Koble subwoofer via høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble subwoofer via høyttalere

Hei,

Lurte på om det er mulig å koble en subwoofer via Abrahamsen FS401 eller om det er en annen måte å gjøre det på? (er ikke utgang til subwoofer på forsterkeren)

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange subwoofere har høyttaler-inngang fra forsterker og utganger for å koble videre til høyttalere, og delefilter for hva som skal sendes videre, så bare å finne en slik.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. er ikke så god på dette..

Hvis jeg vil ha en REL T sub f.eks, hva trenger jeg da ?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke REL sine sub'er, men de fleste som kan kobles mellom forsterker og sub har høyttaler terminal bakpå merket input og output etc, så se etter det.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan bruke utgangene for tape, video osv

Newcomer runarmoe sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svein 8
    du kan bruke utgangene for tape, video osv

det kan han absolutt ikke.. der er det ikke variabelt signal, så det blir ikke forandring i volum i det hele tatt..
    jvis der er preout til effekt, kan du bruke den utgangen derimot..

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du synes det er greit å kjøre full range på fronter, kan du koble subben til høyttalerutgang på forsterkeren. Den vil da få ett signal, men suge så og si nada effekt fra forsterkeren. Mener jeg har blitt fortalt her på forumet at dette er måten Rel anbefaler for best mulig integrasjon.

http://www.sumikoaudio.net/rel/manua...ies-Manual.pdf

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexey
    Hmm.. er ikke så god på dette..

Hvis jeg vil ha en REL T sub f.eks, hva trenger jeg da ?
    Du trenger ingenting, kablen til å koble subben på med er inkludert i esken. Les manualen til REL T-serien som der er linket til. Der står jo alt forklart.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord kan du koble en sub med høyttaler terminaler inn direkte der man kobler høyttalerkablene fra forsterker på høyttaleren ? Du trenger altså ikke koble forstereren til sub og deretter føre signaler videre til høyttalerene med mindre du vil at suben skal ta hånd om alle signaler under f.eks 80 hz ?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har skaffet en sub til mine ML. Tester nå en Hegel H200 som fungerer bra nå etter at jeg hektet subben på Pre out. Dog ønsker jeg å teste Xindak'n og, og en har ikke preout.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Med andre ord kan du koble en sub med høyttaler terminaler inn direkte der man kobler høyttalerkablene fra forsterker på høyttaleren ? Du trenger altså ikke koble forstereren til sub og deretter føre signaler videre til høyttalerene med mindre du vil at suben skal ta hånd om alle signaler under f.eks 80 hz ?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har skaffet en sub til mine ML. Tester nå en Hegel H200 som fungerer bra nå etter at jeg hektet subben på Pre out. Dog ønsker jeg å teste Xindak'n og, og en har ikke preout.
    Høynivåsignalene kan du hente der det passer best. Direkte fra forsterkeren - hvis det er mest hensiktsmessig - eller fra terminalene bakpå høyttalerne. En viderekoblet løsning vil vel også fungere greit - man bør vel kunne koble ut delingen i suben slik at signalet til høyttalerne går upåvirket videre.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei slik gjør ihvertfall jeg og har alltid gjort det,altså vanlige høytaler kabler fra sub og inn på de samme terminalene på forsterker som frontene.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Høynivåsignalene kan du hente der det passer best. Direkte fra forsterkeren - hvis det er mest hensiktsmessig - eller fra terminalene bakpå høyttalerne. En viderekoblet løsning vil vel også fungere greit - man bør vel kunne koble ut delingen i suben slik at signalet til høyttalerne går upåvirket videre.
    Supert - da kobler jeg meg på høyttaler terminalene. Årsaken er at jeg har 12 og 14 m til høyttalere og der subben skal stå. Ønsker og å bruke mine fullcore kabler slik de er helt frem, da ML formidler primær lyden.

Viste det vel, men ville dobbeltsjekke slik at jeg ikke brant utgangen. Elektro er ikke min greie 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen, leser du manualen til REL sine subs ser du hva de anbefaler, men jeg kan gjenta det fra en liknende tråd.
    For REL, og selvfølgelig jeg, da er det viktigt man ikke har "unødvendige" komponenter i signalveien til høyttalerne, derfor rører man ikke oppsettet man har. Man kobler simpelthen subben på som forklart av Ulf-B og oss andre, og da vil subben supplere dine høyttalere helt nederst.
    Hvilke kabler du bruker til subben er likegyldigt, som sagt, en REL sub har medfølgende kabel.
    Selvfølgelig kan man koble fra forsterker til subbens høynivå inn, og fra høynivå ut til høyttalerne, (om subben har dette) da vil ikke frekvensene kuttes gradvist til høyttalerne under den frekvens man har satt på subben, men i stereo ser jeg ingen som helst grunn til å gjøre dette, jeg vil unngå et delefilter til i signalveien.
    Justering av sub ser du også om i REL sin manual, det er nesten umuligt å komme med anbefalinger for dette da det avhenger av dine høyttalere, plaseringen, integreringen i rommet, hvor subben er plasert og din smak.
    Eksperimenter, vitsen med det hele er at subben ikke skal kunne høres, da vil det høres ut som om dine høyttalere plutselig koster 250.000.
    Plaseringen av subben er vel litt sånn vanskeligt å bestemme på forhånd, det er ikke sikkert den spiller bedst der du har tenkt den skal stå, men ok, kanskje kona vil bestemme noe også. Min er gjemt i et hjørne under et bord og er nesten usynlig.
    Tror min sub står på ca. 40 hz og volumen ca. 25%.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da hektet jeg subben på venstre høyttaler tilkobling og det fungerer bra - omtrent som når jeg tar signal fra pre venstre m/enkel kabel. Kobler jeg subben på begge høytalere, mao inn på hver sin høynivå inngang, får jeg høyere volum, som om jeg skulle koblet fra venstre og høyre pre ut.

Men, er det noe vits borsett fra litt sterkere signal. Er disse signalene like på høyre og venstre kanal, på sub nivå ?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tar det ut fra høyttaler signalet? Da er det vel gjerne stereo signal og du må nesten koble til begge kanaler ellers mister du endel...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du hever nivået ved å koble på begge høyttalere ja.
    Som du skriver er der ingen egentlig forskjell imellom å koble fra preout, og bruke høynivå, men som du leser i REL sin manual er der en fordel i å koble høynivå, subben får da helt identisk signal som høyttalerne. (Og ja, det kan også diskuteres om det kan høres, men logikken er der jo)
    Igjen kan alt selvfølgelig diskuteres, også det om dyb bass er stereo eller mono, men jeg ville absolutt ikke bare koble til den ene høyttaleren, men til begge. Avhenger jo av hvor du setter delefrekvensen på subben. Selvom du setter delefrekvensen på 50 hz på en sub med et dårligt filter, da vil du høre at subben fortsatt spiller opp mot 100 hz, signalet blir svakere oppover jo, men likevel. Setter du delefrekvensen på 80 hz ville jeg absolutt koble på begge høyttalere.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da hektet jeg subben på venstre høyttaler tilkobling og det fungerer bra - omtrent som når jeg tar signal fra pre venstre m/enkel kabel. Kobler jeg subben på begge høytalere, mao inn på hver sin høynivå inngang, får jeg høyere volum, som om jeg skulle koblet fra venstre og høyre pre ut.

Men, er det noe vits borsett fra litt sterkere signal. Er disse signalene like på høyre og venstre kanal, på sub nivå ?
    Med en stereoforsterker som utgangspunkt, ville jeg ha koblet både høyre og venstre til sub. Det er antageligvis som du sier: langt der nede er det neppe noen stor forskjell på høyre og venstre - nærmest mono - men for å være på den sikre siden..... Jeg kobler både høyre og venstre her hjemme på mine to suber - dog via pre-out, ikke via høynivåtilkoblinger.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker !

Nå spiller Velodyne CHT10R supert sammen med min Hegel H200 på Martin Logan Vista. Knall oppløst lyd med sømløs overgang i bassen. Det høres faktisk ut som bassen kommer fra hele fronten - umulig å skille sub fra høytalere. Valgte faktisk å stille delsfrekven på max slik at den nå spiller opp mot 120 hz - lyder best da, bedre en rundt 80 hz.

Super kombo som danker ut Xindak 6950 som ble boomy med sub, den er best alene da den allerede trykker en del i bassen.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var voldsomt til høy delefrekvens da...du bruker den jo ikke som en subwoofer men som en mellombass også.
    Har du koblet den til begge kanaler nå?
    Kanskje du bør ha en sub til? Da har du en til hver side og får mye bedre dekning i rommet.
    Kan nesten ikke skjønne annet enn at du kan høre hvor bassen kommer fra, nemlig fra subwooferen, selvom du skriver nei tror jeg ikke helt på det.
    Hadde en Boston sub for lenge siden, med delefiltret over 60 hz på den kunne man tydelig høre hvor bassen kom fra.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det var voldsomt til høy delefrekvens da...du bruker den jo ikke som en subwoofer men som en mellombass også.
    Har du koblet den til begge kanaler nå?
    Kanskje du bør ha en sub til? Da har du en til hver side og får mye bedre dekning i rommet.
    Kan nesten ikke skjønne annet enn at du kan høre hvor bassen kommer fra, nemlig fra subwooferen, selvom du skriver nei tror jeg ikke helt på det.
    Hadde en Boston sub for lenge siden, med delefiltret over 60 hz på den kunne man tydelig høre hvor bassen kom fra.
    Det skal sies at subben står ca 1.5 m fra den ene høytaleren så det er kanskje ikke så rart, men det er veldig integrert - må faktisk slå av subben for å sjekke i blandt at det er det bassen i alt vesentlig kommer fra og hvor stor forskjell det er....

Og nå spiller jeg på et elektrostatelement ned til 400hz, der det deler mot bassen i Vista, og rundt 120 hz tar den aktive subben over ned til 24 hz - HERLIG rett og slett. Med fjernkontrollen til subben kan jeg tune type bass, volum mm fra sweetspot.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •