Hjelp til valg av Sub til Hjemmekino!!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av Sub til Hjemmekino!!?

Hei, har kjøpt meg nytt hjemmekinoanlegg, og har nå fått problemer med å finne ut hvilken subwoofer jeg ha til. Foreløbig består anlegget av:

HK 660 AVR - forsterker
    JBL 190Studio - Front
    JBL 130Studio- Bak
    JBL 120cStudio - Center
    Excellence Silver høyttalerkabler med Eagle gold bananplugger

Kjører optisk fra DVD spiller og coaxial fra tuner.

Lyden er foreløbig fantastisk, og jeg har enda ikke hørt noen som får en mer "naturtroverdig" lyd enn hva jeg gjør her hjemme. Har lagt ifra meg alt som har med "trykk" og gjøre. Denne gangen ville jeg gå for noe man kan spille skikkelig høyt med, men fortsatt ha den samme fine behagelige lyden som når man spiller lavt.

Kjøpte med JBL sub da jeg var fornøyd med resten, men møtte veggen der. JBL 150p må være den værste subwooferen jeg noen gang har hatt, stiller seg absolutt ikke opp mot resten av serien.

Har nå sett mye på SVS PB12 og Earthquake supernova 12, men har aldri hørt hvordan earthquaken spiller. Fortsatt ikke bestemt meg for om jeg vil ha noen av disse, så er åpen for alle valg. Vil ha noe jeg vil slippe å tenke på å bytte ut i nærmeste framtid.

Stuen er på ca 60 kvm. Noen forslag på aktive subber som er noe utenom det vanlige på lyd?

Newcomer DC-15 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Budsjett?

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 stk Xtz 12 " for ca 12-13 lapper! Tviler sterkt på at du får mer lyd for pengene!! Helt nydelig!
    Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns du kunne prøvd deg med en XTZ W10.16 jeg spiller veldig godt for størrelsen i forhold til andre subber jeg har hørt. Og jeg sier ikke det bare fordi jeg har en til salgs

grandiS: eller 5 W10.16 for!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en SVS? Ellers er det somregel best å kjøpe av samme serie/samme merke i allefall. Jeg har ikke hørt Studio-subben, men selv har jeg Studio 180. Jeg kjører en liten Proson Libra 8.1 sammen med de, fungerer mer enn bra nok det. Skal jeg ha meg en ny sub så blir det enten SVS eller JBL i allefall. :-)

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker flere GODE suber til samme prisen av én SVS?

Xito : Også en mulighet

Ser du har ganske stor stue, så da ville jeg hatt en i hvert hjørne! 8)

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting man må tenke på er at det er mye værre å kalibrere 4 subber kontra 1 eller 2.

Også noe å tenke på. Skal trossalt være samspilt.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mer jobb , ja! Men ikke noe problem med all den kompetansen som er her inne Har jo romkorreksjon osv til hjelp også? Med tanke på lydnivå fra hver sub?

Kjør på med 4 !! Kommer selvfølgelig ann på budsjett da!

Kim

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pgoutlaw
    En ting man må tenke på er at det er mye værre å kalibrere 4 subber kontra 1 eller 2.

Også noe å tenke på. Skal trossalt være samspilt.
    Er motsatt, de andre subbene fyller opp der de andre slipper og gir en veldig uniform bassrespons igjennom rommet.

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    15" velodyne med romkorreksjon må da være ett godt alternativ
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det jammen mye kjapp og god respons inne! =)
    Har denne i sikte for tiden:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...ate/1098992060
    Har aldri hørt hvordan de spiller selv, men hører man ikke skal betvile SVS før man kjøper så lenge man velger riktig selvfølgelig!
    Budsjettet er på maks 20 000kr. Første omgang vil jeg starte med en aktivkasse, så får jeg se videre etter hvor fornøyd jeg er med merket om det blir en til av samme eller om jeg vil prøve ut et annet merke =)

Noen som har prøvd selvbygging noen gang?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegardxf
    15" velodyne med romkorreksjon må da være ett godt alternativ
    Vil ikke ha 15" element da jeg syns de har problemer med og følge opp lyden til tider =) kombinert med 12" kunne det funket greit =)

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pryskash
    Vil ikke ha 15" element da jeg syns de har problemer med og følge opp lyden til tider =) kombinert med 12" kunne det funket greit =)
    da har du aldri hørt en bra 15" om du tar deg en tur på soundgarden og får hørt litt på en slik tror ikke jeg du blir skuffet.
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegardxf
    da har du aldri hørt en bra 15" om du tar deg en tur på soundgarden og får hørt litt på en slik tror ikke jeg du blir skuffet.
    Er soundgarden jeg har vært på =) Om jeg skulle ville se en skikkelig actionfilm med masse futt i, så syns jeg de har problemer med og følge opp lyden på den "troverdige" måten. Men har ikke hørt velodyne 15" faktisk, så får ta meg en tur innom imorgen og høre! =)

15.05.2012:

- Har idag vært innom soundgarden og hørt velodyne. Eneste mangelen var at de har sluttet og selge velodyne 15" for 14 dager siden. De hadde en ny serie med 8, 10 og 12". De på soundgarden mente at denne serien spiller bedre enn gamle 15 som de hadde inn sist, (hvis du tenker på den serien hvor man også får 18"?), men var ikke helt fornøyd med den utgaven jeg hørte der inne dessverre. Den hang etter på tonefall og hadde ikke noen god effekt butikkplasseringen på soundgarden i trheim, selv om den spilte fint og raskt.

Fortsatt interessert i om noen har erfaringer med å bygge noe bra selv, eventuelle tips? =)
    Andre forslag? =)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •