Aktive høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Aktive høyttalere

Har fått i oppdrag av trimromsansvarlig på jobben å løse følgende:
    Best mulig lyd til lavest mulig pris og minst mulig kabler/knapper.
    Brukervennlig/superenkelt.
    Lydkilder som må kunne kobles til: TV (Philips) og mp3/iPhone.
    Det enkleste hadde kanskje vært en kraftig lydplanke, men finner ingen til fornuftig pris med riktige innganger.
    Hva med aktive høyttalere, noen som har tips om noen med litt utvalg av innganger som er kraftige nok for et stort rom? Lyden trenger ikke være topp, bare det blir høyt nok..
    Andre løsninger?

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer veldig an på pris, men jeg har to forslag til deg her:

Argon 7460A

Pris: 2498,-

Cerwin Vega CVA-28X

Pris: 12996,-

Begge alternativene vil gi en bedre lydopplevelse enn en lydplanke vil gjøre, men det er klart at sistnevnte vil spille best. Vil anbefale deg å koble en dac mellom kilde og høyttalere. Sjekk ut Cambridge Dacmagic plus. Denne har volumkontroll.

DacMagic Plus

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisklasse 5000+ (kan strekkes litt), altså midt imellom Argon og CW.
    Hadde håpet å slippe DAC (Argon har vel innebygget, er den for dårlig?),
    mixebord blir ikke aktuelt.
    Argon har heller ikke digital overføring fra iPod?
    Må kanskje legge mer vekt på at det skal være enkelt/brukervennlig og minst mulig kabler fremfor best mulig lyd.
    Har sett på Behringer ja:
    Behringer: TRUTH B1031A
    og Elac
    Elac AM 150 | Lyd & Bilde
    Vet ikke om disse fyller kravene mtp tilkobling osv?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eluks
    Prisklasse 5000+ (kan strekkes litt), altså midt imellom Argon og CW.
    Hadde håpet å slippe DAC (Argon har vel innebygget, er den for dårlig?),
    mixebord blir ikke aktuelt.
    Argon har heller ikke digital overføring fra iPod?
    Må kanskje legge mer vekt på at det skal være enkelt/brukervennlig og minst mulig kabler fremfor best mulig lyd.
    Har sett på Behringer ja:
    Behringer: TRUTH B1031A
    og Elac
    Elac AM 150 | Lyd & Bilde
    Vet ikke om disse fyller kravene mtp tilkobling osv?
    Hvis miksebord er uaktuelt, er da reciver eller forsterker også uaktuelt? Og hvorfor er det uaktuelt?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vitsen er å gjøre det mest mulig brukervennlig, med færrest mulig (helst ingen, volum kan justeres fra lydkilden) synlige knapper som folk kan fingre med.
    Mange som skal bruke dette, bør være idiotsikkert.
    Tidligere hadde vi bare noen Creative (?) pc høyttalere m sub som fungerte helt greit, men får jo ikke tv`en inn på dette.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vitsen er å gjøre det mest mulig brukervennlig, med færrest mulig (helst ingen, volum kan justeres fra lydkilden) synlige knapper som folk kan fingre med.
    Tidligere hadde vi bare noen Creative (?) pc høyttalere m sub som fungerte helt greit, men får jo ikke tv`en inn på dette.
    Hva med de behringerene eller noe tilsvarende + en RCA switch. Så kan du switche i mellom hva du skal bruke.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde på yrkesskolen et sett aktive høytalere hengende på veggen i hvert klasserom, i den ene var det innebygget forsterker med et knippe innganger samt utgang for å forsyne den andre høytaleren. Hovedhøytaleren hadde mulighet for Volum, Bass og Diskant justering på baksiden, litt vanskelig å komme til, det er ok i ditt tilfelle mht. mange brukere, enkelte har en tendens til å knote det til. signalkabler med Jackplugger lå alltid klar til bruk og disse sto på 24/7.
    Hva disse het husker jeg dessverre ikke, men det er så enkelt det kan gjøres.

I hvert forelesningsrom(liten kinosal) var det satt opp Panasonic Surround system 7.1 med CD og DVD samt AUX mulighet. Fast rutine for meg da, var å koble om dette så dette ble riktig før hver forelesning fordi at det ble fiklet med noe voldsomt. Lærere uten teknisk innsikt sto i med felles klagesang sålenge jeg gikk på den skolen om hvor dårlig forfatning AV systemet i forelesninssalene var, greia var at det var helt nytt, men de lærte seg aldri å bruke det og koblet og sto i med ledninger hver time.

På jobb har vi en AV avdeling som er spesialister på å få løsninger som dette avansert, men brukervennlig. På trimrommet sitter det en styringsenhet i et låst rack sammen med en Onkyo Recivier. En Polk Audio sub og høytalere pumper ut musikk. Lerret, projektor, lys og lyd styres med et enkelt og robust tastatur på Norsk typ "Lerret OPP/NED" "Volum OPP/NED". Dette er idiotsikkert, og noe alle klarer å bruke.

Viktige her er å dimensjonere anlegget riktig med nok muligheter så man ikke trenger å koble om på noe som helst ved forskjellig bruk. Kabelrotet er der på få dager om det forekommer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan koble Pc høyttalere til en tv, det er bare å koble den grønne minijack kabelen inn i hodetelefonutgangen på tv-en. Min søster har ett eldre samsung lcd tv med forferdelig tynn og nasal lyd, koblet til ett logitech 2.1 PC anlegg på denne måten og problemet var løst.

Om jeg da ikke har misforstått hva du mente.
    Sony DN1050 - XTZ 95 serie - BA RPS1000 - LG PM970T - PS3 - PS4 - HTPC - WIIU

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arnesen1
    Man kan koble Pc høyttalere til en tv, det er bare å koble den grønne minijack kabelen inn i hodetelefonutgangen på tv-en. Min søster har ett eldre samsung lcd tv med forferdelig tynn og nasal lyd, koblet til ett logitech 2.1 PC anlegg på denne måten og problemet var løst.

Om jeg da ikke har misforstått hva du mente.
    Du har nok ikke misforstått, men ble det brukbar lyd av det?
    Trodde ikke det gikk, da signalet fra tv`en allerede er forsterket, gjelder ikke det hodetelefonutgangen også?
    Men går jo ikke med to tilkoblinger og det blir ut/inn med kabler..
    Uansett er den ene diskanten ødelagt, så vi trenger noe nytt.
    Heller mest til disse, høres ut som noe lignende MB-S124 beskrev?:

Elac AM 150 Aktiv høyttaler m DAC Imponerende lyd Matt sort (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

Ikke så dyre heller..

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å ikke ha mulighet for å justere volum fra annet enn kilde, hvis det er flere som skal bruke egen kilde, er ihvertfall en god garanti på at man får sprengt ting ganske fort...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En løsning med Elac AM 150 er å justere volumkontrollene på baksiden av høyttalerne ned til det høyest ønskelige lydnivået, og deretter ta finjusteringen fra lydkildene. Fra TV kan man bruke volum fra fjernkontrollen om man kobler dem til hodetelefonuttaket på TV. De nødvendige kablene og overangene følger med høyttalerne for tilkobling av både TV og iPod/iPhone (eller annen lydkile med RCA phono eller stereo minijacktilkobling). I tillegg er det muligheter for tilkoblinger via stereojack (f.eks. miksepult) eller XLR analog og digital, eller koaksial digital. Da får man også brukt den innebygde DAC'en for utstyr med digitale utganger eller trådløst via Apple AirPlay eller Sonos o.l.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •