Oppsiktsvekkende blindtest av høyttalere - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 13 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 254
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Det er absolutt ett poeng at man ikke ville akustikkbehandlet rommet likt, for "normale" høyttalere og dipoler.
    På hvilke måte vil du behandle de forskjellig?

Det mener jeg kommer ann på målet. Skal du ha korrekt gjengivelse, så må frontveggen dempes kraftig med dipoler. Ønsker du bidraget fra frontveggen, så lar du den være reflekterende over bassen. Men da du får et bidrag som ikke finnes på innspillingene.
    I dette tilfellet var frontveggen reflekterende som er slik de fleste eierne har det. Dog er det lite som tyder på at resultatet ville ha blitt annerledes med en mer dempet frontvegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    På hvilke måte vil du behandle de forskjellig?

Det mener jeg kommer ann på målet. Skal du ha korrekt gjengivelse, så må frontveggen dempes kraftig med dipoler. Ønsker du bidraget fra frontveggen, så lar du den være reflekterende over bassen. Men da du får et bidrag som ikke finnes på innspillingene.
    I dette tilfellet var frontveggen reflekterende som er slik de fleste eierne har det. Dog er det lite som tyder på at resultatet ville ha blitt annerledes med en mer dempet frontvegg.
    Jeg mener at man bør ha med en del fra frontveggen, ellers kunne man like godt kjøpt seg noe annet egentlig og dempet førsterefleksjonen (ikke heeeelt sant, men nesten).

Ett annet moment siden de har reflekterende frontvegg, er at dipolen vil være veldig følsom for hvor langt fra veggen den plasseres. Såvidt jeg har forstått er karusellen til Harman slik at alle høyttalere havner på omtrent samme plass. Dette vil så klart favorisere visse konstruksjoner, og visse tuninger av bassen. Man ender opp i en evig runddans om man skal designe høyttalerne til rommet, eller rommet til høyttalerne. Begge deler er forsåvidt helt greit.

Jeg mener at testen hans er god, og illustrerer mye av problemet i hifi-markedet. Dog synes jeg at de aller fleste som deltar i tråden ikke helt forstår hvordan de skal tolke artikkelen hans. My "overtolking" altså.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Ett annet moment siden de har reflekterende frontvegg, er at dipolen vil være veldig følsom for hvor langt fra veggen den plasseres. Såvidt jeg har forstått er karusellen til Harman slik at alle høyttalere havner på omtrent samme plass. Dette vil så klart favorisere visse konstruksjoner, og visse tuninger av bassen. Man ender opp i en evig runddans om man skal designe høyttalerne til rommet, eller rommet til høyttalerne. Begge deler er forsåvidt helt greit.
    Akkurat det stilte jeg meg spørsmål om også. Altså avstanden til frontveggen. Men jeg er rimelig sikker på at dette er tatt høyde for. Noe annet ville være ganske useriøst. Olive skriver at de var satt opp slik produsenten anbefaler. Testene er nok utført i Harman Int. sine referanse rom, og de har gode basstiltak. Det er krav til det og målingene i rommet viser et rom som er ganske flatt ned til omtrent 30 Hz.

Dessuten er det sammenheng her mellom målingene og lyttingen. Det var ikke bare det at de var den minst foretrukne høyttaleren, men de målte også med størst avvik ved både respons og resonanser.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dessuten er det sammenheng her mellom målingene og lyttingen. Det var ikke bare det at de var den minst foretrukne høyttaleren, men de målte også med størst avvik ved både respons og resonanser.

Ikke misforstå. Jeg mener ikke at ML er en ekstraordinær høyttaler, MEN den har en del egenskaper som de andre i testen ikke kan svare på, som ikke henger sammen med frekvensresponsen. Eksempelvis ekstremt lav MMS ganske langt ned i frekvens. Så kan man så klart hevde at den har stor MMS i diskanten. Pick your poison.

Når det gjelder målinger av dipoler, og å relatere det til lytteinntrykk, er det mye mer komplisert enn for vanlige kasser. Dette er det gjort en del arbeid på, men jeg tror ikke er det noen bred enighet om prosedyrene.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil med målemetoden? Dette er Canada's National Research Council som utfører målingene. De har drevet med målinger i flere tiår og har et anekoisk rom.

Hvorfor skal man prøve å bortforklare alt? Argumentasjonen holder jo ikke vann for fem flate øre. Er redd det er egentlig snakk om at folk nekter å innse realiteten.
    Kanskje ikke målemetoden i seg selv, men målingen av denne høyttaler til nermere 100K viser et avvik som bør forklares. Ikke fortæl meg at en seriøs høyttaler kommer fra fabrikken med et avvik på +- 25 db når tekniske data lover 38-20K innenfor +- 3 db. Normalt er ekstraordinære avvik forklart, som f.eks. når Michael Fremer roser en av verdens bedste forsterkere, for så senere å oppdage den har så dårlige tekniske data at det er flaut.
    KR Enterprise VT8000 MK monoblock power amplifier | Stereophile.com
    KR Enterprise VT8000 MK monoblock power amplifier Measurements | Stereophile.com
    Så ting kan ha veldig dårlige tekniske data og fremdeles spille bra, og det er en realitet.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Kanskje ikke målemetoden i seg selv, men målingen av denne høyttaler til nermere 100K viser et avvik som bør forklares. Ikke fortæl meg at en seriøs høyttaler kommer fra fabrikken med et avvik på +- 25 db når tekniske data lover 38-20K innenfor +- 3 db. Normalt er ekstraordinære avvik forklart, som f.eks. når Michael Fremer roser en av verdens bedste forsterkere, for så senere å oppdage den har så dårlige tekniske data at det er flaut.
    KR Enterprise VT8000 MK monoblock power amplifier Measurements | Stereophile.com
    Så ting kan ha veldig dårlige tekniske data og fremdeles spille bra, og det er en realitet.

+1. Glitrende innlegg Niels.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig godt innlegg, men det er fremdeles slik at dersom det avviker fra hvordan musikkens egenskaper så kan det ikke sees på som en fordel

Det kan godt hende den låter supert, men den låter ikke nødvendigvis realistisk fordeom Man bør selv få lov til å velge hva slags lydkarakteristikk man vil ha, det er iallefall mitt synspunkt. Og disse valgmulighetene bør ikke lage en kompromiss på alt annet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det utenkelig at høyttaleren faktisk måler slik? Som Sean Olive sier så finnes det ingen som undersøker eller kontrollerer høyttalere og man kan i grunnen gjøre akkurat hva man vil. Det kan selvsagt hende at det var feil med dette eksemplaret, men jeg anser den sjansen som liten da det trolig hadde blitt rapportert om og et nytt sett hadde blitt sendt. Har også hørt denne høyttaleren. Det var lenge før jeg så målinger av den. Jeg kommenterte den gangen noe slikt som at det var den dårligste høyttaleren jeg noen gang hadde hørt i forhold til prisen. Det låt elendig. Tenkte at det måtte være rommet, men rommet var egentlig ikke spesielt dårlig. God avstand til vegger og sitteposisjonen et godt stykke fra bakvegg. Det kan være tilfeldig, men når jeg ser målingene så bekrefter det opplevelsen min.

Hvordan vet du med sikkerhet at produkter med dårlig teknisk data egentlig låter bra. Hvilke objektive tester lener du deg på? Man kan ikke stole blindt på hva folk sier og opplever. Det er ikke sikkert man bare lytter med ørene. Det som i alle fall er klart er at slike produkter har ingenting med high-fidelity å gjøre. Og det er tvilsomt at de vil komme bra ut i et optimalisert oppsett hvor man lytter blindt. At 'Ole' ikke klarer å få likanes lyd hjemme hos seg selv med noe annet enn med en forsterker med store verdier av harmonisk forvrengning kan det være mange forklaringer på.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På hvilke måte tar ikke målingene hensyn til ulike prinsippene? Mener du at en elektrostat ikke skal måles i et anekoisk rom? Hvilke rom skal de da måles i? Hva er positivt med dipolkanselleringen i en vanlig stue?

Lytting foregikk ikke et anekoisk rom med i et godt behandlet lytterom. Frontveggen var reflekterende. Og de var satt opp slik produsenten anbefaler.
    Joda, en elektrostat kan godt måles som andre høytalere, men ut i fra testen så angir de vel at vistaene ikke frekvens messig målte spesiellt godt. Om det var målinger hentet fra lytterommet eller et lyddødt anekoisk rom vet jeg ikke. Poenget med slike dipoler er at de spiller på en annen måte i lytterommet, og skal man få ut det som bor i disse, må man gjerne plassere og tilpasse rommets akustikk på en litt annen måte. Kjenner en her i kristiansand som forlenget hele huset med 2m fordi lytterommet i kjelleren ikke fungerte sammen med de selvbyggde lafolia høytalerene sine.....

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Joda, en elektrostat kan godt måles som andre høytalere, men ut i fra testen så angir de vel at vistaene ikke frekvens messig målte spesiellt godt. Om det var målinger hentet fra lytterommet eller et lyddødt anekoisk rom vet jeg ikke.
    Det er blitt blitt svart en rekke ganger. De ble målt i et anekoisk rom.
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Poenget med slike dipoler er at de spiller på en annen måte i lytterommet, og skal man få ut det som bor i disse, må man gjerne plassere og tilpasse rommets akustikk på en litt annen måte. Kjenner en her i kristiansand som forlenget hele huset med 2m fordi lytterommet i kjelleren ikke fungerte sammen med de selvbyggde lafolia høytalerene sine.....
    Forklar hvordan man skal behandle rommet annerledes med dipoler.
    Lytteinntrykkene stemmer overens med målingene fra et ekkofritt rom. Dette kan du ikke bortforklare med plassering og akustikk. Lytterommet til Harman er behandlet i hele frekvensområdet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt er ekstraordinære avvik forklart, som f.eks. når Michael Fremer roser en av verdens bedste forsterkere, for så senere å oppdage den har så dårlige tekniske data at det er flaut.
    Dersom en forsterker med en slik måling og påvirkning av frekvensresponsen låter bra, så er det noe hakkende gale og feil med oppsettet. Dette er ikke en forsterker, men en EQ.

Litt av en klipping.

Fra produsenten:
    Fig.5: We do not understand the value you are testing or the results.

Fig.6: With regard to the testing of the odd-harmonic values, this is normal for tube amplifiers that are using directly heated triodes. Therefore, we cannot understand your comments.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tviler på noe er i veien med stereophile sin testmetodikk. de har jo holdt på med dette i minst 30år eller noe?
    usikker på hva du mener med den grafen da det ikke er frekvensrespons ? ser da ikke gærnt ut heller.. en økning i forvrengning over 20khz betyr vel ikke mye

edit; ser du la til et ekstra bilde.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke orket gå gjennom hele tråden, men ut i fra jeg har lest så er det mye diskusjon mellom "Inifiniy" og ML folket, men jeg forstår det slik at Klipsch RF35 kom på nest siste plass. Hvor er kritikken fra Klipsch entusiastene?
    Har for resten et par gamle stativ høyttalere av Infinity, brukt nå som bak høyttalere på et tv rom. Fine høyttalere det.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Har ikke orket gå gjennom hele tråden, men ut i fra jeg har lest så er det mye diskusjon mellom "Inifiniy" og ML folket, men jeg forstår det slik at Klipsch RF35 kom på nest siste plass. Hvor er kritikken fra Klipsch entusiastene?
    Har for resten et par gamle stativ høyttalere av Infinity, brukt nå som bak høyttalere på et tv rom. Fine høyttalere det.
    Klipsch RF35 har vel gått ut av produksjon og ble erstattet av RF82. Har det skjedd mye forandringer med Klipsch de senere årene? Har stort sett bare hørt de for flere år siden, og da låt de nesten alltid veldig skarpt og hardt sammenlignet med annet i samme butikk og rom.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    tviler på noe er i veien med stereophile sin testmetodikk. de har jo holdt på med dette i minst 30år eller noe?
    usikker på hva du mener med den grafen da det ikke er frekvensrespons ? ser da ikke gærnt ut heller.. en økning i forvrengning over 20khz betyr vel ikke mye
    Dette er frekvensresponsen som ligger der, men ble litt usikker utifra teksten om den stemte eller ei. Men tolker det slik at det var feil første gang de målte og det da var enda verre enn dette.

Den klipper forøvrig veldig tidlig.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trodde den skjeve linja var impedans i forhold til frekvens. men dBr? den andre er ganske flat. mulig jeg misforstår helt.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    hehe har selv rf35 og de brukes som bakhøytalere og ikke til musikk da de faktisk er noe av det dårligste de har produsert. Klipsch måler ræva men låter fortreffelig. Palladium er vel den som måler mest "riktig" men samtidig låter litt kjedelig for mange klipsch elskere som velger å føle/lytte til musikk fremfor og måle den

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eh eneste forskjellen mellom rf35 og rf8x er en motstand i delefilteret og justering i kabinettet. driverene er helt lik. men dette er altså noe av de dårligste de har laget?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    trodde den skjeve linja var impedans i forhold til frekvens. men dBr? den andre er ganske flat. mulig jeg misforstår helt.
    Frekvenspons. Den meste rette, men med kraftig avrulling fra ca. 8khz, er uten last. Og den andre med en simulert høyttaler last. Vil gi litt forandring i responsen på høyttalerne denne ja. :-D

Til sammenligning kan man se på Mark Levinson No.532H som ble brukt i denne blindtesten som vi diskuterer. Her er grå/svart simulert høyttaler last.

Og her er Bryston 7B SST2.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er blitt blitt svart en rekke ganger. De ble målt i et anekoisk rom. .
    Det hadde jeg ikke fått med meg. Det betyr vel i såfall at man ikke har en måling for hvordan høytalerene faktisk frekvens messig oppførte seg i lytterommet eller?

Forklar hvordan man skal behandle rommet annerledes med dipoler.
    Lytteinntrykkene stemmer overens med målingene fra et ekkofritt rom. Dette kan du ikke bortforklare med plassering og akustikk. Lytterommet til Harman er behandlet i hele frekvensområdet.
    Dipoler kanselerer ofte lyden slik at lite går mot gulv tak og sidevegger. Demping og avstand til bakvegg og behandling av veggen bak lyttepossisjon og plassering av lyttepossisjon er vel ofte ganske kristisk for slike systemer.

Synes brukermanualen til ML Vista beskriver dette ganske bra.

Side 12 av 13 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •