Hvilken høyttaler, Kef r500 eller b&w cm8?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken høyttaler, Kef r500 eller b&w cm8?

Hei, jeg tenkte å kjøpe nye høyttalere. Jeg har lett en del på forumet, men ser at det ikke har blitt tatt en sammenlikning av b&w cm8 og Kef r500. Jeg har også vurdert dynaudio focus 160, men er redd for å miste dynamikk og lydbilde. Andre høyttalere vil også bli vurdert, men de må være små/nette/stue/fruevennnelige8) Jeg har satt en makspris, høyttalerene må koste under 20000.

Jeg har bred musikksmak, men hører kanskje mest på akustisk musikk.

Elektronikk: hegel h200, hegel hd11.

Hvem skal jeg velge? Håper noen kan gi meg gode råd!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vanskelig å svare på. Men det er jo haugevis av høyttalere. Jeg hadde tenkt å anbefale Monitor Audio, men av egen erfaring funker ikke de med Hegel H200.
    Vienna Acoustics Mozart Grand SE får du akkurat presset under budsjett inkl avslag. Dette var vel den siste testvinneren i en bred test i Norge. Alltid populær med tilbakelent sound.
    I denne prisklassen har jeg personlig likt Dynaudio Focus 220 også.
    JBL LS60 og LS80
    System Audio har mange fans
    Brukte B&W 804 S til 20.000 er til salgs nå.
    Dali Mentor 6, men tviler på at de matcher Hegel H200
    Psb

Osv osv

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg kjennskap til de andre høyttalerene du nevnte. Jeg er opptatt av de fysiske målene/design med god lyd. Jeg har hørt cm8 med en NAd forsterker på hifiklubben, men ikke med hegel h200. Er det noen som kan bekrefte godlyd med denne komboen?

Dynaudio f 220 er vurdert, men da sprekker budsjettet samt at jeg liker designen på r500 og cm8 bedre.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville valgt KEF av de to, men hvor godt de matcher Hegel er vanskelig å si. Ingen mulighet for hjemlån? Evt. (kanskje litt tungvindt) at du tar med Hegel for å teste hos selger? En telefon på forhånd for å spørre/avtale tid.

Ellers passer System Audio godt med Hegel. De og har jo en del spennende i samem klasse, og kan demotestes på Hegel hos Soundgarden.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kva med å avtale demo med de mest aktuelle, og ta med Hegelen + litt passende musikk under armen ..?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt system audio, det var ok kombo med h200. Men det var noe med mellomtonen på cm8 jeg likte. Jeg kunne også tenke meg å ha hørt dynaudio f160 med h200, soundgarden hadde ikke demohøyttalere inne da jeg skulle prøvelytte. Noen erfaringer?

Er det noen som har prøvd h200+Kef r500?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel + BW = KANON!!!!

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H200 med cm8 tror jeg kommer til og låte bra:-) Hegel og bw er bra kombo:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yokko
    Nå har ikke jeg kjennskap til de andre høyttalerene du nevnte. Jeg er opptatt av de fysiske målene/design med god lyd. Jeg har hørt cm8 med en NAd forsterker på hifiklubben, men ikke med hegel h200. Er det noen som kan bekrefte godlyd med denne komboen?

Dynaudio f 220 er vurdert, men da sprekker budsjettet samt at jeg liker designen på r500 og cm8 bedre.
    Angående design så blir vel disse overlegne? Disse er kjent for å passe svært godt med H200. Varmt og kaldt blir som regel bra :-)
    Melder du deg inn som VIP (100% uten forpliktelser) får du 15% i avslag. Jeg hadde valgt rosewood finishen, men den er dyrere. Du burde hvertfall fått til en demo av Vienna før du bestemte deg for CM8.
    Skal man basere sin egen smak på tester, noe som blir vanskelig, så slo nettopp disse CM9 i test.

X3MHC - Handel etter produkttype

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg tenkte å kjøpe nye høyttalere. Jeg har lett en del på forumet, men ser at det ikke har blitt tatt en sammenlikning av b&w cm8 og Kef r500. Jeg har også vurdert dynaudio focus 160, men er redd for å miste dynamikk og lydbilde. Andre høyttalere vil også bli vurdert, men de må være små/nette/stue/fruevennnelige8) Jeg har satt en makspris, høyttalerene må koste under 20000.

Mvh. Joacim

Uten tvil R500!!!! Overgår CM8 på alle punkter! God match med H200 også

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    H200 med cm8 tror jeg kommer til og låte bra:-) Hegel og bw er bra kombo:-)
    Jeg er veldig lysten på komboen cm8 og h200. Men jeg skulle gjerne ha hørt fra noen som har h200 og r500...For meg er designet til cm8 og r500 likestilt, men hva med lyden? Jeg har hørt at Kef kan være i overkant skarp i diskanten med feil forsterker?!

I en annen tråd ble det diskutert dynaudio f160 og kef r300 på hegelelektronikk, mye delte meninger. Men hva med hegel og gulvstående r500? Noen som har erfaring med r500? Jeg er nysgjerrig på generell brukererfaring på r500, helst med hegelelektronikk. Brukererfaring uten hegelel. taes også imot:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Angående design så blir vel disse overlegne? Disse er kjent for å passe svært godt med H200. Varmt og kaldt blir som regel bra :-)
    Melder du deg inn som VIP (100% uten forpliktelser) får du 15% i avslag. Jeg hadde valgt rosewood finishen, men den er dyrere. Du burde hvertfall fått til en demo av Vienna før du bestemte deg for CM8.
    Skal man basere sin egen smak på tester, noe som blir vanskelig, så slo nettopp disse CM9 i test.

X3MHC - Handel etter produkttype
    Melde meg inn som VIP? Hvilken butikk? Er det snakk om stereofil?

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg tenkte å kjøpe nye høyttalere. Jeg har lett en del på forumet, men ser at det ikke har blitt tatt en sammenlikning av b&w cm8 og Kef r500. Andre høyttalere vil også bli vurdert, men de må være små/nette/stue/fruevennnelige8) Jeg har satt en makspris, høyttalerene må koste under 20000.

Mvh. Joacim
    Hei

Har selv både CM9 og CM8, har fått testet både Hegel H100 og H200 på mine CM9, og det er nok de beste forsterkerne jeg har hørt på mine CM9, absolutt en anbefalt kombinasjon, kan ikke tenke meg det skulle være noe dårligere med CM8, da vil du få enda mer overskudd av krefter og kontroll på høyttalerne.

Ellers ville jeg ikke avskrevet KEF R-serie, ville absolutt tatt med forsterkeren og fått en demo før jeg hadde bestemt meg, er absolutt en høyttaler jeg selv ville vurdert om jeg skal bytte ut mine CM høyttalere med et annet merke, sammen med PSB Imagine serie.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    Uten tvil R500!!!! Overgår CM8 på alle punkter! God match med H200 også
    Du har tydeligvis hørt r500 med hegel. Hvordan var mellomtonen i denne komboen? Siden du ville ha valgt r500, regner jeg med at du har hørt cm8 på hegel? Eller, hvorfor er du så bastant i svaret? (ikke for å stille deg til veggs8) )

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Melde meg inn som VIP? Hvilken butikk? Er det snakk om stereofil?
    Hos X3MHC.no Alan som driver butikken yter en fantastisk service. Sender du en mail til han så ordner han alt du trenger for å bli VIP. Fort gjort med masse sparte penger. Kjøper du de samme høyttalerene i f.eks Bergen får du ikke et øre i rabatt. Mye av greia med galskap hobbyen vår er jo å gjøre gode kjøp for pengene :-)
    15% på alt gjelder på alt utenom Nordost kabler, enkelte Kimber kabler og JL Audio subbene.
    Du kan også RENTEFRITT betale kjøpet fordelt på 3 måneder.

X3MHC - HiFi & Hjemmekino

22.000 og 15% blir 18.700kr. Ca 6200 i mnd x 3 mnd.

Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har tydeligvis hørt r500 med hegel. Hvordan var mellomtonen i denne komboen? Siden du ville ha valgt r500, regner jeg med at du har hørt cm8 på hegel? Eller, hvorfor er du så bastant i svaret? (ikke for å stille deg til veggs8) )
    Mellomtonen i R500 og Hegel var utrolig bra, vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, men den var detaljert, dynamisk og veldig tilstedeværende, uten at den ble for skarp, som jeg tidligere har erfart når jeg har hørt Hegel på Kef. Den hadde også en nedre mellomtone som jeg ellers savnet i mine Dynaudio Focus 110 på Hegel.

Ja, jeg har hørt Hegel på CM8, det låter bra det, men det blir litt kjedelig og flatt for min smak, og det er ikke i nærheten av hvordan Kef R500 låter, også med Hegel elektronikk.

R500 spiller også mye høyere og har mye raskere og mere punchy bass enn CM8!

Grunnen til at jeg er så bastant i svaret mitt, er at R500 er en vanvittig bra høyttaler til prisen, som egentlig burde koste det dobbelte av det den egentlig gjør.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tannoy Revolution DC6T uten tvil! En fin allrounder, men liker krefter. Hvis ikke så kan du se på brukten etter Tannoy, hender seg det dukker opp noe søtsaker der. Har selv Revolutio R3 og har hatt Saturn S6 og jeg var og er fornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    Mellomtonen i R500 og Hegel var utrolig bra, vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, men den var detaljert, dynamisk og veldig tilstedeværende, uten at den ble for skarp, som jeg tidligere har erfart når jeg har hørt Hegel på Kef. Den hadde også en nedre mellomtone som jeg ellers savnet i mine Dynaudio Focus 110 på Hegel.

Ja, jeg har hørt Hegel på CM8, det låter bra det, men det blir litt kjedelig og flatt for min smak, og det er ikke i nærheten av hvordan Kef R500 låter, også med Hegel elektronikk.

R500 spiller også mye høyere og har mye raskere og mere punchy bass enn CM8!

Grunnen til at jeg er så bastant i svaret mitt, er at R500 er en vanvittig bra høyttaler til prisen, som egentlig burde koste det dobbelte av det den egentlig gjør.

Ok, jeg får ta meg en tur til oslo hifi center. Vet du om de låner ut høyttalere?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra alder på høytaler og teknologi bak høytaleren bør KEF R500 være en bedre høytaler. Denne har hentet teknologi fra de banebrytende KEF Blade, og er bygget for å være en tilnærmet absolutt punktkilde. Den har også en waveguide i uniq elementet som kontrolerer spredningen mye bedre en B&W.

Når det gjelder det å ta med seg forsterkeren til butikken for å teste så er vel det et relativt uinteresant forslag. Det eneste du oppnår er å få vite om din forsterker klarer å drive høytalerne, og det er det vel ingen som tviler på. Om den vil lyde bra i forhold til høytalerne er jo umulig å si, når du hører de i et fremmed rom. (Rommet forvrenger jo uendelig mye mere en forsterkeren gjør).

Skal du være sikker er det kunn hjemlån av begge som kan hjelpe deg. Får du ikke det, så er det andre ting en den reelle lyden som vil avgjøre valget ditt. (f.eks. lyden der du lytter. noe som er avhengig av rommet du lytter i. Altså hvilken jobb butikken har gjordt.).

Kef har jo også fått mye skryt for sin R serie. Faktisk at det skal være et godt sprang fra gamle xq serien, som jo av mange kan sidestilles med CM serien til B&W (kunn i alder og skryt i pressen, ikke i teknologi).

Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg får ta meg en tur til oslo hifi center. Vet du om de låner ut høyttalere?

Gjør det

Jeg er ikke helt sikker... En venn av meg fikk ikke låne med seg Kef R100 hjem til testing, men jeg har også hørt av flere personer at de har fått låne med seg utstyr fra OHC hjem. Du får spørre pent .

Lykke til!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •