Valg av ht i kringlyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av ht i kringlyd

Kan noen forklare meg hvorfor valg av kringlyd ikke består av like høytalere? Hvorfor ikke bruke la oss si, 7 stk rf62? Tenker på at signaturen er forskjellige i høytalerer, selv om en center , surr og back "passer" til serien, så vil signaturen være forskjellig, eller???

Hilsen nysgjerrig

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, har du plass og mulighet vil 7 like høyttalere gi best resultat, men for de aller fleste av oss er det ikke praktisk mulig.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rosa Panther
    Kan noen forklare meg hvorfor valg av kringlyd ikke består av like høytalere? Hvorfor ikke bruke la oss si, 7 stk rf62? Tenker på at signaturen er forskjellige i høytalerer, selv om en center , surr og back "passer" til serien, så vil signaturen være forskjellig, eller???
    Hilsen nysgjerrig
    Til musikk ville 7 rf62 fungere bra for å ha lik signatur ...7 stk plassert på gulv

Til film skal endel høytalere plasseres i ulike høyder (center, surround side, surround back) for best resultat.
    (ifølge Dolby/DTS anbefalinger)
    Selv ville jeg aldri satt gulvhøytalerer på stativer eller hengt dem langt opp på veggen

A Guide to Bipolar, Dipolar, & Direct-Radiating Monopole Surround Speakers (PART I) - Blu-ray Forum

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Til musikk ville 7 rf62 fungere bra for å ha lik signatur ...7 stk plassert på gulv

Til film skal endel høytalere plasseres i ulike høyder (center, surround side, surround back) for best resultat.
    (ifølge Dolby/DTS anbefalinger)
    Selv ville jeg aldri satt gulvhøytalerer på stativer eller hengt dem langt opp på veggen

A Guide to Bipolar, Dipolar, & Direct-Radiating Monopole Surround Speakers (PART I) - Blu-ray Forum

Jeg ser den... Men hva om jeg bygger de inn i veggen da, og får plassert de i de forskjellige høydene de skal være i, vil det da bli optimalt???

Jeg har mulighet for å kunne gjøre det pga at rommet som jeg skal bygge de i, er rensket, så jeg tar alt ifra scratch....

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest viktig ang signaturen er frontrekka

Surround side / Surround back kan du bruke andre høytalere uten problem
    (også fra andre fabrikanter)
    Er Klipsch valget har de da utrolig mange modeller som passer til surround/surround back
    High End Audio - High End Headphones - Speakers | Klipsch
    Som feks RS serien

Det er mange fabrikanter som har bra høytalere til side/bak
    Skal lyd brukes til musikk, film , en person , flere samtidig er høytalere med bryter mellom feks monopole, dipole ,bipole høytalere noe å tenke på da man kan endre etter bruk og ønsket opplevelse

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rosa Panther
    Jeg ser den... Men hva om jeg bygger de inn i veggen da, og får plassert de i de forskjellige høydene de skal være i, vil det da bli optimalt???

Jeg har mulighet for å kunne gjøre det pga at rommet som jeg skal bygge de i, er rensket, så jeg tar alt ifra scratch....
    Jeg var hos BEF ganske nylig, og har aldri hørt maken til sammenheng i lydbildet som der. Hvordan lydene forsvant ut fra bildet på lerretet, fulgte veggen bakover til de forsvant ut bak i rommet var intet mindre enn imponerende. Side- og fronthøyttalerne smeltet ganske enkelt sammen, lyden slapp liksom aldri taket i frontene for å plytselig dukke opp bak. Skal man oppnå slikt er nok lik klang og rett plassering særdeles viktig. BEF har nesten lik bestykning i surroundkanalene som i frontene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •