Oppgradering av høyttalere, fra Concept til Mentor/Helicon, trenger erfaringer og råd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer ConCon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering av høyttalere, fra Concept til Mentor/Helicon, trenger erfaringer og råd

Hei!
    Trenger litt tips og råd angående eventuell høyttaler oppgradering.
    Har i dag et surround oppsett som består av:
    - Dali Concept 8 foran
    - Dali Concept center
    - Dali Concept 1 bak
    - SVS PC12 NSD tube sub
    - Yamaha RX-V3067 receiver
    - Van Den Hul D-352 Hybrid høyttalerkabler til frontene og senter.

I første omgang gikk jeg fra den billigste Argon kablen til VDH som jeg har i dag, og synes dette ga et viktig løft i lydbildet generelt.
    Jeg er allikevel lysten på enda mer oppløst, detaljert og "levende" lyd.. samtidig som bassen må være på plass, på en kontrollert og fin måte.

Tenker i første omgang på å isåfall kjøpe nye frontere, og ettervært senter. Bakhøyttalerne kan få henge på veggen inntil videre, iallfall så lenge jeg bor her jeg bor (leilighet med åpen stue/kjøkken/gang løsning, og ikke veldig gunstig for hjemmekino). :???:

Liker i utgangspunktet Dali lyden godt, og vurderer høyttalere som Mentor 6. Var innom Hifi-klubben og hørte på disse, samt Mentor 5, Lektor 6 og B&W CM9. Opplevde tydelige forskjeller på alle disse, og synes selv Mentor 6 spilte best av disse fire... Har også tenkt på om Mentor 8 eller Helicon 400 MK2 kan være en mulighet, men disse hadde dem ikke inne for øyeblikket.

Synes også det er litt vanskelig å sammenligne Mentor 6 og de andre jeg hørte på oppmot mine egne, pga ulik elektronikk og kabler. Demoen jeg fikk servert var i det vanlige butikklokalet (ikke demorom), hvor det ble brukt relativt tynne standardkabler tilkoblet NAD C375BEE integrert forsterker. Opplevde lyden som muligens noe hardere og kaldere i motsetning til min Yamaha som gir en varmere klang.

Så det jeg lurer litt på er hva dere tror om disse 3 ht modellene (mentor 6, mentor 8, helicon 400 MK2) sammen med min Yamaha receiver og VDH D-352 kabler. Og hvordan vil de spille i forhold til mine Concept 8? Synes receiveren min drar conceptene veldig bra, og ønsker aller helst å kun benytte meg av en receiver, men skulle en effekt forsterker absolutt bli nødvendig så er det greit det også. Blir mentor 8 og helicon modellen for tungdrevne, eller vil min 3067 klare jobben bra?

Kommer også til å kjøpe senter fra samme serie, og lurer også derfor på hva som foretrekkes av mentor og helicon.

Noen som forresten vet om det kommer noen Mentor MK2 serie i nærmeste framtid?

Kan også legge til at budsjettet ikke er ubegrenset, og at det blir litt "ta seg råd" opplegg.. men ønsker samtidig å gjøre en investering jeg kan bli fornøyd med på lang sikt, da denne Lyd & Bilde hobbyen min har utvidet seg mye de par siste årene :wink:

Anlegget brukes til både musikk, spill og film (50/30/20)

Tar imot alt av erfaringer og råd :wink: på forhånd takk
    Dali - Yamaha - Van den Hul - Marantz - Ken Kreisel - Auralex

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor spør du? Det er ditt anlegg, din stue og du som skal høre på det..

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om de fortsatt selger concept 8, men hvis de gjør, så kan du prøve å avtale lyttetest i demorom hvor du først får høre concept 8, med musikk du kjenner for å høre hvordan det er i forhold til hjemme. Da har du et utgangspunkt før du tester de andre og hører hvordan de er i sammenligning.

Så bør du deponere på de du liker best og teste de hjemme, og svarer det ikke til forventning så deponerer du på noen andre for å teste. Litt slitsomt, men hvis du orker er dette bedre enn å teste i demorom (som en gjør mest for å finne alternativene å teste ut hjemme). Det viktigste er at du selv liker lyden, og alle har forskjellig smak der.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De selger ikke Concept 8 lenger, så derfor hørte jeg på et par Lektor 6, som var det nærmeste de hadde, men likte ikke lyden i dem i forhold til de andre jeg hørte. Men skal ta flere lytterunder med egen musikk, og eventuelt deponere for å få testet ut på rom og elektronikken hjemme her

Newcomer Geir Kristiansen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du vil oppdage med å oppgradere HT er at Receiveren din får problemer med å drive alle HT. Jo bedre HT blir jo mere skal til for å drive de på fornuftig vis. Skal du få ut det fulle potensiale av de må du inn med en dedikert effekt på frontene. Dermed vil de være et bedre valg for de å gå for Mentor + effekt i stedet for Helikon.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hæ? Bedre høyttalere trenger mer strøm?
    Hvordan begrunner du den påstanden?
    Ikke at jeg er uenig i at trådstarter bør satse på en effektforsterker, altså.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser greia med at det kan være lurt med ekstra effekt til frontene. Ønsker da isåfall en ren effektforsterker... hvilken bør jeg eventuelt gå for, og hvor sterk bør den være?

Lurer også på om effektforsterkeren vil farge lyden på frontene annerledes enn receiveren min, da jeg er fornøyd med 3067 sin lydsignatur

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå endt opp med å kjøpe et par brukte (2 år gamle) Mentor 6, samt Mentor Vokal

Opplever lyden som generelt klarere, tydeligere, og med mer detaljer... Dems lekre ytre er heller ikke å forakte Synes også receiveren min drar disse høyttalerne like godt som den gjorde med Concept 8, men kan jo tenkes at Mentor har enda litt til å gå på hvis de får enda mer effekt

Hvis noen er interessert i å kjøpe et par strøkne Concept 8 eller Concept Center i sort utførelse, er det bare å sende meg en PM. Høyttalerne har aldri blitt overbelastet på noen som helst måte :-D Selges komplett i esker! Har ikke fått laget noen annonse enda...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt på mentor 6 på hfk flere ganger, veldig bra høyttalere :-D . Selv om det aldri skader med effektforsterker, så vet jeg ikke om du trenger det. Dali har lettdrevne høyttalere.
    Siden du allerede har hørt en del på hfk så kan du jo prøve å låne med deg noe derifra, for å teste?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil egentlig ikke forestille meg den receivern vil slite med mentor høytalere, vedder på det er mange her som kjører mentor på receiver som ligger en par hakk og vel så det under v3067.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

angående det med at dali har lettdrevne ht. det er greit, men jeg hadde et par med dali evidence 870. kjøpte så nye ht og effektforsterker før jeg hadde solgt daliene. når det da kom en og skulle høre på daliene så ble jeg MEGET overrasket i og med at jeg også hadde effektforsterker koblet til. de spilte MYE bedre med effektforsterker. mye mer trøkk i bassen og kunne skru opp noen hakk til på master

det er ihvertfall min erfaring

Mvh Erik

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •