Oppsiktsvekkende blindtest av høyttalere - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 13 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 254
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    At du drar frem alskens stråmenn i siste setning, gjør ikke saken bedre forøvrig. Jeg har aldri påstått at de som streamer eller har rimelige høyttalere vet lite, eller ikke har peiling.
    Heh, når jeg har både eier og spillerglede av høyttalere som du påstår er dritthøytalere ene og alene pga prisklasse og i tillegg mener jeg har lav moral som streamer musikk så kan jeg jo ikke være veldig langt oppe på totempælen..

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hold dere til tema og diskuter som folk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem er det som er fornærmet? Kunne ikke brydd meg mindre hva Gilmour mener om noe som helst, poenget her er at man er bombastisk og skråsikker uten å komme med noe som helst argumentasjon annet enn pris, som ironisk nok er noe som egentlig bare bekrefter testers antakelser i forkant av testen. Hvis man er uenig i testen som trådstarter refererer til så kan man jo plukke den litt i biter og argumenterer mot premissene, utførelse whatever

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det noen her i tråden har nevnt men som ikke har blitt svart på er veldig vesentlig for denne debatten. En som foretrekker lyden fra CV feks. Vil se på denne typen høyttaler som bedre enn en annen pga. Smak. Det er såre enkelt å utelukke denne type synspunkt da testen gjerne ville finne ut av hva som låt mest realistisk og ikke hva de selv mener låter best/kulest/whatever. Tom. Folk som har CV er 100% klar over at de har disse høyttalerne pga. Smak og behag og ikke pga. Lydkvalitet.

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant test, men er ikke veldig overrasket.
    Jeg tror selv det ligger mye i matching (missmatching retning ML) mtp på forsterkeri, rom og plassering. Har også hørt "billigere" ML er ikke fullt så bra som de dyreste (må nokså høyt opp i pris for å få gode elektrostater), men dette kan være feil.

Har opplevd selv ofte at billigere høyttalere spiller bedre enn dyre, i samme rom. Dette går vel på matching av rom og preferanser (fleste unge,som i testen, liker bass, noe ML kanskje mangler i en hvis grad)

Som noen nevner her ser dette mer ut som en markedsføringsteknikk fra Harman sin side. Men som sagt, er ikke overrasket over målingene

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chrisonfire
    Interessant test, men er ikke veldig overrasket.
    Jeg tror selv det ligger mye i matching (missmatching retning ML) mtp på forsterkeri, rom og plassering. Har også hørt "billigere" ML er ikke fullt så bra som de dyreste (må nokså høyt opp i pris for å få gode elektrostater), men dette kan være feil.

Har opplevd selv ofte at billigere høyttalere spiller bedre enn dyre, i samme rom. Dette går vel på matching av rom og preferanser (fleste unge,som i testen, liker bass, noe ML kanskje mangler i en hvis grad)

Som noen nevner her ser dette mer ut som en markedsføringsteknikk fra Harman sin side. Men som sagt, er ikke overrasket over målingene
    Tror du ikke at deltakerne har blitt bedt om å prøve å være objektive og faktisk rangere etter hvor realistisk høyttalerne høres ut?

[Edit] En ting til. Jeg synes iallefall ikke at en høyttaler til 30k forsvarer prisen sin dersom den spiller dårligere med feil matching av forsterker enn en høyttaler til 5k med god matching. I forhold til hvor forskjellige høyttalere høres ut så er matching nærmest en bagatell. En viktig bagatell som bør omgås, men alikevel....

Et par Gallo Ref 3 skal høres bedre ut på en T-amp til tusen spenn enn en høyttaler til 5k høres ut med en forsterker til 500000kr.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Tror du ikke at deltakerne har blitt bedt om å prøve å være objektive og faktisk rangere etter hvor realistisk høyttalerne høres ut?
    Jo, det tror jeg, men som sagt, det er veldig mange variabler for at en høyttaler skal spille bra nå er klipsch og ML veldig annerledes enn harman-produserte høyttalerne.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det tror jeg, men som sagt, det er veldig mange variabler for at en høyttaler skal spille bra nå er klipsch og ML veldig annerledes enn harman-produserte høyttalerne.
    Her nevner du noe som jeg synes er veldig interessant. Kjenner ikke ML så godt, men det er mange som har ment at Klipsch krever ekstremt lang innspillingstid før diskanten oppleves som behersket (Vi snakkes 100 timer pluss). Ved hjelp av moderne ingeniørkunst og vitenskap kan vi slå fast at de bevegelige delene i disse høyttalerne er ferdig innspilt etter en brøkdel av dette antall timer men Alikevel føler folk at lyden ikke sitter som den skal. Kan vi ikke egentlig da bare konkludere med at lydgjengivelsen ikke er noe særlig realistisk og at vi må venne oss til dem for å like dem?

Sier ikke at Klipsch er dårlige høyttalere, for all del! Men dersom en høyttaler viker for mye fra det som er realistisk så blir det jo en smakssak heller enn noe som kan kalles en styrke? Styrke i lydkvalitetssammenheng vil jo alltid være å kunne reprodusere materialet så realistisk som mulig akkurat som at et dyrt speilrefleks kamera gjerne ikke spriter opp bildene du tar i noen grad med mindre du faktisk velger å "vri på bryterne" for å farge bildene?

Det finnes selvfølgelig avvik. Feks. Dersom jeg setter mitt kamera i nøytral modus så ser bildene blasse og kjedelige ut, men informasjonen som er med i bildet er ekstrem. Man kan trikse frem alt man har lyst til fra bildene i postproduksjon. I denne sammenhengen kan man si at Klipsch overhodet ikke er satt i "nøytral" modus. Disse høyttalerne har gjerne sterkere kontraster og mer farge i lydbildet enn en "nøytral" høyttaler.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

[Edit] En ting til. Jeg synes iallefall ikke at en høyttaler til 30k forsvarer prisen sin dersom den spiller dårligere med feil matching av forsterker enn en høyttaler til 5k med god matching. I forhold til hvor forskjellige høyttalere høres ut så er matching nærmest en bagatell. En viktig bagatell som bør omgås, men alikevel....

Et par Gallo Ref 3 skal høres bedre ut på en T-amp til tusen spenn enn en høyttaler til 5k høres ut med en forsterker til 500000kr.
    Matching er en bagatell?
    En høyttaler som ikke spiller bra på absolutt alt av elektronikk er ikke en god høyttaler?
    Den er grei, da kan du slutte å lete, for det finnes ikke en god høyttaler.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her nevner du noe som jeg synes er veldig interessant. Kjenner ikke ML så godt, men det er mange som har ment at Klipsch krever ekstremt lang innspillingstid før diskanten oppleves som behersket (Vi snakkes 100 timer pluss). Ved hjelp av moderne ingeniørkunst og vitenskap kan vi slå fast at de bevegelige delene i disse høyttalerne er ferdig innspilt etter en brøkdel av dette antall timer men Alikevel føler folk at lyden ikke sitter som den skal. Kan vi ikke egentlig da bare konkludere med at lydgjengivelsen ikke er noe særlig realistisk og at vi må venne oss til dem for å like dem?

Sier ikke at Klipsch er dårlige høyttalere, for all del! Men dersom en høyttaler viker for mye fra det som er realistisk så blir det jo en smakssak heller enn noe som kan kalles en styrke? Styrke i lydkvalitetssammenheng vil jo alltid være å kunne reprodusere materialet så realistisk som mulig akkurat som at et dyrt speilrefleks kamera gjerne ikke spriter opp bildene du tar i noen grad med mindre du faktisk velger å "vri på bryterne" for å farge bildene?

Det finnes selvfølgelig avvik. Feks. Dersom jeg setter mitt kamera i nøytral modus så ser bildene blasse og kjedelige ut, men informasjonen som er med i bildet er ekstrem. Man kan trikse frem alt man har lyst til fra bildene i postproduksjon. I denne sammenhengen kan man si at Klipsch overhodet ikke er satt i "nøytral" modus. Disse høyttalerne har gjerne sterkere kontraster og mer farge i lydbildet enn en "nøytral" høyttaler.
    Veldig enig.
    Klipsch har noe mer "farget" lyd, og er mer "in-your-face" i lyden.
    Før jeg gikk over til RF82, sammenlignet jeg lyden med DM683, som er kjedelig og mer steril i lyden. Der å da var jeg skeptisk til overgang, men etter en stund, mindre enn antatt innspillingstid til klipsch, begynte jeg å like lyden Klipsch ga meg. Jeg hadde blitt vant. Har vært ofte på besøk til kompisen min som kjøpte hele B&W pakka mi, og jeg synes klipsch spiller bedre.
    Kanskje ikke mer realistisk, men heller mer rocka og dynamisk, som tiltaler meg 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig test, synd at tråden blir forgiftet av subjektive og bastante uttalelser. Som mange andre tar jeg den med en liten klype salt siden Harman sine produkter har en tendens til å "vinne" i deres egne tester. Tipper at valg av konkurrenter ikke er tilfeldig.
    Studien belyser dog et viktig poeng: måler det bra er lyden sannsynligvis tiltalende også. Ser ut som dette er både nytt og ubegripelig for noen. Go figure.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Matching er en bagatell?
    En høyttaler som ikke spiller bra på absolutt alt av elektronikk er ikke en god høyttaler?
    Den er grei, da kan du slutte å lete, for det finnes ikke en god høyttaler.
    Argh, forstå meg rett. Du mener vel ikke at en forsterker farger lyden mer enn en høyttaler eller? Ift. Endringer som oppstår ved høyttalerbytte så er matching med forsterker en bagatell. Du kan se det slik. Dersom 100% utgjør hvor mye det går an å matche et oppsett så vil regnestykke se omtrent slik ut.

Høyttalere: 40%
    Romakustikk: 50%
    Forsterker og kilde: 10%

= 100%

Dersom du har en dip på 15db i bassen med et høyttalerpar i et spesifikt rom så går det ikke an å endre dipen ved å bytte forsterker. Dipen kommer også til å være der dersom du bytter høyttaler, men det kan hende den er på 5db istedet. Hvordan kan du få bort disse svakhetene i lydkvalitet? Dersom man ikke regner med romkorreksjon finnes det bare en solid løsning på problemet. Det er Akustikk. Hvordan kan flere forskjellige forsterkere som kanskje farger lyden +-3db i hver ende av hørbart frekvensområde rivalisere akustikk eller den naturlige frekvensresponsen av en høyttaler.

Dette er jo selvsagt, men plassering av høyttalere farger jo også lyden i mye større grad enn matching av forsterker gjør.

Jeg er helt enig i at man med matching kan få det siste ut av høyttalerne sine, men alt tatt i betraktning så er det andre ting som er viktigere for å få korrekt lydgjengivelse.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Argh, forstå meg rett. Du mener vel ikke at en forsterker farger lyden mer enn en høyttaler eller? Ift. Endringer som oppstår ved høyttalerbytte så er matching med forsterker en bagatell. Du kan se det slik. Dersom 100% utgjør hvor mye det går an å matche et oppsett så vil regnestykke se omtrent slik ut.

Høyttalere: 40%
    Romakustikk: 50%
    Forsterker og kilde: 10%

= 100%

Dersom du har en dip på 15db i bassen med et høyttalerpar i et spesifikt rom så går det ikke an å endre dipen ved å bytte forsterker. Dipen kommer også til å være der dersom du bytter høyttaler, men det kan hende den er på 5db istedet. Hvordan kan du få bort disse svakhetene i lydkvalitet? Dersom man ikke regner med romkorreksjon finnes det bare en solid løsning på problemet. Det er Akustikk. Hvordan kan flere forskjellige forsterkere som kanskje farger lyden +-3db i hver ende av hørbart frekvensområde rivalisere akustikk eller den naturlige frekvensresponsen av en høyttaler.

Dette er jo selvsagt, men plassering av høyttalere farger jo også lyden i mye større grad enn matching av forsterker gjør.

Jeg er helt enig i at man med matching kan få det siste ut av høyttalerne sine, men alt tatt i betraktning så er det andre ting som er viktigere for å få korrekt lydgjengivelse.
    +1

Dessuten har en høyttaler veeldig mye høyere forvrenging enn en forsterker, høyttalerne er og vil alltid bli det mest kritiske punktet i en "signalvei".
    At en høyttaler ikke er bedre enn rommet den står i, vet vi alle, hehe

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det morsomste med dette emnet tråden er inne på er at folk flest (både uærfarne/erfarne og kritikere) synes at en lineær frekvensrespons er noe av det viktigste for realistisk lydgjengivelse.

Dersom en feks. Plasserer to høyttalere tilhørende helt forskjellige prisklasser i et 100% anekoisk rom, hvilke høyttalere låter mest realistisk? I 9 av 10 tilfeller vil de som er mest lineære bli oppfattet som mest realistiske i lyden.

Dersom man prøver feks. XTZ 99.26 MKII opp mot B&W CM9 mot hverandre i et slikt rom, hva skjer? Jeg er ganske sikker på utfallet.

99.26 MKII

CM9

Forskjellige rom, men alikevel. Vi vet av generell erfaring (Diverse målinger og lytteintrykk) at CM9 er dempet i diskanten og øvre mellomtone og vi vet av generell erfaring (Diverse målinger og lytteintrykk) at 99.26 er meget nøytral noe disse målingene illustrerer på en god måte.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig.
    Klipsch har noe mer "farget" lyd, og er mer "in-your-face" i lyden.
    Før jeg gikk over til RF82, sammenlignet jeg lyden med DM683, som er kjedelig og mer steril i lyden. Der å da var jeg skeptisk til overgang, men etter en stund, mindre enn antatt innspillingstid til klipsch, begynte jeg å like lyden Klipsch ga meg. Jeg hadde blitt vant. Har vært ofte på besøk til kompisen min som kjøpte hele B&W pakka mi, og jeg synes klipsch spiller bedre.
    Kanskje ikke mer realistisk, men heller mer rocka og dynamisk, som tiltaler meg 8)
    Tror du er inne på noe det - man liker det som likner på det man er vant til. Man kan anta at de fleste studenter enda ikke har hat råd til dyrt utstyr. Dermed er referanse lyden "billig" lyd, ergo liker man beste den billige.

Fikk et tips en gang om at når man var på "høyttaler shopping" skulle man først lytte lenge på den dyreste/beste høytaleren. Deretter skulle man høre på de man ønsket å kjøpe slik at referansen var resatt før man handler. Hvem som er best kan man dog lure på etter dette..
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge man ikke har en teknisk mismatch med forsterkeri, så er det utenkelig at en annen forsterker ville ha endrer på noe som helst. En forsterker skal måle bra og klare å drive høyttalerne. Dersom en høyttaler krever en forsterker med en spesiell egenlyd/forvrengning for å kunne låte bra vil jeg påstå at den høyttaleren har klare svakheter og man bør styre unna den. Det er komplett umulig å tilføre en ny feil fra en forsterker for å rette 100% opp en svakhet fra høyttalerne. Dette at man skal bruke en mørk forsterker osv. til en lys høyttaler er IMO en avveie. Høyttaleren bør måle riktig til å begynne med.

Formålet med denne testen er enkelt. Den handler å finne ut om det er sammenheng mellom målinger og preferanser. Og både denne og andre liknende blindtestet bekrefter at folk foretrekker høyttalere som måler bra. Det innebærer vel også at man bør ta tester og tilbakemeldinger fra folk med en stor klype salt. Det er åpenbart mye som påvirker slikt.

Newcomer Tackli sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Ift ML elektrostater til over 30 k så er ikke akkuratt høyttalere i 3-4000 kr klassen de mest flashy diamantene, det regner jeg med du også er enig? Eller skal du melde deg inn i den meget poppis klubben for tiden hvor man stiller seg uforstående til selv de mest åpenbare realiteter?
    Nei, men jeg er med i en annen klubb: "Spotify og billighøyttaler-klubben"

Men fra spøk til "alvor"; Noen høyttalere i budsjettklassen blir omtalt som at de har ytelse langt utover det prisen skulle tilsi. Det er vel ingenting negativt med det? Og angående byggkvalitet så er det naturligvis slik at en dyrere høyttaler vil (og bør!) fremstå som mer eksklusive, både med hensyn til materialer og ofte også i design (dog er design i seg selv høyst subjektivt som alt annet). Dette betyr allikevel ikke nødvendigvis at opplevd lydkvalitet er tilsvarende "eksklusiv". Men som Akto nevnte tidligere så er det ikke alltid slik at det kun er lydkvaliteten man vurderer ved valg av høyttalere, og slik sett kan det for mange ha mye for seg å finne høyttaleren med "x-faktoren" utover selve lydkvaliteten. Jeg har hatt gode lytteropplevelser med høyttalere både i budsjettklassen og i hundretusenkronersklassen, men er nok selv skeptisk til "sannheten" om at lydkvaliteten alltid øker eksponentielt med prisen.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i Limpalot sine meninger. Jeg kjøpte et sett AudioEngine A2 aktive høyttalere til pc`en da jeg så de hadde bra pris/kvalitet score i alle tester.
    Var noe skuffet da jeg satte de til pc`en, men det var jo også bare for bakgrundsmusikk så det var ikke så viktigt.
    Da jeg skulle flytte og pakket ned ML høyttalerne satte jeg for moro skyld A2 til Bryston sin preout utgang, og da fik jeg bakoversveis, endelig hørte jeg hva de hadde snakket om i de tests. Utrolig bra for en så billig liten aktiv sak.
    At høyttalere skal matches med forsterker vet jo alle, jeg har opplevd veldig forskjellig lyd med alle mine høyttalere med forskjellige forsterkere opp igjennom årene. En billig høyttaler kan spille helt kanon med en god forsterker, men jeg lurer på om de der kjøper høyttalere uten å høre de først på egen forsterker, men leser gode tester istedet vet hvilken riskosport det er.
    Der er masse tråder herinne om det.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Artig test, synd at tråden blir forgiftet av subjektive og bastante uttalelser. Som mange andre tar jeg den med en liten klype salt siden Harman sine produkter har en tendens til å "vinne" i deres egne tester. Tipper at valg av konkurrenter ikke er tilfeldig.
    Enig, tenkte på det samme. Hva var f.eks kriteriene for utvelgelse av av deltakende høyttalere? :twisted:

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Tror du er inne på noe det - man liker det som likner på det man er vant til. Man kan anta at de fleste studenter enda ikke har hat råd til dyrt utstyr. Dermed er referanse lyden "billig" lyd, ergo liker man beste den billige.
    Heisann sveisann, tror du ikke at referansen til testdeltakerne er hva som kan kalles "virkeligheten"? Eller får man bedre lyd med dyre høyttalere enn hva virkeligheten kan diske opp med? Du trenger ikke ha noen referansehøyttaler for å høre at en høyttaler låter mer realistisk enn en annen. Som jeg har nevnt litt tidligere, selv om en 15 åring liker lyden fra Cerwin Vega best så betyr ikke det at han ikke hører at en Adam audio høyttaler låter mer realistisk.

Side 7 av 13 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •