Oppsiktsvekkende blindtest av høyttalere - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 13 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 254
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    17500kr/stk, eller 35k for et par? Hvis du legger lista litt lavere da?
    For det første må jeg kanskje rette på noe jeg sa. Tror kanskje den JBL høyttaleren jeg linket til sprer lyden relativt bredt og mye i motsetning til hva jeg mente. Den har i alle fall veldig god powerrespons.

Så til spørsmålet ditt. Det kommer en del ann på rommet og om man kan gjøre tiltak eller ikke. Kan man ikke gjøre tiltak, så er det av den oppfatning at man bør kjøpe en høyttaler med kontrollert og begrenset spredning. Det er vanskelig å finne rimelige høyttalere som har det. Noen av Behringer Truth monitorene har waveguide og kan være verdt å sjekke ut. Det sies at Behringer stjal designet fra andre produsenter, og at de ble saksøkt. Og noen sier at etter saksøkelsen så har de endret på høyttalerne, og de er ikke like bra som de var. Men dette kan være feil. Genelec sine høyttalere er også verdt å undersøke.

Av kommersielle høyttalere er det veldig mye kompromiss og WAF som styrer. Tannoy har vel en form for kontrollert spredning, men det er åpenbart begrenset hva man kan få til med små elementer. En høyttaler produsent som stort sett måler veldig bra er PSB. De sprer nok relativt mye, men kan man gjøre tiltak så er det dog fult mulig å få godlyd. Her er målinger av PSB Synchrony One: SoundStage! Measurements - PSB Synchrony One Loudspeakers (7/2008)

PSB Synchrony One loudspeaker Measurements | Stereophile.com

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifi bransjen er dessverre Alt for mye lureri. produsent,tester,bransjeaktører lurer oss trill rundt. Som sagt så har jeg selv hatt og har billig/dyrt utstyr. Ja det er forskjell på oppløsning,bass osv men det viktigste er jo hvilken musikk man lytter til. Du har høytalere til 200tusen som fungerer dårlig til disco men bra til classisk osv!!!

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    hehe du drar inn ferrari som ikke er i nærheten av kvaliteten på en ford til 1/10 del av prisen. Ja ferrari går noe jævlig men er sykt slitsomme og kjøre samt mye vedlikehold for å i det hele fungere. Sitte med ørepropper i en bil til flere millioner!!!
    OT, jeg veit, men jeg klarer ikke å la være:
    Hvis du kjøper en ekstrem sportsbil er det ikke komfort du betaler for, komfor koster vekt, noe som går på bekostning av kjøreegenskaper.
    En ekstrem bil er slitsom å kjøre fordi den er satt opp for å yte ekstremt, og gi presise tilbakemeldinger til sjåføren, ikke for å være komfortabel.
    Komfort betyr myke fjærer, noe som går på bekostninge av kjøreegenskaper, komfort betyr å dempe tilbakemeldinger fra bilen, noe som øker responstid fra sjåfør, komfort betyr hauger av kilo med lyddempende materiale.
    En komfortabel supersportsbil er en selvmotsigelse.
    Og ja, det er høye vedlikeholdskostnader, et ekstremt oppsett betyr mer slitasje og mer vedlikehold, når delene samtidig blir produsert i ekstremt lave antall, i forhold til Ford som selger ekstremt mange flere biler, så koster det litt mer. Rart det der.
    Hvis du sammenligner priser med en Ford Shelby 500 tenker jeg regnestykket blir litt annerledes enn for Mondeo, selv om delene i denne også blir produsert i mye større antall en noen Ferrari.

Sånn, nå kan vi diskutere høyttalere igjen.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    OT, jeg veit, men jeg klarer ikke å la være:
    Hvis du kjøper en ekstrem sportsbil er det ikke komfort du betaler for, komfor koster vekt, noe som går på bekostning av kjøreegenskaper.
    En ekstrem bil er slitsom å kjøre fordi den er satt opp for å yte ekstremt, og gi presise tilbakemeldinger til sjåføren, ikke for å være komfortabel.
    Komfort betyr myke fjærer, noe som går på bekostninge av kjøreegenskaper, komfort betyr å dempe tilbakemeldinger fra bilen, noe som øker responstid fra sjåfør, komfort betyr hauger av kilo med lyddempende materiale.
    En komfortabel supersportsbil er en selvmotsigelse.
    Og ja, det er høye vedlikeholdskostnader, et ekstremt oppsett betyr mer slitasje og mer vedlikehold, når delene samtidig blir produsert i ekstremt lave antall, i forhold til Ford som selger ekstremt mange flere biler, så koster det litt mer. Rart det der.
    Hvis du sammenligner priser med en Ford Shelby 500 tenker jeg regnestykket blir litt annerledes enn for Mondeo, selv om delene i denne også blir produsert i mye større antall en noen Ferrari.

Sånn, nå kan vi diskutere høyttalere igjen.
    Ai ai ai! Hvordan har det seg da slik at en Ultima GTR til 300000kr banker alle ferrarier hva ytelse angår, og det til tross for en "gammeldags" støtstang V8 som i praksis ble utviklet på 50 og 60 tallet, lite eksotiske materialer og et godt utprøvd og relativt rimelig understell (Iallefall om man sammenligner med Ferrari)?

Kanskje det rett og slett er fordi den er bedre konstruert enn en ferrari hva ytelse og pris angår? Kan ikke akkurat si at det er så mange Ultima GTR'r ute og går heller, så jeg vil ikke si at liten produksjon bør presse priser opp i de høyere klasser. Personlig har jeg bare sett to (I Racing NM her i Norge) og når en ser hvordan en Ultima GTR gjør vei i vellinga med diverse andre biler i millionklassen så er det lett å forstå at man ikke trenger å bruke "Supersportsbil" penger for å kjøpe en supersportsbil

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å bli mye off-topic her nå.

Forsterkeren som ble brukt til alle høyttalerne var denne:
    Mark Levinson No.532H power amplifier | Stereophile.com

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mye bil analogier og pris fokusering synes jeg....

Det at høytaler testen sammenligner 3 "billige" ganske like konvensjonelle høytalere med en dyrere hybrid elektrostat, som såkalt frekvensmessig spiller med større avvik, det synes jeg var litt merkelig.
    Det blir forklart med at dyrere ikke er bedre, og at nøytrale høytalere blir foretrukket.

Greit nok det, men jeg lurer litt på hvorfor de ikke da valgte en dyrer mer konvensjonell høytaler konstruksjon som var lettere å få til å spille riktig, enn å velge en dyr elektrostat konstruksjon som gjerne krever mer rundt oppset matching og lyttepossisjon. Er det sikkert at konklusjonen ble riktig?

Jeg har gode erfaringer fra elektrostater fra Quad, megnestater fra Magnepan, Lafolia, høytalere med meter lange båndiskant osv, og div konvensjoneller konstruksoner med dynamsike elementer og domer osv, og poenget mitt er at alle disse konstruksjonene har sine styrker og svakheter.

Full frekvensdipole magnestater spiller f.eks bass på en helt forskjellig måte enn et typisk dynamisk element bass refleks oppsett. Man må vel måle mer enn bare en frekvens respons for å få frem slike forskjeller i musikk gjengivelse.

De test deltagerene som er vandt med å få reprodusert lyd fra konvensjonelle systemer, vil kanskje også foretrekke den måten høytaleren spiller/flytter luft på.

Synes derfor en slik test introduserte flere store lyttemessige parametere enn bare frekvens kurver og pris.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Litt mye bil analogier og pris fokusering synes jeg....

Det at høytaler testen sammenligner 3 "billige" ganske like konvensjonelle høytalere med en dyrere hybrid elektrostat, som såkalt frekvensmessig spiller med større avvik, det synes jeg var litt merkelig.
    Det blir forklart med at dyrere ikke er bedre, og at nøytrale høytalere blir foretrukket.
    I denne testen var ikke dyrere bedre. I andre tester har dyrere vært bedre. Og ifølge Sean Olive sine erfaringer med tester av høyttalere, så følger ikke kvalitet nødvendigvis pris. Dette varierer.

Ta f.eks denne høyttaleren.

Nå husker ikke sikkert prisen på den, men var det ikke rundt 90k? Men sjekk målingene av denne høyttaleren:
    SoundStage! Measurements - Gemme Audio VFlex Katana Loudspeakers (8/2009)
    Den måler veldig veldig dårlig. Et godt eksempel på at pris ikke nødvendigvis betyr noe. Og leter man etter tester på nettet, så finner man også gode tester av den. Go figure. :roll:
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Greit nok det, men jeg lurer litt på hvorfor de ikke da valgte en dyrer mer konvensjonell høytaler konstruksjon som var lettere å få til å spille riktig, enn å velge en dyr elektrostat konstruksjon som gjerne krever mer rundt oppset matching og lyttepossisjon. Er det sikkert at konklusjonen ble riktig?

Jeg har gode erfaringer fra elektrostater fra Quad, megnestater fra Magnepan, Lafolia, høytalere med meter lange båndiskant osv, og div konvensjoneller konstruksoner med dynamsike elementer og domer osv, og poenget mitt er at alle disse konstruksjonene har sine styrker og svakheter.

Full frekvensdipole magnestater spiller f.eks bass på en helt forskjellig måte enn et typisk dynamisk element bass refleks oppsett. Man må vel måle mer enn bare en frekvens respons for å få frem slike forskjeller i musikk gjengivelse.

De test deltagerene som er vandt med å få reprodusert lyd fra konvensjonelle systemer, vil kanskje også foretrekke den måten høytaleren spiller/flytter luft på.

Synes derfor en slik test introduserte flere store lyttemessige parametere enn bare frekvens kurver og pris.
    Denne testen sier ikke noe generelt om elektrostater vs. dynamiske høyttalere. Da leser du noe mer enn hva som kommer fram i testen. Den forteller bare hvordan det sto til med disse høyttalerne. Her kom ML Vista dårlig ut både lydmessig og målemessig, men du kan ikke automatisk overføre det til andre elektrostater. Jeg har allerede lagt noen målinger av Quad ESL-2805 og den måler ganske bra.

At Harman Int. velger bevisst høyttalere som får sine egne til å se bra ut er nok sikkert riktig. Det er nok litt reklame i dette. Men på en annen side velger de velkjente merker som selger godt på markedet, og de har egne høyttalere som måler svært bra. Det er ikke mange kommersielle dyre høyttalere som måler like bra eller bedre bedre enn f.eks deres Revel Ultima høyttalere. Selv om de koster mye mer.
    Revel Ultima Studio2 loudspeaker Measurements | Stereophile.com

Revel Ultima Salon2 loudspeaker Measurements | Stereophile.com

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Slenger meg på her

Har lest igjennom tråden her og det virker for meg at det blir lagt litt for mye fokus på pris og målinger her.. Ingen av delene sier egentlig hvor bra en høyttaler låter.. En høyttaler kan måle bra men kan oppfattes som kjedelig analytisk osv, mens andre som måler dårlig kan låte bedre.
    Personlig dropper jeg målinger og stoler mere på mine egne ører.
    Når lyden fra høyttalerene gir gåsehud på armene, ja da er det "måling" godt nok for meg..

Spennende test, men litt kjedelig at det ble valgt så forskjellige høyttaler konstruksjoner..

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kondis
    Hei Slenger meg på her

Har lest igjennom tråden her og det virker for meg at det blir lagt litt for mye fokus på pris og målinger her.. Ingen av delene sier egentlig hvor bra en høyttaler låter.. En høyttaler kan måle bra men kan oppfattes som kjedelig analytisk osv, mens andre som måler dårlig kan låte bedre.
    Når lyden fra høyttalerene gir gåsehud på armene, ja da er det "måling" godt nok for meg..

Spennende test, men litt kjedelig at det ble valgt så forskjellige høyttaler konstruksjoner..

Helt helt enig i det. De eneste "målingene" jeg trenger, er også mine egne ører. Første gang jeg hørte CM serien til Bowers and Wilkins var jeg aldri i tvil, fikk instant gåsehud på de fleste låter jeg spilte, og det holder i massevis for meg.

Forøvrig er det riktig at det finnes mye snakeoil i bransjen. Men jeg mener fortsatt at pris/anseelse i markedet, er en hovedregel som indikator for hva man får. At en billig "jallahøyttaler" danker ut høyttalere til 30 k er de få unntaktene, fremfor noen hovedregel.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil to høyttalere som måler helt likt være umulige å skille fra hverandre i en blindtest?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kondis
    Hei Slenger meg på her

Hallo?
    Denne testen forteller nettopp at det er en klar korrelasjon mellom målinger og hva folk foretrekker. Og det ikke den eneste testen som gjør det. Dette var en lyttetest til opplysning.
    Sorry, men det du skriver er bare tullball. Les testen på nytt:
    Audio Musings by Sean Olive: More Evidence that Kids (American and Japanese) Prefer Accurate Sound Reproduction

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Vil to høyttalere som måler helt likt være umulige å skille fra hverandre i en blindtest?
    Nei, fordi en bånddiskant vil feks høres forskjellig ut fra en horndiskant. Som et eksempel

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Helt helt enig i det. De eneste "målingene" jeg trenger, er også mine egne ører. Første gang jeg hørte CM serien til Bowers and Wilkins var jeg aldri i tvil, fikk instant gåsehud på de fleste låter jeg spilte, og det holder i massevis for meg.

Forøvrig er det riktig at det finnes mye snakeoil i bransjen. Men jeg mener fortsatt at pris/anseelse i markedet, er en hovedregel som indikator for hva man får. At en billig "jallahøyttaler" danker ut høyttalere til 30 k er de få unntaktene, fremfor noen hovedregel.
    Du har funnet en høyttaler som passer for deg (det har snart "alle" fått med seg) og er nærmest nirvana - flott for deg!
    Hva har det forresten med denne tråden å gjøre? Om du foretrekker ulinjær frekvensrespons og et produkt med x-faktor som er produsert i Kina, på tross av hva massene foretrekker - så igjen, flott for deg!

Hvorfor er du så innmari i forsvar når det presenteres bevis som strider mot din oppfatning? Altså at økt pris ikke er enbetydende med tilsvarende økt (lyd)kvalitet, enten om det gjelder høyttalere, biler eller høyttalerkabler? Et produkt blir ikke dårligere om det kommer på salg...

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Du har funnet en høyttaler som passer for deg (det har snart "alle" fått med seg) og er nærmest nirvana - flott for deg!
    Hva har det forresten med denne tråden å gjøre? Om du foretrekker ulinjær frekvensrespons og et produkt med x-faktor som er produsert i Kina, på tross av hva massene foretrekker - så igjen, flott for deg!

Hvorfor er du så innmari i forsvar når det presenteres bevis som strider mot din oppfatning? Altså at økt pris ikke er enbetydende med tilsvarende økt (lyd)kvalitet, enten om det gjelder høyttalere, biler eller høyttalerkabler? Et produkt blir ikke dårligere om det kommer på salg...

Det var et svar til en annen debattant, som jeg følte traff med et godt innlegg ift sine egne ører som "måleinstrument". Hva er problemet? Har du og andre noen problemer med at jeg har funnet en høyttalertype som jeg har slått meg til ro med og ikke jager oppgraderinger ved hjelp av målinger, alskens blindtester og annet? Hvorvidt den har "ulinjær frekvensrespons" eller andre matematiske "feil" er meg knekkende likegyldig.

Jeg går ikke forsvar, men argumenterer og skriver innlegg for å illustrere mine oppfatninger. Hvilket jeg tror alle gjør her inne. At det er "bevist" at mine oppfatninger er feil er det reneste sludder. Hva er isåfall bevist?

Jo: hovedregelen er at økt pris korrelerer med økt kvalitet,økt lydkvalitet og økt byggekvalitet. Ja, det finnes unntak, men hovedregelen er at det er en klar sammenheng mellom pris/anselse i markedet og kvalitet på hva man får. Biastesten som er lagt frem i denne tråden motbeviser ikke denne hovedregelen i det hele tatt. Setter man opp en test korrekt, så kan man nærmest "bevise" nøyaktig hva man selv har som agenda.

Å henvise til salgspriser på produkter er i beste fall desperat argumentasjon, i verste fall direkte misvisende. Vi forholder oss naturligvis til veiledende priser (eller ca gjennomsnitt av veiledende om du vil), og det vet de aller fleste hvor landet ligger på de fleste kjente produkter. Hvis en Denon forsterker til 20 K blir satt ned til 10 k så blir denne selvsagt ikke noe dårligere produkt av den prisnedsettingen, det sier seg selv.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Igjen smak! For meg så er B&W så sinnsykt oppskrytt som det er mulig og at en høytaler til 120000.- kan låte så sinnsykt dårlig er rett og slett utrolig. Men mye reklame selger tydligvis. Er altfor mange der ute som kjøper høytalere etter merke og waf...Men uansett så er B&W for meg et bevis på at pris dessverre har liten betydning på lyden

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen smak! For meg så er B&W så sinnsykt oppskrytt som det er mulig og at en høytaler til 120000.- kan låte så sinnsykt dårlig er rett og slett utrolig. Men mye reklame selger tydligvis. Er altfor mange der ute som kjøper høytalere etter merke og waf...Men uansett så er B&W for meg et bevis på at pris dessverre har liten betydning på lyden

+1. Har selv hatt B&W DM-220, men skjønte egentlig ikke hvorfor folk skryter så mye av de... Kan ha noe med rommet jeg hadde de i også. På HFK i Trondheim der jeg jobber, så høres 802 Diamond ut som at lyden raser sammen, selv om vi bruker Classe blokker på de...

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det skal du naturligvis får lov til å mene, uten at jeg lar meg hisse opp nevneverdig av den oppfatningen du har. Det finnes så mange klare indikatorer på at det du sier ikke medfører riktighet for allmennheten. CM9 og også mine egne CM7 har blitt omtalt som referanse i utallige hifimagasiner og av utallige anmeldere. Jeg har lest mange og har mistet totalt telling, spesielt når det gjelder CM9. Men alle disse titalls anmeldere og hifimagasiner verden over er sikkert samtlige kjøpt og betalt av B&W

B&W blir brukt som studiohøyttalere av mange av verdens største profesjonelle lydstudioer, for å nevne noe. Jeg skal ikke gjøre denne tråden til en debatt om B&W er oppskrytt eller ei (så slapp av Orso ). Du får ha din egen mening, men vit at det finnes svært tung motargumentasjon mot din oppfatning, for the record.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Gilmour]Det finnes så mange klare indikatorer på at det du sier ikke medfører riktighet for allmennheten. CM9 og også mine egne CM7 har blitt omtalt som referanse i utallige hifimagasiner og av utallige anmeldere. Jeg har lest mange og har mistet totalt telling, spesielt når det gjelder CM9. Men alle disse titalls anmeldere og hifimagasiner verden over er sikkert samtlige kjøpt og betalt av B&W

Det som står i magasiner er korrupt. De hjelper egentlig bare importøren for salg for at andre lar seg lure av slikt. B&W er bra det, men er litt oppskrytt synes jeg, spesielt CM-serien synes nå jeg, da. De ser bra ut, ja! Men høres de bra ut, ikke etter min mening. DM-serien synes jeg faktisk låter bedre. Smak å behag. :-) Jeg hadde faktisk gått tilbake til Dynavoice før jeg hadde gått for B&W igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal du naturligvis får lov til å mene, uten at jeg lar meg hisse opp nevneverdig av den oppfatningen du har. Det finnes så mange klare indikatorer på at det du sier ikke medfører riktighet for allmennheten. CM9 og også mine egne CM7 har blitt omtalt som referanse i utallige hifimagasiner og av utallige anmeldere. Jeg har lest mange og har mistet totalt telling, spesielt når det gjelder CM9. Men alle disse titalls anmeldere og hifimagasiner verden over er sikkert samtlige kjøpt og betalt av B&W

B&W blir brukt som studiohøyttalere av mange av verdens største profesjonelle lydstudioer, for å nevne noe. Jeg skal ikke gjøre denne tråden til en debatt om B&W er oppskrytt eller ei (så slapp av Orso ). Du får ha din egen mening, men vit at det finnes svært tung motargumentasjon mot din oppfatning, for the record.
    Syns kanskje man er ved essensen av testen her... Alle disse argumentene dine om at cm7/9 er en bra høyttaler vil jo opplagt påvirke din/vår oppfatning av lydkvaliteten. Derfor er det jo interessant og samtidig ganske likegyldig hva slike tester viser.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målinger ja, det er jo helt tydeligt noe er galt med målemetoden til Katana høyttaleren, merkelig nok er der ingen forklaring omkring dette. Stereophile sine tester f.eks. er alltid dybdegående og forklarer alle avvik så alle kan skjønne hvorfor det er som det er.

Side 10 av 13 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •