Freq på XTZ 12.18 ICE sub, max eller halv, delt på 80hz på reciever

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Freq på XTZ 12.18 ICE sub, max eller halv, delt på 80hz på reciever

Hei

FOr en tid tilbake fikk jeg tips om å sette freq på suben min fullt, når jeg kjørte rom kalibrering, siden det uansett ville bli delt på reciever.

Det er det og, nærmere sagt på 80hz.

Dog, merker jeg at hvis jeg leker meg med suben, fks stiller den på midten, klokka 12, så syntes jeg at bassene spiller bedre, da den ikke tar med meg seg alt, men det viktigste, litt vanskelig å forklare.

Men er det en spesiell grunn til at jeg skal sette frequenzy på max, og så dele på reciever? Kan det ha noe med at jeg spiller veldig mye i pure direct? Etter hvert som jeg har forstått, har den ikke hensyn til EQ etc fra rom kalibrering, burde jeg så fall prøve direct, da den tar hensyn til EQ, hvis jeg har forstått riktig.

Kom på en helt annen ting, jeg kjører jo alle høyttallere på SMALL, prøvde å sette front på large, men da spilte subben mye mindre. Altså man hørte den ikke. Er dette normalt? Jeg liker det uansett best når front står som small, bare lurte på hvorfor suben spiller mindre når front står på LARGE.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Still det som du selv liker det best. Grunnen til at man setter subben sitt delefilter på maks eller på off er at man får en bedre overlapp når man deler i receiveren. Som regel et 12 db filter."Tukler" du med delefilteret på subben mister du utgangspunktet.
    Men det er ingenting i veien for at du kan dele på 60 hz i receiveren hvis den har mulighet for det. Mange liker det bedre til musikk.

Det hjelper litt hvis du sier hvilken receiver du har. De fleste receivere lar deg kjøre Large + Sub. Du må da sette på Sub/LFE + Main eller Double Bass ettersom hvilken receiver du har. Denon, Onkyo og Yamaha som jeg kjenner best lar deg velge dette.

Grunnen til at subben spiller mindre når du setter frontene til Large er fordi subben blir deaktivert. Prøv det jeg skrev over så får du brukt begge deler, Large + Sub.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, har pioneer, får bare valget om å ha SW: yes front: large/small center: small/large center: small/large

Angående disse overgangene, og deling på sub/ikke deling. Har det noe å si at du velger pure direct etc, han tar fortsatt hensyn til deling (freq) av høyttalere/sub i pure direct? Merker at hvis jeg i pure direct, setter freq off på sub, så er det ingen bass skjønner du, selvom det er delt på 80 på reciever (pio vsx921). I midten på freq på sub, er det litt bass, og freq på max, er det helt klart mest bass.

Det som jeg bare syntes er litt merkelig, siden det uansett skal være delt på reciever. Da bør det jo spilles likt uansett hva jeg tukler med på suben? Derfor jeg spør om det pure direct greiene.

Eneste jeg ikke liker med å sette front på small (som jeg har de nå) at de spiller omtrent ikke noe bass. Men dette vil jo bli litt bedre hvis jeg setter til 60hz, da vil jo frontene spille litt dypere ihvertfall=

Høyttalerne er forøvrig oppgitt å gå ned til på
    Front: 28hz
    Center: 50hz
    Surround: 50hz

Beklager på forhånd at jeg hører ut som et totalt brødhue, her er mit 2 anlegg, ever, og prøver å lære

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørte ny Mcacc på vsx921 med fra på Max. Volume på 50% (klokka12)

Da velger han å sette alle høyttalere på large. Samtidig under testen ber han meg skru ned volume på suben fordi det er for høyt. Havner til slutt på 25% volume før han er fornøyd. Dette resulterer i et resultat som er mildt sagt skuffende.

Bassen er fraværende. Setter jeg manuelt alle til small hjelper det noe. Men bassen er jo stilt så lavt.

Ah. Merker jeg skulle hatt hjelp i leiligheten min av en som kan dette.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henrikr

Da velger han å sette alle høyttalere på large. Samtidig under testen ber han meg skru ned volume på suben fordi det er for høyt. Havner til slutt på 25% volume før han er fornøyd. Dette resulterer i et resultat som er mildt sagt skuffende.

Bassen er fraværende. Setter jeg manuelt alle til small hjelper det noe. Men bassen er jo stilt så lavt.

Hvor bor du?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er forskjell på målinger og så ørets følsomhet. En rett kurve i bassen vil lyde som om bass er helt fraværende.
    Juster opp til du synes det passer din smak. Sett høyttalerne som small om du liker det bedst.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henrikr

Å sette sub volum til 25% pleier ofte å stemme ganske bra!

Du kan også velge å sette på THX modus i MCACC før du kjører kalibrering - da settes alle ht til small,og deling på 80 hz!
    Så kan du jo justere opp sub nivå noen hakk etter behov etterpå!

Og som det nevnes her - du kan ha fronter som large,og sett sub til plus og prøver det - den funksjonen er mulig også på Pioneer ja:-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •