Hva er forskjellen på 8'' og 10'' SUB?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer Mari1981 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er forskjellen på 8'' og 10'' SUB?

Har en XTZ 10'' sub, men bruker jo såvidt halvparten av dens kapasitet...
    Kunne jeg likegodt hatt en 8'' da, eller vil lydbildet bli annerledes/spedere da? (Selv om jeg skrur høyere opp på den.)

Ekstraspørsmål:
    Har gulvhøyttalere B&W 603s2 og HK 970 stereoforsterker, men forsterker er litt for svak. Kunne tenke meg å prøve NAD c356bee, den til ca. 5000 i HiFi-klubben. Tror dere det passer?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HK-970 er nok ikke for liten, men den drar de ikke helt ut. Det vil heller ikke NAD'en gjøre. NAD'en er like sterk. Har selv HK-980 og har Tannoy Revolution R3 som er mye mere tyngre å drive enn dine, og HK-980 drar de bra. Har stål-kontroll på de. Det samme vil nok HK-970 ha.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva er egentlig forskjellen på "å være for liten" og "å ikke dra dem helt ut"? Hvilken forsterker vil dra B&W-ene helt ut, da?

Jeg synes jeg må skru så høyt opp på forsterker når jeg skal spille høyt. Begynner på -80, men -10 og -8 er ikke noe overdådig. Enda forsterker går til +10, og jeg har en Dac Magic i tillegg som forøyner lyden litt. Derfor tenkte jeg at en annen forsterker ville vært bedre...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mari1981
    Men hva er egentlig forskjellen på "å være for liten" og "å ikke dra dem helt ut"? Hvilken forsterker vil dra B&W-ene helt ut, da?

Jeg synes jeg må skru så høyt opp på forsterker når jeg skal spille høyt. Begynner på -80, men -10 og -8 er ikke noe overdådig. Enda forsterker går til +10, og jeg har en Dac Magic i tillegg som forøyner lyden litt. Derfor tenkte jeg at en annen forsterker ville vært bedre...
    Akkurat hva forsterker viser spiller liten rolle egentlig Bare å vri opp så lenge det ikke vrenger etc.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo mer du presser ett element jo dorligere vill det låte.

Når det kommer til bass så er størst best

til normalt bruk så vill jeg si en god 15" er helt topp
    Kan ingenting, gjør alt!

Newcomer s-wiuls sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

8 vs 10 xtz sub

8 sub fra xtz er bitte litt kjappere en 10 tommeren. 10 tommeren tåler å spille en god del høyere og går litt dypere. Spesielt merkbart på film når du vil det skal riste litt Sitter også en mye bedre og sterkere forsterker i 10èrn...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av s-wiuls
    8 sub fra xtz er bitte litt kjappere en 10 tommeren. 10 tommeren tåler å spille en god del høyere og går litt dypere. Spesielt merkbart på film når du vil det skal riste litt Sitter også en mye bedre og sterkere forsterker i 10èrn...
    Kjappere?
    er ikke noe som heter kjapp bass

Den mest presise bassen får man av store elementer og gjerne mange av dem
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    Kjappere?
    er ikke noe som heter kjapp bass
    Jo, det er vel et vanlig uttrykk som vil si at bassen er stram og definert uten etterslep, med kjapp start/stopp av elementenes utslag. Og med store elementer vil det kreves mye mer av forsterkeren i forhold til å beherske rask nok start/stopp av basselementene. Har ikke forsterkeren stålkontroll her, blir resultatet grøtbass.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Jo, det er vel et vanlig uttrykk som vil si at bassen er stram og definert uten etterslep, med kjapp start/stopp av elementenes utslag. Og med store elementer vil det kreves mye mer av forsterkeren i forhold til å beherske rask nok start/stopp av basselementene. Har ikke forsterkeren stålkontroll her, blir resultatet grøtbass.
    Ta en pro 18" med følsomhet over 100 db

så en 8" hifi bass med følsomhet på rundt 90 db.

Jeg kan si deg helt sikkert att 18" vill gi best bass uansett forsterker..

En ting ang rask start stopp..
    ett lite element må bevege seg mer ut og inn enn ett større element for og gi samme lydtrykket, enkel fysikk vill da tilsi att de store elementet vill klare å stoppe og starte raskere.
    Kan ingenting, gjør alt!

Newcomer Boyka sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Nåvell, dette kan like godt skje med en tungdreven 8" som en 18" !

Er desverre en myte at små elementer er "kjappere" en større.! ett lite element må dessuten ha en mye større x-max for å kunne flytte like mye luft som en 15" og større! Derrav må 8" jobbe mer også!

+ Elementet og kassen har såklart stor innvirkning her!

Finner desverre ikke igjen en artikkel om emnet! :-?

Edit: seigmann kom meg i forkjøpet der! :P

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8" er mest egnet for mellomtone :P

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mari1981
    Har en XTZ 10'' sub, men bruker jo såvidt halvparten av dens kapasitet...
    Kunne jeg likegodt hatt en 8'' da, eller vil lydbildet bli annerledes/spedere da? (Selv om jeg skrur høyere opp på den.)

Ekstraspørsmål:
    Har gulvhøyttalere B&W 603s2 og HK 970 stereoforsterker, men forsterker er litt for svak. Kunne tenke meg å prøve NAD c356bee, den til ca. 5000 i HiFi-klubben. Tror dere det passer?
    Tror du misforstår litt ting her. Man kjøper sub litt ut fra hvilket rom man har, og hvilken respons man vil ha fra subben. En 10" vil "lade" rommet med bass på en annen måte enn en 8", men på den andre siden vil 2 stk 8" sikkert være bedre enn bare èn 10".
    Du mener du bare bruker halvparten av subbens kapasitet, ut fra hva begrunner du dette? Er det fordi du "bare" har volumen på 50% på subben har du misforstått realt. Det svarer litt til at istedet for å kjøre bil kjører du moped for motoren på den går 100% når du kjører 50 km/t så da utnytter du den 100%. Det henger ikke helt sammen skjønner du.
    Subben har en volumen bryter fordi dens volum skal kunne tilpasses rommet og de andre høyttalerne.....

Newcomer Audiofil2012 sin avatar
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Minimum 12"

Er nok enig med mange her inne, Kjøpte og fyrte opp min 10" xtz 10.16 idag. Vet allerede nå at det blir 15 - 18" rimelig raskt isteden.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær glad du har overkapasitet på suben, eller "headroom som det populært kalles. Det betyr at suben spiller blid og fornøyd videre med langt mindre forvrengning enn hva en mindre sub på fulle guffe ville gjøre.
    En mindre sub er som oftest avstemt høyere og vil ikke spille like dypt, den har også som oftest en mindre og rimeligere forsterker som fortere vil slite.
    En mindre sub vil måtte jobbe mer og dermed bli varmere, og varme betyr at dens egenskaper endres, noe du ikke vil ha

De eneste grunnene til å velge mindre sub er plasshensyn eller pris, og da på kompromiss med andre ting. Såfremt det ikke er et bevisst valg ifht rommet som Niels nevner, men da velger man ofte flere "små" i stedet for en stor.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du mener du bare bruker halvparten av subbens kapasitet, ut fra hva begrunner du dette? Er det fordi du "bare" har volumen på 50% på subben har du misforstått realt. Det svarer litt til at istedet for å kjøre bil kjører du moped for motoren på den går 100% når du kjører 50 km/t så da utnytter du den 100%. Det henger ikke helt sammen skjønner du.
    Subben har en volumen bryter fordi dens volum skal kunne tilpasses rommet og de andre høyttalerne.....
    :-) :-) :-) Ja, akkurat dette hadde jeg misforstått. Mente halvparten av kapasitet pga volumknappen bare er på halv ja... Skjønner det med mopedeksempelet.

Takk for alle svar. Men vet fortsatt ikke om jeg skal bytte ut 10''med 8''... Rommet er kanskje 20-25 kvadrat.

Ja, jeg kan skru så høyt opp på forsterkeren jeg bare vil så lenge det ikke vrenger.. Men føler at det kunne blitt mer trøkk om jeg hadde en sterkere forsterker og på lavere oppskruing på den.. Men kan jo ta feil

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De "fleste" 3-veis gulvstående høyttalere har en delefrekvens mellom bass og mellomtone på ca 400 hz.
    På en sub er delefrekvensen som regel 80 hz.
    Spiller man musikk med trommer og "punch" vil en god gulvstående med f.eks 2x8" i hver ha en annerledes slam enn f.eks en 12" sub. Dette fordi den gulvstående har et annet arbeidsområde og er mer effektiv høyere i frekvens.
    Dette kan oppleves som raskere.
    Stiller man inn subben feil, setter den feil, har for mye volum på subben er det svært sannsynlig at subben vil oppleves treg og buldrete fordi den ikke henger med og slår i utakt med høyttalerene.

Å ha ekstra å gå på er alltid greit å ha. Spill f.eks Never Ever Land med Infected Mushroom høyt så vil du mest sannsynlig oppdage ganske fort at subben går tom for krefter. Hadde du spilt like høyt med en større og kraftigere sub ville dette vært mye renere å høre på.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    8" er mest egnet for mellomtone :P
    Alt under 21" mener du vel?

Mari:
    Behold den subben du har. Bedre med "headroom" enn å ikke ha det.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Alt under 21" mener du vel?

Mari:
    Behold den subben du har. Bedre med "headroom" enn å ikke ha det.
    Nya, er nå ganske fornøyd med de 3x 12" jeg bruker som spiller 120dB+ fra 10Hz, vil ikke direkte kalle det mellomtone, men...

Men on topic, behold 10" din. Bedre med headroom. Og ikke minst, den spiller trolig dypere, og gir dermed mer realisatisk og behagelig bass, med normaltsett lavere forvrengning.

Når det gjelder "treg" bass, ligger dette ofte i forsterkjeren sine hender. En forsterker med lav dempingsfaktor vil ikke klare å stoppe elementet raskt nok og man kan høre at bassen blir slapp og henger etter.

skal ikke gå veldig i detalj om dette, men intern resistansen i forsterkeren avgjør dempingsfaktoren, og denne synker jo lavere impedanse du belaster forsterkeren med. Dette vil si at om man har et element med 2 spoler på 4 ohm, vil man på en del forsterkere oppleve at bassen er betydelig mer ukontrollert og "treg" om elementet er koblet i 2 ohm kontar om det er koblet i 8 ohm.
    dessverre oppgir heller få produsenter dempingsfaktoren.
    Så at et stort element er tregere enn et lite, er ikke riktig. Det kommer til slutt helt an på kvaliteten på elementet og forsterkeren.

Slew-raten (hvor raskt forsterkeren er til å øke spenningen ut til høyttalerene, oppgis av ytterst få produsenter) avgjør også av og til litt, men heller få forsterkere sliter med dette heldigvis. men uansett, å kalle en høyttaler treg (uansett om det er bass, midt eller diskant) uten å ha satt seg inn i om det kanskje kan være forsterkeren som er problemet, er etter mitt syn kun et bevis på manglende kunnskap.

Men ja, et element Kan være "tregt", men da er det av rimelig lav kvalitet også som regel...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan-Erik-86
    Nya, er nå ganske fornøyd med de 3x 12" jeg bruker som spiller 120dB+ fra 10Hz, vil ikke direkte kalle det mellomtone, men...

Men on topic, behold 10" din. Bedre med headroom. Og ikke minst, den spiller trolig dypere, og gir dermed mer realisatisk og behagelig bass, med normaltsett lavere forvrengning.

Når det gjelder "treg" bass, ligger dette ofte i forsterkjeren sine hender. En forsterker med lav dempingsfaktor vil ikke klare å stoppe elementet raskt nok og man kan høre at bassen blir slapp og henger etter.

skal ikke gå veldig i detalj om dette, men intern resistansen i forsterkeren avgjør dempingsfaktoren, og denne synker jo lavere impedanse du belaster forsterkeren med. Dette vil si at om man har et element med 2 spoler på 4 ohm, vil man på en del forsterkere oppleve at bassen er betydelig mer ukontrollert og "treg" om elementet er koblet i 2 ohm kontar om det er koblet i 8 ohm.
    dessverre oppgir heller få produsenter dempingsfaktoren.
    Så at et stort element er tregere enn et lite, er ikke riktig. Det kommer til slutt helt an på kvaliteten på elementet og forsterkeren.

Slew-raten (hvor raskt forsterkeren er til å øke spenningen ut til høyttalerene, oppgis av ytterst få produsenter) avgjør også av og til litt, men heller få forsterkere sliter med dette heldigvis. men uansett, å kalle en høyttaler treg (uansett om det er bass, midt eller diskant) uten å ha satt seg inn i om det kanskje kan være forsterkeren som er problemet, er etter mitt syn kun et bevis på manglende kunnskap.

Men ja, et element Kan være "tregt", men da er det av rimelig lav kvalitet også som regel...
    kunne jeg få sett en måling på 120 db + ved 10 hertz?

treg bass oppstår først og fremst når du får forvregning.. og skyldes som oftest ett element som blir presset for hardt.

Dempingsfaktor vill jeg si er litt oppskrytt. for når du legger med motstanden i en høytaller så blir den latterlig lav i forhold til det forsterkeren er oppgitt til
    Kan ingenting, gjør alt!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    kunne jeg få sett en måling på 120 db + ved 10 hertz?

treg bass oppstår først og fremst når du får forvregning.. og skyldes som oftest ett element som blir presset for hardt.

Dempingsfaktor vill jeg si er litt oppskrytt. for når du legger med motstanden i en høytaller så blir den latterlig lav i forhold til det forsterkeren er oppgitt til
    dempingsfaktoren kan være litt oppskrytt ja, men den er jo basert på forholdet mellom intern og ekstern resistans og impedans. Men er det jeg mener med at mange forsterkere her sliter med å holde kontrollen om de presses hardt på lav impedanse.
    Dog fullt enig i at om man presser det til forvrengning så er det soleklart at bassen blir veldig uklar og høres ofte treg ut.

Har desverre ingen ny målekurve etter at jeg har koblet om suben, har kun tatt et par kontrollmålinger. Suben er nå koblet om og har ~3kW RMS effekt fra forsterkeren.

Dette er dog målinger tatt ved ca 800W RMS tatt med kalibrert termlab sensor ved sitteposisjon i romet (dvs, midt i mellom de 2 sitteplassene, men det varierer under 0,5db på de plassene) og er snittresultatet av 3 målinger.

Om ønskelig kan jeg sikkert ta en print screen av term-lab målingen senere... :P

http://avforum.no/forum/attachments/...-spl-graph.jpg

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •