Fyldig bass også på lavt volum - Må da ha sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Fyldig bass også på lavt volum - Må da ha sub?

Vurderer frem og tilbake flere alternativer for fremtidig anlegg.

Når vi passerer dette året er det to unger i huset på under tre år, så vil være avhengig av et anlegg som kan gi fyldig lyd over hele spekteret uten at man nødvendigvis må spille høyt.

Til å begynne med var jeg veldig på stereoforsterker med gulvstående høyttalere med 3 x 6,5" (ala B&W 683 eller Dali Zensor 7) eller mer. Men har begynt å tenke litt om jeg med et slikt oppsett vil være avhengig av å dra på lytt for å få fylden i bunnen?

Har også vurdert stativhøyttalere med sub, feks B&W 685 på stativ med feks SVS SB12-NSD.

Som en siste mulighet har jeg også vurdert Dali Zensor 5 med SVS SB12-NSD for å få en mer effektiv høyttaler og samtidig fylle på i bunnen.

Noen som har erfaringer med om man med gulvstående må litt opp i volum før de dypere frekvensene kommer frem?
    Nå kan sikkert dette også være forskjellig på de ulike modeller også?

Takker for svar

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Vurderer frem og tilbake flere alternativer for fremtidig anlegg.

Når vi passerer dette året er det to unger i huset på under tre år, så vil være avhengig av et anlegg som kan gi fyldig lyd over hele spekteret uten at man nødvendigvis må spille høyt.

Til å begynne med var jeg veldig på stereoforsterker med gulvstående høyttalere med 3 x 6,5" (ala B&W 683 eller Dali Zensor 7) eller mer. Men har begynt å tenke litt om jeg med et slikt oppsett vil være avhengig av å dra på lytt for å få fylden i bunnen?

Har også vurdert stativhøyttalere med sub, feks B&W 685 på stativ med feks SVS SB12-NSD.

Som en siste mulighet har jeg også vurdert Dali Zensor 5 med SVS SB12-NSD for å få en mer effektiv høyttaler og samtidig fylle på i bunnen.

Noen som har erfaringer med om man med gulvstående må litt opp i volum før de dypere frekvensene kommer frem?
    Nå kan sikkert dette også være forskjellig på de ulike modeller også?

Takker for svar
    I utgangspunktet så er det slik at hørselen vår gjør at bassen kommer bedre frem på høyere volum og derfor kan man gjerne måle volumet i anlegget etter phon. Dette er lite hensiktsmessig, men det forklarer hvorfor det finnes en loudness-knapp på alle anlegg.

Jeg vil derfor foreslå at du tester denne til kveldslytting på lavt volum - det var derfor den dukket opp.

Med det sagt - jeg opplever ikke at jeg ikke har bass i mitt anlegg. Høyttalerne mine er 3-veis med 2*8" i bunn. Det har ikke alltid vært tilfelle for min del.

Du gjør det i alle fall lettere for deg selv ved å velge en forsterker med en loudness-funksjon, selv om mange sikkert kommer til å fnyse av det fordi de ikke kjenner bakgrunnen til loudness-knappen.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De dype frekvensene er jo de som går i, og gjennom, veggene. Ergo syns ikke jeg at loudness har mye for seg å gjøre, da like mye lyd smitter over til barnerommet om man kjører -30 dB med loudness, eller -20 dB uten loudness.

Men det er nå da min mening. En annen er at barn som blir tilvendt å sovne til støy i naborom, vil lettere lære seg å sove under nye/andre omstendigheter. Funket som bare juling på mine småsøsken iallefall

Som nevnt har de fleste forsterkere en loudness og/eller manuell EQ-funksjon som du kan skru opp bassen ved lavere lyttevolum. Enten det er gulvstående, eller sat + sub.

Kanskje en sub med kveldsfunksjon kan være noe for deg? Det har jeg. Da reduserer den de absolutt aller dypeste frekvensene, resten står urørt og du kan spille på ønsket volum, uten å sjenere nabo(rommene) like mye, og uten noe merkbart redusert bass i musikkregisteret.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tore_v1
    I utgangspunktet så er det slik at hørselen vår gjør at bassen kommer bedre frem på høyere volum og derfor kan man gjerne måle volumet i anlegget etter phon. Dette er lite hensiktsmessig, men det forklarer hvorfor det finnes en loudness-knapp på alle anlegg.

Jeg vil derfor foreslå at du tester denne til kveldslytting på lavt volum - det var derfor den dukket opp.

Med det sagt - jeg opplever ikke at jeg ikke har bass i mitt anlegg. Høyttalerne mine er 3-veis med 2*8" i bunn. Det har ikke alltid vært tilfelle for min del.

Du gjør det i alle fall lettere for deg selv ved å velge en forsterker med en loudness-funksjon, selv om mange sikkert kommer til å fnyse av det fordi de ikke kjenner bakgrunnen til loudness-knappen.
    +1 . Øret vårt hører lite bass før man er over et vist nivå i phon/db. som forklart over. Og visst på tegningen. Mange recivere har noe som heter "nattmodus" som du kan teste. Jeg er temmelig sikker på det er et annet navn for "loudness". Da du får en mer fyldig bass når du setter på den.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audysseys DynamicEQ adresserer dette, og er en 'variabel' loudness basert på hvor høyt kildematerialet er og volumkontrollen på prosessoren. Fungerer SVÆRT bra, jeg kommer ikke til å bruke en forforsterker uten en slik funksjon igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Så dere anbefaler å kjøpe en receiver for å få disse funksjonene, selv om anlegget skal brukes som rent stereoanlegg eller 2.1 ?

Disse funksjonene fungerer vel sikkert mye bedre enn bare bass/treble justeringeringer på en stereoforsterker?

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Så dere anbefaler å kjøpe en receiver for å få disse funksjonene, selv om anlegget skal brukes som rent stereoanlegg eller 2.1 ?

Disse funksjonene fungerer vel sikkert mye bedre enn bare bass/treble justeringeringer på en stereoforsterker?
    Det er ca. det samme ja, men på andre siden må du huske at du egentlig "ødelegger" orginalmaterialet.. Lyd blir laget etter referanse på 0 dB, dvs. at om du egentlig skal høre materialet korrekt må du opp på dette volumet. Det er GANSKE høyt, men det er da du får dynamikken..

Selvfølgelig må du veie opp mellom personlige preferanse eller "korrekt lyd".. Det er som regel personlig preferanse som vinner :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Det er ca. det samme ja, men på andre siden må du huske at du egentlig "ødelegger" orginalmaterialet.. Lyd blir laget etter referanse på 0 dB, dvs. at om du egentlig skal høre materialet korrekt må du opp på dette volumet. Det er GANSKE høyt, men det er da du får dynamikken..

Selvfølgelig må du veie opp mellom personlige preferanse eller "korrekt lyd".. Det er som regel personlig preferanse som vinner :wink:
    Vil gjerne være så nærme referansen som mulig, og liker egentlig ikke lyden av anlegg hvor du hører bassen er FOR fremtredende heller. Typisk satelitter og sub hvor volumet på sub'en er satt alt for høyt.

Derfor jeg egentlig tenkte at mindre gulvstående eller stativhøyttalere i harmoni med sub kunne være tingen. At jeg da kjørere det så rent som mulig imellom men setter en deling og volum på sub'en som gjør at sub'en overtar der de gulvstående ruller av...

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil gjerne være så nærme referansen som mulig, og liker egentlig ikke lyden av anlegg hvor du hører bassen er FOR fremtredende heller. Typisk satelitter og sub hvor volumet på sub'en er satt alt for høyt.

Derfor jeg egentlig tenkte at mindre gulvstående eller stativhøyttalere i harmoni med sub kunne være tingen. At jeg da kjørere det så rent som mulig imellom men setter en deling og volum på sub'en som gjør at sub'en overtar der de gulvstående ruller av...
    Det du nevner er jo et dårlig kalibrert system. Om delingen er 40hz eller 200hz har ikke så mye å si, så lenge det er det som passer rommet og lyden best. Det er derfor du ofte setter høyttalere til small i reciver. Da kan du leke mer med deling. Virker som det er veldig mange som deler alt for lavt, spesielt de som sliter med lite brystkassebass. Noen håper på at de små elementene i frontene skal ta det kritiske området fra 50-150hz. Selv deler jeg på 150hz, og har gjort det temmelig lenge. Det låter mye bedre hos meg. Det har med hva som passer rommet og lyden best. Viktig å prøve seg frem. På en stereoforsterker så har du mindre justeringsmuligheter. Kjøper du en litt påkostet reciver med pre-out så får du i mine øyne en veldig god deal. Mulighet for effekt, rk og slike funksjoner + HDMI.

Jeg vil også tro de fleste som har sattelitter har dårlig plassering eller WAF å ta hensyn til. For alt del, det er mye sattelitter som låter bra, men det er ingen som er på høyde med gulvstående fra samme serie. Små høyttalere er et kompromiss uansett hvordan du ser på det. Om folk er uenig så får de bare være det. B&W 805 vil aldri bli én B&W 800. :wink:
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par gode høytalere (10-12000 og oppover) med 6,5"-7"-8" element og en god strømsterk forsterker er det du trenger, da får du god bass ved lavt volum. Ingen tryllesak det der.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sulven
    Et par gode høytalere (10-12000 og oppover) med 6,5"-7"-8" element og en god strømsterk forsterker er det du trenger, da får du god bass ved lavt volum. Ingen tryllesak det der.
    Takk for innspill
    Er jo dette jeg aller helst ønsker, god forsterker og to gulvstående

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh

Lyd blir laget etter referanse på 0 dB, dvs. at om du egentlig skal høre materialet korrekt må du opp på dette volumet.
    Nja...nei, du behøver IKKE å spille høyt - for å spille "korrekt". Som tidligere nevnt i tråden vil du med receiver med Audyssey romkorreksjon og Dynamisk EQ få kompensert lydnivået relativt til hørselskurven...

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes klipsch rf82 gir fyldig bass ved lave vOlum. Har hørt b&w 683 kun i demorom og blei veldig skuffa over bassen i forhold til mine klipsch rf82.

Bruker selv rf82+ svs pb12plus2 ved tv titting.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •