hjelp til valg av sub..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 70
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question hjelp til valg av sub..

hei, har lyst til å bygge meg en sub til roomet ogdet står på disse to :

1* Orion HCCA 15-Inch 2 Ohm Subwoofer - PlanetHifi AS

2* Ground Zero GZPW 15 SPL - PlanetHifi AS
    lurer på om det er veldig stor forskjell på 15 og 18 ( groundzero )

må ha så sykt stor forsterker på gz men orion er ganske lett og drive lurer på hvilken jeg skal velge og om de er verdt penga, skal da brukes på rommet til film,musikk ( høy musikk ! ) skal brukes med cv xls 215 :razz:

kom gjerne med erfaringer,ris,ros og tips

takker for svar !

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo allerede en tråd om dette så hvorfor starte en ny? Er jo samme bassene du nevner til tross for at det ble nevnt at det ikke var noe bra alternativ siden de er beregnet for BIL......Kan bare si med en gang at det kommer til å bli et mislykket prosjekt med disse dersom du skal bruke en hjemmeforsterker. I tillegg så må du lage et skikkelig delefilter dersom du ikke kjøper en separat forsterkermodul og lager subben aktiv. Blir sykt dyrt,MYE arbeid og mest sannlynlig dårlig lyd i forhold til innsats og kronasjebruk ;-) ...Velg heller en SVÆR bass for hjemmestereo og bygg ut fra prinsippet om at større bass gir mest lyd. Uansett så kan man nesten ikke få for stor forsterker til slike prosjekt. Det er en grunn til at mange bassprodusenter har forsterkere på 4-500 watt selv i små 10 tommers aktive basser.
    Sjekk Dynabel og Ljudia for alternativer.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det egentlig noe bra bruke bilsubber til hjemmesubber?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen har jo fått det til, mens andre har bomma helt. Det bunner nok ut i kunnskap først og fremst tror jeg.

En som har fått det til nylig: http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...b-25-28hz.html

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Er det egentlig noe bra bruke bilsubber til hjemmesubber?
    Både og.. Er jo i hovedsak kun et element med andre parametere. Så om man finner et med de parameterene man ønsker seg for den spesifikke kassen, frekvensområdet og romet det skal brukes i så er det jo bare å kjøre på.
    Selv bruker jeg 3x 12", og dette spiller 10-50Hz innenfor en -3dB margin (ikke målt høyere, men merket ingen topp høyere i frekvensgangen heller).
    Men husk på et par viktige ting først og fremst...:

impedanse: mange bilsuber er på 1-2 ohm, disse er i veldig mange tilfeller totalt uegnet for "hjemme-forsterkere" da disse ikke takler så lav impedanse bra. og de få som tåler det koster enten sjorta, eller får såpass lav dempingsfaktor at de mister fullstendig kontrollen på elementet og du kun ender opp med masse ukontrollert dyp romling.
    Gå helst ikke for lavere enn 4 ohm element med mindre du vet hva du gjør, eller planlegger å bruke bilforsterker med lav impedansetoleranse og høy dempingsfaktor.

forsterker:
    anntatt at du bruker en hjemmeforsterker, for å utnytte disse elementene du kommer med her, er det ikke alt for mye for disse med 4-8000W RMS, og selv med en klasse D forsterker til dette, trenger forsterkeren din (la oss si 6kW) en 20A 230V treg sikring ALENE, og selv denne vil til tider kunne bli overbelastet om du kjører forsterkeren veldig hart eller i klipping. En annen ting er hvor du skal finne en slik forsterker hen, men nok om det, lol...
    Løsningen her er bilforsterker av høy effektivitet (dvs klasse D normalt sett), regulert strømforsyning (ganske viktig vil jeg si da bilforsterkere normalt yter oppgitt effekt først ved 14.4-15V, og et batteri under belastning ofte er nede i 11.5V), et større AGM eller GEL batteri er å foretrekke (pga det tåler dyputladning bedre) som leverer nok strøm, og lenge nok til at batteriet ikke blir tomt. Selvfølgelig kombinert med en kraftig lader for å lade batteriet så mye som mulig når det ikke er bass, og etter bruk.

Min konklusjon, ja, det Kan bli bra, men å bare kjøpe noe som det står "uendlig mange watt" og "40" superstor bass!!!" på å tro at det blir bra inne er litt vel mye å håpe på, og i mange tilfeller totalt bortkastede penger.

edit: skrivefeil...

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1.

Personlig så syntes jeg det er bedre å velge elementer som er lettdrevne og effektive.
    f.eks:
    2x 15" med følsomhet 99db hver. Dvs 102db på hele systemet. Da er du 9db over ground zeroen. Og du trenger 1/8del av watten for å spille like høyt. 2x 15" har flere fordeler også.
    - 2x PA elementer - 15" Har høyere følsomhet
    - Mer totalt membranareal = mer luftflytting = mer trøkk.
    - Bedre for forsterkeren å drive 2x 8@ohms elementer.
    - Krever mindre av strømanlegget i huset. Ikke mange som har 32A tilgjengelig for kun å drive én innefektiv sub.
    - 16A gir ut ca 3,6KW, og det er veldig passelig for f.eks 2 subber som er effektive.
    - 2 typiske 15" kan du laste med ca 500-1000w hver. Og da er du oppi minimum 130db, gitt de har høy følsomhet.
    - 2 typiske PA 15" koster ca 2k hver, mens en Ground Zero koster 12k....
    - En forsterker som skal drive 2x 15" trenger ikke koste mer enn 2-8k.
    - Du må opp i prisklassen til Crown I-tech 8000 for å finne en forsterker som yter på det nivået i så lav @ohm. Da koster forsterkeren 40-60k alene.
    - Du kan jo i tilegg se på hva det koster å utbrede det elektriske anlegget i huset fra 16 til noe større. Du får ikke mer strøm enn du får fra kursen du trekker fra. Dog trekker ikke forsterkerene så mye fra det elektriske som man gjerne tror.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må få sett å laget meg en sub engang, bare for morro uten noen kunnskaper. Altså bare lage en kasse og slenge på en amp og et element, hva er sjangsen for at det blir bra? hehe.

Lastet ned et program som konstruerte noe etter parametrene på suben etc, men skjønte ikke bæret av det og orket ikke sette meg inn i det der og da. Tar det lang tid sette seg inn i og bli litt dreven i disse programene?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må få sett å laget meg en sub engang, bare for morro uten noen kunnskaper. Altså bare lage en kasse og slenge på en amp og et element, hva er sjangsen for at det blir bra? hehe.

Lastet ned et program som konstruerte noe etter parametrene på suben etc, men skjønte ikke bæret av det og orket ikke sette meg inn i det der og da. Tar det lang tid sette seg inn i og bli litt dreven i disse programene?
    bygger du lukket kasse blir det stort sett bra da du kan bygge disse veldig forskjellig og fremdeles få OK resultat. bygger du portet kasse kommer det an på tuning, og på parameterene til elementet.
    er lett å lage noe som vil fungere OK, men anbefaler å poste hvilket element du skal bruke, og hva slags lyd du ønsker, så kan vi komme med riktig kasseløsning til deg..

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en gammel CV kasse som hadde to porter engang, puttet inn et random 10" element og det spilte faktiskt overraskende bra. Alt var bare random og tilfeldig

Ser avshop selger en del Beyma elementer disse skal nok være ganske greie. De selger også noen Dayton ferdige lukkede kasser, hvordan er de kassene egentlig? Si en Dayton kasse til 15" element, 1000w forsterkeren fra dayton og et Beyma 15" element. Blir jo fort en 9tusen, hadde det spilt bra til prisen tror dere?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en gammel bil engang, puttet inn en random 10" motor og den kjørte faktiskt overraskende bra. Alt var bare random og tilfeldig

Ser avshop selger en del bilmotorer disse skal nok være ganske greie. De selger også noen Dayton ferdige biler, hvordan er de bilene egentlig? Si en Dayton bil til 15" motor, 1000hestekrefter fra dayton og en Beyma 15" motor. Blir jo fort en 9tusen, hadde bilen kjørt bra til prisen tror dere?
    Dersom du bytter ut følgende:
    høyttalerelement =motor.
    Høyttaler = bil.
    Watt = hestekrefter.
    Spilte = Kjørte

Deretter leser du om igjen. Så kan du se hvordan det høres ut. Det er helt umulig å vite hva som funker, uten å vite specsene. :wink: For Beyma produserer motorer til biler (bassrefleks), traktorer(horn) og båter(lukket). Så om du putter inn båtmotoren inn i bilen, så kan du få problemer.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

ok så to orion hcca 15 spiller bedre en ground zero ?

men har blitt litt forelska i Ascendant Audio SMD Series 18 Inch Dual 2 Coils - SMD Subwoofer

se på WORLD'S LOUDEST SHOP SYSTEM? - SMD 8 FOOT TALL SPEAKER TOWERS - YouTube

elsker kassa og ser ut til og trykke bra med 3x18 og en crown xti 4000 driver de skjønner jeg ikke helt men. og elementene i seg selv koster ikke så mye men med import kan det bli dyrt hva om jeg setter inn 3 orion hcca 15?

elller bare kjøper en hfa 21 vist det spiller bedre og er billigere men den går ikke spesielt dypt

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Dersom du bytter ut følgende:
    høyttalerelement =motor.
    Høyttaler = bil.
    Watt = hestekrefter.
    Spilte = Kjørte

Deretter leser du om igjen. Så kan du se hvordan det høres ut. Det er helt umulig å vite hva som funker, uten å vite specsene. :wink: For Beyma produserer motorer til biler (bassrefleks), traktorer(horn) og båter(lukket). Så om du putter inn båtmotoren inn i bilen, så kan du få problemer.
    Skjønner Får vel bare prøve meg fram en dag lommebokken tillater slik eksperimentering

Til CV, man kan regne med 10gangern på ferdig importert til norge

så koster det 899dollar kan man regne med 8990 Pleier gi en god pekepinn på ca pris

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cv-dan
    +1

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt Orion sin, men jeg vet at Ground Zero konkurerer i verdensklasse på SPL og trøkk. Jeg hadde valgt GZ sin. :-) Hvis ikke så er jo SVS sine Tube-subber utrolig gode. :-)

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cv-dan
    Tror du blir veldig skuffet dersom du hører HFaen på musikk, deretter SVSen på akkurat samme musikk. 21"ern flytter mye mer luft, og spiller høyere.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Jeg har ikke hørt Orion sin, men jeg vet at Ground Zero konkurerer i verdensklasse på SPL og trøkk. Jeg hadde valgt GZ sin. :-) Hvis ikke så er jo SVS sine Tube-subber utrolig gode. :-)
    For bil sikkert, men når du plasserer den i et rom som er xx-antall kvadrat større, så har den ikke samme spl. Du kan jo selv regne på hvor mange watt du trenger på den ground zeroen for å matche en 18" med 100db følsomhet med 1000w inn.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med gammalosten.

konkurerer du om SPL i et lite avlikket kammer så trenger du element med massive magneter og med store forsterkere.

skal du ha SPL i et større rom, som en stue eller et !!kjøkken!! :P
    Da må du ha membranareale, og masse membranareale.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •