Bytte element i subben? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Redigert

OT
    Hva betyr "sykt fornøyd med subben" ?
    Når den ikke spiller høyt nok i dB eller lavt nok i frekvens ?
    Fin å se på?

sorry klarte ikke å la være.

Det måtte vel du, ja! :-P Det betyr ganske enkelt at jeg er fornøyd med subben. Den spiller dypt, tro meg, spesielt i dette rommet, men hadde ikke skadet med litt mer dypbass. Og hadde ikke skadet om den hadde spilt litt høyere heller.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Det måtte vel du, ja! :-P Det betyr ganske enkelt at jeg er fornøyd med subben. Den spiller dypt, tro meg, spesielt i dette rommet, men hadde ikke skadet med litt mer dypbass. Og hadde ikke skadet om den hadde spilt litt høyere heller.
    Om den spiller utrolig dypt, så tror jeg egentlig du er ute etter den gode gamle svs bassen. For den spiller vektløst

Personlig liker jeg ikke JBL sine basser i det hele tatt, men det er jo seff min mening.

Pc-13 ultra er nokk midt i blinken for deg
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Om den spiller utrolig dypt, så tror jeg egentlig du er ute etter den gode gamle svs bassen. For den spiller vektløst

Personlig liker jeg ikke JBL sine basser i det hele tatt, men det er jo seff min mening.

Pc-13 ultra er nokk midt i blinken for deg
    Da er det bare å begynne å spare. SVS synes jeg er utrolig dyrt...

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det bare å begynne å spare. SVS synes jeg er utrolig dyrt...
    Tjah, Dyrt å dyrt.
    Det koster å være kar
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjah, Dyrt å dyrt.
    Det koster å være kar

Ja, du sier noe der. Er SVS noe man kan spille høyt med over tid?

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du sier noe der. Er SVS noe man kan spille høyt med over tid?
    har du noen eksempel på hva man ikke kan spille høyt med over tid? dette er nytt for meg iafall, og jeg har hatt min del av utstyr oppgjennom årene.

mvh
    stian

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xanakor
    har du noen eksempel på hva man ikke kan spille høyt med over tid? dette er nytt for meg iafall, og jeg har hatt min del av utstyr oppgjennom årene.

mvh
    stian
    billebro? 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde et par Jamo Power 160R for mange år siden, der greide vi å svi av membranet og det var kun spolen som stod igjen å spilte.

+1 Ostemannen! 8)

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Naboen har en 12" fra svs, ikke noe problem å spille varmgang i ellementet på den. Men det er kun når en presser subben til sitt ytterste.

Har enda ikke trengt å spille så høyt med min pb13 att jeg har vert i nærheten av noe maksvolum eller varmgang

Mvh
    Svein S

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Naboen har en 12" fra svs, ikke noe problem å spille varmgang i ellementet på den. Men det er kun når en presser subben til sitt ytterste.

Har enda ikke trengt å spille så høyt med min pb13 att jeg har vert i nærheten av noe maksvolum eller varmgang

Har ikke tenkt å spille tordenes høyt med den, bare lurer ettersom jeg har kun hørt en SVS og da gikk forsterkeren på ganske lavt volum. Husker ikke hvilken type der var, mener det var en med 2x 10" eller 12" i seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, over lang tid er det jo kjøleegenskapene til elementet og forsterker som avgjør. Høyeffekt element kan bli veldig varme, men man skal opp i ganske mange grader før lakken på spoletråden smelter så spolen kortslutter da. Så holder man seg innenfor RMS effekten med normal musikk kan man normaltsett spille så lenge man vil.
    Når det gjelder forsterker har jeg sett mange dårlige kjøleløsninger her. Har forsterkeren en vifte for kjøling kan man stort sett spille så lenge man vil da viften fører bort varmen. Om det er passiv kjøling varierer det hvor godt kjøleribbene fører bort varmen.

men on topic, om du synes den du har spiller både dypt og høyt som det er, vil jeg trolig bytte til et tilsvarende element. Må opp en del i pris om du ikke vil at det ene skal gå på bekostning av det andre. Man får ikke både pose og sekk for ingenting...
    Skal du spille høyere, kjøp et element med høyere følsomhet. Skal du spille dypere trenger du trolig et med lengre slaglengde.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan-Erik-86
    Tja, over lang tid er det jo kjøleegenskapene til elementet og forsterker som avgjør. Høyeffekt element kan bli veldig varme, men man skal opp i ganske mange grader før lakken på spoletråden smelter så spolen kortslutter da. Så holder man seg innenfor RMS effekten med normal musikk kan man normaltsett spille så lenge man vil.
    Når det gjelder forsterker har jeg sett mange dårlige kjøleløsninger her. Har forsterkeren en vifte for kjøling kan man stort sett spille så lenge man vil da viften fører bort varmen. Om det er passiv kjøling varierer det hvor godt kjøleribbene fører bort varmen.

men on topic, om du synes den du har spiller både dypt og høyt som det er, vil jeg trolig bytte til et tilsvarende element. Må opp en del i pris om du ikke vil at det ene skal gå på bekostning av det andre. Man får ikke både pose og sekk for ingenting...
    Skal du spille høyere, kjøp et element med høyere følsomhet. Skal du spille dypere trenger du trolig et med lengre slaglengde.

Takker for mye svar! Tror det blir at jeg sparer til en SVS. Hva med XTZ? Har hørt et par, både 10" og 12", men ble aldri noe spesielt overbegeistret. Men kan jo være at de ikke var kalibrert ordentlig å sånn. Så derfor har jeg aldri hatt sansen for XTZ. Men er villig til å prøve det, hvis det faktisk er så bra som folk her inne sier de er. Svenskene kan lyd.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du går for en brukt PB-10 fra SVS så trenger det ikke bli veldig dyrt. Da kan du fint komme under nypris på XTZ 12", og få en sub som (IMO) er bedre enn XTZen. Når det er sagt synes jeg og at XTZ sine suber spiller bra.

Alternativt kan du f.eks. se om du finner en Dali SWA-15 på brukten, ligger fra 3-4k i pris de også.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt at PB-serien til SVS er bra til små rom. Og det er jo midt i blinken for meg med et rom på bare 7 kvadrat. :twisted: Har ikke hørt så mye om den Dali subben, men hadde vært artig å hørt den.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet ditt er omtrent like stort som junior sitt. Han hadde en Cerwin sub tidligere, 12". Den ble rundspilt nå en SVS PB-10 flyttet inn, og med to PB-10 er det nok bass der inne. Egentlig unødvendig med de fire 15" elementene vi har skrudd i senga/sofaen hans

Ang. den Dali suben. Hadde en slik før jeg kjøpte SVS 20-39, og var egentlig rimelig fornøyd med den, men den var litt vanskelig å plassere på stua pga størrelse. Veldig gode justeringsmuligheter på den, 0-360 grader fasejustering.

NB! Vær oppmerksom på at PB-10 ikke har innebygd delefilter (iallefall ikke de gamle versjonene) så de bør brukes med receiver med dedikert subutgang.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Rommet ditt er omtrent like stort som junior sitt. Han hadde en Cerwin sub tidligere, 12". Den ble rundspilt nå en SVS PB-10 flyttet inn, og med to PB-10 er det nok bass der inne. Egentlig unødvendig med de fire 15" elementene vi har skrudd i senga/sofaen hans

Hehe! Artig! Skal ikke han lage seg AVforum-bruker, da? hadde selv en 12" fra Cerwin, og spilte ikke bra i det heletatt egentlig. Iallefall lite med dypbass. Men så var det jo en bilsub å, da. Skal se om jeg får mor å han far til å kaste inn noe slanter til sub.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/HI-FInepse
    Ser det er en stund siden han har oppdatert, har vel vært mer opptatt av PC enn kino i det siste tror jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/HI-FInepse
    Ser det er en stund siden han har oppdatert, har vel vært mer opptatt av PC enn kino i det siste tror jeg.

Tøft! Utrolig tøft.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hørt 2 xtz (om jeg husker rett, men husker ikke modell) hos broren min (Øivind-J her på forumet), og de spilte bra de. Høyt og kraftig, samt rimelig dypt. Så har lite negativt å si om de.
    Når det gjelder SVS har jeg faktisk aldrig hørt disse personlig, så kan ikke si hvordan disse er i forhold ut fra personlig erfaring.

Men personlig syntes jeg de xtz var litt vanskelige med tanke på plassering sammen med RF82. Slet litt med utfasing nesten uansett hvordan de ble plassert og fasestillt. Skal dog sies at stuen jeg hørte dette i var mindre ideell til stereo. Men etter nøye plassering av Kun RF82 syntes jeg bassen ble mye mer utfyldende og kontant. Eneste som manglet var det aller dypeste. Dvs 10-25Hz.
    Syntes personlig at bassen ble litt for dominerende med xtz (spesiellt på visse frekvenser), i stedenfor utfuyldende. Men dette har trolig med utfasing å gjøre da.
    Han har dog bestillt ny sub nå, så blir spennende å se hva vi får til med skikkelig rom og fasekorreksjon denne gangen.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •