Oppsiktsvekkende blindtest av høyttalere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 254
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Okay, da kan jeg med andre ord hive mine nyinnkjøpte Vista ut vinduet og hente opp de gamle Patos fra kino'n der det er tildelt en plass i en krok bak :-D. Det fantastiske lydbildet som gjør at jeg i dag sitter inne å hører låter i stedet for å sitte i sola er altå bare placebo.......
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid kjedelig å høre om blindtester som til dels motbeviser noe man akter og elsker, og slike tester har dessverre mye sannhet i seg. Men heldigvis handler hobbyen om mye mer enn dette for eiegleden er x-faktoren som ingen kan rokke ved. Testutfallet ville vært annerledes med andre typer høyttalere og kan hende enhver dyktig og kritisk lytter ville gått skoa av seg på noe slikt ...

Skyt ikke budbringeren selv om han står lagelig til for hugg

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter på en pc hvor jeg ikke får opp testen, men jeg leser det der er limt inn her. Kan noen opplyse om hvilken forsterker der blev brukt?
    Einis tok ordene ut av munden på meg.
    Der er utallige tests med eksempler på Martin Logan sin suveræne neutralitet, og syke oppløsning. Høyttalerne krever enormt med tålmodighet ved oppsett, fabrikantens veiledning er netop det, en veiledning bare og resultatet kan variere voldsomt fra rom til rom og når plasering endres bare litegran.
    To forskjellige høyttalere, eller to høyttalere med identiske enheter og delefilter, men hvor den ene har større kabinett kan måle nesten identisk men ha forskjellig lyd og den ene fungerer kanskje ikke i et gitt rom, men det gjør den andre. Variablene er store.
    Er ML "poorly engineered" er alle ML eiere jo komplette idioter, (ja, jeg vet jo jeg er det!) men Infinity høyttalere kommer aldrig inn i mitt hus, det vet jeg også. Så ja, smak og behag betyr mye.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller meg sterkt tvilende til denne testen, det er ofte en viss sammenheng mellom hva man betaler og hva man får, og selv om jeg ikke har hørt de Infinity-høyttalerne som blir testet her, har ikke noe fra den kanten imponert meg videre de siste årene.
    Når ML kommer så dårlig ut i forhold til 3 MYE billigere høyttalere er det noe feil i måten de er satt opp på, rommet de er satt opp i, eller elektronikken de er satt opp med.
    Enten det eller så har placebospøkelset tredd en DIGER sekk nedover hodet mitt de gangene jeg har hørt ML på god, og passende, elektronikk.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En meget interesant artikkel og test. Og selvfølgelig en brannfakkel i vår hobby, hvor dyrest er best, og alt med svevende og lite logiske forklaringer er bra, om bare prisen er høy nokk.

Jeg har selv mange ganger blitt overasket over hvor bra billig utstyr kan være, og hvor dårlig dyrt (ofte astronomisk dyrt) utstyr kan låte. (Da ofte på messer, og alltid bortforklart med at rommet er vanskelig).

Det brukes også her i tråden bortforklaringer om at ML må settes opp slik og slik, og man må bruke den og den typen forsterkere.

Jeg mener at jo mere komplisert man må gjøre ting for å få god lyd (og da kan man jo egentlig ikke vite hva god lyd er lenger når man har brent inn kabler og spilt inn høytaler i tusenvis av timer). jo dårligere er konstruksjonen. Ofte er det jo bare en måte å bortforklare at det egentlig ikke er bra.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Jeg stiller meg sterkt tvilende til denne testen, det er ofte en viss sammenheng mellom hva man betaler og hva man får, og selv om jeg ikke har hørt de Infinity-høyttalerne som blir testet her, har ikke noe fra den kanten imponert meg videre de siste årene.
    Når ML kommer så dårlig ut i forhold til 3 MYE billigere høyttalere er det noe feil i måten de er satt opp på, rommet de er satt opp i, eller elektronikken de er satt opp med.
    Enten det eller så har placebospøkelset tredd en DIGER sekk nedover hodet mitt de gangene jeg har hørt ML på god, og passende, elektronikk.

Jeg er helt enig, dette virker mer som kalkulert propaganda enn noe annet. Henger meg også på Ganilsen sine synspunkter: at en gulvstående til 3 K skulle låte bedre enn en konkurrents til 30 K er så way beyond normalen, at jeg heller aldri har opplevd noe i nærheten.

Du får hive ut dine Vista Ingeniørn, bare placebo alt sammen....

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av grunnene til at jeg selv "nedgraderer" er de minimale forskjellene fra grisedyrt til latterlig billig. Var før vanskelig å innrømme hvor bra lyden var hos naboen med et langt billigere anlegg hehe men begynner nå og se hvor syk denne hobbyen egentlig er! merke osv får desverre hjernen vår til og glemme det viktigste noen ganger! nemlig lyden og GLEDEN av og lytte til musikk...

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke noe som helst problem med å innrømme at junior har bra lyd på rommet sitt, på tross av at anlegget hans har kostet en brøkdel av mitt. (Nå er det altså jeg som har satt sammen begge to, men dog)
    Derifra til at det er minimale forskjeller fra grisedyrt til latterlig billig kjenner jeg meg ikke igjen i i det hele tatt.
    Kan du komme med noen eksempler på utstyr hvor denne regelen gjør seg gjeldende?
    Hvis jeg nå ønsker meg JBL Array 10000, som med en pris på 65K vil bli sett på som svinedyr av mange, kan du da komme med et tips til en latterlig billig høyttaler som leverer noe i nærheten av det samme?
    Eller for Hegel H20, som også står på ønskelista? Grisebillig effektforsterker som leverer nesten det samme?
    Nevn i fleng.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som åpenbart enkelte, som stiller seg tvilende til selve test gjennomføringen (forsterker, plassering, innbrenning, you name it), ikke ser ut til og ha fått med seg er at de høyttalene som kom dårligst ut også målte dårligst i et ekkofritt rom. Og når man vet fra tidligere at målinger henger sammen med hvordan opplever lydkvalitet, så har man ikke så mye å løpe vekk ifra.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange ser på frekvensrespons som et ukritisk bevis for kvalitet.
    det krever vel ikke store operasjonen å modde et system til å avgi en flat kurve... men to helt ulike høyttalere med "lik" frekvensrepsons kan likevel låte totalt ulikt.
    toppfart og hestekrefter i en bil sier ikke noe om bilen er stabil og behagelig innenfor arbeidsområdet
    men nå har jeg ikke hørt de aktuelle høyttalerene heller.. bare litt skeptisk til metodikken.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, som navnet mitt sier så er jeg M.L fan. Det har jeg vært helt siden jeg har hørt på elektrostater. Har aldri vendt meg meg tilbake. Dog, jeg har ikke hørt de tre andre billige høytallerne.
    M.L er verdenskjent for den gjennomsiktige lyden, fløyelsmykt stemme og gi en følelse av tilstedeværelse.
    Ja, selv nesten rett ut fra esken kan man få den følelsen og man må ikke ha en MCintosh ustyr til å oppnå dette. Har prøvd ulike forsterkere og recievere på ulike M.L modeller. Alt fra bra budsjett, rimelige til Mark levinson og Halcro.

M.L høres bra ut stort sett fra nesten alle plasseringer og få den egenskapen. Så om i den testen M.L vistaene hadde ugunstige plassering så vil jeg fortsatt påstå at Vistaene vil låte bedre enn budsjett høytallere!

OG dersom man tweaker og plasser M.L optimalt så kan de lyde det dobbelte i pris av andre tradisjonelle HTèr.

Vil man ha de nevnte egenskapene for HT så vil M.L aldri skuffe deg, jeg tviler veldig sterkt på de billige HT slår de egenskapene. Og de som har hørt på M.L vil nok være enige med meg her.

Er også veldig skeptisk til de yngre lytterne i testen, 18 high school studenter og 40 college studenter..
    Min erfaringer fra ungdommer i slik alder er at de ikke vet hva man skal "lytte etter". Lar du dem høre CERVIN oppsett så blir de så imponert av bassen og lydtrykket. Jeg kan garantere at noen her syns Cervin, Proson osv... spiller råbra (ja, til sitt bruk) men noen syns de også de spiller nesten i "HIGH END" klassen. Beklager, ikke for å tråkke på Cervin entusiaster. Men dere skjønner hva jeg mener.
    Bare se på finn og annonsene der hvor man omtaler sitt anlegg som "best of the best, high end, bedre får man ikke" osv.. Hvis man har slike lyttere så sier det sitt.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Jeg har ikke noe som helst problem med å innrømme at junior har bra lyd på rommet sitt, på tross av at anlegget hans har kostet en brøkdel av mitt. (Nå er det altså jeg som har satt sammen begge to, men dog)
    Derifra til at det er minimale forskjeller fra grisedyrt til latterlig billig kjenner jeg meg ikke igjen i i det hele tatt.
    Kan du komme med noen eksempler på utstyr hvor denne regelen gjør seg gjeldende?
    Hvis jeg nå ønsker meg JBL Array 10000, som med en pris på 65K vil bli sett på som svinedyr av mange, kan du da komme med et tips til en latterlig billig høyttaler som leverer noe i nærheten av det samme?
    Eller for Hegel H20, som også står på ønskelista? Grisebillig effektforsterker som leverer nesten det samme?
    Nevn i fleng.
    hehe når det gjelder array så må du nok opp i heresy lll til 15 lapper,rf7mkll til 30 etc får og matche eller gå forbi

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Vel, som navnet mitt sier så er jeg M.L fan. Det har jeg vært helt siden jeg har hørt på elektrostater. Har aldri vendt meg meg tilbake. Dog, jeg har ikke hørt de tre andre billige høytallerne.
    M.L er verdenskjent for den gjennomsiktige lyden, fløyelsmykt stemme og gi en følelse av tilstedeværelse.
    Ja, selv nesten rett ut fra esken kan man få den følelsen og man må ikke ha en MCintosh ustyr til å oppnå dette. Har prøvd ulike forsterkere og recievere på ulike M.L modeller. Alt fra bra budsjett, rimelige til Mark levinson og Halcro.

M.L høres bra ut stort sett fra nesten alle plasseringer og få den egenskapen. Så om i den testen M.L vistaene hadde ugunstige plassering så vil jeg fortsatt påstå at Vistaene vil låte bedre enn budsjett høytallere!

OG dersom man tweaker og plasser M.L optimalt så kan de lyde det dobbelte i pris av andre tradisjonelle HTèr.

Vil man ha de nevnte egenskapene for HT så vil M.L aldri skuffe deg, jeg tviler veldig sterkt på de billige HT slår de egenskapene. Og de som har hørt på M.L vil nok være enige med meg her.

Er også veldig skeptisk til de yngre lytterne i testen, 18 high school studenter og 40 college studenter..
    Min erfaringer fra ungdommer i slik alder er at de ikke vet hva man skal "lytte etter". Lar du dem høre CERVIN oppsett så blir de så imponert av bassen og lydtrykket. Jeg kan garantere at noen her syns Cervin, Proson osv... spiller råbra (ja, til sitt bruk) men noen syns de også de spiller nesten i "HIGH END" klassen. Beklager, ikke for å tråkke på Cervin entusiaster. Men dere skjønner hva jeg mener.
    Bare se på finn og annonsene der hvor man omtaler sitt anlegg som "best of the best, high end, bedre får man ikke" osv.. Hvis man har slike lyttere så sier det sitt.
    Okay, der har vi det. Med Hemsedal DONK DONK afterski i friskt minne, forstår jeg at Vista falt i gjennom. De har nok en annen, litt eldre målgruppe.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testen var vel hva man foretrakk lydmessig.
    Ikke alltid den korrekte lyden er den som foretrekkes.

Så en høyttaler som man synes låter bedre enn en annen, samtidig som den høyttaleren er rimeligere, da er jeg enig at den høyttaleren er best (for den personen).

Flesteparten av de som kjøper høyttalere, er ikke så interessert i hva som er teknisk korrekt gjengivelse av musikken, Db pr watt, matching med korrekt forskerker osv.. De bare liker lyden (eller bare vil ha lyd), dermed kjøper de høyttelere.

Hi end (dyre) høyttalere er muligens best teknisk sett, men lydmessig er det ikke alltid man synes det.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    mange ser på frekvensrespons som et ukritisk bevis for kvalitet.
    det krever vel ikke store operasjonen å modde et system til å avgi en flat kurve... men to helt ulike høyttalere med "lik" frekvensrepsons kan likevel låte totalt ulikt.
    toppfart og hestekrefter i en bil sier ikke noe om bilen er stabil og behagelig innenfor arbeidsområdet
    men nå har jeg ikke hørt de aktuelle høyttalerene heller.. bare litt skeptisk til metodikken.
    Du bør kanskje lese litt i denne tråden og om testen før du skriver noe. Det du skriver har jo ingen sammenheng med dette.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chamror
    Testen var vel hva man foretrakk lydmessig.
    Ikke alltid den korrekte lyden er den som foretrekkes.
    Feil. Det er nettopp de meste korrekte høyttalerne som blir foretrukket i blindtester. Denne testen sammen med flere andre bekrefter det.

Igjen, les litt før man uttaler seg.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig sak! Det bekrefter i alle fall at en flat, eller lineær, frekvensrespons i avspiller-enden er å foretrekke.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Okay, der har vi det. Med Hemsedal DONK DONK afterski i friskt minne, forstår jeg at Vista falt i gjennom. De har nok en annen, litt eldre målgruppe.
    Prøver å være sarkastisk? Er desverre ikke så gammel hehehhe..
    Ville ikke tråkke visse entusiaster, ville bare få frem et poeng. Dersom man ikke foretekker renhet, kvalitet i lyden så er det visse andre kvaliteter man er på jakt etter.. Og det har jeg respekt for.

Et annet eksempel, min første M.L ht (Request) så likte ikke fruen utseende på de og i hvert fall ikk størrelsen. Hun hørte ikke forskjell på dem og et par gamle Sonab med 2 x 10" i hver.
    Inntil en kveld da vi så på film og en mørk scene med mye regn og uvær..
    Ja da måtte hun jammen titte ut av vinduet for å se om hvor mye det regnet! Etter da så har jeg nærmest vært fritt til HT valg dersom lommeboken tillot det. Nå har jeg Summit og jammen vil hun ikke selge dem NEI! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hvis du leser flere av postene på bloggen vil du se at han tidligere har vist at det er svært stor enighet mellom forskjellige grupper på hav som låter bra. Studentene og bransjen og trente lyttere foretrekker samme høyttalere.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en oversikt over trente og utrente lyttere sine resultat av foretrukkete høyttalere. Som man kan se foretrekker begge gruppene samme høyttalere. Jeg lurer på om ikke den høyttaleren som kom best ut her (P) var en Revel høyttaler, men det kan være feil. Begge de på topp er i alle fall høyttalere produsert av Harman og de som målte mest korrekt. Dette er forøvrig ikke ensbytende med at alle Harman høyttalere er bra. Det finnes de som måler direkte dårlig. Og da Olive og Toole kom til Harman, så scorte Harman høyttalerne meget dårlig i slike tester. Det var slikt arbeid som var med å forandre Harman sine høyttalerne. Men fortsatt vil man finne modeller som ikke bra. De har vel kommersielle hensyn å følge de også.

Side 2 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •