Oppsiktsvekkende blindtest av høyttalere - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 13 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 254
    Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Det var et svar til en annen debattant, som jeg følte traff med et godt innlegg ift sine egne ører som "måleinstrument". Hva er problemet? Har du og andre noen problemer med at jeg har funnet en høyttalertype som jeg har slått meg til ro med og ikke jager oppgraderinger ved hjelp av målinger, alskens blindtester og annet? Hvorvidt den har "ulinjær frekvensrespons" eller andre matematiske "feil" er meg knekkende likegyldig.

Jeg går ikke forsvar, men argumenterer og skriver innlegg for å illustrere mine oppfatninger. Hvilket jeg tror alle gjør her inne. At det er "bevist" at mine oppfatninger er feil er det reneste sludder. Hva er isåfall bevist?

Jo: hovedregelen er at økt pris korrelerer med økt kvalitet,økt lydkvalitet og økt byggekvalitet. Ja, det finnes unntak, men hovedregelen er at det er en klar sammenheng mellom pris/anselse i markedet og kvalitet på hva man får. Biastesten som er lagt frem i denne tråden motbeviser ikke denne hovedregelen i det hele tatt. Setter man opp en test korrekt, så kan man nærmest "bevise" nøyaktig hva man selv har som agenda.

Å henvise til salgspriser på produkter er i beste fall desperat argumentasjon, i verste fall direkte misvisende. Vi forholder oss naturligvis til veiledende priser (eller ca gjennomsnitt av veiledende om du vil), og det vet de aller fleste hvor landet ligger på de fleste kjente produkter. Hvis en Denon forsterker til 20 K blir satt ned til 10 k så blir denne selvsagt ikke noe dårligere produkt av den prisnedsettingen, det sier seg selv.
    Jeg har ikke problemer med at du har funnet en høyttaler du trives med.

Det jeg har "problemer med", er at du avfeier målinger, blindtester og vitenskapelige indikasjoner på et gitt resultat. Og mener at subjektive meninger, priser og glossy hifi-lektyre er en bedre indikator og veileder for hva som er bra/dårlig.

Det er bra du innrømmer det selv (uthevet). Forsterkeren blir hverken bedre eller dårligere uansett hva den koster ;-)
    Hva som gjør at prisen er annerledes kan være mange...

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Målinger ja, det er jo helt tydeligt noe er galt med målemetoden til Katana høyttaleren, merkelig nok er der ingen forklaring omkring dette. Stereophile sine tester f.eks. er alltid dybdegående og forklarer alle avvik så alle kan skjønne hvorfor det er som det er.
    Feil med målemetoden? Dette er Canada's National Research Council som utfører målingene. De har drevet med målinger i flere tiår og har et anekoisk rom.

Hvorfor skal man prøve å bortforklare alt? Argumentasjonen holder jo ikke vann for fem flate øre. Er redd det er egentlig snakk om at folk nekter å innse realiteten.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt helt enig i det. De eneste "målingene" jeg trenger, er også mine egne ører. Første gang jeg hørte CM serien til Bowers and Wilkins var jeg aldri i tvil, fikk instant gåsehud på de fleste låter jeg spilte, og det holder i massevis for meg.

Forøvrig er det riktig at det finnes mye snakeoil i bransjen. Men jeg mener fortsatt at pris/anseelse i markedet, er en hovedregel som indikator for hva man får. At en billig "jallahøyttaler" danker ut høyttalere til 30 k er de få unntaktene, fremfor noen hovedregel.
    Igjen smak! For meg så er B&W så sinnsykt oppskrytt som det er mulig og at en høytaler til 120000.- kan låte så sinnsykt dårlig er rett og slett utrolig. Men mye reklame selger tydligvis. Er altfor mange der ute som kjøper høytalere etter merke og waf...Men uansett så er B&W for meg et bevis på at pris dessverre har liten betydning på lyden

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Igjen smak! For meg så er B&W så sinnsykt oppskrytt som det er mulig og at en høytaler til 120000.- kan låte så sinnsykt dårlig er rett og slett utrolig. Men mye reklame selger tydligvis. Er altfor mange der ute som kjøper høytalere etter merke og waf...Men uansett så er B&W for meg et bevis på at pris dessverre har liten betydning på lyden
    Hvorfor snakker du hele tiden om smak og ulike preferanser i en tråd som faktisk motbeviser det med all tydelighet?

Dine og mine opplevelser er farget av utrolig mye. Ulike rom, ulike forhold for høyttalerne, potensielt teknisk mismatch, forskjellig volum, bias, utseendet, osv.
    Litt av poenget med tråden var å sette lys på dette. Under like forhold, så tyder denne og andre undersøkelser på at preferansene er veldig sammenfallende. Så utsagnet smaken er som baken er det neppe så veldig mye sant i.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at sjansene for at de fleste vil plukke ut det som høres best ut (d.v.s. måler best) så lenge man ikke ser høyttalerne er svært store. Denne undersøkelsen viser at korrekt frekvensrespons foretrekkes av flesteparten av studiepopulasjonen. Denne tråden belyser også menneskets evne til å forsvare sine valg og meninger til tross for logiske motargumenter, stor (over?)tro på egne og andre "eksperters" hørsel og evnen til å holde på sine overbevisninger til the bitter end.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Nei, fordi en bånddiskant vil feks høres forskjellig ut fra en horndiskant. Som et eksempel
    Vis meg ett horn og en bånddiskant som måler identisk. Hornladet bånd teller ikke

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min kommentar var (ettertrykkelig) rettet til personen som skrøt av at han hadde en høyttaler til 8 K som måler bedre enn mine CM7 til 14 K. . .
    Og eksakt det samme gjelder meg og mine B&W. Denne produsenten gir en luksusfølelse og høykvalitetsfeeling som få, om noen andre merker kan matche etter min mening. Jeg kunne ikke gitt mer beng i om det finnes rimeligere høyttalere som mekanisk og matematisk måler bedre enn mine.
    Hvor mange andre har du sett på egentlig? Ingen B&W under 804D har noe særlig luksus- eller kvalitetspreg over seg. Hvis du opplever simple CM7 som mer luksus og kvalitet enn XTZ i byggkvalitet og utførelse, da ser du kun på logoen. Og når du ser på logoen til B&W forbinder du det kanskje med toppmodellene og med XTZ er det budsjettmodeller. Selv om XTZ forsåvidt har en ganske heftig high-end Divine.

Selv har jeg hørt både CM7 og CM9 i CM-serien og ingen av dem imponerte meg nevneverdig hverken lydmessig eller utseendemessig.

At en billig "jallahøyttaler" danker ut høyttalere til 30 k er de få unntaktene, fremfor noen hovedregel.
    Du ordlegger deg ganske transparent Gil. At billig skal være lik 'jalla' blir jo helt feil. Her er det ikke snakk om en billig 'jallahøyttaler', men en billig knallhøyttaller. Det er vel snarere slik at billige knallhøyttalere som danker ut dyre jallahøyttalere som er unntaket, men forekommer så absolutt.

Ofte ser vi noen merker som generellt underpresterer på flere/alle sine modeller ift konkurrerende produkter i tilsvarende prisklasser, samt de som har høyttalere overpresterer ift konkurrenter i tilsvarende prisklasser.

Infinity liker jeg svært godt. Det er svært få som kan hamle opp med budsjettmodellene deres. Slettes ikke overraskende at de gjorde det godt her. Se bare på den eldre Beta-serien deres. Mer verdi for pengene kunne man se langt etter.

En høyttaler består av få og hhv enkle komponenter. Det er ingenting som automatisk tilsier at en bygget av eksotiske og dyre materialer må låte bedre enn en av mer ordinære kvalitetsmaterialer til en lavere pris. Flere års FOU behøver ikke gi bedre resultat enn to ukers FOU, selv om dette klart vil føre til prisforskjeller i sluttprodukt for å gå med overskudd.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Låter det forskjellig, så måler det også forskjellig. Frekvensrespons i lytteposisjonen forteller absolutt ikke alt.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    orso, hva tror du om lillebroren i den Infinity Primus serien? P143/P153/P163, heter de vel?

Hvem selger forresten Infinity her i Norge?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Målinger ja, det er jo helt tydeligt noe er galt med målemetoden til Katana høyttaleren, merkelig nok er der ingen forklaring omkring dette. Stereophile sine tester f.eks. er alltid dybdegående og forklarer alle avvik så alle kan skjønne hvorfor det er som det er.
    Dersom man skal måle høyden på to personer og man ser at de måler likt til tross for at man vet at den ene personen skal være høyere, da må det vel være noe galt med målebåndet? :P ^^

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil ikke forsterker virke inn på frekvensgang? De kan vel "booste" enkelte frekvenser eller omvendt?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Men vil ikke forsterker virke inn på frekvensgang? De kan vel "booste" enkelte frekvenser eller omvendt?
    Sånn ideellt sett så skal ikke dette skje Med tonekontrollere i 0 så er det merkelig om en forsterker forvrenger og endrer lyden så mye at man får en ulineær frekvensrespons Men her kommer jo smak inn og da er det naturlig at folk med Klipsch gjerne liker forsterkere med mer ulineær frekvensrespons.

Det kjekkeste er å ha en lineær forsterker, et lineært høyttalerpar og så selv "vri litt på knottene" for å tilfredsstille smak

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Hvem selger forresten Infinity her i Norge?
    Neby er/var? importør iallefall. Ser ingenting annet enn bilhøyttalere i nettbutikker akkurat nå.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Neby er/var? importør iallefall. Ser ingenting annet enn bilhøyttalere i nettbutikker akkurat nå.
    Ok, takk.

Komplett solgte Infinity et stund, men det er borte nå.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    orso, hva tror du om lillebroren i den Infinity Primus serien? P143/P153/P163, heter de vel?
    Aner ikke.

Ikke i særlig grad hvis den er kontruert for å være nøytral og takler lasten. Først og fremst enkelte rørforsterkere og noen får veldig fargete transistorer (f.eks noen modeller av McIntosh) som forandrer frekvensresponsen i nevneverdig grad.
    Da kjøper du deg en fastlåst tonekontroller på sett og vis.

Og bare så det er sagt. Det betyr ikke dermed at forsterkere vil låte likt. Det er annet enn THD tall som betyr mye mer. Oppgitte THD betyr nesten ingenting, så sant de holder seg under et visst nivå.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil to høyttalere som måler helt likt være umulige å skille fra hverandre i en blindtest?
    Godt spørsmål :-D

Jeg vil tro at svaret på det er like mye hvordan man måler i forhold til hvordan man hører på høytaleren i praksis..

måles frekvens responsen f.eks i et anekoisk rom, vil ikke en dipol elektrostat måle på samme måte som det man opplever i et lytterom som mottar og sender større andeler av lyden som sendes bakover fra panelet tilbake som førsterefleksjoner.

Det er her jeg mener testen faller i gjennom, ettersom de målingene jeg har sett vel ikke har tatt hensyn til de store forskjellene i arbeidsprinsippen som også kan gjøre seg gjeldende.

En konvensjonell dynamisk høytaler har baksiden av elementene inne i en kasse, og vil derfor få en karakteristikk som kanskje vil gi en litt mindre forskjell hvis man måler i et anekoisk rom vs et lytterom.

Måles lyden likt i sweetspot lyttepossisjon for to høytalere, (må kanskje bruke kunsthode) skal vel det i utgangspunktet bety at de høres like ut også. Da snakker vi vel egentlig ikke bare om en frekvens måling, men også om forvrengning, og hvor lang tid lydenergien i en impiuls bruker på å bygge seg opp og fjerne seg igjen, både i høytaleren og lytterommet.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Denne testen sier ikke noe generelt om elektrostater vs. dynamiske høyttalere. Da leser du noe mer enn hva som kommer fram i testen. Den forteller bare hvordan det sto til med disse høyttalerne. Her kom ML Vista dårlig ut både lydmessig og målemessig, men du kan ikke automatisk overføre det til andre elektrostater. Jeg har allerede lagt noen målinger av Quad ESL-2805 og den måler ganske bra.
    Nei det er nok riktig, men jeg mistenker at den store forskjellen i måten test oppsettet oppfører seg på ut i fra arbeids prinsipp, ikke uten videre kan neglisjeres og man kan sette likhetstegn mellom måling og hva folk foretrakk.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Godt spørsmål :-D

Jeg vil tro at svaret på det er like mye hvordan man måler i forhold til hvordan man hører på høytaleren i praksis..

måles frekvens responsen f.eks i et anekoisk rom, vil ikke en dipol elektrostat måle på samme måte som det man opplever i et lytterom som mottar og sender større andeler av lyden som sendes bakover fra panelet tilbake som førsterefleksjoner.

Det er her jeg mener testen faller i gjennom, ettersom de målingene jeg har sett vel ikke har tatt hensyn til de store forskjellene i arbeidsprinsippen som også kan gjøre seg gjeldende.

En konvensjonell dynamisk høytaler har baksiden av elementene inne i en kasse, og vil derfor få en karakteristikk som kanskje vil gi en litt mindre forskjell hvis man måler i et anekoisk rom vs et lytterom.

Måles lyden likt i sweetspot lyttepossisjon for to høytalere, (må kanskje bruke kunsthode) skal vel det i utgangspunktet bety at de høres like ut også. Da snakker vi vel egentlig ikke bare om en frekvens måling, men også om forvrengning, og hvor lang tid lydenergien i en impiuls bruker på å bygge seg opp og fjerne seg igjen, både i høytaleren og lytterommet.
    På hvilke måte tar ikke målingene hensyn til ulike prinsippene? Mener du at en elektrostat ikke skal måles i et anekoisk rom? Hvilke rom skal de da måles i? Hva er positivt med dipolkanselleringen i en vanlig stue?

Lytting foregikk ikke et anekoisk rom med i et godt behandlet lytterom. Frontveggen var reflekterende. Og de var satt opp slik produsenten anbefaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    På hvilke måte tar ikke målingene hensyn til ulike prinsippene? Mener du at en elektrostat ikke skal måles i et anekoisk rom? Hvilke rom skal de da måles i? Hva er positivt med dipolkanselleringen i en vanlig stue?

Lytting foregikk ikke et anekoisk rom med i et godt behandlet lytterom. Frontveggen var reflekterende. Og de var satt opp slik produsenten anbefaler.

Det er absolutt ett poeng at man ikke ville akustikkbehandlet rommet likt, for "normale" høyttalere og dipoler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk.

Komplett solgte Infinity et stund, men det er borte nå.
    Harman/Neby importerer Infinity.

Side 11 av 13 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •