Ny sub-måling @ 10Hz og 50Hz - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har en ny sub på vei nå, og med den en RS, så da kan du teste de ved siden av hverandre for å se forskjellene.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Hehe, nesten dobbel vandring. OMG. Det tør ikke jeg. Jeg tør ikke mer enn det der. Er vel litt for pinglete jeg da. Men da er jeg langt unna å ødelegge noe hvertfall.
    Jeg tipper du er innenfor linjær vandring slik du spilte der(altså innenfor X-max). Det er da et lite stykke igjen til der elementet ikke kan mer(X-lim). Og som Jan Erik sier, det er et seriøst element som skal litt til å knekke.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øivind-J
    Jeg har en ny sub på vei nå, og med den en RS, så da kan du teste de ved siden av hverandre for å se forskjellene.
    Skal bli spennende. Får ta noen målinger på den når du har fått den da.

Hvilken sub endte du opp med? Noen estimert leveringstid?

Edit: så jo fort i spesifikasjonene at den var ikke det aller mest presise for bass, men.
    +/-2dB ved 114dB, og egentlig ikke ment for under 32Hz? Men skal bli spennende å prøve.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace

Hvis ikke du har testet denne så bør du gjøre det:

Launch of Space Shuttle Endeavour on STS-123 (24 Bit) : Joe Shambro : Free Download & Streaming : Internet Archive

Kanskje noen har lyst til ta en analyse av lydsporet, Flageborg?
    Legger ved en analyse av lydsporet som er lastet ned i flac-format fra hendelsen 11. mars 2008...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan-Erik-86

Da fikk jeg tatt en ny måling, samt video av det da det er mange som ikke har trodd et sekund på meg uten å se det... :P

Første måling er på 10Hz. Må si jeg er ganske fornøyd med denne målingen.
    Wattmåleren er litt ustødig pga lav frekvens og forsterkeren er brokoblet.

3x Blaupunkt VPv-300 @ 10Hz - YouTube
    Det er alltid morsomt med lave frekvenser, men det ser ikke ut som du egentlig treffer 10Hz slik det bør være...

Legger ved en analyse av opptaket ditt:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så mye av nivået ligger på 30 og 50Hz, er det det vi ser? Og hva med 120HZ?

Kan du si litt om hva vi ser her, Flageborg?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier

Så mye av nivået ligger på 30 og 50Hz, er det det vi ser?

Og hva med 120HZ?
    Ja, hvis du ser det samme som meg...så er det mye "trøkk" i fra frekvenser som ikke er 10Hz...

120Hz? Det er nok bare ved splitten mellom de to forskjellige målevinduene/frekvensområdene, og "bunnen" i den grove skalaen(0Hz-24kHz) som viser mengden fra den venstre skalaen som er fra 0Hz til 120Hz...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det er alltid morsomt med lave frekvenser, men det ser ikke ut som du egentlig treffer 10Hz slik det bør være...

Legger ved en analyse av opptaket ditt:
    Interessangt den analysen der. Ganske tydelig hva som er feil. Resonans, resonans, og mer resonans..

Jeg treffer 10Hz, det er det ingen tvil om. Derimot la jeg også merke til at det er en del uønskede resonanser ved målingen. Dette er helt tydelig ettersom de er med faste mellomrom.

Du har nok også fått med en del mer av dette i analysen din en det som opprinnelig var pga mic'en i kameraet er heller lite følsom ved 10Hz, som har ført til at resonansfrekvensene kommer mye tydligere frem på opptaket.
    Om man ser nøye på videoen, kommer dette også tydelig frem: med peek på ca 128dB ved ~10Hz, deretter etterfulgt av resonanspulser med 10Hz mellomrom på ~20dB lavere nivå.

Jeg tror dog dette oprinnelig kommer i liten grad av selve suben da jeg ikke målte disse resonansene når jeg målte selve kassen "ute i det fri", men mest pga tak og vegger som flekser veldig så lavt ned i frekvens (tak begynner å resonere på 18Hz, usikker på veggene). Misstenker taket hovedsakelig, over 1cm fleksing i taket under målingen. Det er jo egentlig dømt til å ikke bare skape tap i lydtrykk, men også mye resonanser. :razz:

Skal undersøke dette nermere for å finne ut av det. -20db resonanser kan jeg jo sånn sett leve med såpass dypt, men skulle helst sett til enda lavere resonans nivå.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg tror dog dette oprinnelig kommer i liten grad av selve suben da jeg ikke målte disse resonansene når jeg målte selve kassen "ute i det fri",
    Tja...du kan kanskje poste et opptak av "utendørsmålingen" som kan analyseres ?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lavere lyd også så det ikke er så mye resonanser fra bygning.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Tja...du kan kanskje poste et opptak av "utendørsmålingen" som kan analyseres ?
    Tok desverre ikke noen opptak av målingen ute, da dette hovedsakelig kun var for å bekrefte tuningsfrekvens før jeg fullførte kassen og bærte den inn.
    Kassen er desverre Alt for stort og tung til at jeg orker å bære den ut og inn for ny måling.
    For å si det sånn, etter hjelp fra kona med å bære den fra et rom til et annet ville hun ikke engang se den på flere dager. Så tror ikke jeg skal spøre om hun vil hjelpe til å bære den ut fra det innerste rommet i kjelleren og tilbake kun for en måling, hahaha...

Men burde kunne finne ut ganske fort om taket er årsaken, ved å feste takplatene bedre med flere og tettere skruer. Dette Burde jo føre resonansfrekvensen opp et hakk og føre til endringer på en ny tilsvarende måling på samme volum.
    Med mindre det faktisk kan være bærebjelkene som resonerer da? Kan egentlig ikke tenke meg at det er det da, men...

harman/kardon: selvfølgelig, og det er jo kjeldent/aldrig at jeg hører på så høyt uansett. Å i allefall ikke ved så lav frekvens. Så normaltsett så plager det meg ikke. Men resonansene vil jo uansett være der selv på lavere volum, så tror jeg skal prøve å gjøre noe med det uansett.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Tok desverre ikke noen opptak av målingen ute, da dette hovedsakelig kun var for å bekrefte tuningsfrekvens før jeg fullførte kassen og bærte den inn.

2. Kassen er desverre Alt for stort og tung til at jeg orker å bære den ut og inn for ny måling.

3. Men burde kunne finne ut ganske fort om taket er årsaken, ved å feste takplatene bedre med flere og tettere skruer.
    1. Nei, det var dumt...

2. Den enkle og hurtige løsningen ;-)

3. Den tungvinte "løsningen"...:roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får se hva jeg får til... Kanskje jeg får litt hjelp til bæring i helgen, hehe.

Edit: nr 3 var egentlig i tankene da jeg må gjøre dette uansett pga de er alt for løse som de er. :P

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man kobler opp RoomEqWizard, kan man jo sette på noen forskjellige sinus-toner og se på RTA-plottet. Da ser man fort hvilke frekvenser som ikke skal være der og man slipper å slepe kassa ut Det kan jo fort bli litt nedslående dessverre (selvopplevd... :roll

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt det i tankene ja, men har pr i dag ingen vanlig mic som er egnet til måling av dypbass tror jeg. De jeg har fungerer vel hovedsakelig fra 80hz og oppover.
    Men som sakt, kanskje jeg får tatt noen nye målinger i løpet av helgen.

Kan jo også bare prøve på "normalt" lydnivå når taket er festet skikkelig da, for å se om de nermest forsvinner da. Om de gjør det er det jo egentlig ikke noe serlig problem i praksis.

Men får se hva jeg gjør.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1

Hvis man kobler opp RoomEqWizard, kan man jo sette på noen forskjellige sinus-toner og se på RTA-plottet.
    Ja, et godt forslag - og det er vel egentlig ingen vei utenom for en som "bygger" selv...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •