Førsteinntrykk oppgradering fra B&W DM683 til JBL LS80

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Førsteinntrykk oppgradering fra B&W DM683 til JBL LS80

I forbindelse med Soundgarden sin kampanje på LS80 høytalerene til 10995,- slo oppgraderingsspøkelse til for fullt og 80kg høytalere lå til henting i går hos Tollpost.

Skuffelsen var gedigen da jeg hadde kommet halvveis i utpakkingen og så at det ene høytalerehjørnet var knust under transport!! Kontaktet TollpostGlobe og registrerte skaden. Fikk til min store skuffelse til svar at slike erstatningssaker tar 6-8 uker... *sukk*

Vedlegg 92410

Vedlegg 92409

Registrerte også saken hos Soundgarden med bilder av skaden i går. Allerede i dag fikk jeg mail og telefon fra soundgarden at ny høytaler var i ordre hos JBL på vei til meg samt at det bare var å ta i bruk den ødelagte høytaleren til jeg fikk ny. Soundgarden tok seg av erstatatningssaken mot tollpost

Tusen takk til veldig hyggelig kundebehandler hos Soundgarden og ekstremt rask og positiv behandling av saken! Har virkelig erfart hvordan andre selskaper, les Acer norge, yter ekstreeemt dårlig kundebehandling!

Fikk høytalerene på plass i hjemmekinoen i dag og makan til hakeslipp! Selv om høytalerene ikke har mer enn 6-7 timer på baken var oppgraderingen av lydbildet ut av en annen verden. B&Wene låter innestengt og soundstage kan ikke sammenlignes i forhold til LS80ene! Jeg måtte sjekke om jeg ikke hadde dekoded i 7.1 for romfølelsen i lydbildet høres bokstavelig talt ut som surroundlyd i forhold til mine gamle 683.

Det er mulig disse høytalerene fungerer mye bedre til rommet mitt enn hva B&W gjorde men etter å ha hørt litt på Amused to Death albumet, Dire Straits, Nils Lofgren og en del andre høykvalitetsinnspillinger går virkelig lydbildet 180grader pluss. Instrument og vokalplassering sitter som et skudd i lydbildet, høytalerene smelter vekk :-D

Andre som har lignende erfaringer med LS80 eller er det bare jeg som har kjempeflaks med romakustikk? Vet at mange anbefaler Hegel på disse, noen erfaringer med Emotiva XPA-2 på LS80?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget godt jobba av Soundgarde. Sånn skal det vera å handla hos seriøst firma.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LS80 er en "prestisje" modell ifra JBL da.. så at den spiller ringer rundt BW sin modell til 10000kr er ikke noe bombe... JBL er skikkelig LIVE . Frista veldig her også, men "fornuften" vant .

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med fete høyttalere! Synd dette med skaden, slikt skjer. Da er det bra soundgarden er profesjonelle til å rydde opp raskt!
    Min tråd

Newcomer Gargamel_Grusom sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er kjempe fornøyd med mine LS80, kjører de på en xpa3 sammen med LS center. Gikk fra rf82 til swans diva 6.2 til Ls og anger ikke ett senkund. De spiller ringer rundt ovennevnde i følge meg i allle fall.

Ser jo selvfølgelig pris forskjellen jblene kostet 25.000 mens rf og diva kostet rundt 10.000 men et kjempeløft i lyden blei det i alle fall.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. LS80 er en skikkelig høyttaler, det er hevet over enhver tvil. Gratulerer med godt valg!

2. Soundgarden er en skikkelig butikk som tar ansvar. Bra!

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye høyttalere.
    Ja, de er milevis bedre enn DM683, men det skulle jo også bare mangle.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    LS80 er en "prestisje" modell ifra JBL da.. så at den spiller ringer rundt BW sin modell til 10000kr er ikke noe bombe... JBL er skikkelig LIVE . Frista veldig her også, men "fornuften" vant .
    Joda, er ikke fremmed for at en høytaler som koster 2,5 ganger mer bør også låte litt bedre men at forskjellen var så stor ble en hyggelig overraskelse. Ikke det at B&W 683 er en dårlig høytaler, flott mellomtone, men den er ingen match for LSene.

I dialogen med Soundgarden i dag ble jeg fortalt at JBL skal fase ut LS 80 og kampanjen var pga. at JBL tømmer lagrene sine for denne modellen. Er jo mulig at du får en mulighet til å la galskapen rå før den blir borte Var visst ikke mye margin igjen med til utsalgsstedene med den prisen de kjørte under kampanjen.

Enig i det du skriver der med Live lyd. De klarer å være aggresive og direkte uten at de blir masete som endel horn fort kan bli.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratiss med flotte høyttalere, og artig høre dine inntrykk. Jeg henger meg også på de som roser Soundgarden sin kundebehandling her: et eksempel til etterfølgelse, alldeles strålende. Kunden må ikke lide iform av ventetid (slipper den belastningen), mens Soundgarden tar seg av den saken mens du får nye høyttalere. Forbilledlig rett og slett.

Newcomer Lasse_H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med flotte høytalere Har aldri handlet hos Soundgarden, så har ingen erfaringer der, men det hørtes nå ut som de fikset opp dette kjapt.

Ingen tvil om at LS80 spiller bra, har hatt disse selv.8) Men desverre ble diskanten for slitsom for meg, da det forrige rommet mitt hadde altfor hard vegg + at jeg kombinerte med en Rotel som var litt lys i lyden. :neutral:

Siden du nevner at Soundgarden faser ut LS80 ble jeg veldig spent på hva som evt kommer. :twisted:

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye flotte høyttalere. Når det gjelder Soundgarden så har jeg selv også bare positive erfaringer med dem.
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten edit til meg selv, hadde skrevet Asus norge. Skulle være Acer norge. Hadde helt ny pc til rep 5 ganger før jeg fikk reklamasjon.. Asus har jeg ikke noe vondt å si om, har både Xonar STX og Xonar 1.3 slim lydkort og de er glimrende.

Sitat Opprinnelig postet av Lasse_H

Ingen tvil om at LS80 spiller bra, har hatt disse selv.8) Men desverre ble diskanten for slitsom for meg, da det forrige rommet mitt hadde altfor hard vegg + at jeg kombinerte med en Rotel som var litt lys i lyden. :neutral:

Siden du nevner at Soundgarden faser ut LS80 ble jeg veldig spent på hva som evt kommer. :twisted:
    Jeg har aldri hatt Rotel selv men har hørt at disse skal være litt lyse som du sier så kanskje ikke beste kombo med horn og supertweeter. Tror derfor at Emotiva kanskje balanserer litt bedre uten at jeg har noe first hand med de. Tror jeg skal gjøre som Gargamel_grusom her og teste en Emotiva på disse, tror onkyon min setter pris på det.

Angående utfasing så vet jeg ikke mer enn det han hos Soundgarden fortalte men det han sa var at JBL tømmet lagrene sine for disse så jeg antar at de vil finnes i butikkhyllene en god stund til.

Hadde jo vært spennende om LS erstatteren lånte litt mere snacks fra sine storebrødre!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye og flotte høyttalere i hus ! Regne med det blir mange gode stunder fremover.

Alltid gøy å lese slike førsteinntrykk når folk har fått nye produkter i hus. Det gir jo også nyttig informasjon til evt andre som er interresert i samme produkt. Regner med at hele LS serien fases ut nå da ? Har sett soundgarden har hatt en del tilbud / demopriser på stativmodellen LS40 også.

All kudos til Soundgarden for å rydde opp i saken. Er selv så heldig å ha en soundgarden med topp service i mitt distrikt. Regner med min neste handel blir hoss dem ja.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye høyttalere!
    Du beskriver ikke bassen. Hvordan synes du mellombass og dypbassen er på LS80 i forhold til DM683???

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syncron
    Gratulerer med nye høyttalere!
    Du beskriver ikke bassen. Hvordan synes du mellombass og dypbassen er på LS80 i forhold til DM683???
    Takk for det.

Nå har ikke jeg det største audiofile ordforådet men jeg skal prøve å gi et førsteintrykk av de lave frekvensene. Generelt så oppleves LS 80 som en større høytaler med mer hestekrefter enn DM683 i bassområdet. Den er mer fysisk hvis det gir mening. Den er virker også litt mere lettspillt enn DM683, mulig dette er 8" vs 6,5" elementer. Jeg syntes DM683 spiller veldig fint og detaljert i bassen men den går ikke kjellerdypt, derfor har jeg kjørt de sammen med sub.

Når det gjelder mellombass på LS 80 så er denne definert og har god punch. Jeg har ikke dratt på til øreblødende volum enda men har spillt relativt høyt og bassen trykker godt. Jeg har prøvd litt med og uten Epicen og syntes faktisk at LSene står godt på egne bein i mellombassen. Kjørte på litt Infected Mushroom og brystkassetrykket er definitivt der!

Dypbassen virker det som ruller av rund 50Hz (ikke målt men ren magefølelse). Jeg har vel nå en 15 timer på høytalerene så det er nok mer å gå på spesielt for dypbassen. Høytalerene står nå 70-80 cm ut fra bakveggen og 15-20cm fra sidevegg da jeg ikke har orket å løfte de inn bak rammelerretet enda. Tror nok dypbassen vil være mer fremtredende når jeg får satt de bak lerretet. Selv om ikke Epicen leverer SVS dypbass så kommer nok denne til å ha livets rett slik jeg opplever LSene på de helt lave frekvensene, da spesielt for filmbruk.

Kan gjøre en oppdatering på førsteintrykket av bass når jeg passerer 100ish timer på disse og elementene sannsynligvis har løsnet litt mer.

Skal kjøpe en XPA-2 av Pea her på forumet til lørdag så da får vi se om det blir mere trøkk helt i bunnen :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nice.....

grattis med nye høytalere....
    gikk for samme tilbudet selv og er superfornøyd...
    bare litt tid før de er skikkelig spilt inn....
    endelig fått på plass den sammensetningen jeg ønsket meg....

bra jobba soundgarden.....

jeg har trua

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •