Valg av subwoofer - Velodyne/SVS/XTZ

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av subwoofer - Velodyne/SVS/XTZ

Hei hei,

Da er snart tiden inne for å kjøpe meg ny subwoofer.
    Jeg har i utgangspunktet tenkt til å kjøpe to like og plassere de foran i kinoen, en på hver side av senterhøyttaleren.

Så kommer jo da det store spørsmålet, hva skal man gå for?

Jeg ser det er en del tråder rundt dette, men ønsker innspill fra noen som faktisk har hørt i hvert fall to av de som jeg kikker på her.

De 3 jeg har sett på til nå er:
    1) XTZ w99 12.18
    2) Velodyne CHT-15Q
    3) SVS-PB12-NSD DSP

Alle disse har så vidt jeg har fått med meg fått en del skryt, jeg tar med Velodyne'n her, selv om den er dyrere enn de andre, på grunn av tilbud på Soundgarden for tida. Det sies jo at XTZ og SVS er mye bang for bucks så det kan jo hende de slår Velodyne'n selv om de er billigere.

Sub'ene skal brukes 60 % til film og 40 % til musikk.
    Jeg er nok en del mer kresen på de musikalske kvalitetene enn jeg er på at den skal være kjempebrutal på film.

Jeg veit det er veldig mange SVS-fans her inne, men hvis dere faktisk ikke har hørt flere av disse sub'ene så trenger jeg heller ikke høre om hvor ufattelig bra SVS er, det finnes nok av tråder jeg kan lese det i :wink:

Takker for alle innspill.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt 2x PC12-NSD i min kino, og det fungerte gull. . Men jeg ville nok heller da gått for 1 stk SVS PC12-Plus DSP da denne er langt kraftigere.

Men nå har også L-sound grompris på Definitive Technology SuperCube Ref. Har denne i et system nr2.. og den imponerer meg mer enn mine PC13-Ultra som nå har erstattet NSD subbene... mye pga pris/ytelse!

Vanskelig valg er det uansett . Men Lsound har fin returordning .

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Har selv hatt 2x PC12-NSD i min kino, og det fungerte gull. . Men jeg ville nok heller da gått for 1 stk SVS PC12-Plus DSP da denne er langt kraftigere.

Men nå har også L-sound grompris på Definitive Technology SuperCube Ref. Har denne i et system nr2.. og den imponerer meg mer enn mine PC13-Ultra som nå har erstattet NSD subbene... mye pga pris/ytelse!

Vanskelig valg er det uansett . Men Lsound har fin returordning .
    Ja SuperCube'n ja, den er interessant.
    Hva tror du er lurest av å kjøpe to like, litt billigere, eller bruke omtrent tilsvarende med penger og kjøpe en dyr?

Ser folk skriver at det er enklere å få til to like sub'er kontra å ha bare en, pluss at det blir jo mer membranareal og skulle tro det trykker mer.

Du har hatt både to like og en dyrere hos deg ser jeg, hvordan vil du beskrive forskjellen på det?
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foretrekker alltid 2. Har testet XTZ 12" mot den gamle PC 12NSD i samme rom i et annet oppsett.
    XTZ-en er fantastisk til prisen og ser jo vesentlig bedre ut enn SVS. Men utenom slammet i midbassen så synes jeg PC 12NSD var vesentlig bedre på musikk og film.

Før disse testet jeg PB12PLUS i et annet rom og oppsett. Mot JM Lab sin SW900 og Velodyne SPL1000-R. Der må jeg ha vært helt på jordet med feilkalibrering for SVS-en fikk skikkelig juling av JM Lab-en foruten på det dypeste til film. SVS-en gav seg og lagde ulyder med en gang det ble slagbass. Det skal nevnes at JM Lab-en har 13" og er dyrere. Men altså ikke det som folk trekker som en vinner før lytting.

Mine 2 siste subber var SVS PB12NSD i dette oppsettet og rommet. Pris i betraktning og foruten at de ikke ser ut, så er de helt råe til film. Mangler i mine ører litt slam i midbassen. Også litt "trege og durete" til musikk, men disse var tunet til å gå svært dypt og det går ut over lydkvalitet og output.

Supercube Ref kjøpte jeg nettopp 2 av, men avbestilte de til fordel for JL Audio. Supercube var regnet som et kupp når de kostet vesentlig mer og jeg har aldri sett et vondt ord om de.

Rythmik Audio F12SE er også noen svært gode subber som ikke er verdens råeste til film selv om de gjør en god jobb der også. Men de er utrolig musikalske og er rått parti mot både SVS og XTZ. Selvimport. Jeg har snart 1 til salgs med sort membran. 1 brukt og 1 ny burde gi mye for pengene.
    Masse muligheter til innstilling. Velge hvor dypt, hvor stramt osv. Servostyrt som DD-serien til Velodyne.
    Rythmik Audio servo subwoofer 12" F12SE Signature Edition

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du sier du ikke er like kresen på filmlyden som musikklyden. Utifra det så vil jeg tro at velodynen er best av de 3 du har nevnt. Denne er stor og vil gi deg godt med trøkk, samtidig som den har de musikalske egenskapene velodyne er kjent for.

Svs vil nok høres morsommere ut på film, vil ha litt ekstra spe på i bunn også. Så her må du nesten føle på hva du prioriterer.

Jeg hadde selv 2x xtz, absolutt gode subber, men da jeg fikk min supercube i hus så ble det en helt annen verden i lydkvalitet og output. Denne subben er rett og slett sykt hissig.

Rythmik som nevnt over skal visstnok være veldig bra på musikk.

Tror uansett at du ikke vil bli missfornøyd med velodynen

PS: Ligger en SVS pb12plus på torget nå

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt "durete" på musikk er absolutt noe jeg vil unngå.
    Her går det mye i beinhard metal så sub'en må klare å holde følge.

Mr Chill har hatt to av xtz, men synes Supercuben er en annen verden, ja da blir det nok Supercube. Får håpe Lsound har tilbud til jeg får skattepenger :-)

Takk for gode innspill folkens.

Min hjemmekino

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velodyne uten tvil! En fin Allrounder det. Kjenner en med 12" utgaven av denne. SVS er jo konge på film, mens XTZ ikke falt helt inn i smak. Selv hadde jeg skjekket ut JBL og Velodyne.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    Litt "durete" på musikk er absolutt noe jeg vil unngå.
    Her går det mye i beinhard metal så sub'en må klare å holde følge.

Mr Chill har hatt to av xtz, men synes Supercuben er en annen verden, ja da blir det nok Supercube. Får håpe Lsound har tilbud til jeg får skattepenger :-)

Takk for gode innspill folkens.
    Litt "durete" og gir en følelse av treghet og etterslep. Når det kommer til metal, så er ikke det SVS sin sterkeste side da den mangler "punch". Jeg sverger alltid til trykkammer på musikk for å få frem renhet på musikk. Supercuben er i så måte en sub som visstnok skal fungere godt opp i frekvens også.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xtz siden du er kresen på musikk

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    du sier du ikke er like kresen på filmlyden som musikklyden. Utifra det så vil jeg tro at velodynen er best av de 3 du har nevnt. Denne er stor og vil gi deg godt med trøkk, samtidig som den har de musikalske egenskapene velodyne er kjent for.

Svs vil nok høres morsommere ut på film, vil ha litt ekstra spe på i bunn også. Så her må du nesten føle på hva du prioriterer.

Jeg hadde selv 2x xtz, absolutt gode subber, men da jeg fikk min supercube i hus så ble det en helt annen verden i lydkvalitet og output. Denne subben er rett og slett sykt hissig.

Rythmik som nevnt over skal visstnok være veldig bra på musikk.

Tror uansett at du ikke vil bli missfornøyd med velodynen

PS: Ligger en SVS pb12plus på torget nå
    Hei Mr. Chill,

Er det så at du har en SuperCube og bor i Oslo?
    Det hadde ikke vært noen mulighet for å kommet innom å hørt på den tilfeldigvis?

Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Supercube Referance bestil

Jess, da er en slik en bestilt og det tror jeg blir knallbra.
    Er meget spent da dette er i grunn den første kvalitetssub'en jeg har hatt hjemme. Kun hatt billigere og veikere saker tidligere.

Min hjemmekino

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •