i hjørnet? hvis ikke så test det
    Da mener du sikkert hørnet front venstre....det er i alle fall det eneste hjørnet som blir mellom frontene. Jeg får nok ikke satt den helt i hjørnet, for der må venstre venstre front stå får å ikke dekke for lerretet. Det går jo ann å flyttet lerretet litt, men det er en møkkajobb når veggen er betong. Skal prøve å sette DB1 der i morgen om jeg får tid. Noe tips på hvor jeg evenetuelt bør sette Velodyne suben? samme sted? oppå DB1? oppå ene fronten? Motgående hjørne.....som dere sikkert forstår, har jeg rota lenge, men ikke funnet ut en dritt hehe.....

Jeg finner heller ikke ut hvor delefilteret i Dynavoice er mellom bass og mellomtone.....noen som vet?

("

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andreemilsen
    Da mener du sikkert hørnet front venstre....det er i alle fall det eneste hjørnet som blir mellom frontene. Jeg får nok ikke satt den helt i hjørnet, for der må venstre venstre front stå får å ikke dekke for lerretet. Det går jo ann å flyttet lerretet litt, men det er en møkkajobb når veggen er betong. Skal prøve å sette DB1 der i morgen om jeg får tid. Noe tips på hvor jeg evenetuelt bør sette Velodyne suben? samme sted? oppå DB1? oppå ene fronten? Motgående hjørne.....som dere sikkert forstår, har jeg rota lenge, men ikke funnet ut en dritt hehe.....

Jeg finner heller ikke ut hvor delefilteret i Dynavoice er mellom bass og mellomtone.....noen som vet?

("
    Bare et av hjørnene i fronten, den trenger ikke og stå i mellom frontene men ta og test litt, det pleier som regel og bli endel bedre med suben i hjørnet kontra midt på en vegg blir det mye bedre i hjørnet så er det jo bare og sette i gang med ommøblering hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du må ha fronten i hjørnet pga lerretet, hva med om du tar frontene litt frem, og har suben bak fronten i hjørnet? Husk å trekk frem begge frontene tilsvarende da selvfølgelig.

Har du en tegning av rommet ditt? Hadde trolig gjort det litt lettere for oss.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    Bare et av hjørnene i fronten, den trenger ikke og stå i mellom frontene men ta og test litt, det pleier som regel og bli endel bedre med suben i hjørnet kontra midt på en vegg blir det mye bedre i hjørnet så er det jo bare og sette i gang med ommøblering hehe
    hehehe....
    joda...for meg er det nok bare å ommøblere....men.....når jeg får lov til å kino og treningsrom i stua....ergo er det ingen stue, så synes jeg at jeg kanskje bør høre på fruen når hun hinter til at det kanskje ikke er noen god ide med ommøblering hehehe.....

Skal prøve med sub i hjørnet i løpet av kvelden, eventuelt bak fronten om det går (er en dør der som fronten trolig vil dekke.)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MB-S124
    Da kan det jo høres ut som du ønsker bassen som du kjenner litt i buksebena og brystkassa i trommeslag osv. Har både Klipsch og B&W. B&W kan ikke måle seg med Klipsch på det området.

Det er akkurat det jeg vil ja hehe...DB1'en kjennes helt klart, og den er rå som f....men det er som sagt tidligere det området hvor jeg må kutte suben at problemet er...vurderer sterkt å lete etter RF83....dyrt, men de deler bass veldig høyt, noe som høres bra ut for meg hehe....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •