Sprengt JBL 250pw sub, nye element?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sprengt JBL 250pw sub, nye element?

Hei, har sprengt min JBL 250pw sub
    Link: JBL ES250P Subwoofer - Sort

Hvilket basselement burde jeg kjøpe, vil helst ha noe som spiller bedre enn det gjorde før....

får gode priser herfra så kansje:
    JBL Bilsubwoofer 12", 4 Ohm - Autohifi
    eller: JBL Bilsubwoofer 12", 4 Ohm - Autohifi
    (det må ikke være JBL altså)

Det må være 4ohm, er en 4ohm klisterlapp på sub-forsterkeren.. Peerless element osv er vel 8 ohm?

Jeg kan eventuelt tette igjenn porten på kassen min da.

Kom med forslag!

Edit: hva med Peerless 830500 12" XLS Subwoofer 264-1116 og eventuelt tette porten ja..
    Edit 2: Madisound Speaker Store

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før du tenker på å kjøpe noe nytt - så prøv å bytt sikring på subben. Skal være en sikring bakpå forsterkeren der.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har prøvt og koble en høyttaler til, og den spiller

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oskar94
    har prøvt og koble en høyttaler til, og den spiller

Ja, da er det på tide å bytte elementet.

PS! Hvis du har hatt den under 5 år, og kjøpt den fra Soundgarden, tror jeg du skal få det dekt på garantien. (tror jeg).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden når ble sprengt/brent element pga overbelastning av enten forsterker eller element dekt av noen som helst garanti?
    Blir vel som å reklamere på et bildekk fordi det punkterte når du kjørte over en spikermatte etter min mening...

men on topic -
    ikke nødvendigvis bry deg fullstendig om ohm. følsomheten på elementet kan kompensere opp for dette alene, samtidig som du med et 6 eller 8 ohm element ofte vil få mer kontroll og headroom på bassen.

om forsterkeren yter dobbelt effekt ved 4 ohm kontra 8 ohm (normaltsett kun om det er en høykvalitets og strømsterk forsterker), vil dette i teori kun gi 3dB forskjelt. dvs at et 8 ohm element med følsomhet på 93dB vil spille like høyt som et 4 ohm element med følsomhet på 90dB på samme forsterker (og samtidig belaste forsterkeren mindre).

kan dog ikke anbefale noe spesefikkt element da jeg ikke har noen kjennskap til hvordan det som var originalt var.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har peil på om forsterkeren takler en 2ohms sub? eller burde jeg gå opp til 8ohm?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om forsterkeren i suben var ment for et 4 ohm element, kan det godt hende den vil takle 2 ohm også, men vær obs på at det kan være flere grunner til at de opprinnelig ikke brukte 2 ohms element:
    1. forsterkeren takler det rett og slett ikke, og utgangs transistorene kan ryke veldig fort.
    2. forsterkeren takler det, men ikke over tid pga overoppheting.
    3. forsterkeren takler det, men får for liten kontroll på elementet til at bassen blir stram og fin.
    4. forsterkeren takler det, men får for lite headroom.
    5. forsterkeren takler det, og er egentlig ment for det. Dette er i tilfellet hvor nåværende 4 ohms element egentlig har veldig lav impedanse på enkelte frekvenser, men er oppgitt til 4 ohm nominell impedanse alikevel.

Men kort oppsummert, av erfaring vil de fleste forsterkere klare 2 ohm om de er beregnet for 4 ohm, men de vil bli veldig fort varme, og mange mister kontrollen på elementet så du bare får dyp romling isteden for kontrollert og presis bass. Så jeg ville gått for et 4-8 ohm element om jeg var deg.
    Men nå kjenner jeg ikke til akkurat den suben du har da, så hvordan forsterkeren og element som er i den opprinnelig er kan jeg ikke si noe på.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dalens elektronikkservice as | www.dalens.no har det orginale elementet på lager, prisen er absolutt konkuranse dyktig. Sjekk delenummeret på elementet og sjekk prisen i webshop. Det er ikke ett dårlig element og fullt på høyde med de beste!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det orginale elemente ser jo ekstremt spinkelt og dårlig ut. Det må jo gå an med en liten oppgradering her forsterkeren er jo ganske kraftig

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hvorfor ikke? Du får sjekke om det finnes noen elementer med ca samme mål som passer inni kassen? Vet ikke hvordan det er med Peerless i din kasse, men hos meg funker det finfint

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •