B&W CM8 eller CM9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W CM8 eller CM9

Etter en Oslotur nå i helgen kom jeg hjem til et par flunkende nye B&W CM9, som min bedre halvdel hadde funnet det forgodt å handel inn som en gave…!!! Hun hadde registrert at jeg tidligere hadde kikket på CM8 og benyttet mitt fravær til å handle - (HI-FI klubben i KRS var tomme for CM) - så hun endte opp med CM9.

Jeg kan ikke påberope meg noen form for ekspertise innen lyd, men hadde sett for meg at CM8’ene ville passe godt inn i stuen (estetisk og lydmessig) sammen med tv’en. Nå ble jeg veldig i tvil om hvorvidt jeg skal bytte CM9’ene (som jeg oppfatter har noe mer fyldig lyd) til CM8 (som tar seg svinaktig godt ut).

Spørsmålet er om hvorvidt jeg vil savne lyden i CM9 hvis jeg ofrer størrelsen på lookens alter?
    Min nåværende stue er 35m^2 pluss åpent kjøkken på 20m^2. Det skal også nevnes at jeg har hybelboere under, så det begrenser seg hvor mye jeg kan dra på.

En annen bekymring er om hvorvidt CM8’ene blir for spinkle i en fremtidig større stue?
    Hvordan blir det eventuelt å parre CM8’ene med en god sub i forhold til CM9’ene – hva blir den største forskjellen mellom to slike oppsett?

Setter pris på alle gode innspill!

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM9 er nok et godt hakk bedre enn CM8, hvis vi holder oss til det lydmessige. Som du selv sier er fylden en ting, bass en annen ting, og "større" lydbilde iform av at den rett og slett er større av størrelse med større elementer.Potensialet ditt fremover for anlegget blir også økt endel syns jeg hvis du går for toppmodellen.

Mtp størrelsen din på stua syns jeg ikke CM9 er for stor, spesielt som du sier hvis du muligens skal ha større stue senere ville jeg beholdt CM9.

Sålenge økonomien ikke er noe som setter hindere, så ser jeg få eller ingen grunner til IKKE å gå for CM9

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakk om å være heldig med sin bedre halvdel da

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har begge disse høyttalerne selv, CM8 og CM9.
    CM8 vil nok ikke ha noen problemer med å "fylle stuen" din med godlyd.
    Synes nok CM9 er en bedre høyttaler, skulle bare mangle da den også er dyrere og større. Synes dog at CM8 og subwoofer i rundt samme prisklasse som CM9 koster alene gir mer valuta og godlyd for pengene. Men da er vi også tilbake til det estetiske og design, ønsker man i tillegg "en eller to bokser" stående i stuen?
    Hvis forsterkeren/receiveren som skal drive disse er i minste laget, kan CM8 være et bedre valg, da denne nok er litt mer lettdreven enn CM9 med sine større elementer, og forsterker får bedre kontroll over høyttalerne og dermed også vil gi inntrykk av at den låter bedre enn storebroren sin.
    Hvis subwoofer er uaktuelt ville jeg beholdt CM9, hvis du ikke har betenkeligheter med å supplere CM8 med en subwoofer eller to ville jeg nok kansje valgt det, da det etter min mening gir deg mer valuta for pengene.
    Uansett er dette et valg bare du kan ta, uansett gratulerer med gode høyttalere!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode råd her!

Jeg forstår at jeg er heldig – både hva min bedre halvdel angår og ift mulighet for golyd:-)

Skal innrømme at jeg ”rives og slites”, men setter min lit til at kompetansen her bidrar til en slagside.

Purolatino: opplever du CM8 + sub gir like mye ”troverdighet” som CM9, eller blir det mer ”anstrengt”?

Antar at dette selvfølgelig henger sammen med hvor godt sub’en greier å integrere seg i det øvrige lydbildet. Hvis dette gir like mye ”presens” (også i en stue som er noe større), tror jeg at jeg foretrekker dette oppsettet – dog er Gilmour inne på et poeng; det fremtidige potensialet til anlegget…

Dæven hvor vanskelige de enkle ting skal være:-/

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig liker jeg ikke bruke sub til musikk. Først og fremst fordi jeg selv ikke klarer å kalibrere dette godt nok etter min smak, og for det andre da jeg må ha tak i en som kan kalibrere skikkelig for hver gang jeg flytter på noe.
    Skal man ta med et tredje punkt, syns jeg stort sett alle gulvhøyttalere gir meg nok bass.
    Men alt dette er jo en smakssak ingen kan svare på for din del!

Når det gjelder CM8 vs. CM9, så satt jeg leeenge på HiFi-Klubben og testet disse på min egen elektronikk, og selvom forskjellene var små, var jeg ikke i tvil.

Det er rett og slett artigere med CM9 hvis stua er stor nok... Det virker som det er mere kraft hele veien, og det skal jo trykke litt på kroppen.
    Dessuten ville jeg alltid gått å tenkt på "hva jeg mangler". :-)

Hvis du derimot aldri skrur opp volumet ordentlig, kan man nesten gå ned på CM1/CM5... :-)
    (Mister jo FST-mellomtonen da, men...)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du blir skuffet uansett hva du velger
    Lyden er fantastisk for å si de rett ut!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behold CM9, og gi dama di en klem!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Behold CM9, og gi dama di en klem!
    +1

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Personlig liker jeg ikke bruke sub til musikk. Først og fremst fordi jeg selv ikke klarer å kalibrere dette godt nok etter min smak, og for det andre da jeg må ha tak i en som kan kalibrere skikkelig for hver gang jeg flytter på noe.
    Skal man ta med et tredje punkt, syns jeg stort sett alle gulvhøyttalere gir meg nok bass.
    Men alt dette er jo en smakssak ingen kan svare på for din del!

Når det gjelder CM8 vs. CM9, så satt jeg leeenge på HiFi-Klubben og testet disse på min egen elektronikk, og selvom forskjellene var små, var jeg ikke i tvil.

Det er rett og slett artigere med CM9 hvis stua er stor nok... Det virker som det er mere kraft hele veien, og det skal jo trykke litt på kroppen.
    Dessuten ville jeg alltid gått å tenkt på "hva jeg mangler". :-)

Hvis du derimot aldri skrur opp volumet ordentlig, kan man nesten gå ned på CM1/CM5... :-)
    (Mister jo FST-mellomtonen da, men...)

Svært god oppsummering Amunds, stiller meg bak dette.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonBråkon
    Purolatino: opplever du CM8 + sub gir like mye ”troverdighet” som CM9, eller blir det mer ”anstrengt”?
    Hei

Nå bruker ikke jeg subwoofer selv til mine CM8, men det er jo helt klart at med en subwoofer vil høyttalerne og forsterker bli avlastet, og du vil kunne spille høyere og dypere med CM8 + subwoofer enn hva CM9 vil gjøre alene.
    Du vil jo også kunne få glede av LFE sporet ved film om det er viktig.
    Er enig i det andre nevner, hvis subwoofer er uaktuelt ville jeg nok beholdt CM9, så du ikke trenger å gå rundt å tenke på "hva du mistet/mangler".
    Et annet alternativ er jo å beholde CM9, og supplere disse med en subwoofer senere når økonomien tillater det, det vil jo være en enda bedre løsning.
    Denne subwooferen her er jo ganske fet, med LED display og klare Pre-Sets for enklere installering/integrering med B&W's egne høyttalere.
    Regner med at jeg selv kommer til å supplere mine CM8 med en slik.

Link : B&W PV1D Subwoofer | Hi-Fi Klubben

En test fra What HiFi : B&W PV1D review from the experts at whathifi.com

Uansett, lykke til med valget !

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en hyggelig plass å være!

Kyss, klapp og klem er utdelt til dama:-)

Her har jeg fått fòr til å ta med i tenkeboksen. Mange gode perspektiver - spesielt på CM9.

Mitt (foreløpige) siste spørsmål: vil en rigg med CM8 + sub VS CM9, under samme lydtrykk i stuen, gi omtrent samme forplantninger av lyd (bass) ned i hybelen under?
    - Eller vil bass-elementenes høyde over gulvet, i CM9, gi mindre støy for mine leieboere? (Mulig dette er et elementært spørmål, men jeg er som sagt som en novise å regne).

For øvrig; takk for tips om PV1D.

Håkon

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en hyggelig plass å være!

Kyss, klapp og klem er utdelt til dama:-)

Her har jeg fått fòr til å ta med i tenkeboksen. Mange gode perspektiver - spesielt på CM9.

Mitt (foreløpige) siste spørsmål: vil en rigg med CM8 + sub VS CM9, under samme lydtrykk i stuen, gi omtrent samme forplantninger av lyd (bass) ned i hybelen under?
    - Eller vil bass-elementenes høyde over gulvet, i CM9, gi mindre støy for mine leieboere? (Mulig dette er et elementært spørmål, men jeg er som sagt som en novise å regne).

For øvrig; takk for tips om PV1D.

Håkon
    ikke så lett og svare på men jeg vil tro at med en sub så vil det høres mer ned, regner med at du har satt cm9 på spikes? uansett så er det ikke lett og unngå at bassen går ned i underetasjen, da må du gjøre endringer på selve huset:P

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder vibrasjoner som forplanter seg ned i - og gjennom - gulvet, gjør vel ikke spikes så mye fra eller til?
    Til dette trenger man vel isolasjonsdempende materialet, men det blir vel en trad-off ift høytalerens mulighet for å bevege seg?

Jeg har parkett med noen tepper – dog ikke der høyttalerne var tiltenkt å stå – men selve konstruksjonen av huset hadde jeg håpet på å la stå som den er:-D (50mm trinnlydsplater over bjelkelag og lydbøyer med dobbel gips under bjelkelaget).

Mulig jeg rett og slett bare må kaste ut hybelboerne:-D

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder vibrasjoner som forplanter seg ned i - og gjennom - gulvet, gjør vel ikke spikes så mye fra eller til?
    Til dette trenger man vel isolasjonsdempende materialet, men det blir vel en trad-off ift høytalerens mulighet for å bevege seg?

Jeg har parkett med noen tepper – dog ikke der høyttalerne var tiltenkt å stå – men selve konstruksjonen av huset hadde jeg håpet på å la stå som den er:-D (50mm trinnlydsplater over bjelkelag og lydbøyer med dobbel gips under bjelkelaget).

Mulig jeg rett og slett bare må kaste ut hybelboerne:-D
    Joda, det er vel akkurat det spikes er til, og hindre vibrasjoner og lyd til og forplante seg i gulvet, borte blir det ikke men det hjelper godt med spikes

huset høres bra ut det skal dempe bra ned det da, så du trenger nok ikke og kaste de ut hehe.. spiller du HØYT så hores det nok ned, men det er vanskelig og unngå

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde det var for å hindre uønskede bevegelser av høyttaleren (http://www.audiomisc.co.uk/cones/speak.html), men er på farlig tynn is nå:-)

Mange takk for innspill – jeg går i tenkeboksen.
    Skal oppdatere med utfall, for de som måtte være interessert i det.

Ha en flott søndagskveld!

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har CM9 selv og ville aldri gått ned i cm8! Kjører sub og det låter knall. Jeg sammenlignet cm9 og cm8 før jeg kjøpte de og valget for min del var enkelt!
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    Samsung 51" plasma 8000 Serie
    B&W P3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder