Oppsiktsvekkende blindtest av høyttalere - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 13 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13
Viser resultater 241 til 254 av 254
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    kraftig avrulling fra 8khz? ikke en halv decibel engang jo. om det kan kalles en EQ må jeg isåfall ha nye definisjoner på ting. en høyttaler vil vel normalt gi 10x større avvik enn det der.
    forvrengningen er grei nok men

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Frekvenspons. Den meste rette, men med kraftig avrulling fra ca. 8khz, er uten last. Og den andre med en simulert høyttaler last. Vil gi litt forandring i responsen på høyttalerne denne ja. :-D

Til sammenligning kan man se på Mark Levinson No.532H som ble brukt i denne blindtesten som vi diskuterer. Her er grå/svart simulert høyttaler last.

Og her er Bryston 7B SST2.
    Altså omtrent helt likt. Hva som gjør at folk kan mene at forsterkere låter ekstremt forskellig er for meg en gåte. Men jeg er vel en av de som ikke hører forskjell på noe som helst.

Forresten, her er også høytalere som måler helt ok:
    Next Step Measurements 8)

Men det er klart, en frekvens respons sier noe, men ikke alt. Hva skjer når man presser høytalerne f.eks? Hvor høyt vil de spille før forvregningene tar av? Hvor høyt kan man spille før kassene begynner å spille alvorlig med? Altså burde man måle på veldig mange måter, og lydnivåer.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    kraftig avrulling fra 8khz? ikke en halv decibel engang jo. om det kan kalles en EQ må jeg isåfall ha nye definisjoner på ting. en høyttaler vil vel normalt gi 10x større avvik enn det der.
    forvrengningen er grei nok men
    Kanskje ikke kraftig, men ganske tydelig. Stereophile skriver:
    Fig.1 shows the VT8000's frequency response (note the scale), which has a significant rolloff at the top end.
    Den simulerte responsen er grusom. Skikkelig berg og dalbane. Men det er klart frekvensresponsen til en høyttaler utgjør mye mer.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Altså omtrent helt likt. Hva som gjør at folk kan mene at forsterkere låter ekstremt forskellig er for meg en gåte. Men jeg er vel en av de som ikke hører forskjell på noe som helst.
    De kan måle ulikt på andre områder og det kan være meget hørbart. Eller kan det selvsagt være placebo. Men reelle hørbare forskjeller kan det absolutt være.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eh eneste forskjellen mellom rf35 og rf8x er en motstand i delefilteret og justering i kabinettet. driverene er helt lik. men dette er altså noe av de dårligste de har laget?
    Hei etter min mening så er rf 35 noe av det dårligste de har produsert i rf serien! Snakker vi om rf3 så begynner det og ligne noe...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne testen har alltid fasinert meg og den svarer på mange spørsmål angående elektrostater og målinger.
    Dette er en litt eldre test, og mot slutten går de helt amok med tubetraps fordi Bruce Brisson fra ASC var innom men det får så være....de er jo fanatikere.
    MartinLogan SL3 loudspeaker | Stereophile.com
    Samtidig bruker man på denne høyttaler to stk Conrad Johnson Premier rørforsterkere, den ene med 70 watt og den andre med 140 watt og forskjellen i lyd er ganske stor, den store forsterkeren vil med disse høyttalere "lade rommet" med lyd på en helt annen måte, men man kan jo lese selv.
    Litt lang test, men ganske interessant synes jeg.
    Fabrikanten har noen forklaringer angående målinger også: MartinLogan SL3 loudspeaker Manufacturer's Comment | Stereophile.com
    Men ellers, en høyttalers avvik målt i db er jo en dråpe i havet i forhold til plasering i rommet, og lytterens plasering. Det er ikke uvanlig at man synes man har ganske så god lyd og får seg en overraskelse når man måler +- 12 db der man sitter. Man kan da enten blir frustrert og jobbe som en gal med dette, eller man kan overgive seg og konkludere at det er ikke alt man kan få her i verden.
    Det at forskjellige forsterkere kan lyde ulikt på samme høyttaler er jo helt normalt, jeg har hatt mange forsterkere på samme dynamiske høyttalere og lyden har vært forskjellig, noen ganger liten forskjell, andre ganger ganske stor. Desuten må kanskje høyttaleren flyttes litt når man prøver en ny forsterker.
    Her en litt mer normalt høyttaler, ProAc til test : ProAc Response D Two loudspeaker | Stereophile.com

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men dBr? den andre er ganske flat. mulig jeg misforstår helt.

dBr i denne sammenheng betyr dB Relativ. De har normalisert maksimumspunktet på en av kurvene til 0dB for å kun se på de relative avvikene fra en rett kurve.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tråd Orso, kjekt med en vitenskaplig tilnærming til god lyd.

Ser at endel mener god lyd kan ikke måles.....så kjekt for høyttaler produsentene og kjipt for konsumenten....problemet for meg som konsument blir da at utvalget av høyttalere blir sinn sykt høyt. Ganger en antall merker med antall modeller, samt at det ikke er mulig å måle god lyd vil det bli ganske vanskelig å finne gode høyttalere. For da må en i praksis låne/kjøpe alle forskjellige høyttalerne for å prøve å finne hva en liker......ganske time consuming og umulig prosjekt. Men veldig nyttig for de som selger høyttalere....
    Heldigvis finnes det forum. På et forum bør gi kreditt til innlegg som prøve å vise at det kan finnes målbare parameter som kan si noe om hvor god en høyttaler er, ikke prøve å bort forklare dette med alle mulige teorier. En viss skepsis er alltid sunt, men i enkelte innlegg i denne tråden har det tatt helt overhånd.

For min del kan jeg ganske enkelt oppsummere testen slik:

Høyttalere som måler godt i et perfekt akustisk rom vil også bli forbundet med god lyd i et mindre perfekt akustisk rom.

Litt skepsis på slutten....mange her har reagert mest på at den dyre høyttalere har gitt et dårlig måleresultat og dårlig score i lyttetester. Vil nok tro at valget av dyr høyttaler var helt bevist for å bedre skape blest om testen.
    Men denne høyttalerne er vel ikke laget får den jevne forbruker....og bør heller ikke være på listen til de med middels interesse for god lyd.
    Så til de som har denne høyttaleren og synes den låter bra jeg tviler ikke på det, men mest sannsynlig vil ikke folk flest mene det samme. Men det bør kanskje ikke være så viktig, det er vel sine egne ører som er viktigst

Så midt ønske til produsenter fokuser mindre på øye design og mer på design som gjør at en høyttaler har en jevn frekvens, er plassering vennlig og gir god lyd i et normal lytte rom.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken lyd den enkelte foretrekker må jo være hans egen sak. Har man funnet drømmelyden, så gir det lite mening å se på grafer etterpå for å finne ut at man liker feil lyd. Det handler om smak og behag tross alt, og om noen har problemer med å akseptere at hans egen drømmelyd ikke prefereres av flertallet, så er jo det vedkommendes eget problem.

Testresultatet viser at ML-en ble foretrukket av færrest av deltakerne. Allikevel var det en del som også foretrakk nettopp den, selv om antallet var vesentlig mindre enn for "testvinneren". Så smaken er som baken, den er delt, men den venstre skinka er tydeligvis større enn den høyre.

Utfallet av testen kan gi rådville hifi-kjøpere en ganske god veiledning. Har man et utvalg av høyttalerkandidater til en nyinvestering, så kan måleresultater være et greit sted å begynne når man skal prioritere. Måler høyttaleren bra, så er det større sjanse for at vedkommende vil foretrekke den fremfor en mer eksotisk konstruksjon som ikke måler bra. Dersom det kreves spesielle akustiske forhold for at høyttaleren skal måle mindre feil, så må kjøperen også være forberedt på å legge ned en del egeninnsats for at det skal låte bra.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hvilken lyd den enkelte foretrekker må jo være hans egen sak. Har man funnet drømmelyden, så gir det lite mening å se på grafer etterpå for å finne ut at man liker feil lyd. Det handler om smak og behag tross alt, og om noen har problemer med å akseptere at hans egen drømmelyd ikke prefereres av flertallet, så er jo det vedkommendes eget problem.
    Da føler jeg man er litt tilbake til start og man godtar ikke helt slike blindtester.
    Strengt tatt kan man ikke vite om høyttaleren man har valgt er bedre enn en annen. Det krever en direkte AB testing under like forhold. Hvor mange gjør det tror du? Og hvor ofte leser vi ikke at vedkommende synes de nye høyttalerne er en oppgradering og så er de på brukten etter en stund. Folk kjøper ofte høyttalere basert på tester, reklame, good-feeling og hva som er hot i miljøet. Og behovet for å forsvare sine investeringer er nok stort for de fleste.

Jeg skrev en gang at den beste måten å velge en høyttaler på er å ha høyttalere på hjemlån, måle de og så velger man den med jevnest respons. Da var ikke særlig populært. Men det er mye sant i det tror jeg. Og det virker som de som måler hjemme, ser klare sammenhenger mellom lyden og måleresultatene. Det spørs om ikke mange hadde valgt andre høyttalere hvis man gikk litt mer objektivt til verks.

En liten digresjon. Hvor mange synes dette ser ut som det låter stort og mektig?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det ditt bilde?
    mulig det låter stort, men noe heftig dynamikk er vel ikke forventet. slikt kommer ikke frem i en frekvensrespons-måling

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det ditt bilde?
    mulig det låter stort, men noe heftig dynamikk er vel ikke forventet. slikt kommer ikke frem i en frekvensrespons-måling
    Nei. Bare for å illustrere at det vi ser påvirker oss. Ser litt mer heftig ut og gir en følelse av mektigere lyd med store forsterkere.

Dynamikk har med start og stopp å gjøre. Og er vel relatert slik jeg ser til akustikk i tillegg høyttaler konstruksjonen. Tror ikke man får ikke den store dynamikken med lang decay.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Bare for å illustrere at det vi ser påvirker oss. Ser litt mer heftig ut og gir en følelse av mektigere lyd med store forsterkere.

Dynamikk har med start og stopp å gjøre. Og er vel relatert slik jeg ser til akustikk i tillegg høyttaler konstruksjonen. Tror ikke man får ikke den store dynamikken med lang decay.

Tipper lydbildet drar mot venstre

Men stort og mektig........neeeeei.......Får ikke stort og mektig med så små horn vettu.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten digresjon. Hvor mange synes dette ser ut som det låter stort og mektig?
    det tør jeg ikke tippe på (lyder sikkert heftigere en førsteinntrykket skulle tilsi?)

Men likte dine "ultra low mass" stativer i avansert komposittmateriale

Side 13 av 13 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •