Hvordan koble denne subwooferen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan koble denne subwooferen?

Heisann

Fant en eldre dali sub i garasjen igår, som min far kjøpte for mange år siden. Tror den fortsatt virker, så tenkte å prøve den som et supplement i et stereooppsett, men hvordan kobler jeg den?

Vedlegg 92619

Har en hk 3490 stereoreciever som den skal brukes til. Eventuelt i ett surroundoppsett der jeg bruker en eldre yamaha dsp-595a, som jeg ikke er sikker på om har sub-out.

Også et lite tilleggsspørsmål. fra fronthøyttalerene jeg bruker i surroundoppsettet kommer det en form for tikking i diskantene. Høyttallerne er av merket Tannoy, men husker ikke hva mer. Kjøpte de brukt. De virker godt, men på høyt volum så kommer denne tikkingen. Er det rett og slett en begrensing disse høyttalerne har eller kan det være forsterkeren?

Er det mulig å skru ut diskantene for å se om de er som de skal være?

Tusen takk for svar! Og sorry for lang post.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser denne er passiv. Hvis du prøver en av de terminalene der, så skal det nok komme lyd. 4 terminaler = 2 høyttalere. Hvis du kobler 2 av disse på B-utgangen på H/K'n din, så skal det nok komme lyd. Er i allefall sånn jeg er erfart med passive subber. Det du sier med Tannoy, er nok for at dette er mer en fint-spillende høyttaler, og er ikke like begeistret for høye volum. (Har Tannoy selv). De fleste Tannoy'ene liker utfordning, men er ikke alle som er like glad i høyere volum, hvis jeg forstod deg riktig?
    Håper dette var til hjelp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, og ja, var redd det var tannoyene. For jeg syns de spiller veldig bra, men savner fortsatt litt volum.

Har også en sub-forsterker som jeg desverre ikke husker navnet på i farten..., men hvordan blir det å koble den til? Og forsto jeg det rett at når det er 4 tilkoblinger kan jeg bruke to forskjellige høyttalerpar til suben?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sndrem
    Takk for svar, og ja, var redd det var tannoyene. For jeg syns de spiller veldig bra, men savner fortsatt litt volum.

Har også en sub-forsterker som jeg desverre ikke husker navnet på i farten..., men hvordan blir det å koble den til? Og forsto jeg det rett at når det er 4 tilkoblinger kan jeg bruke to forskjellige høyttalerpar til suben?

På de passive subbene jeg har hørt, har vi måtte koblet 1 kabel fra ene kanalen og en fra den andre kanalen, og da gikk det an å spille med 2 høyttalere på selve subben. Husker at Jamo hadde noe sånn, hadde foresten det selv, funket helt greit egentlig. Hvis du savner volum, så kan det ofte gjøre seg med en effektforsterker. Rotel er utrolig bra på Tannoy. Fikk testet mine på en forsterker fra de, ble mye bedre enn HK-en min. Jeg vil tro at du forstod riktig nå, ja.

EDIT: Det skal nok gå fint an å koble på en aktivforsterker på subben din.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg forstått det! Tusen takk!

Angående kjøp av effektforsterker så tror jeg nok det må bli utsatt litt. Skal i militæret til høsten og får dessverre ikke brukt anlegget så mye da. Når jeg kommer tilbake blir det kanskje litt oppgradering av forskjellig utstyr. Vet ihvertfall at jeg skal ha en forsterker som takler hd-lyd formatene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde nå å koble suben på speaker 2 fra stereoforsterkeren med en ledning fra høyre og en fra venstre høyttaler. Da stoppet musikken og i displayet sto det: warning: amp save eller noe lignende. Den likte hvert fall ikke at jeg koblet det slik.

Ser at sub ut har en annen type inngang enn de vanlige for høyttalere der du skrur. Hvilken kabel trenger jeg eventuelt da?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger en ekstra forsterker til å drive den subben.

Koble den ekstra forsterkeren i pre-out-sub. Så kobler du vanlig høyttalerkabel fra den ekstra forsterkeren til subben.

Forsterkeren du brukte gikk nok i protect da du hadde for lav @ohm. Antar du koblet alt sammen i parallell?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde nå å koble suben på speaker 2 fra stereoforsterkeren med en ledning fra høyre og en fra venstre høyttaler. Da stoppet musikken og i displayet sto det: warning: amp save eller noe lignende. Den likte hvert fall ikke at jeg koblet det slik.

Ser at sub ut har en annen type inngang enn de vanlige for høyttalere der du skrur. Hvilken kabel trenger jeg eventuelt da?

Huff da! Det likte den nok ikke. Jeg har ikke hatt noe problem med sånn kobling før. Prøvde du alle utgangene på subben? Hvis du monterer en aktiv forsterker på den, så kan du bruke vanlig signalkabel for den del. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en dedikert forsterker til suben jeg trenger eller kan jeg bruke en surroundforsterker å koble på stereoforsterkeren feks. Vil det fungere?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en dedikert forsterker til suben jeg trenger eller kan jeg bruke en surroundforsterker å koble på stereoforsterkeren feks. Vil det fungere?

På en Eltax sub jeg har, så bruker jeg bare en gammel Philips forsterker for å drive den, men den har jo vært aktiv en gang i tiden før broren min hadde fest... Men jeg tror det blir best om du kobler på en aktiv-forsterker på subben din. Da får du bl.a stilt inn frekvens og sånn. Men tror nok det skal gå an å bruke en helt vanlig forsterker til å drive subben din hvis den har pre-out eller rec-out. Har i allefall koblet Eltax'en min på Philips'en og brukt Rec-Out fra den til H/K'n.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •