Kraftig smell i den ene høyttaleren - hva er årsaken?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kraftig smell i den ene høyttaleren - hva er årsaken?

Har Monitor Audio RX6 som jeg driver med en XTZ Class A100D3. Kjører optisk fra tven til forsterkeren og har Hifi-klubbens Argon-høyttalerkabler fra forsterkeren til høyttalerne. I kveld kom det et kraftig smell fra den ENE høyttaleren, nesten som et geværskudd. Kjørte tv-lyd og volumet var ikke spesielt høyt. Hva kan være årsaken? Har forsterker, tv, bluray og en lampe på kursen.

Lyden virker å være som før i høyttaleren, men det var jo en spesiell opplevelse.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Impulser fra nettet kan gå igjennom hele kjeden og resulterer i kraftige smell, som f.eks. når man slår på en lampe eller noe annet utstyr.
    Vet ikke om du gjør det nå, men jeg syns jo det er bedre å ta lyden fra kilden, så om du har dekoder kan du ta lyden ut fra den.
    Ellers, om lyden kommer igjen må du prøve å lokalisere hvor den kommer fra og se på synderen.

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Impulser fra nettet kan gå igjennom hele kjeden og resulterer i kraftige smell, som f.eks. når man slår på en lampe eller noe annet utstyr.
    Vet ikke om du gjør det nå, men jeg syns jo det er bedre å ta lyden fra kilden, så om du har dekoder kan du ta lyden ut fra den.
    Ellers, om lyden kommer igjen må du prøve å lokalisere hvor den kommer fra og se på synderen.
    Jeg bruker kort fra Canal Digital og CAM rett i tven. Aldri opplevd dette før. Tenkte at om det var en slik impuls, så skulle smellet komme fra begge høyttalerne?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen ganger er det veldig vilkårligt det som skjer. F.eks. jeg har en vintage kassettspiller, om jeg slår denne på når forsterkeren er på, da tilter dac`en i forsterkeren. Man må da slå av forsterkeren, og på igjen.
    Impulser går hele tiden omkring, og noen av de kan forårsake impulser i høyttalerne, andre ikke.
    Mitt lys på badet fikk pc`ens dac til å tilte, men etter jeg satte på galvanisk usb skille blev problemet borte.
    Siden du bruker optisk burde du være sikret mot støy, men kanskje det kommer fra en annen kilde, hvem vet.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha hadde problemer med dekoding av Dolby HD signal for en del år siden. Dette kunne resultere i smell som i verste fall kunne knekke høytalere. Ble relativt fort fiksa, så det er mye som kan forårsake slike smell....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •