Hva er høyttalere bygd av?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er høyttalere bygd av?

Satt og leste brukeranmeldelser på Klipsch.com og en kunde irriterte seg over at Klipshc hadde gått over til bruk av MDF for å spare penger (Heresy iii). Fikk meg til å tenke på ett sett Cornwall på brukten som hadde knuste hjørner.

Er det MDF som gjelder for billigste modeller og ett skille når man kommer over i mid/high end? Tenker her på normen for de fleste merker innenfor bransjen.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MDF (Og HDF) er kanskje det beste man kan bruke som treverk i en høyttaler, grunnen til at de sparer penger er fordi de bytter fra dyrere (Men ikke nødvendigvis bedre) natur treverk til et treverk som igrunn er hardpresset spon.

Fordeler med MDF er gjerne konsistent ekstremt god kvalitet og at det er relativt billig. Bakdelen er gjerne at det ikke ser særlig fint ut uten at man gjør noe med det (Legger på finer, film eller lakkerer)

Fordeler med naturtre er at det ser veldig bra ut. Bakdelen med naturtre er at ingen trær er like og det er større variasjoner av hvordan treverkets egenskaper er fra tre til tre og fra grein til grein.

[Edit] Man kan gjerne si det slik at det koster mer å finne et perfekt tre til høyttalerprosessen enn å bruke en perfekt mdf plate til høyttalerprosessen. Dette er også mye av grunnen til at Gibson gitarer er dyrere enn Epiphone gitarer feks. Epiphone er eid av Gibson og de lager gitarer med samme treverk, men med en dårligere/billigere/lavere form for kvalitetskontroll på treverket som blir brukt

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hater mdf når det kommer til DIY iallefall. støv, smuldrer opp, har lite struktur, treskruer får dårlig feste... kryssfiner er fint. behøver bare litt olje for finish og.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    hater mdf når det kommer til DIY iallefall. støv, smuldrer opp, har lite struktur, treskruer får dårlig feste... kryssfiner er fint. behøver bare litt olje for finish og.

Er helt enig i at MDF ikke er det beste materialet til DIY. Men så har jeg jo ikke testet ut så mye mer heller, da. Personlig synes jeg at spon er det beste. Tenk, f.eks, enn hvis Litex-platene hadde vært tyngre? Det hadde blitt en bra basskasse f.eks. Nå er jeg ikke så dypt kjent i DIY-bransjen, men mener jeg husker at det var dødt tre eller noe sånn. Kryssfiner er vel greit, bare det ikke er av hobbyplater. Har hatt en mislykked basskasse med MDF og hobbyplate. Så min konklusjon er: Personlig hadde jeg valgt Litex-platene hvis de hadde vært tyngre å hadde vært spesielt tilpasset en slags prosjekter. :-) Dette var dårlig skrevet av meg, jeg vet. Måtte bare si litt om hva jeg synes passer best som bass-kassebygging. :-)

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MDF er helt fint å bygge av, man må bare bruke festematerialer som egner seg, tjukke treskurer uten forboring er ikke helt tingen.
    Etter å ha lett og lett etter en vettug løsning til stereobenk ga jeg opp og bygde en sjøl, i MDF, for en stund siden, funker som fy, og nå kan jeg både spille grisehøyt og gå tungt forbi uten at platespilleren bryr seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det skal malast/lakkast eller behandlast på anna måte etterpå, er MDF heilt topp syns eg! I staden for å bruka mange milliardar på foringslister til vindua og kjellardøra mi, snudde eg restar av veggplater i MDF og tilpassa dei. 4 strøk maling, og det er ingen som ser at det er laga frå MDF kapp

Har liten erfaring med DIY høgtalarar og slikt. Men vil tru at om ein bruker riktig festemiddel, så er MDF topp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •