Klipsch VS Definitive Technology - Kva meiner folket? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 162
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Hva skal du med lamborghini Diablo når du kun skal ha 1.1 liter Nissan Micro motor iden? Håpløst!

EDIT: JEG har Klipsch 82mk1, på NAD M3 spiller det bare helt konge. Så da kan du tenke deg hva som må til for å få RF7 til å spille konge .
    Dette blir kanskje litt satt på spissen da?! Ingen tvil om at RF7 vil vokse jo bedre forsterkeri du får på dem, men det vil jo igjen alle høyttalere..

Jeg har hørt RF7 på middels receivere, og det spiller jo helt ok, selv om man ikke er i nærheten av å nå deres fulle potensiale..

Når man så har hørt dem på to heftige monoblokker derimot, kan jo overgangen bli temmelig nedtur igjen da

PS: Masters på RF spiller bra altså? Spennende kombo!!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men blir ikkje feks to monoblokker til feks doble prisen av RF-7II som å setta ein Lamborghinimotor i ein Polo, rimeleg bortkasta?

Uansett: Blir det RF-7II på meg, BLIR det effekt i tillegg. Det eg lurer på då er kor mykje eg må rekna med å punga ut for effekt, for å få RF-7II til å spela bortimot optimalt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Men blir ikkje feks to monoblokker til feks doble prisen av RF-7II som å setta ein Lamborghinimotor i ein Polo, rimeleg bortkasta?

Uansett: Blir det RF-7II på meg, BLIR det effekt i tillegg. Det eg lurer på då er kor mykje eg må rekna med å punga ut for effekt, for å få RF-7II til å spela bortimot optimalt?

Fra mitt syn; jo..
    Optimalt er et relativt tungtveiende begrep, men å få heftig bra lyd trenger ikke koste allverdens tenker jeg..

Om du kan kjøpe brukt så er det MYE snax rundt 8-10k!

Nytt så bør du f. eks opp i Parasound 2250 til 14k veil..Har hørt denne på 82mk2 og den trøkker VILT!
    Emotiva og Sherbourne er jo andre rimelige og gode effekter!

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Fra mitt syn; jo..
    Optimalt er et relativt tungtveiende begrep, men å få heftig bra lyd trenger ikke koste allverdens tenker jeg..

Om du kan kjøpe brukt så er det MYE snax rundt 8-10k!

Nytt så bør du f. eks opp i Parasound 2250 til 14k veil..Har hørt denne på 82mk2 og den trøkker VILT!
    Emotiva og Sherbourne er jo andre rimelige og gode effekter!
    XPA-2 gjør vel sikkert jobben ganske bra?! Er vel det rimeligste alternativet der ute hvis man ikke finner en god deal på f.eks Parasound 2250..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er av den oppfatning at forsterkeri skal koste endel mer enn høyttalere normalt sett. Selv har jeg forsterkerkombo til ca 40lapper og høyttalere til 3000 (Klipsch b3) og dette spillet meget bra i mine øyne. Tviler på dette hadde spilt like godt om jeg hadde en reciver til 4000kr liksom. Målet er jo uansett å oppgradere høytalere etterhvert men da er jeg ikke sikker på om jeg trenger oppgradere på forsterkersiden alikavel

Du kan få ganske billige, små høyttalere til å spille meget godt med en solid forsterker, men du kan sjelden få en dyr, god høyttaler til å spille bra med en dårlig forsterker.

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klipsch....i love it
    Du kan få ganske billige, små høyttalere til å spille meget godt med en solid forsterker, men du kan sjelden få en dyr, god høyttaler til å spille bra med en dårlig forsterker.
    +1. Det er min erfaring også.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du vil vel få råe høgtalarar til å spela ganske så bra med relativt bra forsterkeri vil eg tru?

Eg har liten tru på at forsterkeri til 40 000 og høgtalarar til 3 000 spelar betre enn om ein hadde gått ned nokon kroner på forsterkarsida og opp nokon kroner på høgtalarane. Klart alle høgtalarar vil spela betre med det beste av forsterkeri, enn med berre ok forsterkeri. Spørsmålet er om det er verd det...

For min del kjøper eg gjerne brukt, og forstår ganske lite dersom det ikkje går an å få nokså bra forsterkeri til rundt 20 000 då...
    Brukar eg 20 00 på forsterkar til anlegget eg har no, spelar det sikkert betre, men eg tvilar på at det er 20 000kr betre...

Det har aldri vert snakk om å bruka berre ein billig jallareceiver på RF-7II for min del. Men er alt under 50 000kr bortkasta på desse høgtalarane?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kilde vert forresten mest sannsynleg ein samsung BD-D8900N BluRay/mediaspelar med tuner.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig til en viss grad... men nå er det ikke snakk om en alt i ett receiver til 1999,- på Elkjøp det snakkes om

Også enig i at man kan hente ut mye på dyr elektronikk på relativt billige høyttalere.. til en viss grad.
    Men en dyrere høyttaler har jo som oftest bedre komponenter som delefilter, elementer og kasser som også vil være med på å løfte lydopplevelsen til enda større høyder.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei du må ikke ha forsterkeri til over 50lapper for at rf7 (2) skal spille bra, å går du på brukten kan du få VELDIG bra greier for 20.000 hvis du hadde tenkt å bruke den summen? har til og med sett forsterker jeg har lyst å teste ut til halve prisen også.

Selv har jeg på ingen måte noen killerkombo, sikkert mange som mener jeg kan få mye bedre greier for 40.000 enn d jeg har, å d tror jeg faktisk selv også. Men alikavel spiller dette veldig godt, så da vet jeg jo hva jeg kan vente meg når jeg en gang i tiden oppgraderer Først mine Klipsch b3 til bedre Klipsch, og deretter min PS NC-7100 + hca 800 (2) i noe fetere greier. Endel av grunnen til at jeg kjøpte 7100 var at jeg fikk den billig å var gira på å gå over fra integrert for å teste om dette ble noen forskjell fra slik jeg hadde tidligere. har jo flere pre-out så kan jo i prinsippet oppgradere uendelig på forsterkersiden så lenge jeg har 7100 selv om den nok er litt ute på dato for mange her inne men lyden er kanon og til mitt bruk holder den i lange baner teknisk også.

Poenget er at i "mi bok" velger jeg å først å fremst satse på noe bra NOK forsterkeri som jeg vet passer til høyttalermerket jeg vet jeg skal kjøpe, og deretter kjøper jeg høyttalere. Da tror jeg du får en mye bedre opplevelse av noen billigere høyttalere enn om du hadde kjøpt motsatt.

men klart forsterker til 40 og høyttaler til 3 høres ikke logisk ut, selv ikke i mine ører.......ville jo sagt rundt 15-20 på høyttalere å rundt 25-30 på forsterkersiden hvis jeg hadde 45 lapper å svi av på anlegg idag da.

Zeke1983: dette er jeg jo helt enig i, dyrere høyttalere har mye bedre forutsetning for å kunne spille bra gitt at de får samme premisser billige høyttalere får. Altså at hvis man går opp på ett godt nok nivå på forsterkersiden (la oss si forsterker til 50lapper) så vil i 9 av 10 tilfeller en høyttaler som koster 70.000 knuse en som koster 5000 f.eks.

Men jeg mener at hvis begge disse høyttalerparene blir kobla på en forsterker til 7000 så kan den "dårlige" høyttaleren til 5000 være i sitt ess å spille glimrende mens den til 70.000 vil fnyse av maten den får å spytte ut igjen mumling eller søvndysende toner i ren protest:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. La oss sei at eg skal bruka ca 60 000 på anlegg (5 høgtalarar og forsterkeri?. Kva bær eg gå for då? RF-82II, RC-64, og RS-52 for ca. 25 000 og forsterkeri for 25 000 - 35 000? RF-7II, RC-64 og RS-52 for ca 43 000 og forsterkeri for 17 000? Er det andre betre alternativ? Treng ikkje tenka på kilde, kablar osv.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kellex
    XPA-2 gjør vel sikkert jobben ganske bra?! Er vel det rimeligste alternativet der ute hvis man ikke finner en god deal på f.eks Parasound 2250..
    XPA-2 er en veldig god forsterker strømmessig, og den vil holde lenge for de fleste. Selv har jeg ikke testet denne på Klipsch, men i endel andre komboer med godt resultat. Den er ganske rocka i lyden (litt tung i bassen), men det behøver ikke være en negativ egenskap.
    Parasound 2250 er også en bra forsterker, men ikke en av mine egne favoritter i klassen. Jeg synes den mangler for mange av de gode dynamiske egenskapene til A21 som ikke er så veldig mye dyrere på brukten.

Et av problemene med en for svak forsterker er at man kan sprende elementene når man drar på litt lyd, hvilket er utrolig kjedelig. Spesielt diskantene er utsatt her
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. La oss sei at eg skal bruka ca 60 000 på anlegg (5 høgtalarar og forsterkeri?. Kva bær eg gå for då? RF-82II, RC-64, og RS-52 for ca. 25 000 og forsterkeri for 25 000 - 35 000? RF-7II, RC-64 og RS-52 for ca 43 000 og forsterkeri for 17 000? Er det andre betre alternativ? Treng ikkje tenka på kilde, kablar osv.
    RC64 er en diger center som også vil ha godt av litt strøm.
    Skal du handle alt nytt? Handles noe brukt vil det jo gi deg et hyggeligere regnestykke.
    Personlig ville jeg ikke valgt RF7 om du må drive dem med receiver, men får du nok til f.eks en XPA-2 stiller det seg litt anderledes
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    XPA-2 er en veldig god forsterker strømmessig, og den vil holde lenge for de fleste. Selv har jeg ikke testet denne på Klipsch, men i endel andre komboer med godt resultat. Den er ganske rocka i lyden (litt tung i bassen), men det behøver ikke være en negativ egenskap.
    Parasound 2250 er også en bra forsterker, men ikke en av mine egne favoritter i klassen. Jeg synes den mangler for mange av de gode dynamiske egenskapene til A21 som ikke er så veldig mye dyrere på brukten.

Et av problemene med en for svak forsterker er at man kan sprende elementene når man drar på litt lyd, hvilket er utrolig kjedelig. Spesielt diskantene er utsatt her
    Takk, da tror jeg nok det blir en XPA-2 Jeg skal jo også ha en RC-64 ll og et par med RS-52 ll, blir RX-A3010 sterk nok til å få frem potensialet til de andre? Eller bør jeg se på XPA-5/3 til resten?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette er ett anlegg du aldri skal oppgradere mer å kun spille slik du skriver her så går du for første alternativ, du får aldri bra nok forsterkeri til både rf7 (2) og rc-64 som begge trenger bra med krefter for å spille slik de kan. Da spiller sikkert rf-82 (2) like godt på en 100% forsterker enn hva rf7 (2) gjør på en 75-80% forsterker (gitt at de får samme forsterkeren men at de trenger 25% mer for å spille optimalt, kun fiktive tall)

Men jeg ville alikavel gått for alternativ nr 2 var jeg deg, for d første kan du finne mye snadder på brukten til 15-20 lapper hvis du har litt is i magen. I tillegg har du jo alltid muligheter å kjøpe en effektforsterker senere hvis du føler rf7 (2) får for lite mat. Du starter med den nederste pakka i visshet om at du ikke kan yte rf7 (2) nok retferdighet i første omgang........men når du har spart opp litt til så kommer de til å smile om ett halvt år f.eks.

Du kan få de til å spille veldig bra på en middels forsterker også, bare at skal du ha ut de siste 20% av høyttalerens kapasitet bør du kjøpe noe som yter de rettferdighet senere.

Husk at jeg aldri har hatt rf7 før selv så dette er kun ting jeg har ute en finger i vinden å føler etter egne erfaringer med andre Klipsch-høyttalere å forskjellige forsterkeri, samt litt farget av ting jeg har lest her på forumet tidligere8)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur nok eg tenker i same banar som deg. Er ikkje moro å inngå eit kompromiss med høgtalarpakke, når det likavel kostar såpass mykje. Vil heller ha eit anlegg som eg evt. kan henta ut meir av seinare, enn eit eg veit ikkje er meir å henta frå for så mykje pengar. Trur nok uansett 80% ut av RF-7II er betre enn 100% ut av RF-82II. Mtp. pris burde jo 50% av potensialet vera betre enn 100% RF-82II. Dessutan trur eg ikkkje (men veit ikkje) RF-82II er stor nok oppgradering frå RB-81II, til at det er verd det...

Einaste bekymringa mi er om RF-7II vert alt for voldsomme for rommet mitt. Men på den andre sida MÅ eg jo ikkje spela på maks volum heile tida... Vil tru dei er betre over heile registeret.

Forsterkar kjøper eg som sagt gjerne brukt, og leitar etter kupp på receiver og effekt...

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RF7 ll er faktisk veldig lettdrevne men liker seg på bra elektronik så du burde gå for noe brukt. Ikke vondt med om emotiva etc men RF7 krever og fortjener så myyye mer...altså ikke krefter men kvalitet. Da vil du få høytalere som spiller i "highend" land. Men de krever godt med luft rundt seg selv om de kan spille ok ned mot 20m2

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Hva skal du med lamborghini Diablo når du kun skal ha 1.1 liter Nissan Micro motor iden? Håpløst!

EDIT: JEG har Klipsch 82mk1, på NAD M3 spiller det bare helt konge. Så da kan du tenke deg hva som må til for å få RF7 til å spille konge .
    hehe nå vil jeg påstå at rf 7 mkll faktisk er mer lettdrevne enn dine rf82...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette er ett anlegg du aldri skal oppgradere mer å kun spille slik du skriver her så går du for første alternativ, du får aldri bra nok forsterkeri til både rf7 (2) og rc-64 som begge trenger bra med krefter for å spille slik de kan. Da spiller sikkert rf-82 (2) like godt på en 100% forsterker enn hva rf7 (2) gjør på en 75-80% forsterker (gitt at de får samme forsterkeren men at de trenger 25% mer for å spille optimalt, kun fiktive tall)

Men jeg ville alikavel gått for alternativ nr 2 var jeg deg, for d første kan du finne mye snadder på brukten til 15-20 lapper hvis du har litt is i magen. I tillegg har du jo alltid muligheter å kjøpe en effektforsterker senere hvis du føler rf7 (2) får for lite mat. Du starter med den nederste pakka i visshet om at du ikke kan yte rf7 (2) nok retferdighet i første omgang........men når du har spart opp litt til så kommer de til å smile om ett halvt år f.eks.

Du kan få de til å spille veldig bra på en middels forsterker også, bare at skal du ha ut de siste 20% av høyttalerens kapasitet bør du kjøpe noe som yter de rettferdighet senere.

Husk at jeg aldri har hatt rf7 før selv så dette er kun ting jeg har ute en finger i vinden å føler etter egne erfaringer med andre Klipsch-høyttalere å forskjellige forsterkeri, samt litt farget av ting jeg har lest her på forumet tidligere8)
    enig her!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    hehe nå vil jeg påstå at rf 7 mkll faktisk er mer lettdrevne enn dine rf82...
    Mener du med det at en 3010 receiver vil gjøre en bedre jobb på RF7 enn på RF82?
    Hva legger du i lettdrevne. Høy følsomhet alene, eller hva som skal til av krefter for å få skikkelig kontroll over elementene?
    Følsomheten sier lite om hva som kreves for å få god dynamikk ut av et element. Min erfaring med Klipsch er at det er lett å få lyd, men vanskelig å få en kontrollert dynamikk
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •