Dc1515 mellomtone problem

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dc1515 mellomtone problem

hei jeg har et par med Cerwin vega Dc1515 der begge mellomtonene i høgre høytalaren ikke fungerer, jeg tok de ut av kassen i går og kobblet en strøm kabel fra forsterkeren min direkte på mellomtonene da funket de helt fint, hva kan problemet være? merket at kablene inni kassen var ekstremttynne etter min mening 2-3mm tykke, men jeg lurte på om det kunne ha noe med delefilteret og gjøre eller at ledningene rett og slett var for tynne eller hadde blitt smeltet.
    det som gjorde at de sluttet og funke var når han jeg kjøpte de av lånte opp effektforsterkerene mine og fyrte på volumet alt annet fungerer fint som det skal i begge høytalarene alle bass elementene diskantene og mellomtonene i venstre høytalaren funker helt fint, diskantene i høyre høytalar og bass elementene der funker som de skal så skjønner ikke helt problemet, tenkte jeg kunne høre her på forumet om det var noen som hadde peiling hva det kan være

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Med tanke på at høyttalerene begynner å dra på åra så kan det tenkes at kondensatorene til mellomtonen på delefilteret har tørket ut eller rett og slett er kaputt.

Dette kan måles ved å bruke multimeter. Ikke alle multimeter har mulighet for å sjekke kondensatorer så sjekk dette hvis du skal gå til innkjøp av multimeter.

Eller så er det bare å ta en tur til den lokale radioreperatøren med delefilteret og be han sjekke det.

Har opplevd dette med kondensatorer selv på en del høyttalere som passerer 10-15år.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde igrunn håpet på at det var noe jeg kunne fikset selv så får vente litt og se hva andre kan anbefale, men det er definitivt en mulighet...
    får bare håpe og se om det er noe annet det muligens kan være som er lett og fikse har vurdert og bytte ut kablene i begge høytalarene med noe litt tykkere en 2-3 mm

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Internkablingen i høyttalerne er helt sikkert kraftig nok dimensjonert. Det går ikke SÅ mye strøm i slike kabler. Kjører du f.eks. 100 Watt inn på en 8 ohms høyttaler eller et 8 ohms element, snakker vi rundt 3,5 Ampere.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til gjengjeld skal en 2.5mm kabel tåle 20a

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da er det sikkert ikke kablene som er problemet..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjører 1250w inn på hver høytalar.. vet ikke hvor mangen ampeer det er ca men.. det skulle uanset holde.. får bare håpe at vi funner ut hva det er som feiler, vist det er kondensatorene som er problemt så er det bare og få det fikset men vil være så sikker så mulig hva problemet er..

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da holder en 2.5mm kabel lett Disse tåler typisk oppimot 4800w over korte strekk Dersom det er en 1.5mm kabel inni høyttalerne skal denne tåle ca 3600w over korte strekk Tenk på at det ofte er 1.5mm kabel i veggen din og at denne kanskje er koblet til strømuttaket du har forsterkeren koblet til Hva tjener du da på å ha enorme kabler til høyttalerne?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja du har gjerne et poeng der mr... men det jeg lurte på var hva det kunne være så gjorde at høyalarene ikke funket(melomtonene) men ettersom det ikke er kablene da må det vel ha noe med delefilteret og gjøre da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    delefilteret står vel helt i bunn på kassen? mulig at jeg tar og ser litt på det i dag får og se om det er noe som ikke ser ut som vanelig... er det mulig at det er glass sikringer på delefilteret?
    at det kan være en sikring inni kassen som er gåen?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Da holder en 2.5mm kabel lett Disse tåler typisk oppimot 4800w over korte strekk Dersom det er en 1.5mm kabel inni høyttalerne skal denne tåle ca 3600w over korte strekk Tenk på at det ofte er 1.5mm kabel i veggen din og at denne kanskje er koblet til strømuttaket du har forsterkeren koblet til Hva tjener du da på å ha enorme kabler til høyttalerne?
    kanskje ikke så relevant til problemstillingen men 10A gjennom en ledning på 100m er også 10A gjennom en ledning på 1cm. spenning og watt spiller ingen rolle når det kommer til ledningsresistans.
    nettspenningen er 230V, således det ikke snakk om mange ampere i 1.5mm kabel

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har tatt bilde av delefilteret men det ser ikke ut som om noenting er øddelagt eller slitt... men får ikke lastet det opp ettersom bildet er 1,6mb ...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og hva skjer vist jeg går utenom delefilteret på mellomtonene at jeg kobbler de direkte til strøm terminalen på kassen? blir det masse ulyder og tull da eller ?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da går nok svingspolen opp i røyk neste gang du dytter på med 1250 watt

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja... Er det mulig å se noe kondensatorverdier på filteret? Er det spor etter irr?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for all hjelp men jeg har funnet ut hva problemet er, det er ikke kondensatoren som er gåen er spolen som har fått mye juling... så det fikser seg nå..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •