Skriking i diskant

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skriking i diskant

Heisann

Har et lite problem, og aner ikke hva det kommer av. Har noen Tannoy M3 fronthøyttalere, og i den venstre høyttaleren er det skriking på relativt høyt volum fra diskanten. Jeg skjønner at det kan ha med volumet å gjøre, men hvorfor er det kun i venstre høyttaler?

Forsterkeren jeg bruker er en surroundreceiver av merket yamaha dsp-a595.

Er det mulig å skru ut diskanten og sjekke at er som det skal være? Og hvor mye har kablene å si? Sånn det er kablet nå så er det ganske gamle, tynne kabler av forskjellige merker. Kan dette ha noe innvirkning?

Og et lite tilleggspørsmål. Noen som vet hvor man kan kjøpe spikes? Skulle fått vinklet centerhøyttaleren litt oppover.

Tusen takk for svar!

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den ene diskanten låter mye spissere enn den andre, er det veldig sannsynlig at den er sprengt, og du må bestille en ny.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Hvis den ene diskanten låter mye spissere enn den andre, er det veldig sannsynlig at den er sprengt, og du må bestille en ny.
    Er ganske sikker på at den ikke er sprengt, da de låter likt på moderat volum. Det er først når jeg skrur opp at den er spissere.

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være refleksjoner fra den ene sideveggen, taket og gulvet. Er det mulig å se noen bilder av rommet og oppsettet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/minhifi/show.php/sndrem her finner dere et par bilder. Veggen bak er av tørrgips mener jeg hvis det har noe å si.

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    Det kan være refleksjoner fra den ene sideveggen, taket og gulvet. Er det mulig å se noen bilder av rommet og oppsettet?
    enkelt å finne ut om det er tilfelle: bytt om høyttalerne -da bør låte "dårlig" bare på den samme side, men blir også dårlig om du sette balansen bare til den ene siden?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    enkelt å finne ut om det er tilfelle: bytt om høyttalerne -
    Eller litt lettere: bare bytt om kablene ut fra forsterker R>L og L>R

btw: jeg likte stereobenken; minimalistisk og veldig tøft!

Og tauverk som listverk er jo drømmedesign for en som meg som er født og oppvokst i en tangkvast......
    Og instrumentene - nice!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ta å bytte om og sjekke om jeg hører det da også.

Angående kablene. Noen som vet? Er som sagt veldig tynne kabler i varierende lengder og alder

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta bort de Dantax høyttalerne, hvorfor står de egentlig der?
    Dine Tannoy vinkler du litt mot lytteplassen, evt tilter du de ørlite bakover. I receiveren kan du justere diskanten litt ned også. Har din receiver kalibrering?
    Men ellers, kanskje Tannoy bare ikke passer ditt rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ta bort de Dantax høyttalerne, hvorfor står de egentlig der?
    Dine Tannoy vinkler du litt mot lytteplassen, evt tilter du de ørlite bakover. I receiveren kan du justere diskanten litt ned også. Har din receiver kalibrering?
    Men ellers, kanskje Tannoy bare ikke passer ditt rom.
    Dantaxene satt jeg opp der for å teste om de ga litt mer trøkk sammen med tannoyene. Receiveren har ikke kalibrering, og for øyeblikket står diskanten på 0. Dersom jeg skrur den mer nedover syns jeg ikke lyden blir noe særlig, men som du sier, det kan godt være at tannoyene ikke passer rommet. Blir dessverre ikke noen oppgradering av høyttaler med det første fordi jeg snart skal i militæret, så da får jeg heller bare leve med et litt lavere volum.

Hva mener du med å tilte høyttalerne bakover? Som å sette spikes foran, men ikke bak feks?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta bort de Dantax, du har jo subwoofer så mer trykk trenger du ikke, med to sett fronter blir det bare dårlig lyd og forvirring.
    Drei Tannoy litt inn mot der du sitter, legg noe møbelfilt el. lign. under fronten av høyttalerne så de blir tiltet litt bakover, ikke mye, men du kan prøve. Du kan jo legge hva som helst under som en prøve, en foldet avis el. lign., trenger sikkert bare 1 cm eller noe sånt.
    Har du prøvd å spille på på langsiden i rommet eller har du ikke mulighet for det?
    Det er nok nermere forsterkeren du må oppgradere, høyttalerne er sikkert ok. Om du ikke bruker surround bør du kjøpe deg en stereo forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal teste med å tilte høyttalerne litt bak og fjerne dantaxene. Kan dessverre ikke snu på oppsettet. Og ja, det er mer enn trøkk i suben, men det blir til tider litt mye og får alt for mye vibrasjon fra veggen og taket. Er det kun mulig å skru ned, eller finnes det noen andre akustiske tiltak jeg kan få gjort? Er ganske vanskelig å plassere den noen andre steder også.

Bruker surround så forsterkeren må bli.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •