Center-oppsett til Klipsch RF-63

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer splatt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Center-oppsett til Klipsch RF-63

Jeg holder på å bygge opp en dedikert hjemmekino, og lurer om noen kan svare på følgende:

Har per i dag Klipsch RF-63 mk1 i front, og lurer på oppsett for center. Høyttalerne skal på sikt stå bak lydtransparent lerret, og jeg lurer på hva som vil bli best som center - RC-64 eller RF-63 (altså tre like høyttalere i front)?

Dersom jeg skal ha RC-64, burde jeg få tak i en mk1, eller går det greit med mk2 rent lydmessig mot frontene jeg har?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøfft med tre 63 i fronten!
    8)

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil nok gå helt fint med MK2 rent lydmessig

Men ja det hadde vært utrolig kult med 3 RF-63 i front. Problemet er å skaffe bare en RF-63 til :P Du kan jo også putte 2 stykker i seriekobling

Newcomer Hades sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har RC64 mk2 sammen med RF63 og jeg syns i alle fall det funker ypperlig

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar så langt. Men vil det være noen som helst fordel med RC-64 i stedet for en RF-63, siden plassering/plass ikke er noen begrensning. Kan man si det sånn at en centerkanal er et kompromiss for "normale" folk, eller vil man oppleve at en liggende center vil gi bedre spredning av lyd, eller lignende?

Hva angår å få tak i bare en RF-63, så tenker jeg at det kan være greit å ha en høyttaler i reserve. Greit å ha noen elementer + terminal + delefilter i bakhånden om noe skulle gå galt Ligger jo f.eks. ute et par nå der den ene har et skadet element.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av splatt
    Takk for svar så langt. Men vil det være noen som helst fordel med RC-64 i stedet for en RF-63, siden plassering/plass ikke er noen begrensning. Kan man si det sånn at en centerkanal er et kompromiss for "normale" folk, eller vil man oppleve at en liggende center vil gi bedre spredning av lyd, eller lignende?

Hva angår å få tak i bare en RF-63, så tenker jeg at det kan være greit å ha en høyttaler i reserve. Greit å ha noen elementer + terminal + delefilter i bakhånden om noe skulle gå galt Ligger jo f.eks. ute et par nå der den ene har et skadet element.
    Jeg har prøvd med en rf 62 som front og det spilte TØFT!!
    Får jo muligens litt mindre spredning, men har du et normalt rom ville jeg ikke brydd meg!

Jeg funderer selv på tre rb81 i front i et filmrom!

Og ang ekstra høyttaler er jeg HELT enig! Veldig greit om noe skulle gå galt!

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Jeg har prøvd med en rf 62 som front og det spilte TØFT!!
    Får jo muligens litt mindre spredning, men har du et normalt rom ville jeg ikke brydd meg!

Jeg funderer selv på tre rb81 i front i et filmrom!

Og ang ekstra høyttaler er jeg HELT enig! Veldig greit om noe skulle gå galt!
    De bruker "samme" elementer, men den er vel snudd på RC-64 for å dekke større spredningsområdet horisontalt sett. Om du ikke har et veldig bredt rom det skal brukes i, alla 6m bredt og 3m kort så tror jeg ikke det vil være så veldig problemer

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    De bruker "samme" elementer, men den er vel snudd på RC-64 for å dekke større spredningsområdet horisontalt sett. Om du ikke har et veldig bredt rom det skal brukes i, alla 6m bredt og 3m kort så tror jeg ikke det vil være så veldig problemer
    Rommet er ca. 6,5m bredt og 7m langt, men pga. skråtak blir den effektive plassen en del mindre. Ser for meg et 330cm bredt lerret der frontene står bak lerretet helt i ytterkant, evt. på utsiden av lerretet. Ønsker en sitteavstand som gjør at man har ca. 30˚ til hver av frontene, så 2,85m om høyttalerne står bak lerretet, evt. opp til ca. 3,5m ved 4m avstand mellom frontene. Så da er spørsmålet om man trenger spredningen en dedikert center gir?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm si det. Diskanten blir veldig lineær høyere opp i frekvens, horn mer en domediskant, bånddiskant er vel enda værre tror jeg.

Kan du ikke bare rett og slett prøve en av de RF-63ene du har allerede? Bare kobl opp anlegget som vanlig, og fjern begge fronter og bare ha en av RF-63 aktive på centerkanalen, dermed setter du deg rundt i rommet så finner du fort ut av om det er godkjent eller ikke

Husk også at hver front også er med på lydbildet til centeren. Tror det blir bra jeg

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vanskelig å få noe vettugt ut av det, siden jeg ikke har noe center å sammenligne med. Hadde håpet at noen hadde testet noe lignende, omså med andre sammenlignbare høyttalere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •