Hvilken sub skal jeg velge?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 58
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette er veldig romavhengig. Subben vil også måtte jobbe mye hardere når de må gå så dypt.
    I f.eks mitt rom har jeg mye gain fra 50 hz og nedover og lite over 50 hz.
    Det blir ikke slik at siden SVS måler 20 hz i friluft så gjør de 5 hz i et rom.
    Setter jeg sofaen bak 50 cm taper jeg 13 db ved 30 hz. Da må subbene jobbe sinnsykt mye hardere for å kompensere for dette.

XTZ 12" har jeg kun prøvd i en ukes tid mot SVS PC12NSD. Eieren av XTZ hadde rotet bort pluggene, så de stod med 2 rør åpne og jeg var dårlig med kalibrering den gangen, så utslag vil det selvfølgelig være pga det.

XTZ ser meget bra ut og er et kupp til 4.000 kr. Men tar man det heslige røret til SVS i sammenligning blir den et enda større kupp.
    Jeg prøvde forøvrig å snu XTZ kassa slik at elementet slo mot hjørnet. Mistet mye dypbass og nøyaktighet av dette, men dette gav en enorm output og slam.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Dette er veldig romavhengig. Subben vil også måtte jobbe mye hardere når de må gå så dypt.
    I f.eks mitt rom har jeg mye gain fra 50 hz og nedover og lite over 50 hz.
    Det blir ikke slik at siden SVS måler 20 hz i friluft så gjør de 5 hz i et rom.
    Setter jeg sofaen bak 50 cm taper jeg 13 db ved 30 hz. Da må subbene jobbe sinnsykt mye hardere for å kompensere for dette.

XTZ 12" har jeg kun prøvd i en ukes tid mot SVS PC12NSD. Eieren av XTZ hadde rotet bort pluggene, så de stod med 2 rør åpne og jeg var dårlig med kalibrering den gangen, så utslag vil det selvfølgelig være pga det.

XTZ ser meget bra ut og er et kupp til 4.000 kr. Men tar man det heslige røret til SVS i sammenligning blir den et enda større kupp.
    Jeg prøvde forøvrig å snu XTZ kassa slik at elementet slo mot hjørnet. Mistet mye dypbass og nøyaktighet av dette, men dette gav en enorm output og slam.
    Må si jeg synes litt synd på deg dersom du kjørte med begge plugger åpne, da låter de ikke så veldig bra. At det er en billig sub som gjør det meste bra er det ingen tvil om, men det finnes jo alltid heftigere ting på markedet

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Glem de subene som folk anbefaler her. De duger ikke til det. Det som derimot vil duge og gi deg et slag i solapleksus er f.eks hjemmekino sub (altså proff merke, ikke det kommeriselle) av JBL. Eller f.eks to slike:
    MBM-12 MK2 Mid-Bass Module
    Vel ! Har ikke sjekka pris på det du linker til her, men gjetter på at det overstiger de andre forslagene her! ( hvis ikke glem alt jeg nå skriver )

Alt er relativt ! De smeller bra i brystkassa til den prisen, så er det budsjettet som bestemmer hvor langt man vil gå!
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Active dottidott sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Forslagene her er på ville veier. :wink:
    Mest sansynlig har du en sub som leverer nok lydtrykk og bass under 50 Hz i dag. Eventuelt må det plasseres bedre. L-formet rom er fote bassfattig.

Det du derimot trenger er bass over 50 Hz og gjerne opp til 150 Hz. Altså mer midtbass enn dypbass. Det er her trøkket ligger. Og da skal du bare glemme de subene som folk anbefaler her. De duger ikke til det. Det som derimot vil duge og gi deg et slag i solapleksus er f.eks hjemmekino sub (altså proff merke, ikke det kommeriselle) av JBL. Eller f.eks to slike:
    MBM-12 MK2 Mid-Bass Module

Og kjøpe like suber er feil. Kommentaren over at like suber gir jevnest respons er på bærtur. Det er mye bedre å ha suber som komplimenterer hverandre. Og helst flere som spiller i midbass områder og en eller to som tar seg av dypbassen. Bygger man sub selv, så kan man derimot sikkert bruke like elementer da man har mye større fleksibilitet. Men med kjøpe-suber, bør man velge forskjellige typer IMO.
    Så trenger du selvsagt noe til å integrere subene skikkelig med.
    Men om jeg kjører min gamle SVS som dypbass og en feks. Deftec. som punch på høyere HZ, så kan jeg vel ikke ta så mye feil?? Deftec har jo mye mere punch enn SVS i tester som jeg har lest, så om jeg får til en bra calibrering med disse så kan det bli bra? Evnt. bestille en antimode også?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dottidott
    Men om jeg kjører min gamle SVS som dypbass og en feks. Deftec. som punch på høyere HZ, så kan jeg vel ikke ta så mye feil?? Deftec har jo mye mere punch enn SVS i tester som jeg har lest, så om jeg får til en bra calibrering med disse så kan det bli bra? Evnt. bestille en antimode også?
    Har aldri hørt om en kommersiell subwoofer som spiller bra både i dypbassen og helt opp til 150 Hz. Kan Deftec. være et unntak? Har jeg liten eller ingen tro på. Kanskje fungerer den brukbart opp til 80-100 Hz som er bedre enn de fleste, men trolig ikke lengre opp. Du er mye sikrere ved å kjøpe en eller helst to dedikerte midbasser. Les forøvrig hva HSU skriver i nederste avsnittet:
    Just like the VTF concept, a woofer optimized for low bass reproduction is not the best for mid to upper bass reproduction. A heavy cone is best for low bass, but that reduces the mid to upper bass efficiency. The MBM-12 MK2 woofer is optimized for mid to upper bass reproduction - a very light cone, low inductance voice coil, and a strong magnet yields extremely quick response with high efficiency. It demonstrates excellent micro-dynamics and an extremely wide dynamic range that no single subwoofer can provide.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser den, men vil ikke de spille på samme frekvenser som Rf63?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser den, men vil ikke de spille på samme frekvenser som Rf63?
    Jo, men man har nesten alltid behov for mer enn hva frontene leverer. Spesielt p.g.a. stående bølger i rommet hvor du får kanselleringer. Med separate basser kan du få jevnet ut responsen over 50 Hz og da få mye mer trøkk.

Det er beste er selvsagt om du kan måle både frontene og dagens sub på forhånd slik at du vet med sikkerhet hva du trenger mer av.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som mangler er vel trykket av smell slik som fra kanoner eller tunge våpen. Type "dunk" . Svs'en løfter gulvet, men blir for løs akkurat der. Har en SWA15 som ikke brukes lengre, og den hadde mye av disse "dunkene", men klarer ikke å følge RF63 oppover i db. Tror jeg får den i fanget om jeg spiller tog kollisjonen på Super 8 filmen. Der merker jeg at SVS'en ikke får til de kvasse smellene helt, mens rf63 er med. Hvilken frekvens det er på vet jeg ikke.
    Målinger kan jeg ingen ting om, så der er det lite å hente.....:-?
    Flytter og justerer til jeg er fornøyd for øyeblikket.
    Men kan jo alltids kjøpe 2 stk HSU og teste disse opp mot feks. Deftec og svs.
    Skal ikke være noe problem å selge det som ikke duger.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke kan noe om måling eller har interesse for å lære det, vil jeg si du famler i blinde dersom du skal få suber til å spille sammen i forskjellige frekvensområder.

Jeg har en 15" DIY Rythmik sub som spiller helt i bunn, en lukket 12" Miller & Kreisel som spiller fra 40-50 Hz og oppover til frontene tar over rundt 100 Hz. Og det har gått med mange timer og 100-vis av målinger i REW før jeg omsider har fått det til å sitte.

Skulle ikke forundre meg om du kunne fått mer ut av det utstyret du allerede har dersom du hadde fått kalibrert det skikkelig

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessen for riktig kalibrering er der, men er langt fra erfaren nok til det, og mangler vel viten og utstyr for det. Kan helt sikkert få til mye med rett kalibrering, men ikke uten ny sub
    Har ingen problem med å høre at det er noe som mangler for SWA15tok mye av det svs ikke klarte, men klarer ikke å følge på volum. Kjører svs med en plugg 20hz. På 30hz,40 hz og 50 hz testtoner er forskjellen 4db på 80db.
    Har testet den på 16hz med to plugger, men fikk ikke noe mer ut av den enn at smell ble enda dårligere. Dypbass har jeg i mengder for gulvet gynger ved dype basslyder, men ingen snert i de frekvensene RF63 spiller. Og da mener jeg at det mangler fra ca 50HZ og oppover. Mulig det er feil, men har heller ingen i nærheten som kan hjelpe med kalibreringen så jeg sliter litt der.
    Har en scene på Hurt locker hvor det skytes mye. Ca 55min ut i filmen. Der merker jeg at det mangler noe når de tyngste skarpe smellene kommer, mens 50bmg'n rister alt i stua.
    Ser heller ikke ut som HSU sender til norge, så vet ikke hvor de kan kjøpes.
    Har lest og testet ut mye av det flageborg skriver om kalibrering, og fått mye bedre lyd ut av det. Har også testet div andre måter og alt i alt fått bedre lyd, men mangler litt på subsiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tols1 har HELT rett.
    Jeg kan gi noen eksempler. La oss si at det skiller 6 db mellom 1 og 2 subber.
    Hos meg skiller det 13 db ved å flytte sofaen 50 cm. Åpner jeg døra inn til kjøkkenet ca 10 cm på gløtt tjener jeg "gratis" 4 db ved 30 hz. Måler jeg 1,5 meter bak sofaen vil det skille 20 db. Da snakker vi om MANGE subber for å kompensere for dette.
    Dette er ting Flageborg på forumet her har målt seg frem til. Ved bruk av Behringer med mikrofon og samtidig se forskjellene i db og kurver finner man punktet det balanserer best. Dette koster noen kr, men blir en sinnsykt billig investering i denne sammenhengen. Anbefales alle som ikke er proffe med dette.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest mye om kalibrering, men skjønner meg bare ikke på det + at jeg er fargeblind så de jæ..a strekene har jo samme farge. Blå, rød, gul og grønn strek My ass. Ser ikke forskjell på det jeg.:evil:
    Skjønner at det er mye å hente på kalibrering, men da bør en vel vite hva en gjør + se hva som skjer....:-D
    Får lese litt mere om kalibrering og hvilke metoder som jeg kan klare å bruke.
    Men det forandrer ikke at svs'en ikke klarer de frekvensene som mangler, men hjelper meg vel å finne ut hvilke som mangler.
    Får se litt på Behringer og se om jeg skjønner det.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket kalibrerings utstyr anbefales som jeg kan klare å lære å bruke? behringer er vel bare en microfon?
    Er bra amatør når det kommer til duppeditter som er av data ting.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et greit sted å begynne er RoomEqWizard og RadioShack lydtrykksmåler. Det finnes andre løsninger også, men det er ingen grunn til å begynne med noe som koster masse penger før man har skaffet seg litt erfaring.

Og så trenger du noen kabestumper, alt er egentlig godt beskrevet i guiden http://avforum.no/forum/brukerguider...eq-wizard.html

Guiden er basert på at man bruker det integrerte lydkortet i PC-en men det anbefales at man skaffer seg et eksternt USB-lydkort. De er antagelig mer nøyaktige og har muligens bedre signal/støyforhold. F.eks. Behringer UControl 202, det koster 239,- hos Evenstad Musikk. Med et eksternt lydkort kan du også bruke loopback for timing-referanse. Det er kanskje for mer viderekomne, men da kan man f.eks. måle groupdelay.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Takker for tipset der. Radioshack har jeg, så får se å få tak i det andre, å så lære seg litt om dette. Har en dataguru som kompis som elsker slikt datadill, så der kan han få trø til.
    Snakket med Lsound, og de mente en PC13 sammen med min gamle var bedre enn å kjøpe en av annet merke sammen med min gamle.
    Evnt.kjøpe 2 supercube ref og sette den gamle i kjelleren hos gutn.
    Frister disse ref subbene, men skal se å få bestilt noe utstyr å få frem noen grafer som andre kan tyde for meg p.g.a litt farge problemer.....

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som som en bra plan

Hvor i landet holder du til?

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder til utenfor Trondheim.
    Sjekket med HSU om Frakt og det var 405$ pr sub, så de faller nok av lasset.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder til utenfor Trondheim.
    Sjekket med HSU om Frakt og det var 405$ pr sub, så de faller nok av lasset.
    Bruk jetcarrier.com for frakt fra USA til Norge. Da kan du få sendt pallevis med godsaker for en forholdsvis rimelig penge

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Takker for tipset der. Radioshack har jeg, så får se å få tak i det andre, å så lære seg litt om dette. Har en dataguru som kompis som elsker slikt datadill, så der kan han få trø til.
    Snakket med Lsound, og de mente en PC13 sammen med min gamle var bedre enn å kjøpe en av annet merke sammen med min gamle.
    Evnt.kjøpe 2 supercube ref og sette den gamle i kjelleren hos gutn.
    Frister disse ref subbene, men skal se å få bestilt noe utstyr å få frem noen grafer som andre kan tyde for meg p.g.a litt farge problemer.....
    Dette er noe tull. SVSer duger ikke til bass over 50 eller 80 Hz. Du trenger noe helt annet enn vanlige suber. Selv om det er mye å hente på kalibrering, så vil du uansett få løft med en midbass. Det finnes annet enn HSU også.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten nyopplastet video av JL Audio Fathom F113 som du også vurderte. Tror det er mer å gå på, men tør ikke.

Fathom F113. Long Throw - YouTube

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •