Ny sub-måling @ 10Hz og 50Hz

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny sub-måling @ 10Hz og 50Hz

Da fikk jeg tatt en ny måling, samt video av det da det er mange som ikke har trodd et sekund på meg uten å se det... :P
    Dette er vel egentlig ikke for noe annet enn for morro.
    Til info først, subfilter før målinger er satt til 200Hz for å være helt sikker på at front og senter ikke har noe som helst med målingene å gjøre.

Første måling er på 10Hz. Må si jeg er ganske fornøyd med denne målingen.
    Wattmåleren er litt ustødig pga lav frekvens og forsterkeren er brokoblet.

3x Blaupunkt VPv-300 @ 10Hz - YouTube

Å bare for morro, siden mange sier at det kan være mulig å spille dypt, men da får man ikke mye trykk høyere opp, - så tok jeg en måling på 50Hz også, men skrudde opp et godt stykke ekstra.

3x Blaupunkt VPv-300 @ 50Hz - YouTube

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RÅTT!!

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Funker det.

Subwoofer SPL shootout challange.

Oppdrag Nemo - Transformers - Pulse

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Hehe, joa, er enig i at det er nok av de filmene jo youtube hvor elementer spilles i filler.
    Men nå presses jo hverken subben over RMS effekten på 3600W totalt, eller i det heletatt over x-max ved 10Hz, samt at forsterker ikke klipper. Så er ikke Fullstendig enig i at det bare er "nok en video av en overbelastet sub i stor bevegelse" som jeg anntok du mente.. :razz:

Dette var som sakt egentlig bare for morro, og fordi en del har spurt om å få se video av målingen før de ville tro meg, lol.

Forresten, når vi er inne på topicen om tortur av anlegg, her er forsterkeren på full effekt i en video jeg tok tidligere når jeg drev med db-drag.

db-dragracing test of Zapco 9.0 XD - YouTube

Så har fremdeles litt å gå på når det gjelder effekt, men ville prøve å være litt snill med forsterker og elementer under målingene.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er lydkortet og mikrofon kalibrert for oppgaven?

Jeg syntes over 120dB ved 10hz var en smule optimistisk. Men det er meg.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Er lydkortet og mikrofon kalibrert for oppgaven?

Jeg syntes over 120dB ved 10hz var en smule optimistisk. Men det er meg.

Geir Arne
    Bruker hverken lydkort linjeinngang eller mikrofon for målingen.
    Måleutstyret er en ren SPL sensor fra TermLab, som går for å være en av værdens mest presise sensorer på målinger fra 110-180dB innenfor 10-200Hz. Dette er samme sensoren som også brukes av NASA når de måler lydtrykk av romferger som tar av osv, så det er ikke en "billig db måler fra clasohlson".

Men ja, sensoren er kalibrert og viser dB med en feilmargin på ca 0.01%.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det bare å gratulere, for det virker volsomt.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt sykt det der. Det verste er jo at det ser ut som at du ikke presser på noe særlig angående slaglengde heller. Ikke står de plassert i hjørner heller som ville gitt enda mer.

Laget faktisk en video av mine subber før i dag siden noen ville ha det på YouTube. Denne sangen går ned til 5 hz for de som har ekstremt dyptgående subber. Som f.eks deg. Tror ikke Fathomene jobber i 5 hz området.
    Subbene jobber hvertfall mye. Mon tro om jeg kan gi på mer?
    Kanskje Ganilsen vet dette siden han har hatt F112?

YouTube - Fathom F113. Long Throw

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan-Erik-86
    Forresten, når vi er inne på topicen om tortur av anlegg, her er forsterkeren på full effekt i en video jeg tok tidligere når jeg drev med db-drag.

db-dragracing test of Zapco 9.0 XD - YouTube

Så har fremdeles litt å gå på når det gjelder effekt, men ville prøve å være litt snill med forsterker og elementer under målingene.
    Akkurat denne sekvensen husker jeg godt, og det var verken morsomt eller behagelig, mer skremmende!

Hørte dette oppsettet spille for noen uker tilbake i tid og jeg har aldri hørt en bass så tørr og kontakt med SLIK pondus. Og jeg fikk høre det når batteriet til forsterkeren var langt fra optimal spenning, så jeg kan bare tenke meg hva det egentlig kan gjøre! Ser frem til å ta en filmkveld snart

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Det verste er jo at det ser ut som at du ikke presser på noe særlig angående slaglengde heller.
    Bruker under halvparten av x-limit, og ca 2/3 av x-max under målingene, så jeg har en del å gå på. Er forsterkeren som bremser opp her. 3kW er ikke nok. Men alikevel nok til å spille høyere en jeg har behov for, på nesten alt mulig.

Sitat Opprinnelig postet av Øivind-J
    Ser frem til å ta en filmkveld snart :wink:
    Neste helg er jo ikke så lenge til. Grillfest og film får vi sikkert til, hehe.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan-Erik-86
    Bruker under halvparten av x-limit, og ca 2/3 av x-max under målingene, så jeg har en del å gå på. Er forsterkeren som bremser opp her. 3kW er ikke nok. Men alikevel nok til å spille høyere en jeg har behov for, på nesten alt mulig.

Neste helg er jo ikke så lenge til. Grillfest og film får vi sikkert til, hehe.
    Vanskelig å beregne/tippe slaglengden. Elementet i Fathom har x-limit på 9,2 cm. X-max skal visst være 6,9 cm. Hvor mye vandrer elementet på min video, mon tro?
    Ingen ulyder å høre hvertfall.

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser helt vanvittig ut! Har du sjekket etter skader i grunnmuren?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt sykt det der. Det verste er jo at det ser ut som at du ikke presser på noe særlig angående slaglengde heller. Ikke står de plassert i hjørner heller som ville gitt enda mer.

Laget faktisk en video av mine subber før i dag siden noen ville ha det på YouTube. Denne sangen går ned til 5 hz for de som har ekstremt dyptgående subber. Som f.eks deg. Tror ikke Fathomene jobber i 5 hz området.
    Subbene jobber hvertfall mye. Mon tro om jeg kan gi på mer?
    Kanskje Ganilsen vet dette siden han har hatt F112?

YouTube - Fathom F113. Long Throw
    Jeg tror jeg var oppe i nesten dobbel vandring av det du har her. Skal man stressteste må det gjøres skikkelig.

Men test på veldig dype frekvenser. Da er det ikke så mye kraft i sving om man skulle være så uheldig å "bunne".

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Jeg tror jeg var oppe i nesten dobbel vandring av det du har her. Skal man stressteste må det gjøres skikkelig.

Men test på veldig dype frekvenser. Da er det ikke så mye kraft i sving om man skulle være så uheldig å "bunne".

Geir Arne
    Hehe, nesten dobbel vandring. OMG. Det tør ikke jeg. Jeg tør ikke mer enn det der. Er vel litt for pinglete jeg da. Men da er jeg langt unna å ødelegge noe hvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det JL elementet du har der er litt av et sykt element da. Husker det godt fra db-dragracing tidene når jeg konkurerte. Makan til juling de tålte! Du skal få pokal av meg om du klarer å ødelegge det med normal musikk uten å klippe forsterkeren, hehe...

Har ikke like mye x-max på mine som dere med JL i allefall, her ligger jeg på +/- 15mm, så totalt 3cm.
    Men har lang x-limit da elementene mine normaltsett ikke bunner uansett pga ekstra dypt spor i magneten. Er stort sett opphenget og spideren i elementet som bremser ved for lang slaglengde.
    Med 2kw ligger jeg godt innenfor 3cm fra 10-80Hz da, så er uansett på den (ganske) trygge siden. (ganske, som i at jeg ikke var forberedt på den 2-3Hz pulsen midt i "infected mushroom - never mind" for eks, lol. men selv da var det ingen ulyder selv om jeg trodde jeg skulle få elementet kastet etter meg)

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Subwoofer SPL shootout challange.

Oppdrag Nemo - Transformers - Pulse
    Kan bli vanskelig for meg å måle eksakt på sånt som dette da jeg ikke bruker mik, men SPL sensor som måler trykk over et snitt på 2 sekunder.
    Anntar du mener måling sånn som gjort her for eks?: http://avforum.no/forum/hoyttalere/5...ilmen-her.html

Men hadde jo kanskje vært morsomt om noen som hadde hatt kalibrert måleutstyr for dette i nærheten av fredrikstad området hadde kommet og tatt en måling, om de har måler som tar i allefall 130dB.

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var heftig.:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var heftig ja.

Hvis ikke du har testet denne så bør du gjøre det:

Launch of Space Shuttle Endeavour on STS-123 (24 Bit) : Joe Shambro : Free Download & Streaming : Internet Archive

Kanskje noen har lyst til ta en analyse av lydsporet, Flageborg?
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke så sans for den Pulse filmen. Alt skrangler og man vet jo ikke om det er elementene eller f.eks TV-en som holder på å ramle i sammen.
    Ser folk har over 120 db i sweetspot på den filmen. Jeg gav meg på 107 db med 2 stk SVS PB12NSD. Så dette rommet er ikke optimalt for db-drag. Tror det laveste i Pulse er 7 hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke så sans for den Pulse filmen. Alt skrangler og man vet jo ikke om det er elementene eller f.eks TV-en som holder på å ramle i sammen.
    Ser folk har over 120 db i sweetspot på den filmen. Jeg gav meg på 107 db med 2 stk SVS PB12NSD. Så dette rommet er ikke optimalt for db-drag. Tror det laveste i Pulse er 7 hz.
    Så vidt jeg har sett har målerene de har brukt gitt noe variable resultater da, samt at mange som postet score la til inntil 15db for å kompensere for missvisning mens andre gjorde ikke det. Kan godt hende at du også med noen andre sine "målemetoder" ville fått en 10-15 db mer... :P

Men nå vet jeg jo ikke hvor nøyaktig for eks RS måleren som mange bruker er da. Måtte i såfall testet de ved siden av hverandre for å se differansen på forskjellige frekvenser.

Sånn sett er jeg jo heldig med at jeg slipper det problemet da. sensoren min er kalibrert og er dønn linær. (dvs normaltsett under 0.01% 10-200Hz). Samt at den ikke blir påvirket av andre ting som temperatur osv.
    Ulempen med min er at selv om den er dønn nøyaktig, vil den ikke fungere på lavere dB enn rundt 107-108dB for å få helt nøyaktige mål, helst 110dB+.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •