Impedans og Hz

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Impedans og Hz

Jeg har et 7.1 oppsett som jeg har kalibrert med Audyssey. Ser da at høytalerne blir satt opp med ulik impedans, alt fra 6 til 1 ohm (det er blant annet forskjell mellom de to bakhøttalerne). Er det slik det skal være? Noen som har tips til manuelt oppsett av 7.1 systemer?

Skjønner at dette kan være individuelt til hvert enkelt rom og oppsett, men er det noen som har tips til hva jeg kan sette som crossover frekvens for de ulike høyttalerne dersom jeg vil gjøre det manuelt? Rookie på området:-|

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nozehorn
    Jeg har et 7.1 oppsett som jeg har kalibrert med Audyssey. Ser da at høytalerne blir satt opp med ulik impedans, alt fra 6 til 1 ohm (det er blant annet forskjell mellom de to bakhøttalerne). Er det slik det skal være? Noen som har tips til manuelt oppsett av 7.1 systemer?

Skjønner at dette kan være individuelt til hvert enkelt rom og oppsett, men er det noen som har tips til hva jeg kan sette som crossover frekvens for de ulike høyttalerne dersom jeg vil gjøre det manuelt? Rookie på området:-|
    Impedanse bør settes til det høyttalerne er oppgitt til. Er du uenig i det Audyssey gjør er det bare å forandre. Spesielt hvis to like høyttaler er satt forskjellig.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne skal kunne operere mellom 4 og 8 ohm. Én av bakhøyttalerne ble satt til 2 ohm. Jeg bør da endre til 4?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne skal kunne operere mellom 4 og 8 ohm. Én av bakhøyttalerne ble satt til 2 ohm. Jeg bør da endre til 4?
    Ja, det ville jeg gjort.

Om de et oppgitt til 4-8ohm bør høyttalerne settes til 4ohm.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for raske svar, ganilsen!

Noen idéer om crossover-frekvenser? Har prøvd å lese litt om temaet, og det som går igjen er 80 Hz på de sju høyttalerne og 120 i sub. Kommentarer?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er høyttalerne laget for å spille av?

Om du har en god sub, så ville jeg satt den på 60 eller 80 Hz, og høyttalerne ellers hakket høyere. Slik at hver enkelt høyttaler spiller det den er laget for =)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frontene jobber mellom 28-32000 Hz, satelittene 50-32000. Sub 27-180 Hz. Kom gjerne med tips...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for raske svar, ganilsen!

Noen idéer om crossover-frekvenser? Har prøvd å lese litt om temaet, og det som går igjen er 80 Hz på de sju høyttalerne og 120 i sub. Kommentarer?
    Bare hyggelig.

80hz er en god start i det minste, og standarden både Dolby og THX bruker. Men dette kan være veldig opp og ned både i forhold til preferanser og rom.

I noen tilfeller vil det også være fornuftig å sette front til large. Spesielt om suben ikke er så kraftig.

Geir Arne

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Hva er høyttalerne laget for å spille av?

Om du har en god sub, så ville jeg satt den på 60 eller 80 Hz, og høyttalerne ellers hakket høyere. Slik at hver enkelt høyttaler spiller det den er laget for =)
    mener du å dele sub på 80hz og høyttalerene på 100hz?
    da vil de jo bli ingenting som spiller mellom 80 og 100
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nybegynner og spør som en... Har en XTZ 10 tommer. Skjønner vel at den ikke er så alt for kraftig, men er den god nok til å "trekke lasset" uten at jeg gjør frontene til large?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefiltre er ikke sånn konstruert. Deler man ved 100 hz med et 12 db/oktav delefilter vil kurven under 100 hz falde med 12 db per oktav, altså vil du fortsatt få lyd ved 50 hz f.eks., men mye svakere lyd enn ved 120 hz.
    Altså, innebygget overlap...
    Du kunne jo fortelle oss hvilke høyttalere du har....har du prøvd begge deler, både å sette de som Small med delefrekvens og å sette de som Large? Hva syns du spiller bedst?
    Bruker du subben koblet til LFE utgangen på receiveren må du sette DoubleBass til i receiverens meny for at subben skal virke i stereo også, men igjen, vet ikke hvilken receiver du har heller så....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Dynavoice både som fronter og sattelitter. 125 W i frontene og 100 i de andre. Har en Onkyo 609 reciever. Mulig jeg tar feil nå, men jeg tror ikke jeg kan sette frontene som large, men som "full band". Kanskje det samme?

Har spilt en stund med auto-kalibrering, mens syns det låter litt "metallisk". Savner noe mer fylde, særlig fra sub. Mener også at bakhøyttalerne yter lite i lydbildet.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Dynavoice både som fronter og sattelitter. 125 W i frontene og 100 i de andre. Har en Onkyo 609 reciever. Mulig jeg tar feil nå, men jeg tror ikke jeg kan sette frontene som large, men som "full band". Kanskje det samme?

Har spilt en stund med auto-kalibrering, mens syns det låter litt "metallisk". Savner noe mer fylde, særlig fra sub. Mener også at bakhøyttalerne yter lite i lydbildet.
    Full range er det samme ja.

Med ditt utstyr ville jeg nok latt XTZen tatt seg av frekvensene i bunn alene, og kanskje kjøpt en til senere.

Geir Arne

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt i høyttalernes data betyr ingenting.
    Full band er det samme som large, betyr full frekvens.....
    Du kan justere subben opp etter behov, målinger er målinger, de kompenserer ikke for ørets manglende følsomhet i bassen, altså må du justere opp volumet i subben til det passer din smak.
    Bakkanaler kan du jo også justere opp et par db om du vil.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du kan justere subben opp etter behov, målinger er målinger, de kompenserer ikke for ørets manglende følsomhet i bassen, altså må du justere opp volumet i subben til det passer din smak.
    Et ganske viktig poeng. Juster til det du liker selv, men i menyene, ikke bakpå sub.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der ser du, Nielsen, det er forskjell på en guru og nykommer

Takker alle for svar...

Og til slutt... Kan jeg i det hele tatt gjøre noe galt/ødelegge noe når jeg pusler med dette?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der ser du, Nielsen, det er forskjell på en guru og nykommer

Takker alle for svar...

Og til slutt... Kan jeg i det hele tatt gjøre noe galt/ødelegge noe når jeg pusler med dette?
    Du kan gjøre noe "galt", men ikke ødelegge noe.

Geir Arne

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Menyene er der for at man kan justere, ergo kan du bare bruke de selvfølgelig.
    Invester i en lydmåler, evt kjøp en brukt Radio Shack, det er et bra instrument for å få overført det man hører til tall man kan forholde seg til. DVD Video Essentilas Blu-ray platen har også f.eks. alt du trenger for å opptimere både bilde og lyd.
    Det var via den platen jeg fandt ut at når jeg bare spiller stereo vil min Cambridge BD751 blu-ray spiller sende ut LFE signalet via digital og analog utgang ved bruk av DolbyDigital lydspor. Ved DTS gjør den det ikke. Dette burde den egentlig ikke gjøre, men det er vel en glitch ved konstruksjonen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •