Oppsiktsvekkende blindtest av høyttalere - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 254
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Preferanser kan være styrt av så mangt og derfor er blindtester og direkte sammenligning under samme forhold viktige.

Det er jo de som mener at denne høyttaleren (se målingene) låter bra også og den har sikkert fått noen gode tester. Men vil det holde i det lange løpet eller hvis man får testet direkte mot noe annet som er bedre?

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Etter egen erfaring så er det etter min mening minimale forskjeller på høytalere fra 6000 og opp til 100000.- av de jeg har hatt hjemme ihvertfall og ingenting som kan forsvare de latterlige prisforskjellene, samme med elektronik!!!

Klart det er stor forskjell på en høyttaler til 10k og en til 100k, men produsentene tar seg grådig godt betalt for små forskjeller - det kan jeg være enig i.

Jeg har sammenlignet B&W CM9 mye med B&W 804 Diamond og konkludert med at lytteropplevelsen er marginalt forskjellig. Antaglig ikke mer enn man venner seg til etter et par dager - og som gir tett på samme opplevelse. Til tross for dette koster B&W 804 Diamond tett innpå 3 ganger mer enn CM9. Jeg er fullt klar over at 804 har en del dyrere materialer, men med så liten lydforskjell er prisen på 804 helt latterlig og kraftig overpriset. Kunne til nød akseptert en dobling av prisen til 40k, men tredobling er horribelt.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som det er noen som føler seg truffet av tråden, og prøver å skyte ned Orso. Synd. Diskuterer tema i stedet for Orso.

Veldig interessant tråd, så hold den innen for topic. :-D

Hvor mener dere grensen går mellom forskjellene går fra å være store/markante til å bli mindre markante?

10k?
    20k?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hvor mener dere grensen går mellom forskjellene går fra å være store/markante til å bli mindre markante?

10k?
    20k?
    Er enig med FredrikC. Grunnprinisppet må være riktig. Og det kommer litt ann på rommet. Forholder vi oss til vanlig stuestørrelse med få eller ingen tiltak, så mener jeg kontrollert og begrenset spredning spesielt horisontalt er det beste valget for god lyd. Det krever størrelse på elementet for at det skal fungere tilstrekkelig og da stiger prisen. Jeg tror høyttaleren i linken under er en av de rimeligste virkelig gode høyttalere under vanlige forhold. Da er jeg har lagt listen ganske høyt.
    http://www.jblpro.com/products/recor...BL.LSR6332.pdf

Newcomer Tackli sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heldigvis er det ingen som taper noe på at en slik test gjennomføres, snarere tvert i mot. Skaffet meg nylig et "Beste kjøp"-produkt, noe som skulle tilsi at pris/ytelsesforholdet er veldig godt. At jeg på et senere tidspunkt ønsker å oppgradere (innenfor rimelighetens økonomiske grenser) hersker det liten tvil om, men enn så lenge lever jeg i visshet om at man kan få ekstremt gode og vellydende høyttalere i budsjettklassen. Fine er dem og...

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

10k?
    20k?

Hehe, må ikke du gå i samme fella, Ostemannen, TS vil jo ikke at dette skal bli en krangel om pris på utstyr.

Sitat Opprinnelig postet av orso
    La ikke dette bli en debatt primært om dyrt vs. billig.
    For det er jo tross alt uinteressant, alt til sitt bruk og rom.

Hvis flere klarer å få øynene opp for hva som faktisk er relevant ift bra og mindre bra utstyr, som f eks at frekvenslinearitet ER en viktig komponent, jo bedre kan diskusjonene/erfaringsutvekslingene bli. Er litt for mange som ikke vil høre på de, i mine øyne åpenbare, faktiske forhold, og ikke vil anerkjenne at vi kan si ganske så mye vha måleutstyr og spesifikasjonene på de forskjellige komponentene som er brukt i - i dette tilfellet - høytalere. Og at det er det som i grunnen er relevant, det faktiske lydspesifikke holdet i produktet, så får man heller velge "x-faktor" kriterier UT OVER det.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som det er noen som føler seg truffet av tråden, og prøver å skyte ned Orso. Synd. Diskuterer tema i stedet for Orso.

10k?
    20k?

Ut i fra mine erfaringer, skal man betydelig høyere i pris for å få noe som låter signifikant bedre enn de beste høyttalerne i 20k klassen.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vi er alle forskjellige, jeg har vært på klubben og hørt selv ganske dyre B&W og det er bestemt ikke en lyd der tiltaler meg. Et veldig lite lydbilde hvor alt er konsentrert og komprimert. Etter mange år med elektrostater er dynamiske høyttalere et alt for stort kompromis.
    Det er bare paneler der kan trylle frem korrekt høyde på lydbildet, alt annet blir bare helt forkert. der er en grunn til at f.eks. Magnepan 1,6 og 1,7 er "deal of the century" mht. pris/kvalitet.
    Og ja, mine paneler måler helt rett, har sjekket, og ved bruk av litt eq fra Inguz er det endda bedre i lytteposisjon, men jeg bruker nå ikke det.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med dette scenarioet:

Du har to høyttalere a og b i et anechoic rom.

En person lytter til begge to og syns lyden fra (a) passer hans smak bedre men (b) kommer bedre ut på en måling. (a) koster også dobbelt så mye. Hvilken anbefaler du han å kjøpe?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

10k?
    20k?
    Vanskelig å si det er så ulike mange bra merker og selv i samme prisklasse så det i alle fall ikke samme lyd klasse. Bare se på Anthony gallo ref 3.0.
    Prisen til dem var 30K. Men mange sier de spiller opp mot i prisklassen 100K! (Dette sier litt og dermed svært ettertraktet på brukten)
    Når neste version kom skrudde de gjerne prisen opp mot det dobbelte, 60K!
    Dem sier at det en endel forbedringer, men HALLO, til det dobbelte av prisen? Tror neppe det rettferdigjør prisen. Så her har markedet spilt endel rolle og hva den forrige modellen har fått i utmerkelser i tester og diverse..

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som stereophile også var fornøyd med hvordan Infiniti Primus oppfører seg:
    Infinity Primus 360 loudspeaker Measurements | Stereophile.com

Sammenlikn gjerne med 802D:
    B&W 802D loudspeaker Measurements | Stereophile.com

Helt tydelig at kabinettkonstruksjonen til B&W fungerer med tanke på ressonanser, men overgangen mellom diskanten og mellomtonen ser mye dårligere ut. Frekvensresponsen ligner ganske mye, men Infinity sin er signifikant jevnere.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Focal Chorus 705 V er en mye bedre høyttaler enn Infinity Kappa 6.2i.
    Er det noen som i halvfylla ville finne på å være enig i det?
    Ja, enhver som hadde hørt begge høyttalerne på mitt anlegg, uten å skjønne HVORFOR Focalene låter bedre PÅ DETTE ANLEGGET!
    Hvis man da går en etasje opp (til juniors anlegg) og tester Infinity Kappa 6.2i mot JBL LS80 kan man med enkelhet fastslå at Infinity kappa 6.2i er en mye bedre høyttaler enn JBL LS80, og ut fra det dedusere at Focalene er milevis bedre enn LS80.

Da må jeg altså konkludere med at mine LS80 var TOTALT bortkastede penger, da jeg kunne kjøpt Focal Chorus 705 V i stedet, som tydeligvis er en bedre høyttaler.

Eller kan det ha noe med matching å gjøre?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, vi er alle forskjellige, jeg har vært på klubben og hørt selv ganske dyre B&W og det er bestemt ikke en lyd der tiltaler meg. Et veldig lite lydbilde hvor alt er konsentrert og komprimert. Etter mange år med elektrostater er dynamiske høyttalere et alt for stort kompromis.
    Det er bare paneler der kan trylle frem korrekt høyde på lydbildet, alt annet blir bare helt forkert. der er en grunn til at f.eks. Magnepan 1,6 og 1,7 er "deal of the century" mht. pris/kvalitet.
    Og ja, mine paneler måler helt rett, har sjekket, og ved bruk av litt eq fra Inguz er det endda bedre i lytteposisjon, men jeg bruker nå ikke det.
    B&W sin 800-serie har jo ganske middels ytelse faktisk. En annen ting er at bassen fra en slik konstruksjon er mye vanskeligere å få til enn panel høyttalere. Får man derimot bukt med bassproblemene, så kan det endre seg veldig mye. Har man høyttalere alá 800-serien bør man nok også beregne en viss sum til basstiltak og behandling av nærliggende refleksjoner. Ellers låter ikke slike høyttalere bra.

Uansett, virker det først og fremst ut som at det er disse hybrid kontruksjonene til Martin Logan som ikke måler så bra. Måler ikke fulltoner og Magnepan veldig bra på flere områder i grunnen? De har selvsagt begrenset evne til å gi lydtrykk, men til en del musikk er ikke det så begrensende.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Hehe, må ikke du gå i samme fella, Ostemannen, TS vil jo ikke at dette skal bli en krangel om pris på utstyr.

For det er jo tross alt uinteressant, alt til sitt bruk og rom.

Hvis flere klarer å få øynene opp for hva som faktisk er relevant ift bra og mindre bra utstyr, som f eks at frekvenslinearitet ER en viktig komponent, jo bedre kan diskusjonene/erfaringsutvekslingene bli. Er litt for mange som ikke vil høre på de, i mine øyne åpenbare, faktiske forhold, og ikke vil anerkjenne at vi kan si ganske så mye vha måleutstyr og spesifikasjonene på de forskjellige komponentene som er brukt i - i dette tilfellet - høytalere. Og at det er det som i grunnen er relevant, faktiske lydspesifikke holdet i produktet, så får man heller velge "x-faktor" kriterier UT OVER det.
    Å gå i fella?? Den tok jeg ikke. :???: Poenget mitt er hvor folk anser knekkpunketet mellom pris og ytelse er. Se graf som ligger ved. Det er inviduelt, og varierer fra preferanser, erfaring og høyttalerprodusent.

Poenget mitt er vel litt off topic, men alikevell aktuelt. For den vanlige mann er det veldig vanskelig å kunne få oppgitt f.eks frekvenslinearitet og forstå hva det betyr eller tilsier for lyden. Og hvor mange høyttalere oppgir f.eks frekvenskurve i spesifikasjonene?

Dersom den vanlige mann får høre f.eks alle Dali sine front høyttalere med 6" i seg, og si ifra når forskjellene fra forrige høyttaler til neste høyttaler oppfattes som ørsmå, da vil jeg si man har nådd et knekkpunkt for ytelse/pris. Jeg vil tro det hos Dali ligger mellom Ikon 6 og Mentor 6. Hos en annen levrandør eller produsent er det forskjellig. Det er også inviduelt for alle sammen, men en sammenheng og likheter vil det være mye av.

For å ta eksempelet med Dali. Først hører man Concept, også Lektor = Stor forskjell. Så hører man Ikon = Stor forskjell. Etter Ikon hører man Mentor = Litt forskjell, men ikke nødvendigvis verd 2x prisen. Da mener jeg knekkpunktet er nådd. Og ytelsen du får ved å gå opp et hakk tilsvarer ikke prisen man betaler for det.

Når man lager en høyttaler så er det veldig mye man kan gjøre for å få produktet til å ha bedre spesifikasjoner enn det faktisk har, eller manipulere spesifikasjonene. Et godt eksempel innen recivere er oppgitt watt. I tilegg har man xxx antall produsenter, og de færreste måler med samme standarder og oppgir skjeldent annet en spesifikasjoner som sorte bokstaver på hvit bakgrunn. Veldig få som oppgir grafer eller tilsvarende. Da har man ikke så mye annet å se på enn spesifikasjonene, pris og lytting.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt er hvor folk anser knekkpunketet mellom pris og ytelse er. Se graf som ligger ved. Det er inviduelt, og varierer fra preferanser, erfaring og høyttalerprodusent.
    For mange av de mest ekstreme hifi-gærningene jeg kjenner, går ikke skalaen fra 0 til 100 - de ligger gjerne og vaker i området 98 til 100. Og på en slik skala er jo spranget fra 98 til 99 ENORMT. Det kan utgjøre forskjellen på hifi-himmel og hifi-helvette. Så det som er ytterst marginalt for "vanlige" mennesker, trenger ikke å være det for den ihuga entusiasten.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De 4 høytalerne var så vidt jeg har fått med meg blitt testet blindt, skjult bak forheng.
    Ble målingene også gjennomført på denne måten? og kan den forskjellige sprednings karakteristikken på dome og panel diskanter bli påvirket forskjellig i en et slikt "blindt oppsett"

Fint at ungdommen velger kvalitets lyd både fra Mp3 vs CD og diverse høytalere, men syntes resultatet rundt ML og de andre høytalerene var overraskende, slik at man kanskje burde se på flere mulige årsaker enn det som ble konklusjonen i denne testen.

Det er vel en del av oss som har fått seg diverse overraskelser når det gjelder ytelsen til div utstyr i forskjellige sammenhenger. Pris og opplevd lydkvalitets ytelser trenger ikke å følge hverandre så veldig godt. bare se på div kabel debatter og lytte intrykk fra div messer med dmer eller mindre akustisk heldige oppsett....
    Forhold rundt lytterom og matching av effekt forsterker / høytalere er vel noen faktorer som jeg ikke helt fikk svar på i det jeg leste fra testene.
    Hva slags musikk som ble spillt og hvordan man opplever fargingen i de forskjellige oppsettene kan vel også bety ganske mye for hvor engasjert lytteren blir. En ting er høytalerens frekvens respons på et test signal, en annen ting er hvordan veldig "farget" musikk blir presentert i praksis.

Det at man bedømmer høytalere on og off axis er jo en ting når man har med en dipol høytaler som gjerne har en helt annen utnulling og spredings karakteristikk enn høytalere som bruker dome og dynamiske elementer i en kasse.
    en annen ting er etter min mening å bedømme hifi høytaler oppsett fra lyttepossisjoner utenfor sweetspot. Vet om mange panel høytalere som ville falt grundig i gjennom da......

Synes vel at man bør ta med høytalerenes egenskaper litt mer nøye når man velger å sammeligne så store konstruksjons forskjeller som i i de 3 par med vanlige dynamisk jobbende høytalere vs en hybrid panel høytalere.

Mye High end utstyr i andre sammenhenger yter bedre enn billig utstyr i vanskelige situasjoner (typisk for elektronikk og Effekt forsterkere, DSLR foto utstyr osv), men for høytalere så er det vel ofte litt motsatt, disse setter ofte store krav til oppsett og akustikk for å yte det man betaler for, litt som dyre vs billige projektorer og oppnåelig kontrast og sort nivå og lyskontroll i rommet de brukes i.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Tok en titt på måligene av Quad Reference ESL-2805. Den måler jevnt over ganske bra. Der den er svært god er på steprespons og forvrengning. Den har vesentlig lavere forvrengning enn mange rørforsterkere. Og stepresponsen, som vel er en annen måte å se på impulsresponsen, er utrolig bra.
    Diper ikke under 4 ohm, så den er ikke krevende for en forsterker heller.

Første frekvensrespons måling er anekoisk men tar ikke hensyn til dipolkanselleringen og ligger derfor litt høyt i bassen.
    Bildet nr. 2 viser bl.a. frekvensrespons i JA sitt rom. Rød er Quad og blå er en Sonus Faber høyttaler. Litt lite bass under 100 Hz med Quad.
    Atkinson konkluderer forøvrig med at den måler omtrent som den 30 gamle Quad ESL-63.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Holder på å få bygget høyttalere nå som måler bedre enn f.eks alle Revel høyttalere. Nesten ingen i hifi miljøet kommer til å få sikle faktor over de, men for meg er det lydkvaliteten som alene betyr noe.
    og siden når ble frekvensrepsons en mal for god lydkvalitet?
    like relevant som å sammenligne en stativhøyttaler med en konsertrigg for så å påstå at den lille er bedre konstruert på grunnlag av en enkel sinussweep.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å gå i fella?? Den tok jeg ikke. :???:
    klønete sagt av meg, sry. trådstarter uttalte han ikke vil ha en diskusjon bare om penger, når du oppfordrer til å holde tråden on topic samtidig som du prater just om penger så kan du fort stå i faresonen for å få utbrudd som "det var rette fua som feis" fra en sørlending. hehe.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    og siden når ble frekvensrepsons en mal for god lydkvalitet?
    like relevant som å sammenligne en stativhøyttaler med en konsertrigg for så å påstå at den lille er bedre konstruert på grunnlag av en enkel sinussweep.
    Hvem sier at jeg snakker utelukkende om frekvensrespons?
    Det er en av flere viktige faktorer og regnes som kanskje den viktigste i et anlegg.

Side 4 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •