Viktighet av Senterhøytaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Viktighet av Senterhøytaler

Jeg har over lenger tid ikke lakt størst vekt på senter høytaleren. Den siste tiden har jeg derimot begynt å endre mening. Særlig filmen 8mm fikk meg til å endre mening. Under tog senen får senteren kjørt seg like mye som hoved høytalerne og idielt sett burde vel senter og hovedhøytaler være av samme type.

Så spørsmålet er jo hvorfor det i 90% av tilfellene er senter mye mindre en hovedhøytalere. Jeg har sett noen ekstreme sentere, men de er meget få. (B&W sin har vel også blitt pensjonert). Eksempler på rå sentere taes i mot med takk.

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slik jeg ser på det, er grunnen til at man ikke ser så mange centere som er store nok pga folk flest ikke er informert om at de bør være av omtrent samme kaliber som frontene
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at senteren burde være av minst samme kaliber som frontene, helst større

Senteren produserer jo 60-70% av lyden på hele filmen!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, frontene mine består nå av 1x 6.5" bass/midt og 1x diskant. Senteren er av 2x 7" bass/midt og 1x diskant, så vet ikke helt jeg.
    Jeg vil vel si at om senteren hverken låter rimelig likt som, eller holder følge med frontene på alle punkter, er det ikke riktige senteren for oppsettet... :P

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv halvvoksen senter:

Jeg er forsåvidt enig med deg at det er greit med litt størrelse på senter men i mine ører er det enda viktigere at den spiller likt som frontene. Det hjelpe lite å ha en svær center dersom den har annen lydkarrakter enn frontene.

Jeg ville heller hatt en mindre senter som matcher frontene framfor en stor som ikke gjør det

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig. Når man først har hørt en helt sømløs frontrekke, er det vanskelig å finne roen med en halvveis løsning. 3 like i front er målet

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener man klarer seg ganske greit uten senter dersom man ser film alene og frontene er satt opp riktig. Men med en gang man setter seg utenfor sweetspot som blir man lidende.

Selv har jeg senter som er identisk med frontene og slik skal det helst være. Tror mange hadde fått bedre kinolyd om de hadde kjøpt f.eks tre like monitorer framfor typiske hifi høyttalere hvor senteren er annerledes og mindre enn frontene. Men dette innebærer vel helst at man har akustisk lydtransparent lerret og høyttalerne kan settes bak i lik høyde.

Grunnen til at senter høyttalere ikke lages lik som frontene tror jeg enkelt og greit skyldes at den må ligge for de fleste. Men det er jo helt unødvendig dersom man har lydtransparent lerret.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Har selv halvvoksen senter:

Jeg er forsåvidt enig med deg at det er greit med litt størrelse på senter men i mine ører er det enda viktigere at den spiller likt som frontene. Det hjelpe lite å ha en svær center dersom den har annen lydkarrakter enn frontene.

Jeg ville heller hatt en mindre senter som matcher frontene framfor en stor som ikke gjør det

Både likheten og størrelsen var vel helt ok her ja

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er sakk om en dedikert kino ja.

Men at center må være like stor som frontene er noe som ikke er sant for den gjennomsnittelige normann.

Mange har surroundanlegg, men bruker de oftest kun til stereo. Da blir frontene mer viktige igjen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •